شناسهٔ خبر: 23094204 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

اسکان دائم زلزله‌زدگان توسط قرارگاه سازندگی منوط به تمایل دولت/ باید ساختمان‌ها را به نحوی بسازیم که دیگر اتفاقی رخ ندهد

صاحب‌خبر -

 

 

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) از اعلام آمادگی این قرارگاه برای بازسازی مناطق زلزله‌زده غرب کشور در صورت تمایل دولت خبر داد.

سردار عبادالله عبداللهی فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) در گفت‌وگو با خبرنگار  دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره انجام ابرپروژه‌ها توسط قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء اظهار کرد: قرارگاه پروژه‌های بزرگی را در حوزه‌هایی چون نفت، گاز و آب در دست اجرا دارد؛ این پروژه‌ها که از سوی دولت و قرارگاه‌ها به عنوان پروژه‌های هدف مطرح می‌شوند، نقش بسیار بزرگی را در تحول اقتصادی کشور ایفا می‌کنند.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء تصریح کرد: پروژه‌هایی چون فازهای پارس جنوبی و ستاره خلیج فارس به عنوان پروژه‌های هدف از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند و در اولویت اول کشور هستند؛ از این رو قرارگاه سازندگی برای سال‌های 95و96 حدود صد پروژه مهم را مدنظر قرار داد که در سال 95 حدود 60 پروژه به اتمام رسید و برای مابقی نیز برنامه ریزی شده تا در سال جاری انجام شود، اما با توجه به اینکه نمی‌توان برای ابرپروژه‌ها زمان محدود تعیین کرد و اتمام آنها منوط به تأمین مالی از سوی دولت است امکان دارد بخشی از این پروژه‌ها به سال آینده موکول شود.

وی یکی از ابرپروژه‌های جمهوری اسلامی ایران را بندر شهید بهشتی دانست و گفت:‌ این پروژه که در دریای عمان واقع شده باعث می‌شود کریدور شمال و جنوب کشور به هم متصل شوند؛ ما در این پروژه هم بحث مراودات خارجی و هم اشتغال و امنیت پایدار برای داخل را مدنظر قرار دادیم که در هفته گذشته توسط رئیس جمهور مورد بهره برداری قرار گرفت.

عبداللهی با تأکید بر این موضوع که بندر شهید بهشتی در فاز اول ظرفیت 8.5 میلیون تنی دارد، افزود: توسعه این بندر برای رسیدن به ظرفیت 80 میلیون تن در سال ادامه خواهد داشت.

اسکان دائم زلزله‌زدگان توسط قرارگاه سازندگی منوط به تمایل دولت/ باید ساختمان‌ها را به نحوی بسازیم که دیگر اتفاقی این چنینی رخ ندهد

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء افزود: در کنار این پروژه عظیم، خط آهن این بندر نیز باید مورد توجه قرار بگیرد، چرا که تکمیل کننده زنجیره بندر شهید بهشتی خواهد بود؛ در این خصوص قرارگاه سازندگی 25 درصد از هزینه ساخت این خط راه آهن که طول 700 کیلومتری دارد را به عهده گرفت و در حال حاضر بخش اعظمی از زیرساخت‌های آن انجام شده است.

پروژه خلیج فارس علارغم جوسازی‌ها منافع خوبی دارد

وی درباره انجام پروژه‌ها در حوزه نفت و گاز گفت: در حوزه نفت و گاز فاز اول پالایشگاه بزرگ ستاره خلیج فارس پیش‌تر افتتاح شد و علی رغم برخی جوسازی‌ها امروز منافع خوبی از این پروژه برای کشور به دست آمده است؛ این پروژه تاکنون 3ونیم میلیارد لیتر فرآورده تولید کرده که حدود یک و نیم میلیارد آن بنزین یورو4 بوده است.

