شناسهٔ خبر: 22888312 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ابنا | لینک خبر

موج محکومیت‌های جهانی در واکنش به تصمیم گستاخانه ترامپ درباره قدس اشغالی

ابنا / ابنا

سخنان ماجراجویانه دونالد ترامپ درباره قدس موجی از انتقادها و محکومیت های جهانی را به دنبال داشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری اهل‌بیت(ع) ـ ابنا ـ اقدام غیراصولی و ماجراجویانه «دونالد ترامپ» در اینکه شهر "قدس" را به عنوان پایتخت کشور جعلی اسرائیل اعلام کرد موجی از انتقادها و محکومیت های جهانی را به دنبال داشت.

این اتقادات فقط محدود به مسلمانان و کشورهای اسلامی نبود؛ بلکه حتی دوستان و هم پیمانان آمریکا را نیز در بر می گیرد.

آنچه در پی می آید گوشه ای از این موج محکومیت هاست:

                  

         

* دبیرکل سازمان ملل: مخالف اقدام ترامپ هستم/ وضع قدس باید در مذاکرات حل و فصل شود

دبیرکل سازمان ملل متحد اعلام کرد وضع شهر قدس باید در مذاکرات اسرائیلی ها و فلسطینیان حل و فصل شود.

«آنتونیو گوترس» همچنین تأکید کرد: مخالف هر گونه اقدام یکجانبه ای هستم که دورنمای صلح بین اسرائیلی ها و فلسطینیان را به مخاطره خواهند انداخت.

نگرانی اتحادیه اروپا

اتحادیه اروپا از تصمیم ترامپ و پیامدهای آن ابراز نگرانی و آن را رد کرد.

این اتحادیه همچنین تأکید کرد مواضع این اتحادیه در قبال قدس تغییر نخواهد کرد.

اعلام نگرانی موگرینی

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم نگرانی جدی خود را درباره تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا درباره قدس اعلام کرد.

* دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع): صهیونیست ها با تنفس مصنوعی ترامپ، احیاء نمى شوند

حجت الاسلام والمسلمین «محمدحسن اختری» این جمله را در محکومیت اقدام ترامپ توییت کرد: قدس، با وحدت امت واحده، فلسطینی خواهد ماند و صهیونیست ها با تنفس مصنوعی ترامپ، احیاء نمى شوند.

* عفو بین الملل: بی توجهی فاحش ترامپ به نظم بین المللی

عفو بین الملل در بیانیه ای اعلام کرد: دونالد ترامپ رییس جمهور امریکا با به رسمیت شناختن قدس شریف به عنوان پایتخت اسراییل و اعلام جابجایی سفارت آمریکا باردیگر بی توجهی فاحش خود به نظم بین المللی را نشان داد.

* انگلستان/ ترزا می: با تصمیم ترامپ موافق نیستیم

«ترزا می» نخست وزیر انگلیس اعلام کرد: کشور من با تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا درباره قدس موافق نیست.

* آلمان/ مرکل: از تصمیم ترامپ حمایت نمی‌کنم

«آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان از تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در خصوص شهر قدس حمایت نمی کند.

وزیر امور خارجه آلمان نیز اعلام کرد نگران است تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در به رسمیت شناختن شهر قدس به عنوان پایتخت اسرائیل، به تشدید جدید مناقشه بین اسرائیل و فلسطینیان منجر شود.
وی به شبکه ای آر دی گفت: این تصمیم احتمالا ریختن نفت بر آتش خواهد بود.

«زیگمار گابریل» افزود: ما امیدواریم نگرانی هایمان فروکش کند. اما این تصمیم یک مشکل بزرگ است.

فرانسه/ مکرون: تصمیم آمریکا نقض قوانین بین الملل است

رئیس جمهوری فرانسه گفت: این، تصمیمی تاسف انگیز است و فرانسه آن را تایید نمی کند.

«امانوئل مکرون» افزود: تصمیم آمریکا مخالف قانون بین الملل و همه قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل است.

