شناسهٔ خبر: 31012941 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

چهره روز، محمود حجتی

کارت زرد به مسئول سفره‌های مردم

تهران - ایرنا - محمود حجتی درحالی به خاطر کشتی‌های صیدماهی چینی در دریای عمان کارت زرد دریافت کرد که موضوع سفره‌های مردم به سرنوشت خود او گره خورده است.

صاحب‌خبر -

یک روز قبل از آن که حسن روحانی برای معرفی وزیر جدید بهداشت به مجلس برود، ساکنان ساختمان سبز بهارستان به وزیر جهاد و کشاورزی دولت کارت زرد نشان دادند. محمود حجتی اگرچه خود اهل حاشیه و جنجال نیست، اما به سبب اهمیت جایگاه در شرایط کنونی بیش از پیش مورد توجه قرار دارد.

* صیادان چینی در ایران
ماجرا از تابستان سه سال قبل شروع شد. گزارش‌هایی که در مورد صیادی چینی‌ها در دریای عمان در رسانه‌ها منتشر شد، رفته رفته بازتابش گسترده شد تا جایی که روز گذشته مجلس وزیر جهادکشاورزی را برای ادای توضیحات خواست و به او کارت زرد نشان داد.
وزیری که پیش از این نیز با اظهارنظرش در مورد پیدا شدن «گوشت در بازار» در شبکه‌های اجتماعی بحث‌هایی را به میان کشیده بود. البته حجتی پیش از این نیز یک بار دیگر مورد هجوم رسانه‌های مجازی قرار گرفته بود. جایی که فیلمی از او مقابل کشاورزی دیده می شد که در پاسخ به کشاورز می‌گفت: خب.... کمی‌ قبل تر از آن نیز باز ماجرای فروش سیب‌ها در کنار جاده برای او حاشیه‌ساز شده بود.

* طرح پدر و دختری
طراح سئوال از وزیر جهاد و کشاورزی توسط فاطمه ذوالقدر به مجلس ارائه شده بود که به همراه 39 نفر دیگر از نمایندگان می‌پرسید: «علت ایجاد اختلال در فعالیت و زندگی صیادان ایرانی در آب های دریای عمران به واسطه قرارداد رسمی بلندمدت سازمان شیلات با کشتی های چینی برای صید در عمق 200 متری دریای عمان چیست؟»
فاطمه ذوالقدر از اعضای لیست امید است که با رای چشمگیر مردم تهران در انتخابات سال 94 به مجلس راه پیدا کرد. درحالی که او نیز مانند اکثریت اعضا این لیست برای رای‌دهندگان شناخته شده نبود. در طرف دیگر محمود حجتی قرار داشت که اصلاح‌طلبان او را یکی از نزدیکان به جریان خود در دولت به شمار می‌آورند. با این حساب چرا ذوالقدر وزیر را با چنین سئوالی روبه‌رو و در مقابل او قرار گرفته بود؟ پاسخ را باید در نسبت‌های خانوادگی و ریشه‌های محلی او جست‌وجو کرد.
فاطمه ذوالقدر فرزند سید مصطفی ذوالقدر است که در همین مجلس حضور دارد. او نماینده منتخب مردم میناب، رودان، جاسک و سیریک در مجلس دهم است. مصطفی ذوالقدر در آن منطقه از سابقه طولانی برای نمایندگی برخوردار است. او پیش از این نماینده حوزه انتخابیه بندرعباس، حاجی‌آباد، قشم و ابوموسی در دوره دوم، سوم، ششم و هشتم در مجلس شورای اسلامی بود. از همین رو شاید بتوان گفت طراح اصلی سئوال ذوالقدر پدر است.
او پیشتر گفته بود: «آن قدر درباره صیادان چینی صحبت کردم که خسته شدم و گوش کسی بدهکار نیست. مردم می‌گویند، کشتی‌های چینی در دریا هستند و شیلات می‌گوید، نیست؛ مشخص نیست باید چه کاری انجام داد.

* کشتی‌های ترال در دریا‌های ایران
سه سال است که بحث حضور کشتی‌های ترال چینی برای ماهیگیری در آب‌های ایران در رسانه‌ها منتشر شد که ابتدا با تکذیب همراه بود. اما بعدها دادستان استان سیستان و بلوچستان از توقیف 10 کشتی ماهیگیری چینی که به آب‌های سرزمینی ایران وارد شده بودند، خبر داد.
ترال‌ها یکی‌ از کشتی‌های صید صنعتی هستند که مدل قبلی آن تور‌های کف‌روب داشت و تمام ماهی‌ها را جارو می‌کردند اما مدل‌‌های جدید که گفته می شد در ایران مشغول فعالیت هستند، تور آن اصلاح شده و به صید میانی می‌پردازد.
ناخدا علیم افشار رییس هیات مدیر اتحادیه صیادی‌های چابهار و کنارک در این باره گفته بود: تا دو سال قبل، ترالر ها و صید ترال بلای جان صیادان چابهار و کنارک بودند، حدود 60 فروند ترالر به آب‌های عمان می‌آمدند و با تورهای کف روب خود هرچه بود و نبود جارو می‌کردند.
اما هدایت‌الله میرمرادزهی مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان هم معتقد بود که حضور آنها مربوط به صید ماهی‌هایی مانند «فانوس ماهی»، «مارماهی»، «ماهی مرکب»، «یال اسبی»، «حصو» و «حلزون» است که به‌دلیل ملاحظات شرعی مورد استفاده مسلمانان نیست.
هشتم اردیبهشت ماه امسال نیز امام جمعه «جاسک» خبر داد: «قریب به 60 فروند کشتی صیادی در این منطقه صید می‌کنند که 16 فروند چینی و با پرچم ایران مشغول صید هستند. اخباری در دست است که نشان می‌دهد نه تنها جلوی صید آن‌ها [چینی‌ها] گرفته نشده، بلکه بناست به همین میزان شناور دیگر اضافه شود.»

