شناسهٔ خبر: 24260110 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا قدیمی | لینک خبر

آخرین اخبار از امدادرسانی در سانحه هواپیمای تهران- یاسوج

توقف عملیات جستجو به دلیل شرایط نامساعد جوی/ انتقال اجساد با بالگرد درصورت مساعد شدن هوا/ نمونه DNA از تمامی خانواده‌های جانباختگان هواپیما گرفته شد

معاون عملیات سازمان امداد و نجات هلال احمر گفت که تا این لحظه به دلیل وضعیت جوی امکان اعزام نیرو و پرواز بالگردها برای عملیات جست و جو در محل سقوط هواپیمای تهران-یاسوج ممکن نیست.

صاحب‌خبر -

سرویس اجتماعی فردا: یکشنبه هفته گذشته در پی ناپدید شدن هواپیمای شرکت آسمان در مقصد تهران به یاسوج از روی رادار، تلاش های گسترده ای برای مشخص شدن وضعیت این پرواز صورت گرفت و پس از ساعاتی مشخص شد هواپیمای مذکور سقوط کرده است.

 

همین مسئله باعث شد تا از همان ساعات ابتدایی، جستجو برای پیداکردن لاشه هواپیما آغاز شود اما به دلیل شرایط جوی و صعب العبور بودن منطقه، بالاخره پس از گذشت 3 روز، لاشه های هواپیما پیدا شد. این در شرایطی است که هنوز جسدی از اجساد این حادثه به مناطق پایین دست انتقال نیافته است.

 

عملیات جستجوی جانباختگان سقوط هواپیما همچنان متوقف است

معاون عملیات سازمان امداد و نجات هلال احمر گفت که تا این لحظه به دلیل وضعیت جوی امکان اعزام نیرو و پرواز بالگردها برای عملیات جست و جو در محل سقوط هواپیمای تهران-یاسوج ممکن نیست.

شاهین فتحی در مورد وضعیت ادامه عملیات جست و جو در محل سقوط هواپیمای تهران-یاسوج اظهار کرد: از شب گذشته تا صبح امروز در منطقه بارندگی بود و در حال حاضر در ارتفاعات نیز بارندگی داریم. امیدواریم که وضعیت جوی بهتر شود تا بتوانیم اقدام کنیم.

معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر اضافه کرد: جلساتی با کاپیتان‌های مستقر برای بررسی وضعیت جوی داشتیم. دقایقی دیگر هم جلسه مشترکی برای بررسی وضعیت، با استاندار و نمایندگان ارتش داشتیم؛ اگر وضعیت جوی اجازه دهد بالگردها را استفاده می‌کنیم اما اگر هوا به همین صورت باشد امکان پرواز بالگرد نخواهد بود و همین طور تا این لحظه امکان اعزام نیروها به ارتفاعات هم مقدور نیست.

 

نمونه DNA از تمامی خانواده‌های جانباختگان هواپیما گرفته شد

مدیرکل پزشکی قانونی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: نمونه DNA از تمامی خانواده های جانباختگان هواپیمای تهران- یاسوج گرفته شد.

کامروز امینی ضمن رد خبر تحویل 7 پیکر جانباختگان سانحه هواپیمایی به پزشکی قانونی استان افزود: نمونه DNA از تمامی خانواده های جانباختگان گرفته شد.

وی اظهارکرد: تنها قطعاتی از اجساد قربانیان این حادثه در اختیار پزشکی قانونی قرار گرفته و اینکه مربوط به چه کسانی باشد هنوز در هاله ای از ابهام است.

مدیرکل پزشکی قانونی کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: این اجساد به آزمایشگاه فارس تحویل داده شد و به زودی احراز هویت صورت می‌گیرد.

 

مشخص بودن نقطه استقرار جعبه سیاه هواپیمای مسافربری «تهران - یاسوج»

نماینده مردم شهرستان‌های بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی گفت: هم‌اکنون نقطه استقرار جعبه سیاه این هواپیمای مشخص است اما باید امکان انتقال آن وجود داشته باشد .

«غلام محمد زارعی» در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، منطقه کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: براساس گفته‌های مدیرعامل شرکت هواپیمایی آسمان با بررسی‌های فنی جعبه سیاه هواپیمای ای تی آر «تهران – یاسوج» نقطه‌زنی شده است .

وی افزود: هم‌اکنون تیم‌های مستقر و متولیان امر در حال برنامه‌ریزی برای رسیدن به جعبه سیاه و انتقال آن هستند که پس از مساعد شدن وضعیت جوی انتقال انجام می‌شود .

نماینده مردم شهرستانهای بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: به موازات کارهای امدادرسانی و انتقال اجساد، بررسی‌های فنی برای مشخص شدن علت سانحه هوایی در حال انجام است .

زارعی با بیان این‌که جعبه سیاه یک پایه اصلی برای مشخص شدن علت سانحه هواپیماست، در ادامه افزود: در جریان بررسی‌ها هم‌اکنون مکان جعبه سیاه مشخص شده است و امید می‌رود با بهتر شدن وضعیت هوا دسترسی به جعبه سیاه فراهم و به پائین ارتفاعات انتقال داده شود .

