شناسهٔ خبر: 66690839 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

گزارش جماران از شرکت های بورسی؛

کاهش 24 درصدی تولید خودرو و قطعات در فروردین / اقبال به خرید خودروی سنگین افزایش یافت/ وعده وزارت صمت برای جهش در تولید و بهبود کیفیت محقق می شود!؟

«در فروردین ماه سال 1403 ، شاخص تولید رشته فعالیت خودرو و قطعات برمبنای شرکتهای بورسی نسبت به ماه مشابه سال قبل کاهش 8 /23 درصدی و شاخص فروش آن نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش 3/ 9 درصدی داشته است. پایش بخش حقیقی اقتصاد ایران در فروردین ماه نشان می دهد، نسبت به ماه مشابه سال قبل شاخص تولید تمام زیربخشها کاهش یافته و تنها شاخص فروش زیربخش «خودرو سنگین» افزایش یافته است.»

صاحب‌خبر -

گروه اقتصاد و درآمد: در فروردین ماه سال 1403 ، شاخص تولید رشته فعالیت خودرو و قطعات برمبنای شرکتهای بورسی نسبت به ماه مشابه سال قبل کاهش 8 /23 درصدی و شاخص فروش آن نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش 3/ 9 درصدی داشته است.

به گزارش جماران، پایش بخش حقیقی اقتصاد ایران در فروردین ماه نشان می دهد، نسبت به ماه مشابه سال قبل شاخص تولید تمام زیربخشها کاهش یافته و تنها شاخص فروش زیربخش «خودرو سنگین» افزایش یافته است.

هفته گذشته بود که وزیر صمت اعلام کرد: در حال پیگیری برنامه جامعی در صنعت خودرو هستیم که در سال جهش تولید، همزمان جهش در کیفیت و کمیت خودرو را شاهد باشیم. بدین منظور در نشستی با خودروسازان به طرحی دست پیدا کردیم تا با تلاش برای فراهم سازی ملزومات به وضعیت مطلوب کمی برای رفع نیاز بازار و عبور از تراز دست یابیم.

او افزایش خدمات پس از فروش، گارانتی، در برخی خودروها را از نتایج و تصمیمات اخذ شده در نشست با خودروسازان عنوان کرد.

اکنون مرکز پژوهش های مجلس اعلام کرده است که در فروردین ماه سال 1403، نسبت به ماه مشابه سال قبل شاخص تولید شرکتهای صنعتی بورسی کاهش 3 /1 درصدی و شاخص فروش افزایش 5 /1 درصدی را تجربه کرده است، ضمن آنکه شاخص تولید و فروش در فروردین ماه 1403 نسبت به ماه قبل با کاهش 6/ 13 و 9  /33 درصدی مواجه شده است که مطابق انتظارات ناشی از کاهش فعالیت های بخش صنعت در تعطیلات فروردین ماه است.

کاهش 24 درصدی تولید خودرو و قطعات نسبت به فروردین سال گذشته

همچنین، طبق روال دوره ای در فروردین ماه، اکثر رشته فعالیت های بخش صنعت با کاهش شاخص روبرو بوده اند. در فروردین ماه سال 1403 نسبت به ماه مشابه سال قبل، شاخص تولید رشته فعالیت خودرو و قطعات کاهش 8/ 23 درصدی و شاخص فروش افزایش 3 /9 درصدی داشته است.

در فروردین ماه سال 1403 نرخ رشد ماهیانه قیمت فعالیت های صنعتی بورسی افزایش 4 /1 درصدی داشته و همچنین رشد نقطه به نقطه با افزایش 3 /0 واحد درصدی نسبت به ماه قبل، به 4/ 18 درصد رسیده است. گفتنی است، میانگین سالیانه شاخص قیمت نیز در فروردین ماه سال 1403 نسبت به ماه قبل بدون تغییر بوده و میزان 5 /20 درصد افزایش را نشان می دهد.

براساس این گزارش، فروردین ماه سال 1403 نسبت به ماه مشابه سال قبل، از بین 15 رشته فعالیت صنعتی بورسی، 7 رشته فعالیت افزایش در شاخص تولید و 8 رشته فعالیت کاهش در شاخص تولید داشته است. رشته فعالیتهای« لاستیک و پلاستیک»، « سایر کانی غیرفلزی» و «تجهیزات برقی» بیشترین افزایش در شاخص تولید و رشته فعالیتهای «خودرو و قطعات»، «محصولات فلزی به جز ماشین آلات و تجهیزات» و «دارو» بیشترین کاهش در شاخص تولید داشته اند.

