شناسهٔ خبر: 22664926 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت راه و شهرسازی | لینک خبر

مروری بر اخبار مسکن و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت؛

مهمترین اولویت، مساله تامین مسکن زلزله‌زدگان است/ وزیر راه و شهرسازی و معاونان مسکن وزارتخانه از مناطق زلزله‌زده کرمانشاه/ پرداخت ۲۸۱ میلیارد میلیون تومان کمک‌های بلاعوض به زلزله‌زدگان

بازدید وزیر راه و شهرسازی و معاونان وی در حوزه مسکن از مناطق زلزله‌زده کرمانشاه، تقدیر وزیر از ارتش جمهوری اسلامی ایران در برپایی به موقع بیمارستان صحرایی در مناطق زلزله زده، ضرورت تصویب سند حریم پایتخت و رفع مشکلات آن، ارایه ۲۸۱ میلیاردتومان کمک بلاعوض به زلزله‌زدگان بخشی از مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، دومین هفته از وقوع زلزله استان کرمانشاه و برآوردهای خسارات مالی و جانی و همچنین ارایه گزارش های فنی و کارشناسی مختلف در صدر اخبار هفته گذشته مسکن و شهرسازی بود.

در هفته گذشته، وزیر راه و شهرسازی برای بار دوم با تعدادی از معاونان خود در حوزه مسکن به استان کرمانشاه رفت و از شهرستان‌های سرپل ذهاب، اسلام‌آباد غرب و چندین روستا، بازدید کرد. همچنین حضور آخوندی در پنجمین کنگره سراسری خانه کشاورز، دستور وزیر راه و شهرسازی به منظور اقدامات بانک مسکن و بنیاد مسکن برای تسهیل در پرداخت تسهیلات و کمک های بلاعوض به زلزله‌زدگان، ضرورت توجه ویژه مجلس، دولت و قوه قضاییه به مشکلات حریم پایتخت، بررسی لایحه تامین مالی توسعه‌گران طرح پیشگام از سوی شورای عالی پول و اعتبار، تشریح ۴ راهکار بانک مسکن برای کمک به زلزله زدگان، امضای تفاهم نامه همکاری مرکز تحقیقات با شرکت سرمایه گذاری مسکن و بررسی چرایی وقوع پس لرزه ها و اثرات آن بر آسیب پذیری ساختمان ها در زلزله استان کرمانشاه از مهترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته بود.

تاکید بر سرعت‌عمل در ساخت خانه‌های مردم آسیب‌دیده در زلزله کرمانشاه

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بعد از بازدید از مناطق زلزله‌زده در جلسه رسیدگی به مشکلات زلزله زدگان در جمع مسئولان استانی و محلی و جمعی از فرماندهان نظامی و انتظامی، وظایف مسئولان را در قبال زلزله‌زدگان استان کرمانشاه، بسیار سنگین خواندند و تاکید کردند: مهمترین اولویت کنونی، مسئله تامین مسکن زلزله‌زدگان و بازسازی مناطق تخریب‌شده و آسیب‌دیده است که باید با پشتیبانی دستگاه‌های مختلف نظامی و غیرنظامی و با مدیریت متمرکز و کار جهادی و با سرعت عمل لازم، انجام گیرد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

بازدید وزیر راه و شهرسازی از سایت مسکن‌مهر و بیمارستان اسلام‌آباد غرب

وزیر راه وشهرسازی در جریان سفر به استان كرمانشاه از واحدهای آسیب‌دیده سایت مسكن مهر اسلام‌آباد بازدید كرد و ضمن حضور در بین مردم این منطقه گفت: پس از بررسی و ارزیابی واحدها مشخص می‌شود كه كدام یك به تعمیرات جزئی یا كلی نیاز دارند. همچنین بلوك‌های آسیب‌دیده باید برچیده و بلوك‌های جدید جای آن‌ها ساخته شود. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

اسکان روستاییان در دستورکار فوری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی

وزیر راه و شهرسازی در جریان بازدید از روستای چالاوبکر (چالاب بکر) شهرستان اسلام‌آباد غرب، گفت: در روستای چالاوبکر ۲۵۰ خانوار ساکن هستند و به ۱۰۰ واحد مسکونی آسیب وارد شده است که عملیات آواربرداری و اسکان مردم زلزله زده در جریان است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

ماموریت بانک مسکن در رابطه با مسکن مهر مناطق زلزله زده

وزیر راه و شهرسازی با صدور نامه‌ای خطاب به مدیرعامل بانک مسکن، نسبت به رسیدگی فوری به نوسازی و بهسازی مسکن‌مهرهای آسیب‌دیده در زلزله کرمانشاه و پرداخت خسارت از سوی بیمه تاکید کرد.  (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

بازدید رئیس مجلس از مناطق زلزله‌زده کرمانشاه و تاکید بر تسریع در عملیات آواربرداری و بازسازی منطقه

رئیس مجلس شورای اسلامی روز یکشنبه در جریان سفر به مناطق زلزله زده غرب استان کرمانشاه و دیدار با مردم شهر ازگله(کانون زلزله) از توابع شهرستان ثلاث باباجانی، از بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خواست هرچه سریعتر نسبت به بازسازی خانه‌های ویران شده مردم اقدام کند. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

