شناسهٔ خبر: 29324519 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

استقبال بیش از 1000 محقق جوان جهان اسلام از رقابت علمی کنز

تهران- ایرنا-رئیس شورای داوران رقابت علمی کنز در باره شرکت کنندگان این رقابت گفت: 1045 محقق مسلمان از 15 کشور 591 اثر در پنج حوزه به رقابت علمی کنز ارسال کرده اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، دکتر سعید سهراب پور روز دوشنبه در نشست آیین پایانی این رقابت علمی با اشاره به برگزاری 2 دوره جایزه مصطفی (ص) گفت: رقابت علمی کنز در 5 حوزه سلامت، فناوری اطلاعات و ارتباطات، آب و محیط زیست، انرژی و اقتصاد برگزار شده و 152 اثر در حوزه سلامت، 136 اثر در فناوری اطلاعات و ارتباطات، 154 اثر در آب و محیط زیست، 95 اثر در انرژی و 54 اثر در حوزه انرژی و اقتصاد به دست داوران رسید.
وی ادامه داد: شرکت کنندگان در این رقابت باید یک فایل تصویری از دستاورد علمی خود را که به زبان انگلیسی در آن توضیح داده بودند یا زیر نویس انگلیسی داشت ارسال می کردند؛ دستاورد آنها باید در 5 حوزه یاد شده یکی از مسایل جامعه اسلامی را حل می کرد و فقط جنبه تئوری نداشت. داورانی از دانشگاه های علوم پزشکی و غیرپزشکی این فایل ها را دیده و داوری کردند.
عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف افزود: علاوه بر ایران 36 اثر از کشورهای عمان، مالزی، عراق، افغانستان، سوریه، فلسطین، اردن، تونس، بنگلادش، اندونزی، نیجریه، مصر و قزاقستان به دبیرخانه رسید که از مجموع آثار داوران به 10 درصد امتیاز عالی به 60 درصد امتیاز خوب، به 30 درصد امتیاز متوسط دادند همچنین 70 درصد از شرکت کنندگان آقا و 30 درصد خانم بودند. از مجموع هزار و 45 شرکت کننده در این رقابت علمی 753 نفر دانشجو و پژوهشگر و 292 نفر عضو هیات علمی زیر 45 سال بوده اند.
وی بیان کرد: مرحله نهایی داوری امروز و با حضور معاون رییس جمهوری و رییس سازمان انرژی اتمی و رییس بنیاد علم و فناوری مصطفی (ص) برگزار شده و به 15 اثر برتر یعنی سه اثر در هر حوزه جوایزی تعلق می گیرد.

**رقابت علمی کنز به مسائل جامعه توجه می کند
دبیر اجرایی این رقابت علمی نیز با اشاره به رویدادهای مشابه در سطح دنیا مانند رویداد «تد» گفت: بعد از بررسی رقابت های علمی در سراسر جهان روش بررسی ویدیویی آثار را برای تبیین دستاوردهای محققان جهان انتخاب کردیم.
محمد حسین قمری اظهار داشت: رقابت علمی کنز به دنبال کاربردی علم، دانش و نوآوری برای حل مسائل جامعه است.
وی بیان کرد: بعد از رایزنی های زیاد در بنیاد علم و فناوری مصطفی 5 حوزه برای گرفتن آثار انتخاب شد و آثار در دو مرحله داوری شدند.

**بنیاد علم و فناوری مصطفی در پی شبکه سازی نخبگان علمی مسلمان است
دبیر کارگروه اجرایی جایزه مصطفی (ص) نیز در این نشست با ارائه گزارشی از فعالیت های این بنیاد ادامه داد: مهمترین ماموریت ما توسعه علم و فناوری در جهان اسلام و تقدیر از برجستگان این حوزه است. همچنین شبکه سازی بین نخبگان علمی و آشنا کردن جامعه با دستاوردهای علم و فناوری را در دستور کار خود داریم.
دکتر سیدعلی عمرانی بر بیان دستاوردهای علم و فناوری با زبان های مختلف از جمله هنر اشاره کرد و افزود: با کمک هنرمندان موزه بنیاد علم و فناوری مصطفی را راه انداختیم همچنین محتواهای علمی را در اختیار رسانه ها قرار می دهیم تا در انعکاس و انتشار موضوعات علمی نیز نقش داشته باشیم.
وی با اشاره به راه اندازی فرصت مطالعاتی برای دانشجویان کشورهای اسلامی اضافه کرد: در اولین دوره این فرصت که سال جاری برگزار شد 800 نفر از کشورهای مختلف متقاضی بودند همچنین با بنیاد ملی نخبگان توافق کردیم تا بتوانیم فرصت های مطالعاتی بیشتر را برای دانشجویان مسلمان تدارک ببینیم.
وی با اشاره به توافقی با شورای تحقیقاتی عمان خاطرنشان کرد: رایزنی ها با این شورا و توافق با آن برای برگزاری فرصت های مطالعاتی بیشتر و شبکه سازی بهتر بین نخبگان جهان اسلام صورت گرفته است.
دبیر کارگروه اجرایی جایزه مصطفی همچنین به فعالیت های دیگر مانند تبادل جلسات علم و تکنولوژی یا STEP اشاره کرد و یادآور شد: چهارمین دوره این جلسات در سال جاری به میزبانی دانشگاه مسقط با حضور 70 نفر دانشمند مسلمان در حوزه های آب انرژی و سلامت برگزار می شود.
جایزه مصطفی (ص) به صورت دوسالانه به دانشمندان و پژوهشگران برتری اعطا می‌شود که اثری نوآورانه در مرزهای دانش تعلق خلق کرده باشند و افرادی شاخص در حوزه‌های علم و فناوری باشند و اثر آنها زمینه‌ساز بهبود زندگی بشریت باشد و رقابت علمی کنز (Kans/ knoweledge application and notion for science) بخشی از این جایزهاست که بین دانش‌ پژوهان، دانشجویان و اساتید برگزار می شود و طی آن 15 منتخب داوری نهایی ‌ایده‎‌های خود را در قالب ارائه تصویری حداکثر ۵ دقیقه ای مطرح می‌کنند. 
این رقابت علمی، فرصتی را برای ارائه طرح های کاربردی دانشجویان، دانش پژوهان و استادان زیر 45 سال در 57 کشور عضو سازمان همکاری اسلامی فراهم کرده و در 5 حوزه سلامت، فناوری ارتباطات و اطلاعات، آب و محیط زیست، انرژی و اقتصاد برگزار می شود که مهمترین معیار داوری آن کاربردی بودن طرح ارائه شده است.
یکی از اصلی ترین اهداف رقابت علمی کنز، یافتن بهترین راهکارهای علمی برای حل مشکلات در حوزه های سلامت، اقتصاد، ‌فناوری ارتباطات و اطلاعات، آب و محیط زیست و انرژی است.
رقابت علمی کنز، رقابتی است که اساتید، دانش پژوهان و دانشجویان با ارائه ایده های کاربردی خود در قالب ویدئوهای 3 تا 5 دقیقه ای در آن شرکت کرده و راهکارهای حل مسائل جامعه خود را مبتنی بر روش های علمی ارائه دهند.
علمی*9157*3061*1440

نظر شما