* وزیر در محضر نماینده
چند روز قبل از آنکه حجتی به مجلس برود، فرمانده سپاه که به منطقه جاسک رفته بود در حاشیه بازدید خود با اشاره به صید ترال کشتی‌های چینی در آب‌های جنوبی کشور، گفته بود: «سیستم‌های دولتی و شیلات نباید جلوی مردم در استفاده از منابع طبیعی دریا را بگیرند و با دادن مجوز به کشتی‌های خارجی مردم را بیکار کنند.» او همچنین تاکید می‌کرد که «به نهاد‌های بسیج و سپاه دستورات لازم صادر شده تا از مردم مستضعف جاسک و بهره برداری آنان از دریا حمایت شود.»
چهار روز بعد حجتی به مجلس رفت تا به نمایندگان در این زمینه پاسخ دهد. او تاکید می‌کرد که مجوز این صیدها متعلق به اعمال زیاد است که ماهیگیریان سنتی توان صید ماهی‌های آن را ندارند. حجتی گفت که فانوس ماهی‌ها ذخائر عظیم و خدادادی هستند در دریای عمان که در عمق 200 الی 400 متری زندگی می‌کنند و از آنها پودر ماهی تهیه می شود که برای تغذیه آبزی‌پروری مورد استفاده قرار می گیرد. در صورتی که این پودر را تولید نکنیم ناچاریم به واردات آن هستیم.
او البته تخلفات را هم قبول دارد، از همین رو گفته است که بعد از بررس‌ها «مشخص شد برخی از بهره برداران چارچوب های مورد نیاز را رعایت نمی کنند، لذا تعلیق دو ماهه ایجاد کردیم و دستورالعمل‌ها را مورد اصلاح قرار دادیم تا از تخلفات در این عرصه جلوگیری شود.»
حجتی تنها هشت مورد تخلف در این زمینه را قبول دارد که می‌گوید آنها نیز به مراجع قضایی فرستاده شدند. همچنین تاکید کرده است که «اگر صیادان محلی علاقه مند این نوع صید ماهی باشند مشکلی وجود ندارد و برای آن‌ها مجوز صادر می شود.»
اما در مقابل فاطمه ذوالقدر به عنوان طراح و ارائه کننده سئوال معتقد بود که براساس گزارش‌های خود وزارت کشاورزی دولت 28 میلیارد تومان یارانه سوخت به این کشتی‌ها داده است که از صید فانوس ماهی‌ها 10 میلیارد تومان درآمد کسب کردند. همچنین درحالی که محمود حجتی تعداد تخلفات را هشت مورد ذکر می‌کرد، ذوالقدر از 107 تخلف در این پرونده سخن به میان آورد.
آنطور که مشخص است که دعوای اصلی نمایندگان بر سر ترال‌های کف‌روب است. ذوالقدر تاکید زیادی داشت که حتی مجوز پژوهش بر روی زیست‌بوم دریای عمان صادر نشد، چرا‌که می‌دانستند با کاری که این ترال‌ها انجام دادند اکوسیستم کف دریا تا چه اندازه آسیب دیده است.

* وزیر سُفره‌های ملی
اگرچه مدتی است روند استیضاح های زنجیره‌ای در مجلس (که منجر به برکناری دو وزیر و استعفای دو وزیر دیگر شد)، متوقف شده است، اما با این حال نمی‌توان گفت مخالفان دولت انگیزه خود را در این زمینه از دست داده‌اند. ظاهرا این روند تاکنون در یک تعامل فراقوه‌ای متوقف شده است.
محمود حجتی اما این روزها وزیری است که بداند یا نداند، آرامش و سفره‌های مردم به او وابسته است. امروز متولی اصلی سفره‌های مردم وزارت جهاد کشاورزی است. وزارتخانه‌ای که از گوشت و لبنیات گرفته تا ماهی، گندم، مرغ و تخم‌مرغ مردم به آن وابسته است. یادمان باشد بهم ریختگی بازار تخم‌مرغ در سال گذشته یکی از جرقه‌های اصلی اعتراضات مردم بود.
امروز هم با وجود واردات عظیم گوشت، قیمت این محصول روندی صعودی طی می‌کند. صف‌های گوشت، از سوی مخالفان دولت با صف‌های رای به روحانی مقایسه و مورد استفاده قرار می گیرد. در این وضعیت وزارت جهادکشاورزی در کانون توجهات قرار دارد. حالا سرنوشت دولت روحانی و سفره‌های مردم با سرنوشت محمود حجتی به طور مستقیم در ارتباط است.
سیام**1751**1535

نظر شما