شناسهٔ خبر: 37611744 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه تعادل | لینک خبر

صادرات کیف و کفش به ۴ میلیارد دلار طی ۵ سال آینده

کنفرانس خبری دومین نمایشگاه تخصصی بین‌المللی کیف، کفش، کالاهای ورزشی و مواد اولیه برگزار شد.

صاحب‌خبر -

کنفرانس خبری دومین نمایشگاه تخصصی بین‌المللی کیف، کفش، کالاهای ورزشی و مواد اولیه برگزار شد. رییس اتحادیه کفش ماشینی با اشاره به اینکه دومین نمایشگاه کیف، کفش، محصولات ورزشی از ۲۵ تا ۲۸ دی ماه دایر می‌شود، گفت: با توجه به پتانسیل بالای این صنف امیدواریم طی ۵ سال آینده میزان صادرات این بخش را به ۴ میلیارد دلار افزایش دهیم.

به گزارش «تعادل»، علی اژدرکش رییس اتحادیه کفش ماشینی در کنفرانس خبری دومین نمایشگاه تخصصی بین‌المللی کیف، کفش، کالاهای ورزشی و مواد اولیه که صبح دیروز برگزار شد، با اشاره به اختصاص سه طبقه از نمایشگاه ایران مال به حضور تولیدکنندگان کیف، کفش، کالاهای ورزشی، اظهار داشت: مجموعا 13 هزار متر برای حضور تولیدکنندگان در این نمایشگاه اختصاص یافته که نسبت به سال گذشته 50 درصد رشد کمی داشته است. در این نمایشگاه، بخش لوازم ورزشی 35 شرکت، در حوزه تولید کیف و کفش 75 شرکت و همچنین تولیدکنندگان مواد اولیه با 70 شرکت در این نمایشگاه حضور خواهند داشت. در زمینه محصول نهایی فقط تولیدکنندگان ایرانی حضور دارند، اما تولیدکنندگان مواد اولیه خارجی که محصولشان مشابه داخلی ندارد نیز در بخش مواد اولیه این نمایشگاه شرکت خواهند کرد. وی افزود: در دور نخست این نمایشگاه که شهریورماه برگزار شد 115 هزار نفر طی 4 روز از این نمایشگاه بازدید داشتند که امیدواریم در دور دوم نیز تعداد بازدید و استقبال مردم بیش از این باشد. از آنجایی که مطابق استانداردهای بین‌المللی در صنایعی نظیر صنعت کیف و کفش متناسب با نیاز مردم و اقتضای فصل دو دوره در سال نمایشگاه برگزار می‌شود بر همین اساس ما دو دوره نمایشگاه در سال خواهیم داشت. تاریخ دومین دوره این نمایشگاه در سال 98 با در نظر گرفتن خرید سال نو مردم اواخر دی در نظر گرفته شد. رییس اتحادیه کفش ماشینی با بیان اینکه 70 درصد هزینه‌های این نمایشگاه در این دوره از طریق اسپانسرها تأمین شده است، خاطرنشان کرد: در دور نخست نمایشگاه کیف، کفش، لوازم ورزشی و مواد اولیه بیش از 90 درصد هزینه‌ها توسط اسپانسرها تأمین شد. تأمین این میزان از هزینه‌ها توسط حامیان نمایشگاه به منظور کمک به تولیدکنندگان داخلی و حمایت از آنهاست. اژدرکش خاطرنشان کرد: کشور چین در این حوزه طی سال گذشته 85 میلیارد دلار ارزآوری برای کشورش به همراه داشته که این رقم برای کشور ایتالیا 12 میلیارد دلار در حوزه کفش بوده است بنابراین با توجه به مزایای رقابتی که در این حوزه برای ایران وجود دارد و خودکفایی بیش از 80 درصدی تامین مواد اولیه و نداشتن رقیب در بین کشورهای همسایه، ایران می‌تواند ارزآوری خوبی از این صنف داشته باشد.

