شناسهٔ خبر: 25139595 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

نمایندگان قانع نشدند

اولین کارت زرد مجلس به وزیر اقتصاد

صاحب‌خبر -

گروه سیاسی : دیروز مجلس جلسه علنی داشت. جلسه‌ای که این بار تحت‌الشعاع فضای مجازی هم قرار گرفته بود . موضوع به آنجا بر می‌گشت که ، سه‌شنبه هفته گذشته ، صوتی از جلسه مجلس در زمان نطق محبی‌نیا درباره طرحی مطرح شد که صدای دیگری از تریبون شنیده می‌شد حاوی این مطلب که «دختر خوشگله را به ما هم نشان بده». این صوت باعث واکنش‌های زیادی در فضای مجازی شد که سبب شد تا  پزشکیان نایب رییس جلسه هم بعد از تذکر مصطفی کواکبیان درباره حفظ شان مجلس و برخورد با فضاسازی علیه نمایندگان ، به ارائه توضیحاتی بپردازد.
دیروز همچنین وزیر اقتصاد به مجلس آمد تا پاسخگوی سوالی باشد که به صحن آمده بود. نماینده مردم همدان در مجلس در جریان طرح سوال خود از وزیر امور اقتصادی و دارایی در خصوص ارز گفت که در حال حاضر سه نرخ حواله‌ای، فردوسی و وارداتی برای دلار وجود دارد.
امیر خجسته در جریان طرح سوال خود از وزیر امور اقتصادی و دارایی در خصوص ارز، اظهار کرد: من هفت ماه پیش پیش‌بینی دلار پنج هزار تومانی را داشتم و هشدار دادم که جریان مرموزی در کشور می‌خواهد وضعیت را به هم بریزد و قیمت دلار را به پنج هزار تومان برساند چه بسا اگر سوال قبل از عید مطرح می‌شد از خیلی از مسائل پیشگیری می‌شد.
وی با بیان اینکه افزایش نرخ ارز موجب افزایش قیمت کالا و اجناس دیگر می‌شود، اظهار کرد: آیا تیم اقتصادی دولت وضع را مدیریت کرد یا عده‌ای در بازار این کار را انجام دادند؟ متاسفانه تیم اقتصادی برنامه‌ریزی ندارد چرا که اگر برنامه داشت ۳۰ میلیارد دلار از کشور خارج نمی‌شد. ما بارها دلسوزانه ضرورت کنترل نقدینگی را هشدار داده‌ایم.
خجسته با طرح این سوال که آیا قیمت‌گذاری ۴۲۰۰ تومان برای دلار تخصصی و کارشناسی بوده یا خیر؟ یادآور شد: با بالا رفتن قیمت ارز تمام اقلام از پنج تا ۵۰ درصد افزایش پیدا کرده است. مردم ما را نفرین می‌کنند، ‌این چه نظارتی است که ما در مجلس داریم.
مسعود کرباسیان نیز در پاسخ به سوالات مطرح شده تصمیم ارزی اخیر دولت را مورد وفاق تیم اقتصادی دولت عنوان کرد و گفت که در این زمینه تشتتی بین تیم اقتصادی وجود نداشته است.
کرباسیان اظهار کرد: در سیاست اخیر ارزی دولت، وفاق جمعی وجود داشته و ما نرخ ۴۲۰۰ تومان برای دلار را به دو روش محاسبه کردیم؛ یعنی بر اساس تورم خارجی و داخلی که در یک دوره پنج ساله محاسبه شد و دیگری سبد کالا و قدرت برابری ارزی که در هر دو روش به حدود ۴۲۰۰ تومان رسیدیم.وزیر اقتصاد با بیان اینکه نرخ ارز ممکن است با نرخ تورم پنج درصد تغییر کند، اظهار کرد: ما با این روش می‌خواهیم از خروج سرمایه از کشور جلوگیری کنیم اما تشتتی هم در دولت وجود ندارد. کرباسیان ادامه داد: فردی که حوزه مسئولیتش نبود، راجع به ارز حرفی زده که این نظر کلی دولت نبوده و دولت نظرش را در صحبت‌های رییس‌جمهور، مسوولیت اقتصادی و بخشنامه‌هایش مطرح کرده است. وزیر اقتصاد با بیان اینکه سوال نماینده همدان درباره التهابات ارزی مربوط به سال ۹۵ است، گفت: ما دیگر آن شرایط را نداریم اما از این فرصت برای ارائه گزارشی در رابطه با وضعیت این روزها در بازار ارز استفاده می‌کنم. البته ۱۲ روز پیش رییس کل بانک مرکزی گزارشی در مورد تثبیت نرخ ارز ارائه داد که در واقع این اقدام از التهابات جلوگیری کرد و آرامش را برگرداند. ما از تجربه سال‌های ۹۰ و ۹۱ پرهیز کردیم و این سیاست را برای جلوگیری از خروج سرمایه اتخاذ کردیم.
