شناسهٔ خبر: 26245246 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

بیش از ۶۴ هزار پرونده ورودی به دادگستری خراسان‌جنوبی

۶۴ هزار و ۹۸۰پرونده در سال گذشته وارد قضائی استان شد که افزایش دو درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن نشان می‌دهد.

صاحب‌خبر -

 به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ؛ صیفی رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی در نشست خبری اظهار کرد:  در حال حاضر با ۱۳ واحد قضائی به مردم ارائه خدمت می‌کند که از این ۱۳ واحد تعداد دو واحد دادگاه بخش است.

 وی افزود: در سال ۹۶ تعداد ۶۴ هزار و ۹۸۰ پرونده وارد دادگستری خراسان‌جنوبی شد که این تعداد نسبت به سال قبل خود افزایش دو درصدی را نشان می‌دهد.

صیفی ادامه داد: از پرونده‌های ورودی به دادگستری خراسان‌جنوبی در سال گذشته تعداد ۴۰ هزار و ۶۵۳ پروند معادل ۶۳ درصد در دادگستری و ۲۴ هزار و ۳۲۷ پرونده معادل ۳۷ درصد در شوراهای حل اختلاف مورد رسیدگی قرار گرفته است.

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی با اشاره به اینکه  در سال گذشته ۳۲ درصد پرونده‌های ورودی شوراهای حل اختلاف منجر به صلح و سازش شده است اظهار کرد:   تعداد پرونده‌های قتل عمد در سال گذشته ۴ مورد بوده است که از این تعداد دو مورد منجر به محکومیت شده  و دو پرونده دیگر نیز در حال رسیدگی است.

وی بیان کرد: در سال ۹۶ تعداد ۳۷ هزار و ۵۹۸ پرونده در دادگاه های عمومی، ۳۹ هزار و ۷۱۴ پرونده در دادسراهای عمومی و انقلاب، ۲۰۸ پرونده در دادگاه کیفری استان، پنج هزار و ۱۰۰ پرونده در دادگاه‌های انقلاب و چهار هزار و ۷۸۲ پرونده در دادگاه‌های تجدید نظر مورد رسیدگی قرار گرفته است.

صیفی ادامه داد: در بخش کیفری بالاترین فراوانی را پرونده‌های مربوط به مواد مخدر با هفت هزار و ۴۰۷ مورد، رانندگی بدون پروانه رسمی با پنج هزار و ۷۸۸ پرونده و ضرب و جرح عمدی با پنج هزار و ۷۰۶ پرونده داشته است.

رئیس کل دادگستری خراسان‌جنوبیتصریح کرد: همچنین در موارد بعدی توهین  با چهار هزار ۹۰۳ پرونده و سرقت نیز با چهار هزار و ۲۳۹ پرونده بیشترین فراوانی را به خود اختصاص داده است و در مجموع این پنج عنوان اتهامی ۵۸ درصد عناوین اتهامی را تشکیل می‌دهد.

وی یاد اور شد:  در مورد پرونده های حقوقی نیز مطالبه خسارت با ۱۸ هزار و ۵۲۴ پرونده، مطالبه وجه با ۱۳ هزار و ۲۵۳ پرونده، دعاوی خانوادگی با ۹ هزار و ۴۶۹ پرونده، اعسار از پرداخت با دو هزار و ۹۴۴ پرونده و گواهی حصر وراثت با دو هزار و ۷۸۵ پرونده بیشترین فراوانی را به خود اختصاص داده است.

صیفی افزود: در حوزه پرونده‌های خانوادگی نیز طلاق توافقی هزار و ۲۷۵ پرونده، طلاق به درخواست زوجه ۵۸۱ پرونده، صدور گواهی عدم امکان سازش به درخواست زوج ۲۶۲ پرونده بوده است.

رئیس کل دادگستری خراسان‌جنوبی گفت: در مقایسه با سال قبل طلاق توافقی ۵ درصد افزایش، طلاق به درخواست زوجه ۱۷ درصد افزایش و درخواست صدور گواهی عدم امکان سازش به درخواست زوج ۲۱ درصد کاهش داشته است.

وی اظهار کرد: در سال گذشته سه هزار و ۴۲۱ دادنامه در دادگستری خراسان جنوبی صادر شده که در آن حکم به مجازات جایگزین حبس داده شده است و در مجموع ۹۰۷ نفر محکوم به مجازات جایگزین حبس شده‌اند.

رئیس کل دادگستری خراسان‌جنوبی بیان کرد: همچنین در سال گذشته ۷۰ پرونده مربوط به پرونده‌های حوزه اراضی ملی و منابع طبیعی بوده که  با رسیدگی به آن ۳۱ هکتار از اراضی به بیت المال برگشته است.

ویره به اینکه  با اشهمچنین در حوزه تغییر کاربری غیر مجاز ۳۳ پرونده داشتیم که منجر به برگشت ۶ هزار و ۹۷۱ مترمربع از اراضی به شرایط قبل از تغییر کاربری شد گفت: برخی از افراد باغ‌ها و اماکن خود را برای انجام برخی از مراسم خلاف هنجارهای جامعه  به دیگر افراد واگذار می‌کنند که باید به این نکته توجه کنند که این اقدام نیز شامل نوعی تغییر کاربری شده و حتی امکان تخریب ملک وجود دارد.

انتهای پیام/ ط آ

افزایش دو درصدی پرونده های قضایی

برچسب‌ها:

نظر شما