شناسهٔ خبر: 32935063 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

گزارش مشروح ایکنا/

برگزاری پنجمین آیین نکوداشت مقام حضرت خدیجه(س)؛ بانوی ثروتمند قریش که رکن شکل‌گیری رسالت پیامبر(ص) شد

گروه جامعه ـ آیت‌الله علوی بروجردی در پیامی به پنجمین آیین نکوداشت مقام شامخ حضرت خدیجه(س) که همزمان با بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در مصلای امام خمینی(ره) برگزار شد، این بانوی بزرگوار را از ارکان شکل‌گیری رسالت پیامبر(ص) بیان کرد.

صاحب‌خبر -

حضرت خدیجه(س) از ارکان شکل‌گیری رسالت پیامبر(ص) بودند

به گزارش ایکنا؛ پنجمین آیین نکوداشت مقام شامخ حضرت خدیجه(س)، شامگاه پنجشنبه، 26 اردیبهشت، در شبستان اصلی مصلای حضرت امام خمینی(ره) برگزار شد.

عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در این مراسم با گرامیداشت مقام شامخ حضرت خدیجه(س)، گفت: اگر پیامبر اکرم(ص) خطاب به امیرالمومنین(ع) فرمودند: «أَنَا وَ عَلِیٌّ أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّة»؛ یعنی این امت دو پدر دارد، بنابراین اگر این امت دو پدر دارد، دو مادر هم می‌خواهد و آیا این دو مادر کسی جز حضرت فاطمه(س) و حضرت خدیجه کبری(س) نیست.

وی تصریح کرد: حضرت خدیجه(س) با شناخت کامل، نخستین مؤمن و مسلمان شد و در مقابل همه دشواری‌ها مردانه قد علم کرد. در مناسبت رحلت این بانوی بزرگ هم پیامبر(ص) تمام سال را برای اولین‌بار و آخرین‌بار، سال اندوه، حزن و ماتم نامیدند. این جز در مورد حضرت خدیجه کبری(س) حقیقت ندارد.

فقهی‌زاده با بیان اینکه حضرت خدیجه(س) در کمال عقل با پیامبر(ص) ازدواج کردند، گفت: پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند: «اِنَ اللهَ تَعالي يُحِب مَعالِيَ الُامُورِ وَ اَشرافَها وَ يُكرِهُ سَفسافَها»، بر اساس این حدیث، پیامبر(ص) به جامعه دینی الگو ارائه می‌کند و می‌فرماید، به قله‌ها خیره شوید و به پستی‌ها توجه نکنید، این به دلیل آن است که ایشان در زندگی خود نمونه‌هایی از عالی‌ترین قله‌ها را مشاهده کرده است که مهم‌ترین آنها همسر گرامی ایشان بوده است.

فقهی زاده

وی افزود: حضرت خدیجه(س) پس از ازدواج در اوج اعتقاد راسخ به پیامبر(ص) هر آنچه داشتند برای اعتلای کلمه حق نثار و فدا کردند.

در این مراسم پیام آیت‌الله العظمی جعفر سبحانی به پنجمین آیین نکوداشت حضرت خدیجه(س) نیز قرائت شد. در این پیام آمده است: «پیش از آنکه در مورد شخصیت بانوی بزرگ اسلام یعنی حضرت خدیجه کبری(س) سخن بگویم از همه افرادی که این فضای روحانی را پدید آورده‌اند، سپاسگزارم. امشب شب دهم ماه مبارک رمضان است که مصادف با سالروز درگذشت یکی از بانوان صدر اسلام می‌باشد که تاریخ نظیر او را در عقل و درایت، شجاعت و شهامت، عفت و تقوا به خود ندیده است. همین بس که تاریخ نظیر او را در عقل همه زنان جهان، چهار زن سرور زنان می‌شمارد و می‎گوید: «سیدات نساء اهل الجنة اربع؛ مریم بنت عمران و فاطمه بنت رسول‌الله(ص) و خدیجه بنت خویلد و آسیه»، مقام مریم بنت عمران برهمگان روشن و او مظهر عفاف و تقوا بود و رحم پاک او جایگاه پیامبر عظیمی مانند حضرت عیسی(ع) گشت. آسیه، بنت مزاحم همسر فرعون زنی که حاضر شد زندگی در قصور رویایی را به قیمت حفظ ایمان خود ترک کند و هر چند به دار آویخته شد.