اما در نهایت، پس از اظهارات وزیر و توضیحات نماینده همدان، این سوالات به رای مجلس گذاشته شد و نمایندگان با ۱۰۹ رای موافق، ۴۸ رای مخالف و ۸ رای ممتنع از مجموع ۱۹۹ نماینده حاضر، سوال را وارد دانستند و وزیر اقتصاد  از مجلس کارت زرد گرفت.
تصویب یک فوریت طرح ساماندهی بازار خودرو در مجلس
در جلسه علنی دیروز مجلس با وجودی که ۲۱۷ نماینده مجلس درخواست رسیدگی دو فوریتی به طرح ساماندهی بازار خودرو را امضا کردند اما پس از سخنان موافقان و مخالفان، دو فوریت تصویب نشد و یک فوریت آن با رای ۱۶۲ نماینده به تصویب مجلس رسید. پس از توضیحات بهرام پارسایی نماینده مردم شیراز در مجلس، حسینعلی حاجی‌دلیگانی و نادر قاضی‌پور به عنوان مخالف و رحیم زارعی و همایون هاشمی به عنوان موافق این درخواست صحبت کردند.
پس از سخنان نماینده طراحان، موافقان و مخالفان درخواست رسیدگی دو فوریتی به طرح مذکور به رای گذاشته شد که نمایندگان با ۱۴۲ رای موافق، ۷۶ رای مخالف و ۷ رای ممتنع از مجموع ۲۵۲ نماینده حاضر در جلسه با این درخواست مخالفت کردند. سپس رسیدگی یک فوریتی به این طرح مطرح شد که از ۲۵۱ نماینده حاضر در جلسه ۱۶۲ رای موافق، ۶۸ رای مخالف و ۲ رای ممتنع به این درخواست داده شد.
با تصویب مجلس طرح تعیین ضوابط حقوق ورودی خودروهای سواری وارداتی و ساماندهی بازار خودرو به صورت یک فوریتی در مجلس مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.
گزارش عملکرد قانون هدفمندی یارانه‌ها در سالهای ۸۹ تا ۹۵   هم در چند فصل از جمله منابع حاصل از اجرای قانون عملکرد مصارف در سازمان هدفمندی یارانه‌ها، جمعیت دریافت کننده یارانه نقدی و  اشکالات و نواقص مشاهده شده،در جلسه علنی مجلس قرائت شد.
با تصویب مجلس شورای اسلامی که جهت رفع ایراد شورای نگهبان از طرح ممنوعیت تبلیغات محصولات غیر مجاز در رسانه‌های ارتباط جمعی در دستور کار قرار گرفته بود، فریب مشتری در تبلیغات دروغین دو تا پنج برابر جریمه دارد.
نمایندگان مجلس با دو فوریتطرح توقف سد سازی در حوزه‌ی آبریز رودخانه‌ها، تالاب‌ها و دریاچه‌ها مخالفت کردند.این طرح به امضای ۱۹ نماینده رسیده بود که در نهایت بعد از توضیح طراح، مخالفان و موافقان نمایندگان با ۴۹ رای موافق، ۱۴۳ رای مخالف و ۵ رای ممتنع از مجموع ۲۳۶ نماینده حاضر در مجلس با دو فوریت آن مخالفت کردند. در ادامه نیز با تصویب مجلس اساسنامه شورای رقابت در دولت تنظیم و در مجلس تصویب می‌شود و بر اساس آن در مصوبه‌ای شورای رقابت را مکلف کردند پیشنهاد تاسیس و اساسنامه نهاد تنظیم‌گر بخشی را به هیات وزیران ارائه کند و هیات وزیران حداکثر سه ماه اساسنامه نهاد تنظیم‌گر را برای تصویب به مجلس شورای اسلامی ارسال کند.
سوالات از وزرا
 دیروز بازار سوال از وزرا هم داغ بود. سلحشوری از سوال نمایندگان از وزیر کشور درباره برخورد خشونت‌آمیز ماموران گشت ارشاد با زنان خبر داد. به گفته وی، ذوالقدر، سعیدی، سیاوشی، زرآبادی، فتحی، بیگلری، پارسایی، مازنی، هاشم‌زایی، حیدری و حسین‌زاده نیز از امضاکنندگان این سوال هستند.
همچنین یک عضو هیات رئیسه مجلس سوال نمایندگان از وزرای خارجه و اقتصاد را اعلام وصول کرد.
یوسفی نیز از سوال از وزیر نیرو در خصوص سد گتوند خبرداد و گفت: دولت اقدامات مناسبی را در خصوص سد گتوند انجام نداده است. همچنین برنامه دولت برای حل مشکل این سد و کاهش شوری آن مشخص نیست.

نظر شما