اسکان موقت خسارت دیدگان زلزله طی ۲ ماه/پرداخت ۲۸۱ میلیارد تومان کمک‌های بلاعوض به زلزله‌زدگان

علیرضا تابش رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اشاره به آنکه برای همه خسارت‌دیدگان زلزله کرمانشاه، پرونده تشکیل می‌شود و با بودجه دولت اسکان موقت زلزله‌زدگان انجام خواهد شد، گفت: اسکان موقت طی دوماه به صورت کامل انجام، و‌بعد از آن در یکسال آینده انشا الله کار اسکان دائم هم با کمک خود مردم حل خواهد شد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

همچین در هفته گذشته رئیس بنیاد مسکن انقلاب‌اسلامی فعالیت‌های آن بنیاد را در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه تشریح کرد و با اشاره به اینکه مصوبه هیات‌وزیران طی ۲روز پس از زلزله کرمانشاه مصوب و ابلاغ شد که در تاریخ این سرعت عمل در تصویب و ابلاغ بودجه برای بازسازی بی‌سابقه است، گفت: بر اساس مصوبه هیات وزیران ۷۶۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تسهیلات با سود ۴ درصد برای بازسازی، بهسازی و تعمیر واحدهای مسکونی شهری، روستایی و تجاری در طی دو روز پس از زلزله تصویب و ابلاغ شد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

امضای تفاهم‌نامه همکاری مرکز تحقیقات با شرکت سرمایه‌گذاری مسکن در حوزه علمی، آموزشی و پژوهشی

تفاهم‌نامه همکاری علمی، آموزشی و پژوهشی با هدف مشارکت در زمینه‌های تحقیقاتی با در نظر گرفتن ظرفیت‌ها و امکانات طرفین بین مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و شرکت سرمایه‌گذاری مسکن به امضا رسید. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

استقرار سامانه‌های هشدار و پاسخ سریع در شهرها برای کاهش خسارت‌های زلزله

رئیس مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی در نشست ارایه یافته های تیم تحقیقاتی اعضای مرکز در خصوص زلزله کرمانشاه با اشاره به اینکه ساختمان‌ها در مناطق زلزله‌زده در برخی موارد روی زمین‌های نرم و حتی باتلاقی برای ساخت انتخاب شده، گفت: مهندسی کشور باید هر چه بیشتر توجه به آیین نامه‌ها و دستورالعمل‌ها را در حوزه ساخت و ساز افزایش دهد که قطعا راهی جز این نیز نخواهد داشت. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

بررسی چرایی وقوع پس‌لرزه‌ها و اثرات آن بر آسیب‌پذیری ساختمان‌ها در زلزله کرمانشاه

علی بیت‌اللهی رئیس بخش زلزله‌شناسی مرکز تحقیقات راه، مسکن‌و‌شهرسازی ضمن تشریح چرایی وقوع پس‌لرزه‌ها و اثرات آن بر آسیب‌پذیری ساختمان‌ها، گفت: با روش‌های عملی تخمین زده می‌شود که مدت دوام رخداد پس‌لرزه‌ها در منطقه تا حدود بیش از ۶ ماه نیز ادامه خواهد یافت اما تعداد و بزرگی آنها به مراتب نسبت به روزهای اول وقوع زلزله، کمتر خواهد بود. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

سقف هیچ یک از بلوک‌های مسکن‌مهر فرو نریخته است

قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر با اشاره به مذاکرات انجام شده با بانک‌مسکن اعلام کرد: مقرر شد پرداخت اقساط ماهانه تسهیلات فروش اقساطی مناطق زلزله‌زده با ۲ سال تنفس از سرگرفته شود.

به گفته مهرآبادی در شهرستان سرپل ذهاب ۲ پروژه ۲۰۰ واحدی و ۵۷۶ واحدی توسط تعاونی‌های مسکن احداث شده که پروژه اول هیچگونه آسیبی ندیده و پروژه دوم که دارای ۲۴ بلوک بوده نیز از نظر سازه‌ای سالم و حتی یک سقف نیز از کل پروژه فرو نریخته است، این در حالی است که دیوارهای جانبی آن بلوک‌ها به خصوص در طبقات پایین با توجه به شدت زلزله ۷.۳ ریشتری تخریب شده است.

وی در ادامه اضافه کرد: با این اوصاف تأکید می‌شود همه بلوک‌های مسکن مهر ایستایی خود را حفظ کرده و کاملا پابرجا هستند که خوشبختانه همین امر موجب کاهش چشمگیر تلفات و خسارت جانی نسبت به ساختمان‌های اطراف (که متأسفانه تعداد زیادی از آن‌ها ۱۰۰ درصد تخریب و با خاک یکسان شده‌اند)، شده است؛ به طوریکه آمارهای غیررسمی اعلامی در منطقه حاکی از کشته شدن ۲ نفر در این پروژه تا کنون بوده است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

آمادگی شهرداری تهران برای حل مشکلات بحرانی پایتخت در حریم آن

مهدی حجت معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران با اشاره به اینکه شهر تهران نیازمند سند حریم است و حفاظت از حریم پایتخت، تنها فرصت باقی‌مانده برای حیات تهران است، گفت: آنچه که در حریم شهر تهران در حال رخ دادن است اگر به ترتیب کنونی ادامه پیدا کند مسلما پایتخت را در آینده، دچار مشکلات جدی و بحرانی خواهد کرد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

نظر شما