شاخص تولید و فروش فروردین

به گزارش جماران، همچنین در این ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل ، از بین 15 رشته فعالیت صنعتی بورسی، 7 رشته فعالیت افزایش در شاخص فروش و 8 رشته فعالیت کاهش در شاخص فروش را تجربه کرده اند. رشته فعالیتهای «تجهیزات برقی»، «خودرو و قطعات» و « لاستیک و پلاستیک» بیشترین افزایش در شاخص فروش و رشته فعالیتهای «محصولات فلزی به جز ماشین آلات و تجهیزات»، «چوب و کاغذ» و «سایر کانی غیرفلزی» بیشترین کاهش را در شاخص فروش تجربه کرده اند.

طی فروردین ماه سال 1403 نسبت به ماه مشابه سال قبل رشته فعالیتهای «سایر کانی غیرفلزی»، لاستیک و پلاستیک» و «تجهیزات برقی» بیشترین سهم را در افزایش شاخص تولید و رشته فعالیتهای «خودرو و قطعات»، «محصولات فلزی به جز ماشین آلات و تجهیزات» و «دارو» بیشترین سهم را در کاهش شاخص تولید داشته اند.

همچنین رشته فعالیتهای «تجهیزات برقی»، «لاستیک و پلاستیک» و «شیمیایی به جز دارو» بیشترین سهم را در افزایش شاخص فروش و رشته فعالیتهای «محصولات فلزی به جز ماشین آلات و تجهیزات»، «سایر کانی غیرفلزی» و «غذایی و آشامیدنی به جز قند و شکر» بیشترین سهم را در کاهش شاخص فروش داشته اند.

رشد شاخص تولید و فروش فعالیتهای صنعتی و معدنی بورسی

بررسی شاخص قیمت رشته فعالیت های بورسی نشان می دهد در فروردین ماه سال 1403 ،رشته فعالیتهای «فلزات پایه» و «غذایی و آشامیدنی به جز قند و شکر» بالاترین نرخ رشد ماهیانه و رشته فعالیتهای «خودرو و قطعات» و «سایر کانی غیرفلزی» بالاترین نرخ رشد نقطه به نقطه را تجربه کرده اند. 

نمودار شاخص تولید و فروش بخش خودرو
 
 
 

اخبار مرتبط

وقتی پراید ۵۰ میلیون تومان می شود

وزیر صنعت:‌ از روز اول در موضوع خودرو با مردم روراست بودیم

مقایسه تعداد تعطیلات در ایران با دیگر کشورها / در ساماندهی تعطیلات به افزایش مصرف سوخت و گردشگری خودرو محور توجه شود

مومنی: روابطی که در خودروسازی با چین تعریف کردید، نسبتی با یک حکومت مستقل ندارد! بهبود اقتصادی بدون مشارکت مردم ممکن نیست/ شاه تا جایی که فکر می کرد خشونت اثر دارد، سرکوب می کرد

جدیدترین موضع وزیر صمت در مورد خصوصی‌سازی خودروسازان: در برنامه‌های جدی ما قرار دارد

منفعت جویی مونتاژکاران چینی تا کجا ادامه دارد؟ / واردات CKD خودروسازی نیست! ارز دولتی به چه کسی می دهید؟ / وقتی تولید و چانه زنی منافع مردم مقابل طرف خارجی؛ جای خود را به انفعال و اقتصاد غیرمولد می دهد!

حادثه وحشتناک برای خودروی میلیاردی در ایران! «مدیران خودرو» سرانجام راضی به رسیدگی شد: دارندگان X55 پرو به نمایندگی مراجعه کنند!

اعلام قیمت ارزان ترین خودروی برقی/ کاکایی: قرار بود از مونتاژکاریها کم شود/ خودروی برقی، مصرف سوخت کشور را بالا می برد / چرا درباره مافیا آدرس غلط می دهند/ رشد داخلی سازی ارزش افزوده ایجاد می کند

صدور کیفرخواست پرونده کثیرالشاکی گروه (ش) در دادسرای تهران/ رسیدگی قضایی به اخلال ۶ هزار میلیارد ریالی در نظام اقتصادی کشور/ تأکید دادستان تهران بر لزوم افرایش اقدامات نظارتی و آگاهی بخشی عمومی در پیش فروش خودرو

انتهای پیام

نظر شما