شناسهٔ خبر: 26240719 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

۶۴ هزار پرونده در دادگستری خراسان جنوبی مورد رسیدگی قرار گرفت

R41348/P1377/S6,56/CT11

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی گفت: سال گذشته در دادگستری خراسان جنوبی ۶۴ هزار و ۹۸۰ پرونده مورد رسیدگی قرار گرفت و این میزان نسبت به سال ۹۵ حدود ۲ درصد افزایش ورودی پرونده داشته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، علیرضا صیفی پیش از ظهر امروز در نشست خبری ضمن گرامیداشت هفته قوه قضائیه با اشاره به عملکرد دستگاه قضایی در سطح استان اظهار داشت: سال گذشته با 13 واحد قضایی مشغول ارائه خدمات قضایی به شهروندان این استان بودیم که از ین تعداد 2 واحد به صورت دادگاه بخش اداره می‌شود و مابقی به صورت شهرستانی و در قالب دادگستری در چارچوب قوانین ارائه خدمات داشتند.

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی بیان کرد: سال گذشته در دادگستری استان 64 هزار و 980 پرونده مورد رسیدگی قرار گرفت و در دادگستری به ثبت رسید که این میزان نسبت به سال 95 حدود 2 درصد افزایش ورودی پرونده داشته است.

صیفی با بیان اینکه از این تعداد 40 هزار و 653 پرونده معادل63 درصد در دادگستری رسیدگی شده تصریح کرد: همچنین 24 هزار و 327 پرونده معادل 37 درصد نیز در شوراهای حل اختلاف رسیدگی شده است.

وی خاطرنشان کرد: در این مدت در شورای حل اختلافات 32 درصد پرونده‌های ورودی به صلح و سازش منتهی شده که نسبت به سال قبلتر 3 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی یادآور شد: علیرغم اینکه در سال گذشته با افزایش 2 درصدی ورودی پرونده مواجه بودیم اما در پایان این سال معادل 1.4 درصد از موجودی پرونده‌های موجود دادگستری را کاهش داده‌ایم.

صیفی تعداد پرونده‌های اتهام قتل (جنایی) وارد شده به دادگستری را 4 پرونده دانست و اظهار داشت: از این تعداد 2 پرونده منتهی به محکومیت شد و 2 پرونده دیگر نیز در حال رسیدگی است.

وی افزود: در سال گذشته از تعداد ورودی پرونده‌های دادگستری استان 37 هزار و 598 پرونده در دادگاه‌های عمومی استان و 39 هزار و 714 پرونده در دادسراهای عمومی و انقلاب مورد رسیدگی قرار گرفته است.

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی میانگین زمان رسیدگی در دادگاه‌های عمومی را50  روز عنوان کرد و افزود: متوسط زمان رسیدگی در دادسرا 40 روز است.

صیفی با بیان اینکه تعداد پرونده‌هایی که در دادگاه‌های انقلاب استان مورد رسیدگی قرار گرفتند 5 هزار و 100 پرونده است بیان کرد: همچنین پرونده‌هایی که در تجدید نظر استان مورد رسیدگی قرار گرفته نیز 4 هزار و 782 پرونده است.

وی همچنین تعداد پرونده‌هایی که در کیفری استان مورد رسیدگی قرار گرفته را 208 پرونده عنوان و تصریح کرد: متوسط زمان رسیدگی در تجدید نظر 61 روز و در کیفری استان 188 روز است.

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی با اشاره به فراوانی موضوعاتی که در دادگستری استان ثبت و ضبط شده است اظهار داشت: در این راستا در بحث کیفری بیشترین بالاترین و اولین فراوانی با 7 هزار و 407 پرونده مربوط به پرونده‌های مواد مخدر، دومین فراوانی مربوط به رانندگی بدون پروانه رسمی با 5 هزار و 788 پرونده است.

صیفی سومین فراوانی را مربوط به ضرب و جرح غیرعمدی با 5 هزار و 706 پرونده و چهارمین فراوانی را توهین با 4 هزار و 903 پرونده و پنجمین فراوانی برای سرقت با 4 هزار و 239 پرونده عنوان کرد و گفت: مجموع 58 درصد عناوین اتهامی استان را این 5 وارده به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به بحث بیشترین فراوانی مربوط به پرونده‌های حقوقی خاطرنشان کرد: در این راستا نیز به ترتیب مطالبه خسارت با 18 هزار و 524 پرونده، مطالبه وجه با 13 هزار و 253 پرونده، دعاوی خانوادگی با 19 هزار و 469 پرونده، اعصار از پرداخت با 2 هزار و 944 پرونده و گواهی حصر وراثت با 2 هزار و 785 پرونده بیشترین فراوانی‌ها را به خود اختصاص دادند.

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی با بیان اینکه سال گذشته در پرونده‌های حوزه اراضی ملی و منابع طبیعی 70 پرونده ثبت و ضبط و مورد رسیدگی قرار گرفته است افزود: در این راستا 31 هکتار از اراضی مربوط به بیت المال اعاده شده است.

صیفی اظهار داشت: در قسمت تحلیل کاربری نیز 33 پرونده وجود داشته است که  6 هزار و 971 مترمربع ارائه شده است.

وی با بیان اینکه در بحث دعاوی خانوادگی سال گذشته پرونده‌هایی که مربوط به طلاق توافقی بوده است یک هزار و 275 پرونده ثبت شده است خاطرنشان کرد: طلاق به درخواست زوجه 581 پرونده و درخواست صدور گواهی عدم امکان سازش به درخواست زوج 262 پرونده بوده است.

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی از افزایش 17 درصدی طلاق به درخواست زوجه و 5 درصدی طلاق توافقی و کاهش 21 درصدی درخواست صدور گواهی عدم سازش به درخواست زوج خبر داد.

صیفی با بیان اینکه در این مدت 3 هزار و 421 دادنامه داشتیم که مجازات‌های حبس آنان به مجازات‌های جایگزین حبس تبدیل شد افزود: سامانه‌ای تحت عنوان سامانه سما راه‌اندازی شد که افراد در این سامانه ثبت نام و آدرس خود را اعلام می‌کنند و در این راستا هر نوع دعوایی در سطح کشور علیه این افراد ثبت شود به آدرس آنان ارسال می‌شود.

وی با بیان اینکه در سطح کشور 7 درصد مردم در این سامانه ثبت نام کردند یادآور شد: ثبت نام در این سامانه به صورت رایگان است و تاکنون در خراسان جنوبی نیز 13.8 درصد از مردم در این سامانه ثبت نام کردند.

انتهای پیام/ش

نظر شما