شناسهٔ خبر: 32920862 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

حضرت خدیجه(س)؛ الگوی عملی زنان

گروه معارف- عضو گروه مبلغان دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم و جامعه‌الزهرا گفت: امروزه بسیاری از زنان از استقلال مالی برخوردار هستند و چه خوب است که اگر درآمد خود را در کنار همسر، صرف امور خانواده می‌کنند این کار برای وفاق در خانواده و بی‌منت و جبهه‌گیری در مقابل همسر باشد.

صاحب‌خبر -

در کتاب ارزشمند «الغدیر» به نقل از مدارک متعدد آمده که ابوطالب عموی پیامبر(ص)، در یکی از روزهای پایانی ماه رجب سال دهم بعثت از دنیا رفت و حضرت خدیجه(س)، همسر گرامی پیامبر(ص) 50 روز بعد از رحلت حضرت ابوطالب، وفات کرد. در این سال، چنان‌که در تاریخ آمده است: «وَردَ عَلَی رَسولِ الله أمْران شدیدانِ عَظیمانِ وَ جَزَعَ جَزَعاً شدیداً؛ دو امر بزرگ و سخت بر پیامبر وارد شد به گونه‌ای که فریاد و ناله شدید حضرت بلند شد».

با رحلت این دو یار باوفا، حزن شدیدی بر پیامبر(ص) عارض شد و ایشان، آن سال را «عام الحزن» (سال غم و اندوه) نامیدند.

به بهانه سالگرد وفات حضرت خدیجه(س) مصاحبه‌ای با نرگس حسینی، کارشناس مذهبی در چهارمحال و بختیاری و عضو گروه مبلغان دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم و جامعه‌الزهرا انجام شده که در ادامه می‌خوانید.
نرگس حسینی، کارشناس مذهبی در چهارمحال و بختیاری، در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال و بختیاری، با برشمردن فضایل حضرت خدیجه(س)، اظهار کرد: مهم‌ترین فضیلت بنت خویلد معروف به سیدة‌القریش و أم‌المؤمنین حضرت خدیجه کبری(س)، همانا همسر پیامبر(ص) و مادر فاطمه(س) بودن است.
وی با بیان اینکه این بانوی بزرگوار مادر کوثر قرآن و جده 11 معصوم و جده تمام سادات است، تصریح کرد: همین فضیلت برای ایشان بس که در زیارت‌نامه‌های امامان و ائمه اطهار(ع) خطاب می‌شود که «ألسَّلامُ عَلَی ابْنِ خَدیجَهَ‌الْکُبْری»، سلام بر پسر خدیجه کبری.

ثروت حضرت خدیجه(س)؛ ضامن ثبات اسلام
حسینی تأکید کرد: پیامبر اسلام با وفات همسر گرامی‌شان بسیار محزون و اندوهگین بودند که احترام زیادی برای آن بانوی بزرگوار و دوستان و محبانش قائل بودند و همواره می‌فرمودند خدیجه(س) در روزگار تنهایی به یاری من شتافت، پشت سر من به نماز ایستاد و هیچگاه مرا تنها نگذاشت.
این کارشناس مذهبی در استان با بیان اینکه خدیجه(س) تمام ثروت خود را بی‌منت و چشم‌داشت در راه اسلام صرف کرد، ادامه داد: همه بزرگان دین بر این نکته صحه گذاشته‌اند که دو چیز ثبات اسلام را تضمین کرد، شمشیر امام علی(ع) و ثروت حضرت خدیجه(س).
وی با تأکید قرار دادن شخصیت والای حضرت خدیجه(س)، بیان کرد: این بانوی بزرگوار علی‌رغم ثروت فراوان و مقام و منزلت در نزد قبیله قریش، دست رد به خواستگاری بزرگان قبیله داد و به دلیل شناخت عمیق از مقام معنوی رسول خدا(ص)، با این فرزند یتیم و بی مال و مکنت از قبیله بنی‌هاشم ازدواج کرد.
حسینی با اشاره به معرفت، لیاقت، و تدبیر شگرف این بانوی بزرگوار، گفت: بصیرت بالای او باعث شد تا علی‌رغم اختلاف سنی و طبقاتی با پیامبر(ص)، شیفته ایشان شود و برای نائل شدن به سعادت دنیا و آخرت، با ایشان ازدواج کند، اموالش را در راه رسالت نبوت صرف کند که اگر ثروت حضرت خدیجه(س) نبود، بسیاری از مسلمانان در صدر اسلام از فقر و نداری تلف و یا از همراهی با پیامبر(ص) منصرف می‌شدند.
وی این زن والامقام را از لحاظ ایثار و وفاق با همسر، الگوی خوبی برای زنان امروز جامعه اسلامی معرفی کرد و افزود: امروزه بسیاری از زنان از استقلال مالی برخوردار هستند و چه خوب است که اگر درآمد خود را در کنار همسر، صرف امور خانواده می‌کنند این کار بی‌منت و جبهه‌گیری در مقابل همسر باشد.
انتهای پیام

نظر شما