شناسهٔ خبر: 66684248 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

استاندار گیلان عنوان کرد

لزوم ساماندهی بازارهای هفتگی با هدف کنترل قیمت ها

طاهره رفعتی

استاندار گیلان گفت: فرمانداران و شهرداران نسبت به ساماندهی بازارهای هفتگی اهتمام داشته باشند، زیرا بازارهای هفتگی در کنترل قیمت‌ها به ویژه در بخش محصولات کشاورزی نقش دارند.

صاحب‌خبر -

اسدالله عباسی امروز، ۲۶ اردیبهشت ماه در کارگروه تنظیم بازار استان گیلان، ضمن قدردانی از همکاری و همراهی و همدلی دستگاه های اجرایی در تامین مایحتاج مردم و عرضه محصولات مورد نیاز روزانه، اظهار کرد: عرضه کالاهای اساسی باید با قیمت مناسب و توزیع عادلانه همراه باشد.

وی با بیان اینکه نرخ تورم استان گیلان باید کمتر از میانگین کشوری آن باشد، افزود: نظارت بر قیمت‌های بخش بهداشت و درمان، هتل و رستوران، خدمات نگهداری و تعمیر واحد مسکونی و... جدی‌تر باشد.

استاندار گیلان خواستار جلوگیری از نوسان قیمت‌ها در بازار شد و تصریح کرد: کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم در استان تامین و توزیع می‌شود و لذا دلیلی ندارد که قیمت‌ها در بازار نوسان داشته باشند؛ البته برخی از کالاها با تاخیر به بازار می‌آیند و شاهد کاهش عرضه مقطعی هستیم، اما نباید موجب افزایش قیمت شود.

عباسی از سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان خواست اقدام به محاسبه قیمت واقعی کالاها به ویژه کالاهای تولید شده در گیلان کند و گفت: گیلان تولیدکننده و عرضه کننده مرغ است و لذا نباید شاهد قیمت بالاتر هر کیلو مرغ در استان نسبت به سایر استان‌ها باشیم.

وی با بیان اینکه قیمتگذاری کالاها باید براساس هزینه های تمام شده تولید باشد، عنوان کرد: قیمتگذاری باید با اولویت کالاهای اساسی باشد، زیرا با امنیت غذایی مردم رابطه مستقیم دارد.

استاندار گیلان ثبات در قیمت و عرضه کالا را موجب ثبات در بازار دانست و خاطرنشان کرد: کمبود آرد نداریم و شاهد عرضه آرد با کیفیت در نانوایی ها هستیم و مردم بدون دغدغه نان مورد نیاز خود را تامین می کنند؛ این ثبات و آرامش باید برای کلیه کالاهای اساسی فراهم شود تا مردم اقدام به خرید بیش از نیاز کالاها و در نهایت بی ثباتی بازار نکنند.

عباسی همچنین بر برپایی نمایشگاه های عرضه مستقیم کالا با هدف تنظیم بازار و کاهش قیمت کالاها تاکید کرد و ادامه داد: فرمانداران و شهرداران نسبت به ساماندهی بازارهای هفتگی اهتمام داشته باشند، زیرا بازارهای هفتگی علاوه بر کنترل قیمت ها به ویژه در بخش محصولات کشاورزی، فرصت های شغلی ارزشمندی را فراهم می کنند.

وی بازار کالاهای اساسی را نیازمند کنترل و نظارت دانست و اضافه کرد: خوشبختانه زنجیره ارزش تولید مرغ در گیلان شکل گرفته و شاهد جوجه ریزی مناسب هستیم؛ در این راستا از تولیدکنندگان حمایت می کنیم تا علاوه بر تامین گوشت مرغ در بازار، اقدام به تولید نهاده های دام و طیور مورد نیاز خود کنند.

استاندار گیلان یکی از سیاست های دولت سیزدهم را حمایت از تولیدکنندگان نهاده های دامی دانست و بیان کرد: سازمان جهاد کشاورزی با تشویق کشاورزان به تولید نهاده های کشاورزی و دامی، از تولیدکنندگان پروتئین حمایت کند.

وی با اشاره به حساسیت بازار نسبت به عرضه مرغ و تخم مرغ و روغن و شکر و لبنیات و...، تاکید کرد: قیمت این کالاها باید مناسب باشد تا افزایش قیمت سایر کالاها را به دنبال نداشته باشد.

عباسی، به ظرفیت های گیلان در تولید صیفی جات اشاره کرد و متذکر شد: با سرمایه گذاری در این بخش می توانیم علاوه بر تامین نیاز استان و کشور، به فکر صادرات باشیم.

وی از دستگاه های نظارتی خواست جلوی تخلفات صنفی و قاچاق کالا و مشاورین املاک را بگیرند و گفت: در آستانه سفرهای تابستانه قرار داریم و نباید شاهد کمبود کالاهای اساسی در بازار باشیم و برنامه ریزی های لازم با برش شهرستانی از هم اکنون شکل بگیرد.

استاندار گیلان در پایان بر فعال شدن کالابرگ الکترونیکی در همه دهستان ها تاکید و اظهار کرد: امروز امکانات ارتباطی در همه شهرها و روستاها فراهم شده و نقطه کور نداریم لذا همه مردم باید بتوانند از کالابرگ الکترونیکی استفاده کنند.

انتهای پیام

نظر شما