شناسهٔ خبر: 22636462 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

مدیر کل امور اجتماعی و مؤسسات خیریه سازمان اوقاف و امور خیریه کشور:

بعد از انقلاب وقف در کشور افزایش یافته است

گروه فرهنگی: مدیر کل امور اجتماعی و مؤسسات خیریه سازمان اوقاف و امور خیریه کشور گفت: میزان وقف در کشور بعد از انقلاب افزایش یافته بود طوری که وقف پیش از انقلاب با وقف بعد انقلاب برابر است.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از قزوین حجت‌السلام‌و‌المسلمین ولی عادلی در همایش یاوران وقف که صبح امروز برگزار شد، تصریح کرد: وقف ویژگی منحصر به فردی نسبت به سایر کارهای خیر است چرا که در طول زمان ماندگار است.
وی افزود: اگر کار خیر را در قالب وقف انجام دهند تا همیشه ماندگار است چرا که قابل خرید و فروش نیست، ما موقفه‌هایی که داریم بیش از هزاران سال در کشور موجود هستند.
مدیر کل امور اجتماعی و موسسات خیریه سازمان اوقاف و امور خیریه کشور اظهار کرد: اگر کار خیری و وقفی که انجام می‌دهیم می‌خواهیم ماندگار باشد فرآیند قانونی و ثبتی آن را درست انجام دهیم که دستخوش تغییر قرار نگیرد.
وی خاطرنشان کرد: در برخی از موقوفات افراد و مستأجرین حق و حقوقی دارند که گاهی آن را می‌فروشند اما حق موقوفه قابل انتقال و خرید و فروش نیست.
عادلی تاکید کرد: نقل و انتقال به نفع موقوفه است که باعث درآمد میشود و این درآمد را می‌توان در راه موقوفه استفاده کرد.
وی با اشاره به احیای موقوفات تصریح کرد: در چندسال اخیر بنیاد توسعه و عمران و معاونت بهره برداری موقوفات تاسیس شده است که موقوفات قابل بازسازی را احیا میکنند که این امر سبب افزایش سهم موقوفه میشود.
مدیر کل  امور اجتماعی و موسسات خیریه سازمان اوقاف و امور خیریه کشور تصریح کرد: اوقاف به صورت سنتی اداره نمی‌شود و تمام اطلاعات موقوفات، بقاع متبرکه و تمام دارایی ها در سیستم ثبت شده است و همکاران ما کل کارها در کشور را رصد می کنند.
وی افزود: یکی از کارهای ما نظارت بر اجرای واقف است و همه کارهای با نیت اجرای واقف صورت می‌گیرد مگر اینکه نیت اجرا غیر شرعی باشد.
عادلی تصریح کرد: از سال ۸۷ تاکنون تعداد موقوفات افزایش داشته است و وقف بعد انقلاب با وقف قبل از انقلاب برابر است، کمیت وقف ممکن است نسبت به گذشته کم شده باشد اما از لحاظ تعداد و ارزش ریالی افزایش یافته است.
وی خاطرنشان کرد: مردم به این سنت حسنه و ماندگار توجه بیشتری دارند، وقف می‌تواند در زمینه مالی به دولت کمک کنند.
مدیر کل  امور اجتماعی و موسسات خیریه سازمان اوقاف و امور خیریه کشور یادآور شد: موکب هایی که در اربعین در مسیر کربلا بودند بعد از حادثه زلزله به کرمانشاه آمدند که نمونه کمک وقف به دولت است.
وی تصریح کرد: از شنبه هزار و ۵۰۰ نفر زائر اولی که تاکنون به مشهد نرفتند را اعزام می کنیم وقتی فراخوان دادیم ۳ هزار نفر ثبت نام کرده بودند که در حال حاضر ظرفیت ما همان هزار و ۵۰۰ نفر است.

نظر شما