وی گفت: یکسری اقداماتی که مشخصاً و براساس مستندات می‌تواند علت حادثه را روشن کند و پایه تصمیمات بعدی در دست انجام باشد جعبه سیاه است که امید می‌رود هر چه سریع‌تر صورت گیرد .

نماینده مردم شهرستانهای بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی در خصوص وجود نداشتن رادار در فرودگاه یاسوج تصریح کرد: این موضوع باید از نظر متخصصان بررسی شود .

زارعی با بیان این‌که هم‌اکنون تنها سه تا چهار فرودگاه کشور صاحب رادار هستند، افزود: دستگاه‌های مختلف ناوبری در فرودگاه یاسوج وجود دارد .

وی خاطرنشان کرد: در این فرودگاه بیش از 350 هزار مسافر با بیش از3500 پرواز تاکنون جابه جا شده است، از این‌رو این فرودگاه به بهترین باند، دستگاه ناوبری و سیستم‌های ناوبری مجهز است و رادار نقش مهمی در پرواز ندارد و اغلب کاربردی جانبی دارد .

نماینده مردم شهرستانهای بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: سیستم هدایت‌کننده پرواز و دیگر دستگاه‌ها در فرودگاه یاسوج به میزان کافی وجود دارد .

 

بارش برف تا روز سه شنبه در ارتفاعات دنا

رئیس اداره پایش هواشناسی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: در ارتفاعات دنا تا روز سه شنبه بارش برف، کولاک شدید، کاهش دید و وزش باد شدید را بدون وقفه خواهیم داشت.

ولی بهره مند در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، منطقه کهگیلویه و بویراحمد افزود: بارش برف از ساعت 14 امروز پنجشنبه، سوم اسفند ماه در محل سانحه هوایی یاسوج شدید می شود.

وی بیان کرد: هم اکنون در منطقه سقوط هواپیمای ای. تی. آر تهران- یاسوج بارش برف آغاز شده است و امروز از ساعت 14 این بارش ها شدت می‌یابد.

رئیس اداره پایش هواشناسی استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: بهترین ساعت برای جست و جو و انتقال پیکرها امروز صبح بوده زیرا که از بعدازظهر بارش برف شدت می‌گیرد. در هنگام شب نیز بارش‌ها همراه با رعد و برق همراه خواهد بود.

بهره مند تصریح کرد: در ارتفاعات دنا تا روز سه شنبه بارش برف، کولاک شدید، کاهش دید و وزش باد شدید را تا پایان روز سه شنبه بدون وقفه خواهیم داشت.

وی ادامه داد: امروز در سطح شهرستانهای استان بارش باران پیش بینی می شود، فردا متوقف می شود و از فراد بعدازظهر شروع و تا یکشنبه شب ادامه خواهد داشت تا روز دوشنبه و از شب دوشنبه بارشها شروع می شود تا چهارشنبه صبح ادامه خواهد دشت.

رئیس اداره پایش هواشناسی استان کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: که شدت این وضعیت روز شنبه، یکشنبه و دوشنبه شب است.

 

انتقال اجساد با بالگرد درصورت مساعد شدن هوا

فرمانده هوانیروز ارتش گفت: درصورت مساعد شدن هوا بوسیله بالگردهای ارتش با تمام توان برای انتقال اجساد اقدام خواهد شد.

 امیر سرتیپ دوم یوسف قربانی افزود: از همان لحظاتی که این سانحه اتفاق افتاد بنا به دستور فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران و فرمانده نیروی زمینی ارتش با سه فروند بالگرد در منطقه مستقر شدیم.

وی اظهار کرد: در روز اول تیم های جستجوی ما از طریق هوایی برنامه ریزی های خوبی انجام دادند، نشست های عملیاتی انجام شد.

فرمانده هوانیروز ارتش خاطرنشان کرد: در روز دوم به منطقه اعزام شدیم و با هواپیمای توربو کمان که می تواند با سرعت کم در ارتفاع بالا پرواز کند چندین مورد منطقه را شناسایی کرده ایم و در همان شناسایی اولیه چند نقطه مبهم ایجاد شده قرار بود با بالگرد به منطقه برویم.

قربانی تصریح کرد: تیم های سپاه و ارتش همه در کنار هم همکاری خوب و موثر انجام دادند تا محل سانحه مشخص شد.

وی ادامه داد: بعلت نامساعد بودن هوا، وجود ابر و وزش باد شدید شرایط پرواز سخت بود که با این وجود بالگردها اقدام به هلی برد تیمهای تکاوران و کوهنوردان کردند، دیشب در منطقه حضور داشتند و اجسادی را جمع آوری کردند.

فرمانده هوانیروز ارتش عنوان کرد: وضعیت هوا، ابرمتراکم، بارندگی و وزش باد شدید اجازه فرود بالگردها را نمی دهد.

قربانی تاکید کرد: تیم های تکاور و کوهنورد در حال انجام اقداماتی برای جستجو و انتقال اجساد هستند.

وی بیان کرد: درصورت مساعد شدن هوا بوسیله بالگردهای ارتش و سایر نیروها با تمام توان برای انتقال اجساد اقدام خواهد شد.

فرمانده هوانیروز ارتش اضافه کرد: دو بالگرد ارتش اول صبح پروازهایی انجام دادند که برای انتقال اجساد کمک کنند اما نامساعد بودن وضعیت جوی این امکان را به بالگردها نداد.

نظر شما