شناسهٔ خبر: 29871001 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

دولت به بافت های فرسوده به چشم ثروت نگاه نکند/ همکاری دستگاه های دولتی برای ارائه اراضی ضروری است

رهبر گفت: دولت باید در بافت های فرسوده و برای نوسازی آنها به چشم ثروت نگاه نکند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مسکن گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، ایرج رهبر دبیر کانون سراسری انبوه سازان دربرنامه گفتگوی 18:30 شبکه خبر با بیان اینکه بسیاری از وعده های اعلام شده برای بافت های فرسوده در عمل باید اجرایی شود گفت: دولت و شرکت باز آفرینی شهری باید اقدامات جدی را با قاطعیت و اطمینان در حوزه بافت های فرسوده انجام دهد و با انگیزه بسیار فراوان وارد عمل شود.

وی ادامه داد: در پروژه مسکن مهر اعلام شده بود که مالیات از سازندگان و انبوه سازان دریافت نشود اما هنوز بعد از گذشت ۱۰ سال باید با دولت سر پرداخت مالیات صحبت کنیم.

دبیر کانون انبوه سازان تصریح کرد: دولت به بافت های فرسوده به چشم تولید ثروت نگاه نکند.

در ادامه هوشنگ عشایری معاون وزیر راه وشهرسازی گفت: در سال جاری وزارت راه و شهرسازی طرحی را مبنی ساخت 100 هزار واحد مسکونی در بافت های هدف بازآفرینی شهری به دولت ارائه داد و مقرر شد به جای اینکه یارانه طبق روش قبلی یعنی به صورت مستقیم به مردم داده شود، این تسهیلات به صورت وجوه اداره شده از محل صندوق توسعه ملی در اختیار بانک با سود صفر درصد قرار گیرد و بانک ها نیز دقیقا به همان مبلغ وجوه اداره شده دولتی، منابع خود را با سود مصوب بانک مرکزی که در سال جاری حدود 18 درصد است، ارائه دهند.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران بیان کرد: بر این اساس دولت 2 هزار و 200 میلیارد تومان اختصاص داد و 2 هزار و 200 میلیارد تومان نیز بانک ها از منابع خود اختصاص دادند و جمعا 4هزار و 400 میلیارد تومان با سود 9 درصد برای تسهیلات ساخت مسکن تامین شد.

وی افزود: به موجب این تصمیم، در کلانشهرها، 50 میلیون تومان و در سایر شهرها 40 میلیون تومان تسهیلات با سود 9 درصد برای دوره مشارکت مدنی دو ساله ساخت به افرادی که قصد ساخت مسکن در بافت های هدف بازآفرینی شهری دارند، پرداخت می شود.

عشایری با تاکید بر ضرورت افزایش تسهیلات دریافتی سازندگان حرفه ای با توجه به شرایط اقتصادی کشور، گفت: در همین راستا برنامه ریزی شد تا تسهیلاتی تا سقف 110 میلیون تومان به سازندگان حرفه ای ارائه شود و ما به التفاوت این مبلغ با مبالغ وام 50 و 40 میلیون تومانی ، با سود 18 درصدی محاسبه شود.

وی اظهار کرد: میانگین سود این تسهیلات ۱۲ درصد است و به نظر می رسد که انبوه سازان در زمان معین و ۲ سال مشخص شده باز پرداخت این تسهیلات را ارائه دهند بنابراین باز پرداخت ۳۰ درصد برای انبوه سازانی که در زمان معین شده پرداخت کنند وجود ندارد.

معاون وزارت راه و شهرسازی اظهارکرد: بنابراین هر شخصی در بافت های فرسوده شهری، سکونتگاه های غیررسمی و بافت های تاریخی، نسبت به ساخت مسکن توسط سازندگان حرفه ای اقدام کند، امکان دریافت وام تا سقف مبلغ 110 میلون تومان را خواهد داشت که تا مبلغ 50 و 40 میلیون تومان با سود 9 درصد و مابقی با سود 18 درصد محاسبه می شود.

وی تصریح کرد: دولت هم اکنون از 11 هزار واحد مسکونی هدف گذاری شده مراحل ساخت 10 هزار واحد مسکونی در محلات هدف را در دستور کار خود قرارداده و این واحدها در مرحله طراحی و آماده سازی قرار دارد.

عشایری با انتقاد از تحویل ندادن اراضی از سوی دستگاه های دولتی گفت : به جز شهرداری و چند دستگاه دولتی دیگر هنوز سایر دستگاه ها از جمله وزارت نیرو که اراضی بسیاری در اختیار دارد تحویل نداده است.

وی افزود: در جلسات شورای عالی مسکن که هر هفته شنبه ها برگزار می شود رئیس جمهور به دستگاه ها این اطمینان را داده است که مشکلی برای اراضی دستگاه های دولتی ایجاد نمی شود.

عشایری عنوان کرد: تمام سعی و تلاش خود را برای حمایت از توسعه گران و انبوه سازان در ورود به بافت های فرسوده خواهیم کرد.

انتهای پیام/

نظر شما