عبداللهی اظهار کرد: فازهای دیگر ستاره خلیج فارس نیز در حال اتمام است و کمتر از 6 درصد دیگر از آن باقی مانده؛ در این زمینه قرارگاه اعلام آمادگی کرده تا در صورت تأمین مالی از سوی دولت طی یک سال آینده این پروژه را به اتمام برساند.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء درباره پروژه‌هایی که در سال 97 افتتاح خواهند شد، گفت: با توجه به اینکه پروژه‌های قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا اشل بالایی دارند قطعا ساخت برخی از آنها به سال‌های بعد موکول خواهد شد.

وی ادامه داد: ما برنامه داشتیم فازهای 22،13و 24 پارس جنوبی در سال جاری افتتاح شوند اما به خاطر عدم تأمین مالی کار اجرای بخش‌هایی از این فازها به سال 97 موکول شد؛ با افتتاح این فازهای پارس جنوبی میزان تولید گاز بالغ بر 100 میلیون مترمکعب خواهد شد.

عبداللهی با اشاره به حضور قرارگاه سازندگی در ساعات اولیه زلزله غرب کشور، درباره اقدامات این قرارگاه گفت: با توجه به حضور نیروهای قرارگاه سازندگی در منطقه زلزله زده کار امدادرسانی، آواربرداری، تأمین تغذیه و اسکان اضطراری زلزله زدگان از همان ابتدا آغاز و پس از آن با توجه به تأکیدات فرماندهی معظم کل قوا و دستور فرمانده کل سپاه پاسداران تفاهم‌نامه‌ای را با بنیاد مسکن امضا کردیم و بلافاصله وارد میدان اسکان موقت زلزله زدگان شدیم.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء با تأکید بر این موضوع که اسکان موقت زلزله زدگان کار بزرگی بود که امروز پیشرفت خوبی داشته، افزود: قرارگاه برای اسکان موقت سه کارگاه ساخت سازه‌های فضایی را در مناطق زلزله زده و برای ساخت بدنه آنها سه کارگاه را نیز در تهران ایجاد کرد.

اسکان دائم زلزله‌زدگان توسط قرارگاه سازندگی منوط به تمایل دولت/ باید ساختمان‌ها را به نحوی بسازیم که دیگر اتفاقی این چنینی رخ ندهد

وی افزود: در زلزله کرمانشاه تا امروز بر اساس آمار شش هزار سازه فلزی ساخته که بیشتر آنها نصب شده‌اند و همچنین شش هزار و 500 سکوی بتونی ساخته و بیش از 5 هزار کانکس به مناطق زلزله زده ارسال شده که بیش از دو هزار دستگاه آن نصب گردیده و این برنامه را داریم که به طور روزانه تا 400 کانکس را نصب و در اختیار مردم قرار دهیم.

عبداللهی عنوان کرد: با توجه به قولی که به فرماندهی معظم کل قوا داده بودیم تا کار اسکان موقت زلزله زدگان طی 45 روز انجام شود زمان محدودی برای این کار ایجاد شد اما به یاری خدا خواهیم توانست آن را به انجام برسانیم.

بازسازی مناطق زلزله‌زده توسط قرارگاه به تمایل دولت بستگی دارد

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء درباره موضوع اسکان دائم زلزله زدگان گفت: قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء اعلام آمادگی کرده تا با توجه به وضعیت منطقه و ظرفیت خوب قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در این مناطق کار اسکان دائم زلزله زدگان را آغاز کند البته شرط این موضوع این است که دولت تمایل به این کار را داشته باشد و بخواهد از ظرفیت‌های قرارگاه بهره ببرد.

عبداللهی در بخش پایانی سخنانش با اشاره به اینکه برخی‌ها می‌گویند مردم باید وارد صحنه مشارکت شوند، خاطرنشان کرد: این حرف درستی است اما نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که باید اسکلت‌های ساختمان را بر اساس مشخصات فنی بسازیم تا دیگر مشکل این چنینی پیش نیاید.

انتهای پیام/

نظر شما