شناسهٔ خبر: 37618995 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صمت | لینک خبر

رئیس اتحادیه کفش ماشینی خبر داد:

۱۰ برابر خودروسازی اشتغالزایی می‌کنیم

صاحب‌خبر -

اشتغالزایی یکی از اهداف مهم در کشورمان است. اگرچه همواره بر ایجاد شغل تاکید می‌شود و دولتمردان به‌دنبال اشتغالزایی هستند، اما به راهکارهای اصولی و راهبردی برای دستیابی به این مهم توجهی نمی‌کنند. این توجه می‌تواند از بهادادن به صنایعی مانند کیف و کفش آغاز شود.

صنعتی که شاید در نگاه نخست برای برخی صنعتی غیرضروری و لوکس به‌شمار آید، اما وقتی بدانند با ۸۰میلیون تومان می‌توان یک شغل در این حرفه ایجاد کرد که ۱۰برابر صنعت خودروسازی است، شاید دیدگاه‌شان تغییر کند.
به‌گفته رئیس اتحادیه کفش ماشینی این صنعت در ۵سال آینده می‌تواند به صادرات ۴میلیارد دلاری برسد و این رقم شعاری نیست. از سوی دیگر، حضور در نمایشگاه‌ها و برگزاری چینن رویدادهایی می‌تواند حمایت خوبی از برندهای داخلی باشد که اتحادیه کفش ماشینی با همکاری چند اتحادیه دیگر برای دومین بار در سال ۹۸ اقدام به چنین امری کرده است.
امروز دومین نمایشگاه تخصصی بین‌المللی برندهای برتر کفش، کیف، کالاهای ورزشی و مواد اولیه در بازار بزرگ ایران (ایران‌مال) گشایش می‌یابد تا توان بالای تولیدات داخلی را به منصه ظهور برساند.

ارزآوری بالا
رئیس اتحادیه کفش ماشینی از هدف‌گذاری صادرات ۴ میلیارد دلاری کیف، کفش و کالای ورزشی تا ۴ سال آینده خبر داد و گفت: دومین نمایشگاه کیف و کفش و کالای ورزشی محلی برای اتصال تولیدکنندگان مواد اولیه و کالای نهایی است که در رشد و رونق این صنعت نقش مهمی ایفا می‌کند.
به‌گزارش صمت، علی اژدرکش در نشستی خبری که به بهانه گشایش دومین نمایشگاه تخصصی بین‌المللی برندهای برتر کفش، کیف، کالاهای ورزشی و مواد اولیه تشکیل شد، اظهار کرد: از نخستین نمایشگاه که در شهریور برگزار و با استقبال زیادی روبه‌رو شد، بیش از ۱۱۵هزار نفر در ۴روز بازدید داشتند.
وی با بیان اینکه این نمایشگاه از امروز تا ۲۸ دی برپاست، تصریح کرد: در دومین نمایشگاه ۵۰درصد افزایش فضای نمایشگاهی را داریم و سه طبقه ایران‌مال در اختیار نمایشگاه قرار گرفته که طبقه نخست به محصولات ورزشی، طبقه دوم به کیف و کفش و طبقه سوم به تولیدکنندگان مواد اولیه، چرم و یراق‌آلات کیف و کفش اختصاص یافته است.
رئیس اتحادیه کفش ماشینی اظهار کرد: تمام محصولات ارائه‌شده در این نمایشگاه تولید داخل است و شرکت‌کنندگان نیز از تولیدکنندگان ایرانی هستند. تولیدات نمایشگاهی و نوع مواد اولیه مورد نیاز در فصل بهار و تابستان با پاییز و زمستان متفاوت است نیز باهم تفاوت دارند و به همین دلیل این نمایشگاه را در دو نوبت در سال برگزار می‌کنیم.
وی ادامه داد: زمان برگزاری نمایشگاه به‌گونه‌ای انتخاب شده که خریداران و عمده‌فروشان بتوانند برای تأمین بازار شب عید از آن استفاده کنند، همچنین ۷۰ درصد هزینه‌های برگزاری نمایشگاه از طریق حامیان‌مالی(اسپانسرها) تأمین شده است. در دوره نخست، ۹۰درصد هزینه‌ها را پوشش می‌دادند. نرخ نمایشگاه ما، ۳۰درصد نرخ رایج نمایشگاه‌هاست.
اژدرکش با بیان اینکه اشتغالزایی خوبی می‌توان با این صنعت ایجاد کرد، گفت: به‌ازای ۸۰ میلیون تومان سرمایه‌گذاری می‌توان یک شغل در صنعت کیف و کفش و لوازم ورزشی ایجاد کرد، این در حالی است که برای ایجاد یک شغل در صنعت خودرو نیاز به سرمایه‌گذاری ۸۰۰ میلیون تومان تا یک میلیارد تومانی وجود دارد.
رئیس ستاد برگزاری دومین نمایشگاه کفش ماشینی با اشاره به درآمد ارزی بالای صنعت کیف و کفش در کشور گفت: سال گذشته چین به‌عنوان دومین اقتصاد جهان سالانه بیش از ۸۵ میلیارد دلار درآمد ارزی داشت. ایتالیا نیز سالانه فقط از صنعت کفش ۱۲ میلیارد دلار ارزآوری دارد. ایران نیز می‌تواند با تولید و صادرات مناسب بخشی از بازار منطقه را به‌دست آورد. صنعت کیف و کفش و کالای ورزشی جزو ۷صنعت برتر در کشور چین است.
وی با اشاره به مذاکرات انجام‌شده با کنفدراسیون کشورهای اسلامی تصریح کرد: تلاش می‌شود مسیر صادرات به این کشورها هموارتر شود و سعی می‌کنیم مانند ایتالیا به هاب منطقه تبدل شویم. کشورهای اوراسیا، آسیای میانه، عراق و افغانستان و عراق و پاکستان بازارهایی هستند که در صنف و صنعت ما حرفی برای گفتن ندارند.
اژدرکش همچنین با اشاره به هدف‌گذاری صادرات ۴ میلیارد دلار کیف و کفش تا ۵سال آینده اظهار کرد: برای درک ارزش این رقم باید گفت، فقط با یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار درآمد ارزی می‌توانیم بخش عمده نیاز کشور به دارو را تأمین کنیم و به‌طور رایگان در اختیار بیمه‌های درمانی قرار دهیم.
 رئیس اتحادیه کفش ماشینی صادرات کنونی کفش را ۱۲۰ میلیون دلار اعلام کرد و افزود: در مجموع سالانه ۲۵۰ میلیون دلار کیف، کفش و کالای ورزشی از کشور صادر می‌شود که رقم بالایی نیست؛ اما در نظر داریم با برنامه‌هایی به صادرات رونق بدهیم.

