شناسهٔ خبر: 37640002 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان:

مرکزجنرال پیوند گیلان راه اندازی می شود

سالاری با اشاره به خلا مرکز جنرال پیوند اعضا در گیلان از راه اندازی این مرکز در استان خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از لاهیجان، «ارسلان سالاری» در اولین سمینار تخصصی مروری بر داروهای کاهنده ایمنی در پیوند اعضا که امروز( پنج‌شنبه، ۲۶ دی) در سالن اجتماعات هتل رسپینا لاهیجان در حال برگزاری است با بیان اینکه اولین پیوند کبد موفقیت آمیز شمال ایران در سال ۹۶ در بیمارستان رازی رشت انجام شد اظهار کرد: تاکنون ۱۶ مورد پیوند کبد موفقیت‌آمیز در استان انجام شده است که ایران از رتبه ۲۲  جهانی در پیوند کبد برخوردار است.

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه سیر پیوند رو به افزایش است، افزود: سالانه پنج تا هشت هزار مرگ مغزی داریم که با رضایت خانواده اعضای ۹۰۰ هزار نفر یعنی یک چهارم این بیماران مرگ مغزی شده اهدا می‌شود.


وی با اشاره به خلا مرکز جنرال پیوند اعضا در سطح استان، خاطرنشان کرد: با وجود گسترش اهدا عضو در گیلان و برخورداری از پتانسیل‌ها و اساتید متخصص خلا وجود مرکز جنرال پیوند اعضا جهت پیوند تمامی اعضا و بافت‌های قابل استفاده احساس می شود و بدین منظور دانشگاه علوم پزشکی گیلان درصدد راه اندازی مرکز جنرال پیوند استان است.

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان آشنایی جراحان پیوند اعضا با داروهای مورد استفاده در پیوند را از اهداف کلی این سمینار تخصصی عنوان و اعلام کرد: شناخت کاربرد داروهای کاهنده ایمنی در پیوند اعضا و انتخاب دارو بر اساس شرایط بیمار و آگاهی از عوارض دارو  و راه های مقابله با آن از اهداف اختصاصی این سمینار است.


گفتنی است، اولین پیوند کلیه موفقیت آمیز در آبان ۴۷ توسط استاد دکتر سنادی زاده در بیمارستان نمازی شیراز انجام شد این اولین پیوند در ایران بلکه در کل منطقه خاورمیانه محسوب می‌شد و بعد از انقلاب اسلامی به همت اساتید ایرانی از جمله استاد دکتر ایرج فاضل روند پیوند کلیه سریع‌تر شد و اکنون بیش از ۳۰ هزار پیوند عضو در کشور داریم.

تیم دانشگاه علوم پزشکی شیراز به همت استاد دکتر ملک حسینی سرمنشا شروع فصلی دیگر در زمینه پیوند اعضا بوده است و آن پیوند کبد بود که اینک کشورمان جزو سه کشور اول دنیاست و این برگ زرین دیگری بر افتخارات علمی این سرزمین افزود و پیوند کبد از سال ۷۲ تا ۹۷ بالغ بر ۶ هزار مورد بوده است.

این افتخار آفرینی همچنان ادامه داشته و آخرین نمونه در ۲۸ آذر ۱۳۹۸ پیوند همزمان قلب، کلیه و پانکراس بود که با همکاری اساتید دو بیمارستان مسیح دانشوری و لبافی نژاد انجام شد.

پایان پیام/ 167

نظر شما