شناسهٔ خبر: 34098387 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

معاون رئیس جمهور:

طراحي خودرو را بايد خودمان انجام دهيم

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- اگر بخواهیم صنعت خودرو دانش بنیان داشته باشیم باید طراحی ماشین سازی و بهینه سازی را خودمان انجام دهیم.
به گزارش خبرگزاری آریا، سورنا ستاری امروز در مراسم افتتاح خط تولید پژو 301 که در ایران خودرو انجام شد افزود: باید به جای کارخانه و خط مونتاژ، صنعت داشته باشیم تا بتوانیم از نیرو‌های تحصیلکرده استفاده کنیم.
وی با تاکید بر ضرورت رابطه صنعت و دانشگاه گفت: در کشور نیروی متخصص جوان کم نداریم و باید بدانیم که کار خانه داری و خام فروشی باعث ارزش افزوده نمی‌شود.
ستاری با اشاره به اتفاقات جدیدی که در بستر فناوری در دنیا افتاده است افزود: این موضوع می‌تواند صنایع سنتی از جمله خودرو سازی‌های سنتی را فلج کند.
وی گفت: صنعت خودرو باید با شرکت‌های دانش بنیان در ارتباط باشد و این تنها راه تزریق فناوری به صنعت خودرو است.
وی اضافه کرد: در بحث پژوهش و تحقیق باید حتماً از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی استفاده شود.
ستاری با بیان اینکه ساختار اقتصاد نفتی کشور مبتنی بر خام‌فروشی و واردات است ادامه داد: تبدیل این موضوع به صادرات سخت است و خیلی از شرکت‌ها باید از بین برود.
وی گفت: امروز چهار هزار شرکت دانش بنیان 90 هزار میلیارد تومان فروش دارند که می‌تواند کمک خوبی به صنعت خودروسازی هم باشند.
معاون رئیس جمهور با قدردانی از اقداماتی که برای استفاده از فناوری‌های جدید در گروه ایران خودرو انجام شده است افزود: امیدواریم شاهد طراحی پلت‌فرم‌های جدید ایرانی باشیم.
ستاری با بیان اینکه تقاضا برای قطعات داخلی چند برابر شده است گفت: امسال برنامه خاصی برای مقابله با تحریم داریم و شرکت‌هایی که بتوانند اقلام تحریمی را تهیه کنند حمایت خاص می‌کنیم.

داخلی سازی محصولات بدون اتکا به پژو
مدیرعامل ایران خودرو: نخستین محصول داخلی سازی محصولات، پژو 301 ایرانی است که امروز خط تولید آزمایشی آن افتتاح شد
هاشم یکه زارع در مراسم رونمایی از خط تولید آزماشی پژو 301 ایرانی که با حضور ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور برگزار شد در جمع خبرنگاران افزود: خودروسازی پژو درحالی ایران را ترک کرد که برای تولید سه خودروی 2008، 301 و 208 با ایران خودرو همکاری داشت، اما از آنجا که 301 تیراژ بالایی دارد هدف گذاری کردیم که بدون اتکا به پژو این خودرو را در داخل تولید کنیم که هم اکنون با 60 درصد داخلی سازی، تولید آزمایشی آن آغاز شده و در شروع تحویل به مشتریان این میزان داخلی سازی به 80 درصد خواهد رسید.
وی اضافه کرد: بعد از تولید رسمی سالانه 100 هزار دستگاه خودرو پژو 301 ایرانی به مشتریان تحویل می‌شود که در مدت چهار سال این میزان به 205 هزار دستگاه افزایش خواهد یافت آنهم بدون اینکه در تولید این خودروی ایرانی به پژو اتکا کرده باشیم.
یکه زارع ادامه داد: علاوه بر طراحی و ساخت پژو 301، اقدامات خوبی در ایران خودرو آغاز کردیم که شهریور امسال یکی دیگر از این محصولات را رونمایی خواهیم کرد البته خودرویی که در شهریور رونمایی خواهد شد محصولی کاملا ایرانی و با پلت فورم ایرانی است.
وی در پاسخ به این پرسش که باوجود ایرانی بودن درصد بالایی از قطعات پژو 301 چرا نام ایرانی بر روی آن گذاشته نشده، گفت: می‌توانیم این محصول را بدون نشان پژو هم تولید کنیم، اما از آنجا که ممکن است تبعات حقوقی داشته باشد فعلا به همین نام تولید می‌شود، زیرا این محصول پیرو همکاری دو خودروساز درحال تولید بود که فرانسوی‌ها ایران را ترک کردند ضمن اینکه ما تولید انواع محصول را بدون اتکا به پژو پیش خواهیم برد.
­مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو افزود: مجموع سرمایه گذاری برای تولید پژو 301 ایرانی و خط‌های مورد نیاز برای آن حدود 60 میلیون یورو بوده است.
یکه زارع درباره تکمیل خودرو‌های دارای نقص هم گفت: هدف این است خودرو‌های برکف مانده را جمع کنیم، هم اکنون هم سیل نزولی موجودی خودرو‌ها در کف کارخانه اتفاق افتاده است ضمن اینکه تولید به سمتی پیش می‌رود که به صورت کامل باشد طوری که در چند ماه آینده به نقطه‌ای خواهیم رسید که تعهدات بروز می‌شود.

آغاز تولید آزمایشی پژو 301 ایرانی
تولید آزمایشی خودروی پژو 301 ایرانی با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در ایران خودرو آغاز شد
با بدعهدی شرکت پژوی فرانسه و ترک ایران، خودکفایی و ادامه تولید محصول پژوه 301 در دستور کار قرار گرفت که تولید آزمایشی این محصول با داخلی سازی این محصول 60 درصد آغاز شده است. البته تا پایان سال این داخلی سازی به 80 درصد خواهد رسید و با همین میزان داخلی سازی سال آینده، تولید رسمی آن آغاز و روانه بازار خواهد شد.
بر این اساس، برای 3 ماه نخست سال 99 پیش بینی شده است که 10 هزار دستگاه خودروی پژو 301 تولید شود البته توان تولید سالانه این محصول در مرحله نخست 100 هزار دستگاه خواهد بود که در مرحله بعدی به 170 هزار دستگاه افزایش خواهد یافت.
خودرو پژو 301 ایرانی، با استفاده از ظرفیت توان دانشگاهی، جوانان متخصص و ظرفیت زنجیره تأمین 300 قطعه ساز داخلی از هزار و 200 قطعه ساز موجود تولید، طراحی و به مرحله تولید رسیده است ضمن اینکه اکنون جزء نادرترین زمان‌هایی است که طراحی و توسعه خودرو توسط جوانان ایرانی انجام می‌شود و با استفاده از همین توان، 5 خودروی امروزی با نام ایرانی طراحی شده که در ماه‌ها و سال‌های آینده به ترتیب رونمایی شده و به مرحله تولید خواهد رسید. با تولیدات این محصولات جدید، محصولات قدیمی از خط تولید خارج خواهد شد.
موتور مورد استفاده برای خودروی پژو 301 ایرانی برای نخستین بار در ایران خودرو استفاده می‌شود. ضمن اینکه با طراحی و ساخت این خودرو علاوه بر اینکه یک خودروی امروزی و جدید طراحی شده بلکه صنعت خودروسازی ما صاحب پلتفرمی شده که می‌تواند حداقل سه خودروی دیگر را نیز بر روی همین پلتفرم طراحی کند.

نظر شما