شناسهٔ خبر: 28332152 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی:

معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی: انتقال تکنولوژی کشت سورگوم با پکیج کامل از فرانسه به ایران/ فرصتی برای مدیریت بحران آب نداریم

معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه از فدراسیون ملی تولیدکنندگان بذر ذرت و سورگوم فرانسه می‌خواهیم تا این تولیدات در ایران گره بخورد، گفت: می‌خواهیم این تکنولوژی به صورت کامل به دامداران ایرانی منتقل شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین عباس کشاورز معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی در همایش کشت ذرت و سورگوم و ارتقای دانش فنی ذرت در ایران که ظهر امروز در سالن باغستان جهاد کشاورزی استان قزوین برگزار شد اظهار داشت: تاکنون بذرهای شبدر، ذرت و سورگوم وارد ایران شده‌اند اما این در حالی است که برخی از این‌ها رشد چندانی در کشور نداشتند.

 وی افزود: شبدر رشد چندانی نداشت و این در حالی است که تولید گسترده سورگوم نیز در کشور شکل نگرفت.

معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد:  از بین تمام محصولات در ۲۰ سال اخیر ذرت گسترش خوبی داشته است.

وی ادامه داد: در حال حاضر نیز از نظر تولید علوفه ذرت، این علوفه در کنار یونجه دو منبع اصلی تامین خوراک دام به شمار می‌روند.

کشاورز بیان کرد: تولید محصولات علوفه‌ای غیر از مصارف دام و تولید پروتئین، در پایداری بخش کشاورزی نیز نقش مهمی دارد.

معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی  با اشاره به اینکه تغییر اقلیم از موضوعات حیاتی و تعیین‌کننده برای آینده کشور محسوب می‌شود، عنوان کرد: اگر در هفت سال گذشته گزارش کم آبی ارائه می‌شد باید بدانیم امروز این کم آبی از مرحله خطر عبور کرده و به صورت فراگیر تمام مردم دنیا و مخصوصا کشور ایران را باخطر کم آبی مواجه کرده است.

وی بیان کرد: باید همه بپذیریم فضای آینده ما برای کشاورزی پایدار متوجه به نحوه مصرف آب است.

 باید تولید و مصرف شیر را در جامعه افزایش دهیم

کشاورز خاطرنشان کرد: رفتار در بخش کشاورزی دارای شکنندگی‌هایی است به این ترتیب که برخی از شکنندگی‌ها نگران کننده بوده و برخی دیگر نگران کننده نیست.

معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه تولید گوشت، مرغ و تخم مرغ ما مبتنی بر واردات ذرت است، تصریح کرد: در مورد تولید شیر این نگرانی وجود دارد چراکه نمی‌توان این تصور را داشت که به اتکای تأمین علوفه، شیر با کیفیت تولید شود.

وی خاطرنشان کرد: همه باید در افزایش تولید شیر مصمم باشیم چراکه شیر به عنوان یکی از پایه‌های مهم سلامتی جامعه به شمار می‌رود.

کشاورز گفت: باید به دنبال راه‌هایی باشیم که تامین علوفه، اطمینان بخش، قابل‌قبول و با قیمت مناسب در اختیار دامداران قرار گیرد.

معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی عنوان کرد: یونجه جزو سه محصولی است که از نظر فیزیولوژی بعد از نیشکر و برنج، در بالاترین سطح از تقاضا قرار دارد.

وی بیان کرد: یونجه آب فراوانی را برای تولید می‌طلبد و با بی‌آبی کشور انطباق ندارد و به همین سبب احتمال دارد تا این محصول کشت نشود.

کشاورز ادامه داد: استمرار و اطمینان به تولید یونجه به سبب کم آبی سست شده این در حالی است که باید برای تولید این محصول به سمت کشت نشایی، استفاده از آب باران و آبهای زیرزمینی روی آوریم.

معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی عنوان کرد: ما به دنبال این بودیم که کشت سورگوم در کشور افزایش یابد اما این در حالی است که تنها در مناطق کم آب و دور افتاده این محصول قدرت کشت داشت.

وی افزود: لازم است که تکنولوژی ذرت و سورگوم به صورت کامل به ایران انتقال پیدا کند.

کشاورز  تصریح کرد: فدراسیون ملی تولید کنندگان بذر ذرت و سورگوم باید اقلام مختلف سورگوم را به ایران بیاورند و هرکدام که سازگاری بالاتری با آب و هوای ایران داشت آن محصول را ارتقا بخشیده و تکنولوژی را نسبت به همان محصول منتقل کنند.

معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی  با اشاره به اینکه تا پایان برنامه ۶ ساله باید به ۱۴۰ هزار هکتار سورگوم در ایران دست پیدا کنیم، عنوان کرد: برای این منظور لازم است مشخص شود که برداشت در چه زمانی انجام می‌شود با چه ترکیبی سورگوم به دست می‌آید و نحوه سیلو شدن آن چگونه است.

 سیستم‌های بین‌المللی اجازه تحریم تقویت غذایی را نمی‌دهند

وی با اشاره به اینکه در هیچ تحریم و محدودیتی سیستم‌های بین‌المللی اجازه تحریم تقویت غذایی را نمی‌دهند گفت: در شرایط جدیدی که در دنیا وجود دارد و همگان نیز از آن خبر دارند باید راهکارهایی را برای همکاری طولانی مدت و به دور از سیاست‌زدگی پیدا کنیم.

کشاورز در پایان گفت لازم است با نگاه مثبت به اصل برد-برد همکاری‌ها را گسترش دهیم.

انتهای پیام/ع

نظر شما