شناسهٔ خبر: 29302160 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

به منظور شرکت در رقابت کنز؛

۱۵۴ دانش‌پژوه جهان اسلام برای حل مشکلات آب و محیط زیست راهکار پیشنهاد کردند

۱۵۴ دانش‌پژوه جهان اسلام با ارائه راهکار‌های علمی در حوزه آب و محیط زیست در رقابت علمی کنز، در تلاش هستند تا مشکلات این حوزه را رفع کنند.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، همه ما شنیده‌ایم روزی می‌رسد که در زمین، جنگ بر سر آب اتفاق می‌افتد؛ اما شاید کمتر کسی به عمق این جمله توجه کرده باشد! چندی پیش عیسی کلانتری؛ رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست با تاکید بر اینکه وضعیت آب در کشور از آن‌چه گفته می‌شود بسیار بدتر است، اعلام کرد «کمتر از ۵۰ سال آینده، آب تمام می‌شود». در نتیجه مشکلات آب و محیط‌زیست و جنگ بر سر آب در آینده، دور از ذهن نیست و کمتر از ۵۰ سال دیگر، گریبان مردم را خواهد گرفت. دانشمندان و دانش‌پژوهان سراسر جهان به دنبال راه‌حل‌های متنوعی در خصوص نگهداشت آب و محیط‌زیست هستند.

خسارت ناشی از کمبودآب بیشتر از خسارت ناشی از سایر مخاطرات محیطی مانند سیل، زمین لرزه، طوفان وغیره است و اثرات ناشی از بحران آب در بخش‌های مختلف کشاورزی، اجتماعی، اقتصادی، بهداشتی، روابط بین‌المللی و همچنین زیست‌محیطی به صورت تدریجی ظاهر می‌شود و اثرات منفی از خود بجای می‌گذارد؛ به همین دلیل کمبودآب تبدیل به یک چالش و یا بحران شده است.

ایجاد اقدام جهانی برای تضمین امنیت دسترسی به آب سالم برای همه جهانیان ضروری است. همچنین محسوب کردن برخورداری همگان از آب به عنوان یکی از عوامل اساسی حقوق بشر، تدوین سیاست‌های ملی و منطقه‌ای و افزایش کمک بین‌المللی به کشور‌های درحال توسعه و توسعه نیافته درکنار برنامه اقدام جهانی جهت حل معضل بحران آب بسیار موثر است.

اکثر دانشمندان هواشناسی معتقدند تغییرات آب وهوا درحال وقوع و انتشار گاز‌های گلخانه‌ای دلیل اصلی این تغییرات است؛ اما تاکنون اراده اجتماعی به اندازه کافی قوی نبوده تا سیاست‌های گسترده‌ای برای کاهش استفاده ازسوخت‌های فسیلی و استفاده از شکل‌های پایدار انرژی ارائه شود، شاید حوادث شدیدآب وهوایی کنونی مانند خشکسالی، آتشسوزی، امواج گرما و سیل مردم را متقاعد سازد تا از سیاست‌گذاران بخواهند برای جلوگیری از انتشارگاز‌های کربن و پیشگیری از حوادث آینده پیش از اینکه دیرشود، روش‌های علمی را اجراکنند.

بنیادعلم و فناوری مصطفی (ص) با برگزاری رقابت علمی کنز به دنبال روش‌های علمیِ کاربردی برای رفع مشکلات جهان اسلام در ۵ حوزه‌ کلان علمی است که به دلیل این‌که یکی از مشکلات جهان اسلام و دنیا مربوط به حوزه آب و محیط‌زیست است، این حوزه جزو حوزه‌های رقابت علمی کنز قرار گرفته‌است.

در دوره اول این رقابت، اکثر آثار دریافتی در حوزه آب و محیط‌زیست بوده که این امر نشان‌دهنده اهمیت این حوزه برای دانش‌پژوهان، استادان و دانشجویان است، به گفته سعید سهراب‌پور رئیس شورای داوری رقابت علمی کنز، تمرکز شرکت‌کنندگان خارجی در این رقابت در حوزه آب و محیط‌زیست بیشتر بوده است که علاوه‌بر سه نفر برتر، ۵ شرکت‌کننده خارجی در حوزه آب و محیط‌زیست شایسته تقدیر هستند.

سهراب‌پور معتقد است که بسیاری از رشته‌های دانشگاهی مانند عمران، شیمی، علوم پایه، اقتصاد و... به حوزه آب و محیط‌زیست مرتبط هستند؛ در نتیجه دانشجویان رشته‌های مختلف می‌توانند با کاربردی‌کردن نظریات، راه‌حل‌هایی را در خصوص رفع مشکلات آب و محیط‌زیست ارائه دهند.

وی یکی از علل دریافت آثار بسیار در حوزه محیط‌زیست را کمبود رقابت‌های علمی در این حوزه دانست و گفت: در رقابت علمی کنز ۱۵۴ اثراز دانش‌پژوهان جهان اسلام دریافت شدکه بخش قابل توجهی از این آثار، راهکار علمیِ کاربردی برای مشکلات آب و محیط‌زیست است، امیدواریم با به کارگیری این راهکارها، بتوانیم بخش کوچکی از مشکلات حوزه آب و محیط‌زیست را حل کنیم.

شاید نتوان از جنگ بر سر آب و بحران‌های محیط‌زیست در آینده جلوگیری کرد؛ اما دانش‌پژوهان، دانشجویان و استادان جهان اسلام در تلاش هستند تا با ارائه راهکار‌های کاربردی منطبق با علم، مشکلات آب و محیط-زیست را حل و یا به آینده دورتری منتقل کنند.

نظر شما