شناسهٔ خبر: 66440614 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ۱۹دی | لینک خبر

واکنش وزیر بهداشت به اخباری درباره عوارض واکسن آسترازنکا

19 دی آنلاین: وزیر بهداشت در پاسخ به این پرسش که آیا شما عوارض واکسن آسترازنکا را تایید می کنید؟ گفت: کمیته علمی داریم که متشکل از ۶۰ نفر از بهترین دانشمندان کشور است. کمیته واکسن ما عوارض را رصد می کند و ما حداقل عوارض را در کشور داشتیم. اگر واکسن مصرف نمی شد، ضایعاتی زیادی داشتیم، اما موفق شدیم کرونا را کنترل کنیم.

صاحب‌خبر -
بهرام عین اللهی در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران با بیان اینکه هر حادثه یا  بیماری که در هفت سال اول زندگی رخ دهد، در بقیه عمر باقی می‌ماند و سلامت فرد را مختل می کند، گفت: بر این اساس به پیشنهاد وزارت بهداشت، در هیات دولت این طرح به تصویب رسید که خدمات رایگان به کودکان تا زیر ۷ سال در مراکز دولتی داده شود تا از این طریق سلامت آنها ایمن شود. این به همه بیمارستان های وزارت بهداشت ابلاغ شده است.
وزیر بهداشت همچنین درباره کمبود دارو برای بیماران تالاسمی گفت: بنای ما این است که با تقویت شرکت های دانش بنیان، داروی مورد نیاز را تامین کنیم. در زمینه داروی بیماری تالاسمی، افزایش تولید داشته‌ایم، ولی تمایلی برای استفاده از داروی خارجی وجود دارد که این را باید پزشک تشخیص دهد. کمبودها را در داخل با اولویت شرکت‌های دانش بنیان تامین می‌کنیم.
وی در ادامه درباره اهمیت تولید پانسمان برای بیماران پروانه ای گفت: ما در ابتدای دولت مردمی ۷۰۰ شرکت دانش بنیان داشتیم که الان به ۱۴۰۰ شرکت رسیده‌اند و رکوردی بدست آمده است. با حمایت دولت تعداد این شرکت ها بیشتر می شود که یکی از دستاوردهای این شرکت ها، تولید این پانسمان بوده است، البته این کار در مرحله پژوهشی است و امیدواریم به مرحله تجاری سازی برسد. ما از این شرکت ها حمایت می کنیم.
عین اللهی در پاسخ به این پرسش که آیا شما عوارض واکسن آسترازنکا را تایید می کنید؟ گفت: کمیته علمی داریم که متشکل از ۶۰ نفر از بهترین دانشمندان کشور است. بیشترین واکسن مصرفی ما سینوفارم بود که از چین وارد شده بود. سینوفارم کم عارضه ترین واکسن بود و در کشور حدود ۱۵۵ میلیون دوز از این واکسن استفاده شد. کمیته واکسن ما عوارض را رصد می کند و ما حداقل عوارض را در کشور داشتیم. اگر واکسن مصرف نمی شد، ضایعاتی زیادی داشتیم، اما موفق شدیم کرونا را کنترل کنیم.
گفتنی است؛ آسترازنکا ـ شرکت بزرگ تولیدکننده دارو ـ سرانجام امروز پس از چندسال تایید کرد که واکسن کرونای این شرکت با نام تجاری کوویشیلد (Covishield) که در سطح گسترده‌ای استفاده شده، ممکن است عوارض جانبی نادر از جمله لخته خون و کاهش پلاکت‌‌ خون ایجاد کند.
یافته‌های برخی پژوهش‌ها نشان داده که این واکسن ممکن است در برخی افراد باعث ایجاد لخته خون شود که می‌تواند مرگبار باشد.
تعدادی از افراد در بریتانیا یک شکایت جمعی را ثبت و اعلام کرده‌اند که این واکسن منجر به بروز مرگ و میر و صدمات شدید منجر شده و در پی دریافت غرامت تا ۱۰۰ میلیون پوند برای حدود ۵۰ قربانی هستند.

نظر شما