کانادا: سامان دادن به اوضاع شهر قدس جز در چارچوب یک راه حل فراگیر میسر نمی شود

وزارت خارجه کانادا اعلام کرد اوضاع شهر قدس را نمی توان جز در چارچوب یک راه حل فراگیر برای نزاع فلسطینی- اسرائیلی سامان داد.

وزیر امور خارجه کانادا اعلام کرد وضعیت شهر قدس فقط باید در چارچوب راه حل و توافق کلی برای پایان مناقشه فلسطین و اسرائیل حل شود.

کویت: تصمیم آمریکا درباره قدس، نقض قطعنامه های بین المللی است

دولت کویت اعلام کرد تصمیم آمریکا دربه رسمیت شناختن شهر قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و انتقال سفارت این کشور از تل آویو به قدس با قوانین و قطعنامه های بین المللی درباره وضعیت قانونی، سیاسی و تاریخی شهر قدس مغایرت دارد.

دولت کویت در بیانیه ای تاکید کرد، تصمیم آمریکا درباره شهر قدس همچنین مغایر قطعنامه های مجمع عمومی سازمان ملل ، توافقنامه ها و کنوانسیون های بین المللی است.

یک منبع مسئول در وزارت امور خارجه کویت اعلام کرد تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا روند گفتگوهای صلح در منطقه خاورمیانه را تضعیف خواهد کرد.

مسئول وزارت خارجه کویت با ابراز نگرانی از پیامدهای خطرناک تصمیم رئیس جمهور آمریکا درباره شهر قدس ، آن را تهدیدی مستقیم برای امنیت و صلح منطقه دانست.

* فلسطین/ هنیه: فلسطین و قدس در برابر نقطه عطف تاریخی قرار دارند

اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در کنفرانس مطبوعاتی تاکید کرد: امروز در برابر نقطه عطف تاریخی قرار داریم و فلسطین و قدس از این نقطه عطف تاریخی عبور می کنند.

* تونس/ پارلمان و احزاب تصمیم ترامپ را محکوم کرد

پارلمان تونس در اعتراض به این تصمیم رئیس جمهور آمریکا بیانیه ای صادر کرد و در زمینه تلاش برای یهودی سازی قدس و گسترش نفوذ رژیم صهیونیستی در کشورهای عربی و آفریقایی هشدار داد.

احزاب تونسی نیز خواستار برگزاری تظاهرات گسترده در همه مناطق این کشور شدند تا اعتراض خود را به این تصمیم دولت آمریکا نشان دهند.

الجزایر: تصمیم ترامپ نقض آشکار قطعنامه های شورای امنیت است

وزارت امور خارجه الجزایر در بیانیه ای اعلام کرد تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در زمینه انتقال سفارت این کشور به شهر قدس نقض آشکار قوانین و قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد است و این تصمیم آمریکا دولت الجزایر را بسیار نگران کرده است.

وزارت امور خارجه الجزایر تصمیم خطرناک ترامپ را به شدت محکوم و تاکید کرد این تصمیم نقض آشکار قطعنامه های شورای امنیت در ارتباط با مسئله فلسطین وشهر قدس است و امکان ازسرگیری روند گفتگوهای صلح میان فلسطین و اسرائیل را که از مدتها قبل متوقف شده است ، تضعیف می کند.

* لبنان/ واکنش سعد حریری پس از تصمیم ترامپ

سعد حریری نخست وزیر لبنان ، ضمن اعلام همبستگی با ملت فلسطین ، تصمیم ترامپ مبنی بر انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس را محکوم کرد.

مخالفت پاکستان با تصمیم ترامپ

وزارت امور خارجه پاکستان با انتشار بیانیه ای مخالفت خود را با تصمیم دونالد ترامپ مبنی بر به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی اعلام کرد.

در بیانیه وزارت امور خارجه پاکستان آمده است: دولت پاکستان با تصمیم دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا مبنی بر به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی مخالفت می کند.