کار ۱۵سال را در یک سال‌ونیم انجام دادیم
رئیس ستاد برگزاری دومین نمایشگاه کفش ماشینی با بیان اینکه از خرداد سال ۹۷ واردات ۱۴۰۰ قلم کالا به کشور ممنوع شده است، گفت: تمامی کالاهای موجود در صنعت کیف و کفش در این فهرست ممنوعه قرار دارد و ما توانسته‌ایم سطوح بالای نیاز متنوع مشتریان را تأمین کنیم در مجموعه‌های شمال شهر تهران حضور برندهای خوب ایرانی با محصولات فاخر که در گذشته با برندهای خارجی تأمین می‌شد دیده می‌شود.
اژدرکش تصریح کرد: در یک‌سال و نیم گذشته کار ۱۵ سال را در بخش تولید انجام داده‌ایم و قاچاق کالا نیز به‌شدت کاهش یافته است به این دلیل که افزایش نرخ ارز توجیه قاچاق را کاهش و ستاد مبارزه با قاچاق کالا نیز برنامه‌ها متنوعی برای کنترل قاچاق انجام داده است.

برندهای معتبری که از زیرپله شروع کردند
رئیس اتحادیه صنف فروشندگان چرم و لوازم کفش نیز گفت: نمایشگاه‌ها می‌توانند کسب و کارهای کوچک و زیرپله‌ای را شکوفا کنند.
سعید حیاتی با بیان اینکه نمایشگاه محل تلاقی عرضه‌کنندگان، بازدیدکنندگان و تبدیل توان بالقوه به بالفعل است، اظهار کرد: نمایشگاه فضایی استثنایی و فوق العاده برای عرضه‌کنندگان برای نمایش کالای مورد نظر و بازدیدکنندگان برای مشاهده و انتخاب سلیقه خود و متخصصان برای تبادل کالا و خدمات و اطلاعات مورد نیاز گفته می‌شود؛ در واقع نمایشگاه محل تلاقی عرضه‌کنندگان، بازدیدکنندگان و اجرای توان بالقوه به بالفعل است.
وی افزود: برای اینکه به اهمیت نمایشگاه پی ببریم، خوب است از تاریخچه تشکیل نمایشگاه اطلاعاتی داشته باشیم، در بیشتر کشورهای توسعه یافته جهان، نمایشگاه برگزار می‌شود، نخستین‌بار در شهر آتن که شهر و مرکز تجارت جهان بوده اشاره کنیم که از ۶ هزار سال پیش بازارهای مکاره وجود داشته که در آن زمان جشنواره‌هایی در این موضوع‌ها برگزار می‌شد. به‌عنوان نمونه، در ۲۸۰۰ سال پیش فنیقی‌ها با کشتی به سرزمین‌های مورد نظرشان کالاها ارسال می‌کردند. همچنین در قرن هجدهم از نخستین نمایشگاه که در ملبورن استرالیا برگزار شد، حدود ۴ میلیون نفر کردند.
رئیس اتحادیه صنف فروشندگان چرم و لوازم کفش با اشاره به تاکید بر رونق تولید در کشور افزود: هر آنچه در مسیر رونق تولید باید رخ دهد، ازسوی متولیان راه‌های رسیدن به آن باید فراهم شود. همه ما مسئول رسیدن به این هدف هستیم، از جمله این راه‌ها، توسعه و هموار کردن کارگاه‌های کوچک تولیدی است که ضرورتا می‌تواند حتی از کارگاه‌های خانگی کوچک شروع شود تا به یک کارگاه منضبط قانونی برسد؛ کارگاه‌هایی که با ۵ یا در نهایت ۶ نفر به تولید اشتغال دارند. بسیاری از برندهای معتبری که در جهان نیز معروف هستند از کارگاه‌های زیرپله‌ای شروع کرده و اکنون به هلدینگ بزرگی تبدیل شده‌اند.
