شناسهٔ خبر: 22796009 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نماینده اتحادیه اروپا دراجلاس قلب آسیا بر حمایت از فرایند سیاسی در افغانستان تاکید کرد

وین - ایرنا - نماینده اتحادیه اروپا روز جمعه در اجلاس قلب آسیا در باکو با بیان اینکه تنها یک راه حل سیاسی از طریق مذاکره می تواند به جنگ در افغانستان پایان دهد بر حمایت اتحادیه اروپا از فرایند سیاسی در افغانستان تاکید کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا ، بر اساس بیانیه روز جمعه سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا، نماینده این اتحادیه درسخنرانی خود در اجلاس قلب آسیا در باکو با ابراز نگرانی شدید از سطح بالای خشونت در سرتاسر افغانستان، گفت: اجلاس کابل در 25 ژانویه 2018 فرصت بعدی برای بحث جمعی و ایجاد یک طرح اقدام و یک نقشه راه برای صلح است و اتحادیه اروپا برای حمایت از این فرایند آماده است.
وی خاطرنشان کرد: سال گذشته در کنفرانس بروکسل درباره افغانستان 75 کشور شریک و 26 سازمان بین المللی در کنار یکدیگر بر تعهد مشترک ما درباره افغانستان تاکید کردند. جامعه بین المللی در بروکسل بیش از 15 میلیارد دلار تا سال 2020 تعهد کمک مالی سپرد که اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن 5.6 میلیارد دلار آن را تعهد کردند که این ما را به بزرگترین کمک کننده به افغانستان تبدیل می کند.
نماینده اتحادیه اروپا که در بیانیه سرویس اقدام خارجی نامش مشخص نشده است ، افزود: این اتحادیه تعهدات خود را پیگیری کرده و ما در 16 اکتبر امسال یک استراتژی جدید درباره افغانستان تصویب کردیم که بر چهار محور ارتقای صلح، ثبات و امنیت منطقه ای ؛ تقویت دمکراسی؛ حکومت قانون و حقوق بشر؛ حمایت از توسعه اقتصادی و انسانی و توانمندسازی زنان و پرداختن به چالشهای مرتبط با مهاجرت بود.
نماینده اتحادیه اروپا گفت: موافقتنامه همکاری درخصوص مشارکت و توسعه بین اتحادیه اروپا و افغانستان به تایید دولت این کشور رسیده و بطور موقتی (پیش از تصویب پارلمان) از امروز اجرا می شود و پایه ای رسمی برای رابطه دوجانبه ایجاد می کند.
نماینده اتحادیه اروپا همچنین از پیشرفتهای حاصل شده در زمینه همکاری های اقتصادی منطقه ای استقبال کرد و گفت: اتحادیه اروپا از همکاری منطقه ای بین افغانستان و آسیای مرکزی در زمینه های مدیریت مرزی ، مبارزه منطقه ای با قاچاق غیرقانونی مواد مخدر و انسان حمایت می کند.
به گزارش ایرنا ، وزیر امور خارجه کشورمان نیز در نشست امروز باکو تاکید کرد که مناقشه در افغانستان راه حل نظامی ندارد و در این زمینه نیاز به یک استراتژی جامع و مفصل است.
محمد جواد ظریف روز جمعه در هفتمین اجلاس قلب آسیا در باکو ، گفت: اگر استراتژی جامعی در این زمینه وجود نداشته باشد ، رسیدن به صلح پایدار امکان پذیر نخواهد بود .
وی با اشاره به اینکه داعش تهدید جدی برای ثبات و امنیت منطقه و افغانستان است ، افزود: جلوگیری از این تهدید با تلاش مشترک همه کشورهای منطقه امکان پذیر است و بر ضرورت ادامه تلاش ها برای برای برقراری صلح در افغانستان تاکید کرد. ظریف گفت : ایران در زمینه مقابله با قاچاق مواد مخدر به اروپا ، با افغانستان همکاری می کند .
هفتمین اجلاس قلب آسیا با حضور250 نماینده از 40 کشور و سازمان بین المللی امروز در باکو پایتخت جمهوری آذربایجان برگزار شد. رئیسان جمهوری آذربایجان و افغانستان و وزیران امورخارجه ایران، پاکستان، هند، ترکیه و افغانستان، همچنین معاونان وزیران امورخارجه قرقیزستان، قزاقستان، تاجیکستان، ترکمنستان، نماینده ویژه چین و روسیه در امور افغانستان، مقامات ارشد عربستان، امارات متحده عربی و نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور آسیا مرکزی از شرکت کنندگان این اجلاس هستند. در این اجلاس همچنین نماینده ویژه نخست وزیر انگلیس در امور افغانستان، نماینده وزارت امورخارجه آمریکا در امور آسیای جنوبی و مرکزی و هیات بلند پایه وزارت امورخارجه ژاپن، اسپانیا، نروژ، ایتالیا، کانادا، فرانسه، فنلاند، لهستان، مصر و سوئد نیز حضور داشتند.
شبد**1078*9122* مترجم: بابک جعفری*انتشار دهنده: مهدی نعمتی

انتهای پیام /*

نظر شما