شناسهٔ خبر: 22890806 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سفیر فلسطین در اسپانیا :تصمیم ترامپ درباره قدس مغایر با تمامی قطعنامه های سازمان ملل است

مادرید- ایرنا- «موسی‌ عامر عوده» سفیر فلسطین در اسپانیا تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا در به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی را مغایر با تمامی قطعنامه های سازمان ملل و توافق های صورت گرفته عنوان کرد و گفت که قدس پایتخت ابدی فلسطین است.

صاحب‌خبر -

به گزارش بامداد جمعه ایرنا به نقل از خبرگزاری افه، عامر عوده در یک کنفرانس مطبوعاتی با حضور سفیران کشورهای عربی‌ در مادرید افزود:تصمیم ترامپ ، افزون بر نقض همه توافق ها بین فلسطینیان و اسرائیلی‌ ها برای دستیابی به صلح بین دو ملت، مجموع قوانین بیت المقدس شرقی‌ که همچنان یک شهر مسیحی‌ ، مسلمان ، عرب و فلسطینی خواهد بود را تغییر نخواهد داد .
وی ادامه داد :اقدام ترامپ در تضاد با تمامی سیاست های دولت های پیشیین آمریکا ، قطعنامه های سازمان ملل و توافق های اسلو که از سوی اعراب و اسرائیلی‌ ها در کاخ سفید امضا شد ، است .
سفیر فلسطین در مادرید افزود: اقدام ترامپ تندروی و افراط گرایی در منطقه خاورمیانه را تقویت خواهد داد چرا که یک مناقشه استعماری می‌ تواند منجر به یک مشکل مذهبی‌ شود و کنترل این امر بسیار دشوار است .
عامر عوده یادآورشد: در حالیکه اتحادیه بین المللی کلیساها و تشکل کلیساها در فلسطین ، مخالفت خود را با این تصمیم ابراز داشت ، ترامپ فقط افراط گرایان صهیونیست را خشنود کرده است .
وی در مورد درخواست حماس برای آغاز سومین انتفاضه در فلسطین گفت:تصمیم در این زمینه می بایست به طور مشترک از سوی همه ارگان های مدیریتی فلسطینی گرفته شود.
عامر عوده افزود :ما خواستار خشونت نیستیم اما بدون شک ، ملت ما یک بار دیگر یک تصمیم نوآورانه علیه این تصمیم ناعادلانه خواهد گرفت به طوری که ما با همه ابزاری که قوانین بین المللی به ما می‌ دهد ، مبارزه خواهیم کرد .
عامر عوده در مورد دلایلی که امکان دارد ترامپ را به اتخاذ این تصمیم در این زمان وا داشته باشد ، اشاره کرد و در عین حال گفت که چرایی این موضوع را باید از روانپزشک ترامپ پرسید .
وی افزود :ما نمی‌ دانیم که چرا ترامپ این تصمیم را گرفته است .همه رهبران جهان با وی تماس گرفته و به او توصیه کردند که این قدم را بر ندارد اما ترامپ نسبت به درخواست آنها گوش ناشنوا داشته است .تنها کسی‌ که از وی تقاضا کرد ، «بنیامین نتانیاهو» بود و رئیس جمهوری آمریکا حرف او را گوش داد .
عامر عوده تصریح کرد :ما از واکنش جامعه بین المللی خوشحالیم زیرا حتی دوستان سنتی آمریکا از این تغییر که به طور منفی‌ بر روی حقوق فلسطینیان تاثیر می‌ گذارد ، حمایت نکردند .
به عقیده سفیر فلسطین در مادرید، ترامپ نقش میانجیگر آمریکا در مناقشه عرب و اسرائیلی‌ را کم ارزش کرد زیرا وی انتخاب کرده که بخشی از این مناقشه باشد .
به گزارش ایرنا ، شهر قدس که مسجد الاقصی - نخستین قبله مسلمانان - را در خود جای داده ، بخش لاینفک فلسطین بوده و یکی‌ از مهمترین اماکن سه گانه مقدس اسلامی به شمار می‌ آید و از جایگاه و اهمیت ویژه ای نزد مسلمانان برخوردار است .
شورای امنیت سازمان ملل تاکنون مجموعا 8 قطعنامه در مورد قدس صادر کرده است که در این قطعنامه ها بر حفظ نظم و امنیت قدس و محافظت از مقدسات و پرهیز از هتک حرمت مقدسات و شکنجه و آزار ساکنان قدس تاکید شده است .
شورای امنیت در دسامبر سال میلادی گذشته قطعنامه ای تصویب و تاکید کرد که هیچ تغییری در مرزهای قبل از چهارم ژوئن 1967 از جمله در رابطه با بیت المقدس به رسمیت شناخته نخواهد شد ، مگر اینکه طرف ها در مذاکرات بر سر آن به توافق برسند .
اقدام روز چهارشنبه ترامپ در به رسمیت شناختن شهر قدس به عنوان پایتخت رژیم اشغالگر قدس نقض آشکار قطعنامه ها و معاهده های بین المللی است .
شبد**اروپام *5*491**1010
انتشار:حسن معظمی

انتهای پیام /*

نظر شما