حیاتی تصریح کرد: از اهداف مهم نمایشگاه تخصصی بین‌المللی برندهای برتر کفش، کیف، کالاهای ورزشی و مواد اولیه آشنایی و دریافت اطلاعات تولیدکنندگان شرکت‌کننده است که با دستگاه‌ها و شرکت‌کنندگانی که دارای تجهیزات جدید و به روز جهان هستند، تبادل‌نظر و آشنا می‌شوند، بسیاری از تولیدات باید به‌وسیله دستگاه‌ها و تجهیزات مدرن تولید شود.
این در حالی است که ما هنوز به‌طور سنتی تولید می‌کنیم. نمایش و گسترش صنایع واسطه‌ای مانند چرم، واکس، چسب، یراق‌آلات، مواد پلی‌اوتران یا مواد اولیه، تکسون، زیره و... هم همگی به دستگاه‌های مجهز و مدرن نیاز دارند. کارخانه‌های چرم مصنوعی کشور باید مدرن شوند. همچنین پوست نباید کارد مال شود (زخمی)، بلکه باید بتوان کاملا سالم آن را از دام جدا کرد.
وی تاکید کرد: از مدیران و مسئولان ارشد کشور تقاضا دارم با حضور در تمامی نمایشگاه‌ها در سمت و سوی توسعه فعالیت‌های نمایشگاهی تلاش کنند چراکه این حضور و مراوده با تولیدکنندگان و شنیدن مشکلات و موفقیت‌های‌شان، منجر به رشد و بالندگی تولیدکنندگان در تمامی عرصه‌ها خواهد شد.

حمایت از تولید داخلی
همچنین در این نشست، مرتضی حق‌پرست، رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم ورزشی با بیان اینکه اگرچه شعار امسال رونق تولید است اما راهکارهای عملی و اجرایی در اختیار تولیدکنندگان قرار نمی‌گیرد، اظهار کرد: سالن ای‌صفر دومین نمایشگاه کیف و کفش در ایران مال به کالای ورزشی اختصاص یافته است. وی با تاکید بر اینکه برندهای ایرانی نیاز دارند که سکوی فروش برندهای خارجی را در اختیارشان بگذارند، تصریح کرد: درحال‌حاضر هم سکوهای فروش برند خارجی ما تبدیل به چند برند ایرانی شده‌اند.
علیرضا جباری، دبیر ستاد برگزاری نمایشگاه نیز در این نشست گفت: برندهای کفش ورزشی تاکنون جای مناسبی در نمایشگاه‌ها نداشته‌اند اما با تلاش‌های انجام شده تولیدات مناسب تولیدکنندگان داخلی از این پس در معرض دید عموم قرار می‌گیرند. وی با بیان اینکه نمایشگاه تخصصی است و خُرده‌فروشی ندارد، گفت: از آنجا که برندهای برتر در این نمایشگاه‌ها شرکت می‌کنند برای عموم مردم جذاب است و می‌توانند رنگ‌های فصل بعد و مدل‌های متنوع جدید بازار را تماشا کرده و حسرت بخورند.

نظر شما