شناسهٔ خبر: 22886613 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتدال | لینک خبر

واکنش رهبران جهان به فرمان ترامپ +جدول

رهبران مهم سیاسی جهان و روسای جمهور کشورهای مختلف اقدام ترامپ در تغییر پایتخت رژیم صهیونیستی از تل آویو به بیت المقدس را ارزیابی کرده اند.

صاحب‌خبر -
جمهوریت نوشت : دستور ترامپ برای انتقال سفارت آمریکا در اسرائیل از تل آویو به بیت المقدس به منظور تعیین قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی واکنش های مختلفی در کشورهای مختلف به همراه داشته است. ترامپ از متحدانش خواسته است تا آن ها نیز ایالات متحده را در این راستا همراهی کنند اما تحقق این درخواست با توجه به واکنش برخی از کشورها چندان عملی به نظر نمی رسد.


رهبران جهان چه واکنشی به فرمان ترامپ نشان داده اند +جدول

رهبران کشورهای جهان در ساعات گذشته این اقدام را محکوم کرده اند. نتانیاهو نیز در سخنرانی خود بعد از اعلام این موضوع از جانب ترامپ، صحبتی در این خصوص نکرده است و در قبال این مساله سکوت کرده است.

واکنش رهبران جهان به فرمان ترامپ برای تغییر پایتخت رژیم صهیونیستی
 

حضرت آیت الله خامنه ای

 

رهبر جمهوری اسلامی ایران

ادعای دشمنان اسلام درباره اعلام قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی ناشی از ناتوانی و عجز آنها است. دنیای اسلام بلاشک در مقابل این توطئه می‌ایستد و صهیونیست ها با این کار ضربه بزرگ‌تری می خورند و فلسطین عزیز بدون تردید سرانجام آزاد خواهد شد.

محمود عباس

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین

فرمان دونالد ترامپ در انتقال سفارتخانه امریکا به بیت المقدس و به رسمیت شناختن این شهر بعنوان پایتخت اسرائیل، تصمیم رسیس جمهوری آمریکا به منزله خروج این کشور از گفتگوهای صلح است. بیت المقدس تا ابد پایتخت فلسطین خواهد بود و اقدام آقای ترامپ اعتباری ندارد.

آنتونیو گوترش

دبیرکل سازمان ملل متحد

من همواره در مقابل اقدامات یک جانبه ای که روند صلح فلسطین و اسراسیل را بخطر بیاندازد واکنش نشان داده ام. در این لحظات اضطراب آور می خواهم که این مساله را روشن کنم که هیچ نقشه دوم و راه حل جایگزینی برای صلح دو کشور وجود ندارد و از مقامات اسراسیل و فلسطین می خواهم مذاکرات را پی بگیرند.

 مولود چاووش اوغلو

وزیر خارجۀ ترکیه

انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به بیت‌المقدس یک اشتباه بزرگ است. این اقدام، نه تنها ثباتی به ارمغان نخواهد آورد بلکه منجر به هرج و مرج و بی‌ثباتی می‌شود.تمام جهان مخالف این تصمیم است.

کاخ سلطنتی اردن

 -  اردن خواهان تشکیل جلسۀ فوری اتحادیه عرب و سازمان همکاری‌های اسلامی برای بررسی این موضوع شده است
 بوریس جانسون

وزیر خارجۀ بریتانیا

بریتانیا قصد ندارد سفارت خود در اسرائیل را از تل‌آویو به بیت‌المقدس منتقل کند.بهتر است منتظر باشیم و ببینیم رئیس جمهوری آمریکا دقیقا چه می‌گوید. ما معتقدیم که قطعا بیت‌المقدس از موضوعاتی است که حل و فصل نهایی آن باید به اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها واگذار شود

ترزا می

نخست وزیر بریتانیا

شهر باستانی بیت‌المقدس باید درنهایت میان اسرائیل و دولت آیندۀ فلسطین به اشتراک گذاشته شود. باید در چهارچوب راه حل «دو دولت» یک دولت فلسطینی مستقل و پایدار تشکیل شود.

 پاپ فرانچسکو  رهبر کاتولیکهای جهان  با توجه به قطعنامه‌های سازمان ملل وضع موجود در بیت‌المقدس حفظ و به آن احترام گذاشته شود. این حرکت آمریکا احتمالا باعث ایجاد درگیری‌های خشونت‌آمیز در منطقه می‌شود. نمی توانم سکوت کنم.
  مارتین شولتز  رهبر حزب سوسیال دموکرات آلمان

دونالد ترامپ با تصمیم خود مبنی بر به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل، ثبات بین‌المللی را ضعیف می کند. ما طرفدار راه حل دو دولت برای اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها هستیم و تصمیم دونالد ترامپ، روند صلح را در خاورمیانه به خطر انداخته است.

 ژنگ شوانگ
 سخنگوی وزارت خارجۀ چین  ما با دقت این تحولات را دنبال می کنیم و نسبت به تشدید اختلافات منطقه‌ای نگرانیم. چین قویا از روند صلح خاورمیانه حمایت می‌کند و طرفدار بازگرداندن حقوق مشروع و منافع مردم فلسطین به آنها است.
 امانوئل ماکرون  رییس جمهور فرانسه
 انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس و به رسمیت شناختن یکجانبه آن به عنوان پایتخت فلسطین اشغالی از سوی واشنگتن جای نگرانی دارد.
 خالد بن سلمان  سفیر عربستان در آمریکا
  اعلام بیت المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل پیش از دستیابی به توافقی نهایی در مناقشه اسرائیل- فلسطین، به فرآیند صلح لطمه می زند و تنشهای منطقه ای را تشدید می کند.
 آیت الله سیستانی
 مرجع عالیقدر شیعیان
 آيت الله سيستاني تصميم ترامپ در رسميت شناختن قدس به عنوان پايتخت اسرائيل را محکوم کرد.
 بشار اسد  رئیس جمهور سوریه
در کنار فلسطین تا تشکیل کشور به پایتختی بیت‌المقدس می‌مانیم
نهضت فلسطین در کنار اعراب تا زمان برقراری کشور فلسطین به پایتختی بیت‌المقدس باقی خواهد ماند.
 نوری المالکی   معاون رئیس جمهوری عراق به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم اشغالگر اعلام جنگ و تجاوز به حقوق مردم فلسطین است.

نظر شما