شناسهٔ خبر: 32922688 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

قم،سوگوار وفات صدف کوثر

شهر کریمه اهل بیت(س)در سالروز وفات جانسوز همراه ترین بانو و شریک روزهای سخت نبی مکرم اسلام(ص)حضرت خدیجه کبری (س) سوگوار است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  ازقم؛شهرمقدس قم به ویژه بارگاه ملکوتی خواهر هشتمین خورشید سپهر سروری حضرت فاطمه معصومه(س)در سالروز وفات همسر آفتاب و مادر آب و آینه حضرت خدیجه کبری(س)یکپارچه سوگوار و عزادار است.

در سالروز روز وفات ام المومنین زائران و مجاوران آستان حضرت فاطمه معصومه (س)مملو از عاشقان و دلدادگان عصمت و طهارت است که خود را به این مکان مقدس رسانده اند تا وفات حضرت خدیجه (س)را به بانوی کرامت (س)تسلیت بگویند.

قم،سوگوار وفات صدف کوثر

مراسم سوگواری صدف کوثر  در جای جای شهر،،مساجد به ویژه مسجد مقدس جمکران و بقاع متبرکه در حال برگزاری است.

همچنین چهارمین اجتماع یاوران ام المومنین،حضرت خدیجه کبری(س) هم زمان با رحلت جانسوز  بزرگ بانوی اسلام،همسر و یار دیرین پیامبراکرم(ص) با حضور خیل عظیم عاشقان اهل بیت (ع) در مسجد مقدس جمکران برگزار شد.


این مراسم معنوی و روح‌بخش در رثای ام المومنین (س)با سخنرانی حجج‌الاسلام رفیعی و فرحزاد، مداحی جواد مقدم و حیدرزاده و با شعرخوانی صابر خراسانی برگزار شد.

قم،سوگوار وفات صدف کوثر

ولادت مادر امت


در سال ۶۸ قبل از هجرت در مکه تولد شد. از القاب او در زمان جاهلیت طاهره و سیده قریش بود.حضرت خدیجه(س) از قبیلة قریش بود. پدرش خو یلد و مادرش فاطمه بنت زائده بود که هر دو از ریشه دارترین و اصیل ترین خاندان های عرب در حجاز به شمار می رفتند.


ماجرای ازدواج حضرت خدیجه با پیامبر مهر و رحمت چه بود؟

در مورد ازدواج حضرت خدیجه (س)با پیامبر اکرم(ص)روایت های گوناگونی وجود دارد،از آن جا پیامبر در امانت داری شهرت داشت،خدیجه شیفته ی خصلت پسندیده ایشان شد به همین جهت خدیجه زنی به نام نفیسه را واسطه قرار داد تا آمادگی او را برای ازدواج با محمد به اطلاع وی برساند.

قم،سوگوار وفات صدف کوثر

برخی از مورخان معتقدند که خدیجه خود موضوع را با رسول اکرم مطرح کرد به گفته «ابن هشام» مورخ مشهور خدیجه به پیامبر(ص) گفت: عموزاده من! به واسطه خویشاوندی که میان من و تو وجود دارد، و عظمت و احترامی که در نزد قوم خود داری، و امانت و خوی نیکو و راستگویی که در تو هست، مایلم به همسری تو درآیم . پیغمبر موضوع را با عمویش در میان گذاشت، ابوطالب نظر موافق خو را اعلام داشت ، و به دنبال آن مجلس عقد باشکوهی در خانه خدیجه تشکیل شد.


خدیجه نخستین زن مسلمان

حضرت خدیجه (س) همسر پیامبر (ص)، اولین بانویی است که به پیام آسمانی اش پاسخ مثبت داد و در کنار رسول خدا با همه توانی که داشت در مقابل مشرکان ایستاد و مقاومت کرد. ثروت سرشار خود را برای پیشرفت اسلام در طبق اخلاص گذاشت.پس از گذشت سه سال از نبوت رسول خدا (ص) و ماجرا از این قرار بود که مقام نبوت روز دوشنبه بر رسول خدا (ص) نازل شد وعلی علیه السلام روز سه شنبه مسلمان شد و پس از او خدیجه دختر خویلد همسررسول خدا (ص) مسلمان شد. از پدرش امام صادق علیهما السلام روایت شده رسول خدا (ص) آن دو را با هم به اسلام دعوت کردند و آن دو با همدیگر یکباره اسلام را پذیرفتند.

