شناسهٔ خبر: 26239489 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی:

۶۵ هزار پرونده وارد محاکم قضایی خراسان جنوبی شد

خبرگزاری شبستان: رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی با اشاره اینکه سال گذشته ۶۴ هزار و ۹۸۰ فقره پرونده وارد محاکم قضایی استان شد، گفت: بیشترین فراوانی پرونده های استان مربوط به مواد مخدر بوده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان بیرجند، علیرضا صیفی امروز (31 خرداد) در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت هفته قوه قضاییه اظهار کرد: دادگستری استان خراسان جنوبی با 13 واحد قضایی و در دو واحد به صورت دادگاه بخش ارائه خدمت می‌کند.

 

وی با بیان اینکه مجموع پرونده های وارده به دادگستری استان طی سال گذشته 64 هزار و 980 پرونده بوده است، افزود: از مجموع پرونده های وارده تعداد 40 هزار و 683 پرونده در دادگستری و 24 هزار و 327 پرونده در شورای حل اختلاف استان مورد رسیدگی قرار گرفته است.

 

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی ادامه داد: در سال گذشته نسبت به مدت مشابه سال 95 به میزان 2 درصد افزایش ورودی پرونده ها را داشته ایم.

 

صیفی با اشاره به اینکه از مجموع پرونده های وارده تعداد چهار هزار و 782 پرونده در دادگاه های تجدیدنظر استان مورد رسیدگی قرار گرفته است، گفت: همچنین 208 پرونده در دادگاه کیفری منجر به صدور حکم قانونی شده است.

 

وی ادامه داد: در سال گذشته چهار پرونده قتل عمدی در استان مورد بررسی قرار گرفته است که 2 مورد از آن ها منتهی به محکومیت شده است.

 

رسیدگی به 37 هزار پرونده در دادگاه های عمومی استان

وی با بیان اینکه در سال گذشته نسبت به مدت مشابه سال 95 حدود 67 درصد افزایش پرونده قتل را در استان داشته ایم، عنوان کرد: تعداد 37 هزار و 598 پرونده نیز در دادگاه‌های عمومی استان مورد رسیدگی قرار گرفته است و متوسط زمان رسیدگی در دادگاه عمومی 50 روز بوده است.

 

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی با اشاره به اینکه سال گذشته 39 هزار و 714 پرونده نیز در دادسراهای عمومی و انقلاب استان با متوسط زمان 40 روز مورد بررسی قرار گرفته است، بیان داشت: پنج هزار و 100 پرونده نیز در دادگاه های انقلاب استان مورد رسیدگی قرار گرفته است.

 

مواد مخدر بیشترین آمار پرونده‌های استان

وی با بیان اینکه بیشترین فراوانی از حیث ورود پرونده به دادگاه های استان مربوط به مواد مخدر است، افزود: چهار هزار و 707 پرونده مواد مخدر در استان مورد رسیدگی قرار گرفته است.

 

صیفی با اشاره به اینکه رتبه دوم فراوانی پرونده ها با پنج هزار و ۷۸۷ پرونده مربوط به رانندگی بدون گواهینامه است، گفت: رتبه سوم فراوانی در ورودی پرونده ها نیز با پنج هزار و 606 پرونده مربوط به ایراد ضرب و جرح غیر عمدی در اثر تصادفات است.

 

وی ادامه داد: همچنین توهین با تشکیل چهار هزار و 903 پرونده در رتبه چهارم و سرقت با چهار هزار و 239 پرونده در رتبه پنجم قرار دارد.

 

مطالبه خسارت بیشترین آمار پرونده های حقوقی

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی با بیان اینکه مطالبه خسارت با 18 هزار و 524 پرونده در صدر فراوانی پرونده‌های حقوقی استان است، عنوان کرد: مطالبه وجه با 13 هزار و 253 پرونده در رتبه دوم، دعاوی خانواده با 9 هزار و 461 پرونده در رتبه سوم و اعسار با 2 هزار و 942 پرونده در رتبه چهارم فراوانی در پرونده های حقوقی است.

 

وی با اشاره به اینکه یک هزار و 275 پرونده خواسته طلاق توافقی در سال گذشته در استان مورد بررسی قرار گرفته است، بیان کرد: همچنین تعداد 581 پرونده طلاق به خواسته زوجه و 262 پرونده مربوط به صدور گواهی عدم امکان سازش به درخواست زوج بوده است.

 

صیفی با بیان اینکه مجموع پرونده‌های دعاوی خانوادگی استان 2 درصد افزایش داشته، ادامه داد: طلاق به درخواست زوجه در سال گذشته نسبت به مدت مشابه سال 95 حدود 17 درصد و طلاق توافقی 5 درصد افزایش داشته است.

 

 تشکیل 70 پرونده زمین خواری در استان

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی از تشکیل 70 پرونده زمین خواری در استان طی سال گذشته در استان خبر داد و افزود: در این راستا 31 هکتار از اراضی دولتی اعاده شده است.

 

صیفی افزود: همچنین 33 پرونده تغییر کاربری غیر مجاز نیز تشکیل شده که منجر به اعاده 6 هزار و 971 مترمربع  و برگرداندن به حالت قبل از تغییر کاربری شده است.

 

وی با اشاره به اینکه متاسفانه امروز شاهد ناهنجاری و اقدامات غیرقانونی برخی از مالکان مسکونی و باغی هستیم که با تغییر کاربری آن را در اختیار افرادی برای برگزاری پارتی و مجالس غیرقانونی قرار می‌دهند، تاکید کرد: این کار و تغییر کاربری جرم است و امکان تخریب این اماکن وجود دارد.

 

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی با بیان اینکه سال گذشته 907 محکوم مجازات حبس آنان تبدیل به مجازات جایگزین حبس شده است، عنوان کرد: ثبت نام ابلاغ الکترونیکی در سامانه ثنا در خراسان جنوبی نیز در حال انجام است و در در تمامی ورودی‌های دادگستری استان ثبت نام در سامانه ثنا برای شهروندان به صورت رایگان انجام می شود.

 

صیفی یادآور شد: تاکنون بیش 13 درصد جمعیت استان در سامانه ابلاغ الکترونیکی اوراق قضایی (سامانه ثنا) ثبت نام کردند.

 

 

 

 

نظر شما