اما سخن درباره حضرت خدیجه(س) است. او غنی‌ترین و ثروتمندترین زنان قریش بود و در زیبایی و خردمندی و شرافت نسب، از شهرت بی‌نظیری برخوردار بود. ثروتمندان قریش از او خواستگاری کردند اما او همه را رد کرد، اما وقتی ابوطالب عموی پیامبر(ص) برای حضرت محمد(ص) که دست او از مال دنیا کاملا کوتاه بود، خواستگاری کرد، او با کمال اشتیاق پذیرفت. زیرا او نمی‌خواست با طلا و نقره هم خوابه باشد او می‌خواست با یک انسان کامل، با ایمان و خداشناس، پرهیزکار و متقی زندگی نماید. آنگاه که عقد ازدواج به پایان رسید او به همسر خود فرمود: «محمد عزیز رو به خانه خود، خانه من خانه توست و‌من کنیز تو هستم.»

حضرت خدیجه(س) از ارکان شکل‌گیری رسالت پیامبر(ص) بودند

او شناخت عظیمی از پیامبر(ص) داشت، لذا هنگامی که پیامبر از غار حراء فرود آمدند موضوع رسالت خود را با همسر خود در میان نهاد، او نخستین فردی بود که همان روز به پیامبر ایمان آورد. امیر مومنان در یکی از سخنان خود می‌گوید: «من نخستین فردی از مردان بودم که اسلام آورد و سه سال تمام به همین وضع زندگی می‌کردیم و در روی زمین فردی که نماز بگزارد و به رسالت پیامبر گواهی دهد غیر از من و غیر از خدیجه کس دیگری نبود.

تاریخ می‌گوید: معاویه در کوفه روی منبر قرار گرفت و از علی(ع) نکوهش کرد، آنگاه حسن‌بن علی(ع) برخاست و گفت: «ای کسی که علی را نکوهش می‌کنی، من حسن بن علی هستم و تو معاویه فرزند ابی سفیان، مادر من فاطمه و مادر تو هند، جد من رسول خدا و جد تو عتبةبن ربیعه، جده من خدیجه و جده تو قتیله است. لعنت بر آن کس که بخواهد یاد ما را خاموش سازد.

درود خود را به روح پاک این بانوی بزرگ سرور زنان بهشت، الگوی عفت و تقوا، فرستاده، به امید آنکه زنان کشور ما با خواندن زندگانی این بانوی فداکار، وی را اسوه و الگو قرار دهند و رهرو راه آن بزرگوار باشند».

در ادامه این مراسم احمد مسجدجامعی، عضو شورای شهر تهران، به بیان توضیحاتی درباره شخصیت والای نخستین زن مسلمان تاریخ اسلام پرداخت و گفت: آن زمان در جزیرةالعرب تنها ۱۷ نفر اهل سواد بودند که یکی از این افراد ورقةابن نوفل، عموی گرامی حضرت خدیجه(س) بود که به کتاب‌های آسمانی اشراف داشت و خود حضرت خدیجه(س) از طریق ایشان با حوزه معارف ابراهیمی آشنایی پیدا می‌کند و آن هنگام که رسول خدا(ص) درباره پیامبری خود سخن گفت، ایشان بدون تردید ایمان می‌آورد و این نشان از یک پیش‌زمینه و آشنایی با این معارف بوده است.

مسجدجامعی گفت: پیامبر ما کارگزار حضرت خدیجه(س) در امر تجارت بودند. بیشتر سفرها به کشور یمن بوده و یک‌بار به شام سفری داشته‌اند. در همین مراودات است که لقب محمد امین به پیامبر(ص) داده می‌شود. از سوی دیگر رسول گرامی اسلام(ص) با کسی ازدواج می‌کند که عرصه فعالیت اجتماعی داشته است.

