شناسهٔ خبر: 24267570 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ابتکار | لینک خبر

احتمال توقف عملیات‌ جست‌وجوی جان‌باختگان سقوط هواپیمای تهران - یاسوج تا دوشنبه

ممنوعیت پروازهای هواپیماهای مشابه ATR72 تا بازخوانی جعبه سیاه

صاحب‌خبر - درحالی که 6روز از سقوط هواپیمای مسافربری تهران-یاسوج می‌گذرد اما به‌دلیل وضعیت نامساعد جوی در منطقه دنا هنوز جسد تمامی جان‌باختگان این سانحه پیدا نشده است. با این توضیح که به گفته مدیرکل پزشکی قانونی کهگیلویه‌وبویراحمد، نمونه DNA از تمامی خانواده‌های کشته‌شدگان گرفته شده است.
به گزارش ایسنا، معاون عملیات سازمان امداد و نجات هلال‌احمر در این‌باره گفت: به دلیل وضعیت جوی امکان اعزام نیرو و پرواز بالگردها برای عملیات جست‌وجو در محل سقوط هواپیمای تهران-یاسوج ممکن نیست.
شاهین فتحی در مورد وضعیت ادامه عملیات جست‌وجو در محل سقوط هواپیمای تهران-یاسوج اظهار کرد: از پنج‌شنبه شب در منطقه بارندگی بوده است. امیدواریم که وضعیت جوی بهتر شود تا بتوانیم اقدام کنیم. جلساتی با کاپیتان‌های مستقر برای بررسی وضعیت جوی داشتیم. جلسه مشترکی نیز برای بررسی وضعیت، با استاندار و نمایندگان ارتش داشتیم؛ اگر وضعیت جوی اجازه دهد بالگردها را استفاده می‌کنیم اما اگر هوا به همین صورت باشد امکان پرواز بالگرد نخواهد بود با این توضیح که امکان اعزام نیروها به ارتفاعات تا دیروز مقدور نبود. توضیحات این مقام مسئول درحالی است که سازمان هواشناسی وضعیت جوی منطقه دنا را در روز جاری این‌گونه‌ پیش‌بینی کرده است؛ در ارتفاعات این منطقه بارش برف و وزش باد شدید همراه با کولاک برف تا صبح شنبه ادامه خواهد داشت، به‌تدریج از امروز صبح این وضعیت در منطقه تشدید شده و بارش برف همراه با کولاک برف، مه غلیظ برای ارتفاعات پیش‌بینی می‌شود.
از سوی دیگر، با توجه به نمونه‌گیری انجام شده از تمامی خانواده‌های جان‌باختگان، مدیرکل پزشکی قانونی استان کهگیلویه‌وبویراحمد گفت: قطعاتی از اجساد قربانیان این حادثه در اختیار پزشکی‌قانونی قرار گرفته اما اینکه مربوط به چه کسانی باشد هنوز در هاله‌ای از ابهام است. به گفته کامروز امینی، این اجساد به آزمایشگاه فارس تحویل داده شد و به‌زودی احراز هویت صورت می‌گیرد.
در این میان، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور نیز تصریح کرد: باوجود نامساعد بودن شرایط جوی تمامی امکانات برای امدادرسانی در قرارگاه کوه گل‌سی‌سخت مستقر است و نیروها در حالت آماده‌باش هستند.
پیگیری جدی رئیس‌جمهوری
اسماعیل نجار با بیان اینکه رئیس‌جمهوری، وزیر کشور و سایر اعضای هیئت دولت به جد و به صورت مستمر نحوه عملیات و امدادرسانی را پیگیری می‌کنند، خاطرنشان کرد: وزیر کشور و دولت تمام تلاش خود را برای بسیج و استقرار امکانات در منطقه عملیاتی انجام می‌دهند.
به گفته وی، امدادرسانی و کمک برای حمل پیکر جانباختگان به هیچ عنوان قطع نمی‌شود و تنها به دلیل شرایط نامساعد جوی امکان هلی‌برد و پرواز بالگرد امکان‌پذیر نیست.
نجار اضافه کرد: در صورت بهبود شرایط جوی پرواز بالگرد و هلی‌برد نیروها و کمک فوری به حمل اجساد در کمترین زمان ممکن انجام می‌شود.
اظهارات رئیس سازمان مدیریت بحران کشور درحالی است که فرمانده میدان هلال‌احمر در محل سقوط هواپیما بیان کرد: شرایط نامناسب هوا مانع از ادامه عملیات انتقال اجساد از منطقه شده و پیش‌بینی می‌شود این روند تا روز دوشنبه ادامه داشته باشد.
شاهین کریمی به میزان گفت: پنج‌شنبه به علت نامساعد بودن هوا و بارش برف در ارتفاعات کوه دنا، همه امدادگران از منطقه حادثه خارج شده و عملیات متوقف شد.
آغاز عملیات امدادی به شرط بهبود هوا
وی افزود: طبق شواهد منطقه‌ای و پیش‌بینی‌های هواشناسی، با ادامه بارش برف، کاهش دما و مه گرفتگی، تا روز دوشنبه امکان ادامه عملیات انتقال اجساد جان‌باختگان حادثه وجود ندارد این در حالی است که در صورت بهبود شرایط عملیات آغاز می‌شود.
فرمانده میدان هلال‌احمر خاطر نشان کرد: شرایط بد جوی پایدار بوده و امکان تردد در منطقه نوقل وجود ندارد بنابراین به‌منظور حفظ جان امدادگران دستور آغاز عملیات امدادی به شرط بهبود هوا موکول شده است.
وی تاکید کرد: با توجه به ارتفاع بالای برف، صعب‌العبوری منطقه حادثه، شرایط سخت جوی و امکان بروز بهمن باید محتاطانه عمل کرد و جوانب مختلف عملیات‌ها را در نظر گرفت.
با همه اینها، رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه 4دقیقه پیش از سقوط هواپیما مکالمه‌ تلفنی یکی از مسافران وجود دارد، افزود: این مکالمه بسیار عادی بوده و نشان می‌دهد که شرایط هواپیما پیش از سقوط عادی بوده و مشکلی وجود نداشته است.
محمّدرضا رضایی‌کوچی با اشاره به پیدا شدن کپسول آتش‌نشانی خالی از هواپیمای سانحه‌دیده «آسمان»، به فارس گفت: درباره این موضوع که چرا کپسول آتش‌نشانی خالی بوده؛ از ابتدا به صورت خالی در هواپیما قرار گرفته یا اینکه داخل هواپیما آتش‌سوزی رخ داده، از جمله مواردی است که در کمیسیون عمران بررسی می‌شود؛ البته احتمال این موضوع که هواپیما پس از برخورد با کوه دچار آتش‌سوزی شده باشد، کاملاً مردود است. به گفته او، جعبه سیاه هواپیما باید پیدا شده و باز شود چراکه ممکن بوده هواپیمای سانحه‌دیده نقص و ایرادات فنی داشته و سقوط کرده باشد.
او یادآور شد: این امکان وجود دارد که هواپیماهای مشابه ATR72 نیز دچار سانحه شوند بنابراین تا بازخوانی جعبه سیاه دیگر هواپیماها پرواز نمی‌کنند که اقدام صحیحی است.

برچسب‌ها:

نظر شما