شناسهٔ خبر: 37604156 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان صنعت | لینک خبر

نیاز کفش کشور را با تولید داخلی تامین می‌کنیم

رییس اتحادیه کفش‌های ماشینی تهران اعلام کرد: آمار دقیقی برای تولید وجود ندارد اما بر اساس برآوردها سالانه حدود ۳۵۰ میلیون جفت کفش تولید می‌شود، در حالی که مصرف ایران، ۲۵۰ جفت در سال است.

صاحب‌خبر -

به گزارش جهان صنعت نیوز به نقل از ایرنا: علی اژدرکش امروز (سه‌شنبه) در نشست خبری دومین نمایشگاه تخصصی بین المللی کیف کفش، کالاهای ورزشی و مواد اولیه اظهار داشت: با توجه به ممنوعیت واردات ۱۴۰۰ قلم کالا در دو سال گذشته، یکی از چالش‌های اصلی ما تامین نیاز داخل بوده است. میانگین مصرف کفش در دنیا سه جفت است و میانگین ایران نیز مشابه است، بنابراین ایران به تولید ۲۵۰ میلیون جفت کفش در سال نیاز دارد.

وی در پاسخ به سوالی با بیان اینکه اکنون نیاز خود را کامل با تولید داخلی تامین می‌کنیم، افزود: آمار دقیقی برای تولید وجود ندارد اما تصور می‌کنیم در سال حدود ۳۵۰ میلیون جفت تولید می‌کنیم.

رییس اتحادیه کفش‌های ماشینی ادامه داد: تولیدکنندگان در دو سال گذشته از میزان صادرات کم کردند و به بازار داخل توجه بیشتری داشتند.  پتانسیل  بازار ایران نه تنها برای تولیدکنندگان داخلی بلکه برای کشورهای دیگر جذاب است.

اژدرکش با بیان اینکه کیفیت محصولات در دو سال گذشته رشد مناسبی داشته است، ادامه داد: بارها تاکید کرده‌ام اگر محصولی پتانسیل صادرات یا رقابت ندارد، تولیدکنندگان در آن سرمایه‌گذاری نکنند چرا که به محض ورود کالای خارجی، توان فروش خود را از دست می‌دهند.

وی تصریح کرد: با وجود اینکه نیاز داخلی بالاست و گاهی ما را سوق می‌دهد که بیشتر روی کمیت (تعداد) تمرکز کنیم تا کیفیت، اما همواره روی کیفیت تمرکز داشته‌ایم. مثلا در شمال شهر تهران که محل فروش برندهای خراجی بود، برندهای خوب ایرانی به جای برندهای قبلی نشسته‌اند و محصولات با کیفیت می‌فروشند.

رییس اتحادیه کفش‌های ماشینی خاطرنشان کرد: برای حمایت از تولید نمی‌توانیم تمام تقصیر و مسوولیت را به گردن تولیدکننده بیندازیم. از سوی دیگر مشتریان گاهی با پیش قضاوت کیفیت پایین تولید، از خرید محصولات ایرانی اجتناب می‌کنند.

وی توان صادرات را بیش از ۲۰۰ میلیون دلار دانست و افزود: عمده بازار هدف کشورهای همسایه شامل عراق، افغانستان و کشورهای آسیای میانه و خلیج فارس هستند.

گشایش نمایشگاه از روز چهارشنبه

اژدرکش با بیان اینکه این نمایشگاه فردا در ایران مال گشایش می یابد و تا روز شنبه (۲۸ دی ماه) تداوم می یابد، افزود: مجموعا ۱۳ هزار متر برای حضور تولیدکنندگان در این نمایشگاه اختصاص یافته است. در بخش لوازم ورزشی ۳۵ شرکت در حوزه تولید کیف و کفش، ۷۵ شرکت و همچنین تولیدکنندگان مواد اولیه با ۷۰ شرکت در این نمایشگاه حضور خواهند داشت.

رییس اتحادیه کفش ماشینی با اشاره به دور اول نمایشگاه که در شهریور ماه برگزار شد، گفت: ۱۱۵ هزار نفر طی چهار روز از این نمایشگاه بازدید داشتند که امیدواریم در دور دوم تعداد بازدیدها و استقبال مردم بیش از این باشد.

اژدرکش اظهار کرد: کشور چین در این حوزه طی سال گذشته ۸۵ میلیارد دلار ارزآوری برای کشورش به همراه داشته که این رقم برای کشور ایتالیا ۱۲ میلیارد دلار در حوزه کفش بوده است بنابراین با توجه به مزایای رقابتی که در این حوزه برای ایران وجود دارد و خودکفایی بیش از ۸۰ درصدی مواد اولیه، ایران می‌تواند ارزآوری خوبی از این صنف داشته باشد.

وی با بیان اینکه این صنعت تحریم پذیر نیست، افزود: امکان صادرات، درآمدزایی و ارزآوری این حوزه بسیار بالا بوده و از نظر اشتغال می‌تواند کمک بزرگی به رشد اشتغال کشور داشته باشد. به ازای هزینه‌ای که هر برای هر شغل در خودروسازی استفاده می‌شود، می‌توان ۱۰ شغل در این صنف ایجاد کرد. بنابراین نرخ اشتغالزایی صنف کیف و کفش و محصولات ورزشی بسیار بالاست.

 

0/5 ( 0 نظر )

نظر شما