حضرت خدیجه(س) از ارکان شکل‌گیری رسالت پیامبر(ص) بودند

وی افزود: اگر ما این آیات نورانی را می‌خوانیم که خداوند متعال می‌فرماید: «انا اعطیناک الکوثر»، یک‌وجه آن رسول گرامی اسلام(ص) است، وجه دیگر حضرت خدیجه(س) است، وقتی این خیر کثیر که منشاء برکات در جامعه می‌شود یک وجه آن به حضرت خدیجه(س) برمی‌گردد.

به گفته مسجدجامعی، درباره شخصیت حضرت خدیجه(س) و ‌مراتب والای ایشان همه گروه‌های اسلامی اذعان دارند که ایشان پس از رسول خدا(ص) شخصیت ارزشمند اسلام بوده و بهره‌گیری از این الگو زمینه ارتباط با جهان را فراهم می‌کند.

در این مراسم پیام آیت‌الله سیدجواد علوی بروجردی خوانده شد؛ وی در پیام خویش به این آیین نکوداشت تصرح کرد: «در روزگار غربت، محنت و ‌تنهایی پیامبر اسلام(ص) و‌ در زمانی که همه ایشان را تکذیب می‌کردند، خدیجه کبری(س) ایشان و رسالت‌شان را تصدیق کرد. ایشان از جمله بزرگترین همراهان حضرت به شمار می‎رفت و از ارکان شکل‌گیری رسالت پیامبر گرامی(ص) در جامعه مکه بودند.

به نقل از فریقین حضرت خاتم‌النبیین(ص) حضرت خدیجه را در کنار بهترین زنان عالم قرار داده‌اند و از اهل بهشت نامیدند. جبرئیل هر گاه نزد پیامبر(ص) می‌آمد، سلام پروردگار یکتا را به حضرت خدیجه(س) می‌رساند. همچنین بعد از رحلت ایشان تا پایان عمر اشک بر دیدگان رسول گرامی اسلام وجود داشت. عظمت شان حضرت خدیجه(س) در خطبه حضرت سجاد(ع) در کوفه نیز دیده می‌شود و نیز در زیارات همه ائمه معصومین(ع) ایشان مورد خطاب قرار می‌گیرند. این افتخار برای ایشان بس که حضرت صدیقه طاهره(س) تا حضرت حجت(عج) همواره به فرزندی او افتخار نموده‌اند و ‌چه افتخاری بالاتر که نسل ائمه اطهار(ع) از سلاله پاک ایشان است.

حضرت خدیجه(س) از ارکان شکل‌گیری رسالت پیامبر(ص) بودند

اما آنچه در مورد گفته‌های پیرامون این حضرت دل‌ها را به در می‌آورد، ظلمی است که در تاریخ به ایشان روا رفته و همچنان می‌رود. اینها وقتی نتوانستند نقطه‌ای تاریک در زندگی او بیابند تلاش کردند از نام او و ‌رنج‌های ایشان در مسیر راه پیامبر(ص) بگذرند و رسالت این شخصیت را در سایه مظلومیت حضرت امیرالمومنین(ع) و صدیقه کبری(س) زیر سوال ببرند.

حضرت خدیجه(س) همواره چون نگینی تابناک در تاریخ در حال درخشش است. باشد که جامعه اسلامی و ‌زنان از زندگی آکنده از گذشت این مادر تاریخ درس‌هایی گرفته و به بانویی که در مسیر خود آگاهانه برگزید و ‌با پایداری مثال زدنی در مقابل رنج‌ها بایستند، بنگرند.

معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده  سخنران بعدی این نشست بیان کرد: حضرت خدیجه(س) یک بانوی امروزی در زمان خودش بوده و‌ از تمام توانمندی‌های خود برای بهبود شرایط اجتماعی جامعه خود کوشید. این خانم در سن ۱۷ سالگی احساس مسئولیت اجتماعی می‌کند از پیشنهاد حلف‌الفضول مبنی بر ایجاد تشکلی برای حفط امنیت استقبال می‌کنند و عهد و میثاقی شکل می‌گیرد و اگر چه چند سالی بعد فجّار حمله می‌کنند و پدر و همه برادران حضرت خدیجه(س) کشته می‌شوند. در عین حال مسئولیت سنگینی در حفظ اموال و‌ثروت به ایشان سپرده می‌شود و ایشان با درایت و ‌مدیریت ثروت‌ها توانستند با توسعه کارآفرینی، کاروان‌های تجاری را به حرکت درآوردند و خیلی از کالاها را به صورت تخصصی با ایجاد راسته‌های تجاری رد و بدل کنند.

