شناسهٔ خبر: 66425239 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

جهش تولید و صادرات در استان‌ها با استفاده از فرآیند زنجیره ارزش

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه مناطق وزارت کشور گفت: جهش تولید و صادرات محصولات کشاورزی در استان‌ها با تقویت و توسعه فرایند زنجیره ارزش شکل گرفته است.

صاحب‌خبر -
 آقای محسن کوشش تبار معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه مناطق وزارت کشور در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار تحریریه صنعت خبرگزاری صداوسیما گفت: دومین سالی است که همزمان با برگزاری نمایشگاه توانمندی صادراتی جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه اکسپو، استان ها، توانمندی خود را در نمایشگاه طرح توسعه زنجیره ارزش راهبردی کشور با موضوع صادرات به معرض نمایش گذاشته اند.
وی افزود: با شناسایی زنجیره ارزش راهبردی ۳۱ استان و با اولویت بندی دو زنجیره ارزش که مزیت‌هایی در مقایسه با دیگر زنجیره‌ها داشتند، تلاش کردیم استان ها، تجربه مثبت یکدیگر را در نمایشگاه اکسپو بشناسند و در عین حال از این فضا برای نیل به اهدافشان استفاده کنند.
<div id="video-display-embed-code_11061618"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/4220827/11061618?width=600&height=350"></script></div>
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه مناطق وزارت کشور گفت: فرصت‌های سرمایه گذاری برای علاقه‌مندان در نمایشگاه ارائه می‌شود تا زنجیره ارزش را بشناسند و همچنین حلقه‌های مفقوده را ببینید که با این اقدام، سرمایه گذاران با کمترین ریسک و با پشتیبانی استاندار و حوزه اقتصادی استان می‌تواند سرمایه گذاری کند.
کوشش تبار اضافه کرد: تلاش شده هر کدام از حلقه‌ها از تامین مواد اولیه، نیاز به تولید تا حلقه آخر یعنی صادرات، شناسایی و بررسی شود و در این مسیر سعی شده ضعف‌ها توسط دستگاه‌های مرتبط و متخصصان بخش خصوصی و فعالان این صنعت، مرتفع و هم افزا شود.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه مناطق وزارت کشور گفت: در هر استانی فرآیند شناسایی زنجیره ارزش اجرا می‌شود به طوری که شورای ملی به ریاست وزیر کشور در وزارت کشور وجود دارد و در استان‌ها هم استاندار، رئیس شوراست و تمام دستگاه‌های اقتصادی در این شورا عضو هستند.
وی افزود: بنیادها، نهاد‌ها و دستگاه‌هایی همانند جهاد، صمت و برخی از بانک‌ها که در حوزه تولید فعال هستند، مشکلات بوجود آمده در زنجیره ارزش را برطرف می‌سازند.
کوشش تبار اضافه کرد: به طور مثال در استان گیلان، تولید محصولات کشاورزی قبل از ایجاد زنجیره ارزش در سال ۱۴۰۱ به میزان ۳ میلیون تن بوده است و با شکل گیری فرآیند زنجیره ارزش از شناسایی آسیب‌ها تا رفع موانع با کمک دانش بنیان ها، به ۳ و نیم میلیون تن رسیده است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه مناطق وزارت کشور گفت: هدفگذاری بلند مدتی هم در نظر گرفته شده است تا تولید محصولات کشاورزی در استان گیلان از ۳ و نیم میلیون تن سال ۱۴۰۲ به ۴ میلیون تن برسد.
وی افزود: در زمینه صادرات هم اقداماتی صورت گرفته است یعنی به طور نمونه سال ۱۴۰۱ صادرات استان گیلان ۷۶۲ میلیون دلار بود که در سال ۱۴۰۲ به یک میلیارد دلار رسید و هدف گذاری برای سال ۱۴۰۳، یک و نیم میلیارد دلار، صادرات محصولات کشاورزی است.

نظر شما