این بیانیه می افزاید: این اقدام نقض آشکار حقوق بین الملل و قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل به ویژه قطعنامه 478 شورای امنیت سازمان ملل متحد در سال 1980 بوده و همچنین از اجماع جهانی در مورد این مهم جلوگیری می کند.
براساس بیانیه مطبوعاتی وزارت امور خارجه پاکستان، این اقدام دونالد ترامپ، صلح و امنیت منطقه را تضعیف کرده و چشم انداز صلح پایدار در خاورمیانه را در ابهام قرار می دهد.
در ادامه بیانیه آمده است: پاکستان از ایالات متحده می خواهد که از هر اقدامی که وضعیت قانونی و تاریخی قدس شریف را تغییر می دهد جلوگیری کرده و بر اساس قطعنامه های سازمان ملل متحد به ویژه شورای امنیت سازمان ملل متحد اقدام کند.

چاووش اوغلو: آمریکا از اقدامات بی حساب و کتاب اجتناب کند

مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا مبنی بر تعیین بیت المقدس بعنوان پایتخت رژیم صهیونیستی را محکوم کرد.

وزیر خارجه ترکیه طی یادداشتی در صفحه کاربری توییتری خود اعلام کرد: تصمیم دونالد ترامپ مبنی بر تعیین بیت المقدس بعنوان پایتخت اسرائیل مایه نگرانی است و آن را محکوم می کنیم.

وی در این پیام با عنوان اینکه تصمیم فوق نقض آشکار حقوق بین الملل و مغایر با مصوبات سازمان ملل است از حکومت آمریکا خواست تا ضمن بازنگری در تصمیم خود از اقدامات بی حساب و کتاب اجتناب نماید.

سوریه/ بشار الاسد: قدس، پایتخت فلسطین باقی خواهد ماند

دفتر رییس جمهوری سوریه در واکنش به تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا برای انتقال سفارت این کشور به شهر قدس ، با انتشار بیانیه ای در صفحه تلگرام خود اعلام کرد شهر قدس پایتخت کشور مستقل و آینده فلسطین خواهد بود.

دفتر «بشار الاسد» تأکید کرد: مسئله فلسطین در وجدان ملت های عرب زنده و جاودان باقی خواهد ماند تا کشور مستقل فلسطین با مرکزیت شهر قدس تشکیل شود.

این دفتر افزود: هیچ کشور و یا رئیس جمهوری نمی تواند سرنوشت و آینده شهر قدس را رقم بزند بلکه تاریخ و عزم و اراده وفاداران به آرمان فلسطین سرنوشت این شهر را تعیین خواهند کرد.

گفتگوی تلفنی رئیس جمهور مصر و رئیس تشکیلات خودگردان

رئیس جمهور مصر و رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در تماسی تلفنی درباره تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا برای انتقال سفارت این کشور به شهر قدس و پیامدهای این تصمیم گفتگو کردند.

عبد الفتاح السیسی و محمود عباس پیامدهای تصمیم رئیس جمهور آمریکا درباره شهر قدس و مغایرت آن با قطعنامه های بین المللی مرتبط با وضعیت حقوقی و قانونی این شهر را بررسی کردند.

عربستان: تصمیم ترامپ غیر مسئولانه است

عربستان سعودی چهارشنبه شب تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا را در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی غیر مسئولانه خواند و آن را محکوم کرد.

عربستان همچنین از دولت آمریکا خواسته است که در موضع خود درباره قدس و انتقال سفارتش به این شهر تجدید نظر کند.

رژیم آل سعود بر اهمیت حل مساله فلسطین بر اساس طرح صلح عربی تاکید و اعلام کرد: این اقدام آمریکا بر پیچیدگی های موجود در خصوص فرایند صلح خواهد افزود.

میشل عون: تصمیم ترامپ ثبات منطقه را تهدید می‌کند

میشل عون رئیس جمهور لبنان اعلام کرد تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا درباره انتقال سفارت این کشور به شهر قدس روند صلح میان رام الله و تل آویو و صلح و ثبات در منطقه خاورمیانه را تهدید می کند.