وی افزود: ایشان همچنین در تجارت کتاب و نسخه‌های ارزشمند حکما و ادبا همت گماشتند و یک کتابخانه از این گنجینه‌ها با خود همراه داشت، البته از این‌ها کمتر سخن گفته می‌شود. ایشان در این دوران بود که با شخصیت بزرگوار محمد امین(ص) آشنا شد و با توجه به معرفت و حیای ذاتی‌شان و با شناختی که از پیامبر(ص) داشت و‌ با نیت حق طلبی برای ازدواج پا پیش گذاشت.

حضرت خدیجه(س) از ارکان شکل‌گیری رسالت پیامبر(ص) بودند

ابتکار ادامه داد: تا زمان بعثت، فراز و نشیب‌های زیادی وجود داشت و ‌در آن جریان و ‌تحول عظیمی که بر دوش پیامبر(ص) نهاده می‌شود، حضرت خدیجه در کنار ایشان مشاور و یار و ‌همراه ایشان بود و اولین کسی که به پیامبر(ص) ایمان آورد ایشان بود.

وی افزود: حضرت فاطمه نیز در دامان چنین مادر و ‌زنی پرورش پیدا کردند. حضرت خدیجه پیشنهاد دهنده اولین مهاجرت مسلمانان به حبشه بودند. نقش ایشان در فرازهای مختلف تاریخ اسلام، سختی‌ها و دشواری‌ها و حصر شعب ابیطالب به آنجا رسید که این زن که در فضیلت‌های انسانی و ‌اخلاقی بی‌همتا بود، در شعب ابیطالب و در مظلوم ترین شرایط به رحمت الهی رفتند.

به گفته معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، امروز شخصیت حضرت خدیجه(س) به عنوان شخصیتی که جهان اسلام را می‌تواند گرد هم آورد و به عنوان شخصیتی که می‌تواند وحدت‌بخش باشد و ‌به عنوان زنی مسلمان که در کمال قرار دارد، اما یتیم‌داری و‌کمک به محرومان فعالیت اصلی ایشان بوده است، دارای اهمیت است.

وی گفت: حضرت خدیجه(س) زنی الگو و فراتر از زمان و مکان است. اگر این شخصیت را درست بشناسیم و‌درست معرفی کنیم، ایشان الگوی همه زنان و انسان‌های آزاده خواهد بود. بسیاری از زنان مسلمان در طول تاریخ با الهام از ایشان و دختر گرامی ایشان، جریانات اجتماعی و جنبش‌های فرهنگی وسیاسی را در جوامع خود به وجود آوردند. در کشور ما بسیاری با الهام از این شخصیت‎ها تاثیرگذار بوده‌اند.

حضرت خدیجه(س) از ارکان شکل‌گیری رسالت پیامبر(ص) بودند

در پایان این مراسم از بانوان برگزیده حوزه مطالعاتی و پژوهشی درباره شخصیت حضرت خدیجه(س) تجلیل به عمل آمد. کبری سیلسپور، همسر شهید اندرزگو؛ فاطمه برزگر، مادر معصومه ابتکار و مبدع شیوه نوین در تربیت و‌ نگهداری از فرزندخواندگان؛ مرضیه محمدزاده، نگارنده کتاب همتای بی‌همتا که درباره حضرت خدیجه(س) نگاشته شده؛ سرور سادات دریاباری، الگوی موفق تربیت فرزندان دینی و همسر آیت‌الله سید عنایت‌الله دریاباری، ملیحه نیکومنش، الگوی ایثار در راه فداکاری و‌ گسترش معارف اهل‌بیت(ع)، تجلیل شدند.

یادآور می‌شود، بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با شعار «قرآن معنای زندگی» همزمان با ماه مبارک رمضان از ۲۱ اردیبهشت تا ۴ خرداد در مصلای حضرت امام خمینی(ره) در حال برپایی است.

انتهای پیام

نظر شما