شناسهٔ خبر: 26722999 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

آذرکیش تشریح کرد:

نقش دانش‌آموزان در تقویت بنیه‌های اقتصاد مقاومتی

گروه اجتماعی - مدیرکل دفتر آموزش‌های کارودانش وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه دانش‌آموزان می‌توانند در راستای تقویت بنیه‌های اقتصاد مقاومتی برای کشور قدم بردارند، افزود: توجه به رشته‌های هنری، صنایع فرهنگی و صنایع هنری نیز به جهت تنوعی که در اشتغال‌زایی دارند از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند و در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته به عنوان صنعت مکمل مورد بهره‌برداری قرار گرفته‌اند.

صاحب‌خبر -

نقش دانش‌آموزان در تقویت بنیه‌های اقتصاد مقاومتی

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، سید مصطفی آذرکیش، مدیرکل دفتر آموزش‌های کارودانش وزارت آموزش و پرورش، امروز، 24 تیرماه در مراسم اختتامیه دوازدهمین جشنواره مهارت‌های هنری هنرستان‌های کار‌و‌دانش سراسر کشور که در فرهنگسرای شهر اراک برگزار شد، گفت: بسیاری از راه‌یافتگان به مرحله کشوری دوزادهمین دوره جشنواره مذکور دختران هستند. این جشنواره از دهه آخر فروردین‌ماه کلید خورد، آثار داوری شد و تا اینکه 76 اثر به جشنواره کشوری راه یافت.
وی تصریح کرد: یکی از جدی‌ترین برنامه‌های آموزش و پرورش و آموزش متوسطه توجه متوازن به ابعاد شش‌گانه تعلیم و تربیت است. بعد زیبایی‌شناختی و هنری از ابعادی است که در رشته‌های فنی ‌و‌ حرفه‌ای و کار‌و‌دانش به آن توجه ویژه می‌شود.
آذرکیش با تأکید براینکه جشنواره به دنبال تقویت روحیه کارآفرینی بین نوجوانان دانش‌آموز است، اظهار کرد: در این طرح دانش‌آموزان می‌توانند در راستای تقویت بنیه‌های اقتصاد مقاومتی برای کشور قدم بردارند. توجه به رشته‌های هنری، صنایع فرهنگی و صنایع هنری نیز به جهت تنوعی که در اشتغال‌زایی دارند از جایگاه ویژه‌ای برخورداراند و در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته به عنوان صنعت مکمل مورد بهره‌برداری قرار گرفته‌اند.
این مقام مسئول اضافه کرد: کار ویژه ما تربیت نیروی کار ماهر بوده و گام برداشتن در این حوزه برای ما افتخار است که دانش‌آموزان هنر خود را در معرض داوری داوران گذاردند. فعالیت‌ها براساس نیازهای توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تنظیم می‌شود. شاخه کار‌و‌دانش در چهار حوزه صنعت، هنر، خدمات و کشاورزی در قالب 160 رشته فعالیت دارد.
وی با اشاره به اینکه کار‌و‌دانش کانون آموزش مشارکتی است، اظهار کرد: با انعقاد بیش از 50 تفاهم‌نامه با دستگاه‌های متولی مهارت، مؤسسات تولیدی و خدماتی از جمله وزارت صنعت معدن، تعاون و کار، وزارت ارشاد، جهاد کشاورزی، وزارت نفت، فنی و حرفه‌ای، میراث فرهنگی، هواپیمایی، محیط زیست و بورس اوراق بهادار ما را در فرایند آموزش یاری می‌رسانند.
آذرکیش با بیان اینکه از 160 رشته 65 رشته در حوزه صنعت، 33 رشته به کشاورزی و 62 رشته خدمات و هنر فعال هستند ابراز کرد: برنامه‌های ما در حوزه کیفیت‌بخشی بسیار فراگیر و درراستای سیاست‌های کلی آموزش و پرورش است. در این حوزه توسعه مشارکت امور دستگاه‌ها، متناسب سازی آموزش‌ها با نیاز بازار کار، توجه و تجهیز مراکز آموزشی برای بهبود و تقویت آموزش و برگزاری جشنواره هنری شاخه کار و دانش در دستور کار قرار دارد.
وی تشویق و ترغیب هنرجویان در بروز خلاقیت علمی و عملی، تربیت روحیه رقابت‌جویی و رقابت‌پذیری، آشنایی جامعه با توانمندی هنرجویان شاخه‌های کار و دانش، اشاعه فرهنگ کار و مهارت‌آموزی، بهبود کیفیت آموزش‌های مهارتی را از اهم اهداف جشنواره مهارت‌های هنری برشمرد.
مدیرکل دفتر آموزش‌های کاردانش وزارت آموزش و پرورش در پایان اظهار کرد: 20 فروردین‌ماه سال جاری آغاز ثبت‌نام هنرجویان در دبیرخانه بوده است. سایت www.artskills.ir برای کاهش هزینه‌ها و اطلاع‌رسانی جشنواره طراحی شده است. این جشنواره در رشته‌های چرم، مشبک‌کاری، پوشاک، گرافیک و عکاسی، طلا و جواهر‌سازی، هنر فرش، پاپیه ماشه، چاپ باتیک، طراحی عمومی، طراحی نقوش سنتی برگزار شد. در مرحله هنرستانی بیش از 9 هزاراثر به دبیرخانه ارسال شد. از این تعداد 1900 اثر به مرحله منطقه‌ای، 938 اثر به مرحله استانی و داوری اینترنتی مرحله اول 295 و در مرحله کشوری 76 اثر راه یافتند.
انتهای پیام

نظر شما