* وزارت خارجه عراق اقدام ترامپ را محکوم کرد

وزارت خارجه عراق اعلام کرد: اقدام ترامپ که منطقه و جهان را در لبه پرتگاهی نامشخص قرار داده است، محکوم می کنیم.

عراق بر مواضع خود در حمایت از آرمان فلسطین و حق مردم فلسطین در برپایی یک کشور مستقل به پایتختی قدس تأکید کرد.

مغرب سفیر آمریکا را فراخواند

مغرب سفیر آمریکا را در این کشور پس از اقدام ترامپ در مورد قدس فرا خواند.

* عراق/ نوری المالکی: اقدام ترامپ، اعلام جنگ علیه مردم فلسطین است

نوری المالکی معاون رئیس جمهور عراق اعلام کرد: به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم اشغالگر اعلام جنگ و تجاوز به حقوق مردم فلسطین است.

* قطر: تصمیم ترامپ یک تنش خطرناک است

محمد بن عبدالرحمان آل ثانی وزیر خارجه قطر اعلام کرد تصمیم ترامپ یک تنش خطرناک محسوب می شود و حکم اعدامی برای تمامی تلاش های صلح است.

اردن: تصمیم ترامپ نقض حقوق بین الملل است

اردن تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا را درباره قدس، نقض حقوق بین الملل توصیف و آن را محکوم کرد.

اردنی‌ها در اعتراض به تصمیم ترامپ برای به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل در خیابان های امان راهپیمایی کردند.

هشدار دولت مصر نسبت به پیامدهای تصمیم ترامپ

دولت مصر با اعلام مخالفت باتصمیم ترامپ مبنی بر انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس، نسبت به پیامدهای حاصل از آن هشدار داد.

* مصر/ الازهر: ترامپ احساسات مسلماننا را نادیده گرفت

شیخ الازهر در مورد پیامدهای خطرناک اقدام ترامپ هشدار داد و گفت دونالد ترامپ با این اقدام احساسات یک میلیارد و نیم مسلمان را نادیده گرفت.

وزارت امور خارجه مصر: هیچ ارزشی برای اقدام ترامپ قائل نیستیم

وزارت امور خارجه مصر چهارشنبه شب در بیانیه ای اعلام کرد قاهره تصمیم آمریکا در به رسمیت شناختن شهر قدس به عنوان پایتخت اسرائیل را محکوم می کند و هر گونه پیامدهای احتمالی این تصمیم را مردود می داند.

وزارت خارجه مصر همچنین اعلام کرد: با تصمیم ترامپ مخالف هستیم و هیچ گونه ارزشی برای این اقدام قائل نیستیم.

* عراق/ آیت الله سیستانی تصمیم ترامپ را درباره قدس محکوم کرد

آیت الله العظمی «سید علی سیستانی» از مراجع تقلید شیعیان جهان، تصمیم آمریکا را در به رسمیت شناختن قدس اشغالی به عنوان پایتخت رژیم اسرائیل محکوم کردند.

* عراق/ مقتدی صدر تعطیلی سفارت آمریکا و رژیم صهیونیستی در کشورهای عربی و اسلامی را خواستار شد

رهبر جریان صدر عراق از کشورهای عربی و مسلمان خواست به طور موقت سفارتخانه های آمریکا و برای همیشه سفارتخانه های رژیم اسرائیل را تعطیل کنند.

* فلسطین/ رهبران کلیساهای قدس از ترامپ خواستند از تصمیم خود عقب نشینی کند

13 اسقف و رهبران کلیساهای قدس در نامه ای به ترامپ درخواست کردند از تصمیم خود برای به رسمیت شناختن قدس اشغالی به عنوان پایتخت رژیم اسرائیل عقب نشینی کند. آنها گفتند تغییر وضعیت قدس اشغالی خسارت های بدون بازگشتی خواهد داشت

افغانستان/ مجددی: تصمیم آمریکا را محکوم کرد

رییس دولت اسبق افغانستان ، تصمیم رییس جمهور آمریکا را مبنی بر به رسمیت شناختن قدس اشغالی به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی محکوم کرد.