قم،سوگوار وفات صدف کوثر

 

خدیجه سلام الله علیها مادر یاس نبوی

 

پس از ازدواج حضرت خدیجه(س) با رسول خدا (ص)، زنان مکه از وی کناره گیری کردند،زمانی که فاطمه را باردار شد، کسی را به نزد زنان قریش فرستاد و از آنها خواست تا به خانه او آیند و هنگام ولادت فاطمه (س)به وی کمک دهند. ولی زنان برای خدیجه پیغام دادند که تو به سخن ما گوش نکردی و با یتیم ابوطالب که مالی نداشت ازدواج کردی، ما نیز به کمک تو نخواهیم آمد.

در بیستمین جمادی‌الثانی چشم ‏ها در انتظار مولودی مبارک است.محمد(ص) دست به سوی آسمان و دل به نجوای الهی دارد و خدیجه این سو میهمان چهار بانوی بهشتی است. چهار زن برگزیده که در تنهایی و بی‏ کسی او به یاری‏ اش آمده ‏اند.

قم،سوگوار وفات صدف کوثر

خدای تعالی ساره همسر ابراهیم خلیل، آسیه همسر فرعون، و مریم دختر عمران و کلثوم خواهر حضرت موسی را فرستاد تا در وضع حمل به وی کمک کنند.


خدمات ارزنده ی حضرت خدیجه(س) به اسلام

حضرت خدیجه علیها السلام در 24 سال زندگی مشترک با پیامبر گرامی اسلام (ص)، خدمات بسیاری برای آن بزرگوار و دین اسلام انجام داد. حمایت های مالی، روحی، عاطفی از حضرت محمد صلی الله علیه و آله، تصدیق و تأیید پیامبر در روزگاری که هیچ کس تأییدش نمی کرد و یاری ایشان در برابر آزار مشرکان، گوشه هایی از این خدمات ارزشمند است. حضرت خدیجه علیها السلام پس از ازدواج با پیامبر، دارایی اش را به ایشان بخشید تا آن را هرگونه می خواهد مصرف کند. رسول گرامی اسلام در این زمینه می فرماید: «هیچ ثروتی به اندازه ثروت خدیجه علیهاالسلام برای من سودمند نبود.»

قم،سوگوار وفات صدف کوثر

این بانوی بزرگوار نه تنها از عمق جان به رسالت پیامبر ایمان آورد، بلکه او را در برابر سختی ها و تکذیب مشرکان و بدخواهان یاری داد. تا زنده بود، اجازه نداد آزار و شکنجه مشرکان بر رسول خدا صلی الله علیه و آله سخت آید.


وفات همراه ترین بانوی پیامبراعظم(ص)

حضرت خدیجه (س) در سن 65 سالگی در ماه رمضان سال دهم بعثت در خارج از شعب ابوطالب جان به جان آفرین تسلیم کرد. پیغمبر خدا (ص) شخصا خدیجه را غسل داد، حنوط کرد و با همان پارچه ای که جبرئیل از طرف خداوند عزوجل برای خدیجه آورده بود، کفن کرد. رسول خدا (ص) شخصا درون قبر رفت، سپس خدیجه را در خاک نهاد و آنگاه سنگ لحد را در جای خویش استوار ساخت. او بر خدیجه اشک می ریخت، دعا می کرد و برایش آمرزش می طلبید. آرامگاه خدیجه درگورستان مکه در «حجون » واقع است.

قم،سوگوار وفات صدف کوثر

از فضیلت های حضرت خدیجه (س)، مقامی است در بهشت که از سوی خداوند به ایشان وعده داده شده است. پیامبراکرم (ص)نیز بارها این مسئله را به خدیجه بشارت می داد و می فرمود: در بهشت، خانه ای داری که در آن رنج و سختی نمی بینی.

استواری امروز بنای دین، از برکت خشت نخستین توست،سلام بر تو ای مادر امت.

انتهای پیام/ش

نظر شما