شناسهٔ خبر: 37642604 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

جایگاه ۲۲ ایران در پیوند کبد/ضرورت راه‌اندازی مرکز پیوند اعضا در گیلان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، با بیان اینکه جایگاه جمهوری اسلامی در حوزه پیوند کبد بسیار خوب است، افزود: با تلاش‌های انجام‌شده ایران در حوزه پیوند کبد در جایگاه ۲۲ جهان قرار دارد که نشان‌دهنده اهمیت فرهنگ اهدا در جامعه است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از لاهیجان، ارسلان سالاری پیش از ظهر امروز در نخستین سمینار تخصصی مروری بر داروهای کاهنده در پیوند اعضا در سالن اجتماعات هتل رسپینا لاهیجان با بیان اینکه پیوند اعضا باعث زندگی بخشیدن به بسیاری از افراد می‌شود، اظهار کرد: سالانه افراد بسیاری در کشور دچار مرگ مغزی می‌شوند که می‌توانند با اهدا اعضا بدن خود به‌مانند کلیه زندگی را به بسیاری از خانواده‌ها ببخشند.

وی با اشاره به اهمیت پیوند کلیه در ایران گفت: با پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و با تأکید امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری گام‌های بسیار خوبی در حوزه پیوند کلیه در کشور برداشته‌شده که بسیار مثمر ثمر خواهد بود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با تأکید بر نقش فرهنگ‌سازی در حوزه اهدا اعضا بدن و کلیه تصریح کرد: اولین پیوند کلیه در سال ۱۹۵۰ صورت گرفت و بر اساس آمار سالانه بین هفت الی هشت هزار نفر دچار مرگ مغزی می‌شوند و چیزی در حدود هزار پیوند در کشور انجام می‌شود که اگر بتوان فرهنگ‌سازی لازم را انجام دهیم این آمار افزایش پیدا می‌کند.

سالاری با اذعان به اینکه جایگاه جمهوری اسلامی در حوزه پیوند کبد بسیار خوب است، افزود: با تلاش‌های انجام‌شده ایران در حوزه پیوند کبد در جایگاه ۲۲ جهان قرار دارد که نشان‌دهنده اهمیت فرهنگ اهدا در جامعه است.

وی با اعلام میزان پیوند کلیه و کبد انجام‌شده در استان گیلان تصریح کرد: اولین پیوند کلیه در گیلان در سال ۷۷ و اولین پیوند کبد در گیلان در سال ۹۶ انجام‌شده است و تاکنون ۶۲۰ پیوند کلیه و ۱۶ پیوند کبد در گیلان ثبت‌شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان راه‌اندازی مرکز پیوند اعضا در گیلان را یک امر ضروری دانست و گفت: متأسفانه یک مرکز جنرال برای پیوند اعضا در کشور وجود ندارد به همین دلیل در تلاشیم تا این امر به‌زودی محقق شود.

سالاری با تأکید بر شناخت کاربرد داروهای کاهنده ایمنی در پیوند بیان کرد: یکی از مهم‌ترین اهداف برگزاری این سمینار انتخاب دارو مناسب برای بیمار پیوند شده و شناخت کاربرد داروهای کاهنده ایمنی در پیوند اعضا است زیرا می‌توان از این طریق عوارض داروها را شناسایی کرد.

انتهای پیام/84007

نظر شما