صبغت الله مجددی نخستین رییس دولت مجاهدین و یکی از شخصیت های شناخته شده جهادی افغانستان در یک نشست اعلام کرد: این اقدام رییس جمهور آمریکا هرگز برای مسلمانان پذیرفتنی نیست.

وی تصریح کرد: به رسمیت شناختن مقدس اشغالی به عنوان پایتخت رژیم اسراییل از سوی رییس جمهور آمریکا تجاوز بی موجب واشنگتن بر عقاید مسلمانان است.

مجددی گفت: دولت و مردم افغانستان این تصمیم را رد می کنند و ما برای احقاق حقوق مسلمانان فلسطین از هیچ کاری دریغ نمی کنیم.

* روسیه/ کرملین: تصمیم ترامپ درباره قدس اوضاع را پیچیده تر خواهد کرد

سخنگوی کرملین اعلام کرد تصمیم ترامپ درباره قدس اوضاع در منطقه را تا حد زیادی پیچیده خواهد کرد.

وی افزود: تصمیم ترامپ در خصوص قدس به حل و فصل اوضاع خاورمیانه کمک نمی کند و واکنش‌های شدیدی به دنبال خواهد داشت.

وی اضافه کرد ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه درباره اوضاع در خاورمیانه پس از تصمیم ترامپ در خصوص قدس تلفنی گفتگو کرد.

* لبنان/ هشدار حزب‌الله درباره عواقب تصمیم دولت آمریکا درخصوص قدس

حزب الله لبنان اعلام کرد: تصمیم دولت آمریکا برای به رسمیت شناختن قدس اشغالی به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی عواقب فاجعه‌باری خواهد داشت که امنیت و ثبات کل منطقه را با خطر مواجه خواهد کرد.

حزب الله لبنان همچنین این تصمیم را خطرناک ترین و بدترین تصمیمی توصیف کرد که دولت‌های آمریکا تا به امروز گرفته اند.

همچنین حجت الاسلام والمسلمین «سید حسن نصرالله» تأکید کرد: این تصمیم آمریکایی ‌ها اهانت به میلیون‌ ها مسلمان و مسیحیان و احساسات آنها است، چرا که آنها در این شهر صاحب تاریخ و فرهنگ بوده و اماکن مقدس آنها در آنجا قرار دارد.

سید مقاومت افزود: بعد از این اقدام ترامپ، باید به صراحت بگویم که مقدسات اسلامی و مسیحی به شدت در خطر هستند. باید زنگ خطر در این مورد زده شود و قدس در خطر بسیار بزرگی است.

* یمن/ انصارالله: آمریکا نشان داد که در اشغال فلسطین شریک است.

دبیر کل جنبش انصارالله یمن در واکنش به تصمیم آمریکا در تعیین قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی اعلام کرد که واشنگتن به همراه این رژیم، در اشغال فلسطین شریک است.

«سید عبدالملک الحوثی» در سخنرانی به مناسبت تصمیم اخیر دولت آمریکا، از مردم یمن خواست فردا جمعه 17 آذر 1396 برای اعتراض به خیابان‌ ها بیایند.

الحوثی بر موضع ثابت یمن در حمایت از مقدسات و ملت فلسطین تاکید کرد و گفت: همبستگی و تلاش امت اسلامی برای مقابله با دسیسه ها و حمایت از ملت فلسطین امری ضروری است.

رهبر جنبش انصارالله یمن تاکید کرد: این تصمیم آمریکا در قبال بیت المقدس عجیب نیست. این موضعگیری بار دیگر خصومت رهبران این کشور با اسلام و مسلمانان را ثابت کرد.


............
پایان پیام/ ۲۱۸

نظر شما