شناسهٔ خبر: 28329528 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت جهاد کشاورزی | لینک خبر

پیش‌بینی کشت سورگوم تا سطح 140 هزار هکتار تا پایان برنامه ششم توسعه در کشور

صاحب‌خبر -

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: برای مقابله با کم‌آبی و تامین علوفه مورد نیاز دام در کشور باید سطح زیر کشت محصول سورگوم تا پایان برنامه توسعه ششم به 140 هزار هکتار افزایش یابد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین، عباس کشاورز در  همایش راهکارهای کشت ذرت و سورگوم و ارتقای عملکرد این محصول در حضور کارشناسان شرکت تولید بذر از کشور فرانسه و تعدادی از کشاورزان، بهره‌برداران و تعاونی‌های کشاورزی در سالن باغستان قزوین، اظهار داشت: تامین علوفه دام در کشور با توجه به ارتقای بهره‌‌وری آب به منظور تولید شیر و حفظ سلامت جامعه از رویکردهای جدی وزارت جهاد کشاورزی است و محصول سورگوم با توجه به مصرف آب کم و داشتن استاندارد تغذیه، بهترین پیشنهاد در شرایط کم‌آبی کشور است.

وی افزود: در 4 سال آینده باید 140 هزار هکتار از مزارع کشور زیرکشت محصول سورگوم برود و اگر گام به گام جلو برویم و دامداران پیشرو با صاحب تکنولوژی برای کشت این محصول وارد مذاکره شوند و این تکنولوژی را دریافت کنند به اهداف خود برای تولید و توسعه اقتصادی کشت سورگوم  می‌رسیم.

این مسوول با اشاره به شرایط منابع آب و تغییر اقلیم در کشور بیان کرد: در زمینه تولید محصولات علوفه‌ای باید به دنبال محصولاتی باشیم که علاوه بر کم آب‌بر بودن، با شرایط اقلیمی کشور سازگار، پرمحصول و باکیفیت باشند.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی با بیان این که استفاده از ارقام کم‌آب‌بر با دوره رشد کوتاه و بهره‌گیری از روش‌های نوین آبیاری در کشت محصولات علوفه‌ای، مصرف آب را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد، گفت: ترویج کشت گیاهان علوفه‌ای مقاوم به خشکی و شوری از جمله تاج خروس، ارزن و سورگوم در شرایط کم‌آبی ضروری است و در این میان گیاه سورگوم با عملکردی معادل دو برابر ذرت و مصرف 50 درصد آب کمتر از ارقام جدیدی محسوب می‌شود که از نظر کیفیت برای دام بسیار مناسب است.

وی یادآور شد: کشاورزی کوهستانی در این شرایط اهمیت دارد تا بتوانیم برای دام‌ها نیز غذای مناسب تولید کنیم اما به نظر می‌رسد در بخش دام بیشترین فعالیت کشاورزی بر یونجه متمرکز بوده و در سایر محصولات، توسعه معناداری بویژه در علوفه سورگوم را شاهد نبوده‌ایم.

کشاورز گفت: از بین محصولات در تولید ذرت علوفه‌ای که محصول عمده کشور است مشکل نداریم و چون این محصول در پایداری کشاورزی نقش مهمی دارد باید به آن اهمیت بیشتری دهیم.

وی با اشاره به این که به دلیل کمبود آب و اتفاقاتی که به هر دلیل در این عرصه حادث شده، باید از موضوعات حیاتی و مهم در توسعه کشاورزی در آینده کشور برخوردار شویم، ادامه داد: تامین آب در کشور بسیار مهم است لذا همه باید بپذیریم فضای آینده ما برای تحقق توسعه پایدار کشاورزی توجه به مصرف آب و استفاده از محصولات کم‌آب است.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی با بیان این که رفتار ما در بخش کشاورزی و تولید، شکنندگی دارد، خاطرنشان کرد: هرچند در تولید گوشت مرغ و تخم مرغ به دلیل بالا بودن ظرفیت تولید در کشور، مشکلی نداریم اما در تولید شیر و تامین علوفه‌های حجیم باید با انجام دو روش، یکی مصمم بودن در افزایش تولید شیر برای تضمین سلامت جامعه و سپس اطمینان داشتن از تامین علوفه در داخل کشور برای قابل دسترس بودن این محصول برای تولید کننده در رفع موانع موجود در این بخش بکوشیم.

این مسوول با بیان این که یونجه در ردیف چند محصولی است که از نظر مصرف آب بعد از نیشکر و برنج در بیشترین سطح تقاضا قرار دارد، یادآور شد: باید پذیرفت محصول یونجه با بی‌آبی کشور انطباق ندارد و با تقاضای آب در حال از بین رفتن است و این که یونجه با آب زیرزمینی آبیاری شود منطقی نیست.

وی افزود: با وجود خواسته ما و ویژگی این گیاه در زراعت و دام، به دلیل کمبود آب در تولید مستمر آن با چالش روبرو هستیم لذا باید محصول جایگزین پیدا کنیم که سورگوم با مصرف آب کمتر بهترین محصول است.

کشاورز خاطرنشان کرد: ذرت محصول خوبی است اما در زمان رویش آب نداربم و مشکل دیگر این که آنچه در سبد تکنولوژی ما بوده زیاد روی زمین می‌ماند لذا گروه ذرت را متنوع کردیم و امروز با گروه‌های 300، 400، 500 و600 با توان سازگاری وسیع‌تر و هم تولید بیشتر وارد کار شده‌ایم.

وی افزود: امروز 45 درصد ارقام ذرت، دیگر از گروه 700 نیست و قزوین چون محل مناسبی برای تولید و کشت ذرت محسوب می‌شود، می‌تواند نگرانی ما را برای استمرار تولید ذرت برطرف کند.

مسوول ارشد بخش زراعت وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: توجه به کشت نشایی، جابجایی تاریخ کشت و استفاده از آب باران در اجرای این طرح باید مورد توجه قرار گیرد و فدراسیون بذر سورگوم فرانسه آمادگی و ظرفیت خوبی برای کمک به کشاورزی ایران در این عرصه دارد.

وی بیان کرد: در حال حاضر تولید علوفه در کشور با مشکل مواجه شده و باید به سرعت فرمول تولید علوفه‌ای کشور تغییر کند و ما از بذر کارآمد و تجربه شده استفاده کنیم زیرا اروپا هم از نگرانی تغیبر اقلیم به محصول سورگوم روی آورده است.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد: برای رفع نگرانی باید دنبال ارقام جدید باشیم و کشت سورگوم را در کشور توسعه دهیم اما متاسفانه این محصول فقط در مناطق محروم کشت و ترویج شده و در بطن تولید علوفه‌ای ما توسعه نیافته و تجاری‌سازی نشده است.

وی بیان کرد: از کارشناسان فرانسوی در ایران انتظار داریم ارقام سورگوم خود را ارائه و سازگاری آنها را تبلیغ سپس با تعیین یک شریک ایرانی نسبت به انتقال تکنولوژی اقدام کنند.

کشاورز اظهار داشت: اگر در سال اول میزان تولید پیش‌بینی شده محقق شده و تولید ثبت و تجاری‌سازی شود همکاری با فرانسه ادامه خواهد یافت.

وی تصریح کرد: باید دامدار مطمئن شود این محصول خوب است و به سمت استفاده از آن برود تا تولید و توسعه کشت سورگوم اقتصادی شود.

نظر شما