شناسهٔ خبر: 28322663 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی:

انتقال تکنولوژی در همکاری دوجانبه سرمایه گذاران مد نظر قرار گیرد

قزوین- معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت : انتقال دانش و تکنولوژی در تولید محصولات کشاورزی از سوی سرمایه گذاران فرانسوی در همکاری های دوجانبه با ایران باید در نظر گرفته شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، عباس کشاورز روز سه شنبه در جلسه مشترک با هیئت فرانسوی و مدیر عامل فدراسیون ملی ذرت و سورگوم فرانسه که با حضور فاطمه خمسه رییس سازمان جهاد کشاورزی استان در قزوین برگزارشد اظهار کرد: در آستانه سفر انجمن بذر و صنایع غذایی فرانسه در هفته آینده به ایران؛ این نشست تخصصی دراستان قزوین امروز انجام شده است.

وی با بیان اینکه همکاری ما با فرانسه در زمینه کشاورزی، دامپروری و طیور دیرینه است و چیز جدیدی نیست اظهارداشت : حدود ۲۵ سال پیش بیماری زنگ گندم کشور را تهدید می کرد و ارقام مقاومتی را وارد کردیم که این ارقام همچنان در اراضی کشاورزی کشور کشت و استفاده می شود.

کشاورز تصریح کرد : این اولین تجربه کشاورزی ما درایجاد شرکت بذر مشترک در ایران و شرکت فرانسوی است که در دولت تدبیر و امید همکاری خود را با شرکت های فرانسوی گسترش داده ایم.

وی اضافه کرد : همچنین در زمینه توسعه کلزا همکاری خود را شرکت فرانسوی گسترش داده ایم و در زمینه سایر محصولات نیز در صدد گسترش و توسعه هستیم.

کشاورز خاطر نشان کرد : پروژه حاضر در زمینه تولید محصولات علوفه ای است که پروژه معرفی سورگوم بعنوان یک محصول که خیلی در تولید شیر در کشور ما رایج بوده البته در مناطق روستایی کشت می شده و امیدواریم که انجمن فرانسوی در راستای سیاست های که در موردسایر محصولات اتخاذ کردیم در زمینه این محصول نیز گسترش یابد.

معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی در ادامه گفت: اولین توصیه من این است که همه شرکت های فرانسوی که برای همکاری محصولات علوفه ای با اولویت سورگوم و علوفه داشته باشند و انتقال تکنولوژی تولید این محصول به ازای آن است.

کشاورز افزود : دومین توصیه من این است که؛ در این انتقال تکنولوژی طرفهای همکار شما بخش خصوصی است بنابراین هم بایستی برای تولید بذر با طرفهای ایرانی همکاری داشته باشند و هم با وزارت خانه همکاری کنند.

وی اظهار داشت : در استان قزوین بذر بسیار خوب کلزا تحت نظر اورالیس تولید می شود.

معاون وزیر در ادامه گفت : بایددامداران ایرانی بخصوص پرورش دهندکان گاو شیری برای مناسب تر برداشت، ذخیره سازی، ترکیب در تغذیه گاو شیری آموزش ببینند تا گاوداران ایران از این علوفه استقبال کنند.

کشاورز بر لزوم اهمیت انتقال تکنولوژی به گاوداران و بخش خصوصی تاکید کرد.

وی یاد آور شد : ۴۷ رقم بذر محصول ذرت سورگوم را از فرانسه وارد کرده و کشاورزان دیده اند که کدام بهتر است و باید منجر به انتقال تکنولوژی در تولید بذر شود.

به گفته وی پروژه ای برای آشنایی دامداران با این بذر نیز باید در دستور کار قرار گیرد.

مدیر عامل فدراسیون ملی ذرت و سورگوم فرانسه نیز در این نشست تخصصی گفت : تمام شرکت های فرانسوی علاقمند گسترش همکاری با ایران هستند.

پیر پیجس افزود : ما برای محصولات ذرت و سورگوم که می دانیم مورد نیاز ایران است طرح و برنامه داریم که در همین راستا هفته آینده یک هیات بزرگ فرانسوی وارد ایران می شوند.

وی اظهار داشت : ما همکاری خود را سال گذشته با ایران در مورد دو محصول سورگوم و ذرت آغاز کرده ایم و می دانیم کدام محصول جوابگوی ایران است.

به گفته وی توانسته ایم با کمک اتحادیه اروپا همکاری گسترده برای تولید سورگوم و ذرت را با ایران داشته باشیم.

پیر پیجس تصریح کرد : وظیفه این فدراسیون همکاری مدام با ایران است و می خواهیم یک کار زیر ساختی در ایران انجام دهیم.

وی یاد آور شد : انتقال تکنولوژی نیز شامل تولید بذر و برداشت و استفاده از این محصولات است.

مدیر عامل فدراسیون ملی ذرت و سورگوم فرانسه در ادامه با بیان اینکه موفقیت بین المللی برای ما بسیار مهم است به ویژه آمریکا که طی روزهای آینده برای ما و در این مورد صحبت کرده ایم گفت : از سختی ها و مشکلاتی که بانک ها در مبادلات تجاری با ایران داریم یکی از درخواست ها برای همکاری مستمر؛ کمک ها برای ایجاد این زنجیره مالی بین ایران و فرانسه است.

وی خاطر نشان کرد : مثل دو شریک باید با هم همکاری کنیم و برای انتقال تکنولوژی حرکت کنیم.

هیئت فرانسوی برای شرکت در کارگاه آموزشی ارتقای دانش فنی ذرت و سورگوم در ایران به استان قزوین سفر کرده اند.

نظر شما