وی با تأکید براینکه این صنعت تحریم پذیر نیست، افزود: امکان صادرات، درآمدزایی و ارزآوری این حوزه بسیار بالا بوده و از نظر اشتغال نیز می‌تواند کمک بزرگی به رشد اشتغال کشور داشته باشد. برهمین اساس به ازای هزینه‌ای که برای ایجاد یک شغل در خودروسازی استفاده می‌شود می‌توان 10 شغل در این صنف ایجاد کرد. بنابراین نرخ اشتغالزایی صنف کیف و کفش و محصولات ورزشی بسیار بالا است. رییس اتحادیه کفش ماشینی با اشاره به اینکه در این دوره از نمایشگاه از کنفدراسیون کشورهای اسلامی نیز دعوت شده تا بتوانیم از این طریق مسیر صادرات به این محصولات را هموار کنیم، گفت: هدف ما این است که ایران را به عنوان هاب منطقه در این صنف تبدیل کنیم. در حال حاضر صادرات کیف و کفش و محصولات ورزشی و مواد اولیه به کشورهای عراق، افغانستان، آسیای میانه و کمی هم به کشورهای حاشیه خلیج فارس انجام می‌شود که این رقم مجموعاً حدود 250 میلیون دلار است اما این رقم با توجه به ظرفیت این بخش بسیار پایین است.

اژدرکش در ادامه با اشاره به اینکه صادرات کفش در سال گذشته 150 میلیون دلار بوده است، افزود: با توجه به اینکه از خرداد سال 97 واردات حدود 1400 قلم کالا به کشور ممنوع شد و کلیه کالاهایی که در صنف ما تولید می‌شود جزو این لیست بود، با استفاده از این ممنوعیت تا دی ماه سال 98 تلاش این صنف این بود که کلیه نیاز داخل کشور در این بخش را تأمین کند و وجود برندهای مختلف داخلی با کیفیت بالا و کاهش حضور برندهای خارجی در این بخش نشان‌دهنده همین موضوع است. وی با بیان اینکه در این یک سال و نیمی که این ممنوعیت‌های وارداتی اعمال شده صنف ما توانسته است راهی که 15 سال باید طی می‌کرد طی این یک سال و نیم سپری کرد، تصریح کرد: تولیدکنندگان این بخش برای حمایت و توسعه کالاهای خود به صورت جهادگونه عمل کرده و قاچاق نیز در این حوزه به دلیل نرخ دلار و برنامه‌ریزی‌هایی که انجام شده به‌شدت کاهش یافته است. اما معتقدیم به عنوان یک اتحادیه باید ریشه‌های قاچاق از مبادی ورودی ریشه‌کن شود.

رییس اتحادیه کفش ماشینی در پایان سخنان خود با بیان اینکه در حوزه مواد اولیه به خودکفایی رسیده‌ایم ولی برای برخی از مواد واسط نیاز به واردات برخی مواد شیمیایی داریم، گفت: ظرفیت تولید کفش در کشور طی سال گذشته 350 میلیون جفت بوده که امیدواریم با حمایت مردم و دولت و مسوولان و همچنین همت بیشتر تولیدکنندگان را‌ه‌های صادراتی برای این بخش بهبود یابد و امیدواریم رقم صادراتی ما در 5 سال آینده به 4 میلیارد دلار برسد و صادرات خود را به کشورهای همسایه در شرق و غرب کشور، آسیای میانه، کشورهای حاشیه خلیج فارس با توجه به اینکه حرفی برای گفتن در این بخش ندارند افزایش دهیم و به نوعی به هاب منطقه در این صنف تبدیل شویم.دومین نمایشگاه تخصصی بین‌المللی کیف، کفش، محصولات ورزشی و مواد اولیه از 25 الی 28 دی ماه در نمایشگاه بازار بزرگ ایران مال برگزار می‌شود.

 

 

نظر شما