شناسهٔ خبر: 22615372 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه تاکید کرد

وقف مظهر فرهنگ و تمدن اسلامی/ لزوم حمایت از نخبگان علمی برای رفع دغدغه مالی

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه وقف و موقوفات مظهر فرهنگ و تمدن اسلامی هستند، گفت: در هیچ کدام از احکام الهی به مسأله فرهنگ به اندازه وقف توجه نشده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام علی محمدی در پنجاه و پنجمین سال همایش اعطای جایزه موقوفه البرز، گفت: همواره در جامعه افرادی نخبه وجود دارند که به فکر خود نبوده و در خدمت مردم هستند که یکی از آنها مرحوم حسینعلی البرز است.

وی از رسانه‌ها خواست خدمات وقف و موقوفات را به جامعه اطلاع‌رسانی کنند که در این زمینه متأسفانه کمی کوتاهی صورت گرفته است چرا که طبق فرمایشات ائمه و بزرگان و معصومین باید اطلاع‌رسانی درباره کارهای خوب و صدقه انجام شود.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه تصریح کرد: 6800 موقوفه علمی، فرهنگی و پژوهشی در کشور داریم که مدارس، دانشگاه‌ها، حوزه علمیه، کتابخانه، مراکز پژوهشی وقفی بوده و برخی کتاب‌های گران‌قیمت هم وقف شده‌اند. 

حجت‌الاسلام محمدی تصریح کرد: وقف و موقوفات مظهر فرهنگ و تمدن اسلامی هستند و در هیچ کدام از احکام الهی به مسأله فرهنگ به اندازه وفق توجه نشده است.

وی خاطرنشان کرد: وقف مظهر مدنیت و فرهنگ زندگی اجتماعی است ضمن اینکه برخی معماری‌های ساختمان‌های مذهبی و دینی دارای قدمت زیادی هستند که همگی آنها در مسیر وقف خدمت‌رسانی کرده و باعث حسرت دیگران شده‌اند.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه تصریح کرد: معماری ایرانی اسلامی نمادی از تمدن بشری است.

حجت‌الاسلام محمدی از همه رسانه‌ها خواست خدمات وقف و موقوفات و اقدامات گذشتگان را برای ترویج اقدامات حسنه آنها اطلاع‌رسانی کنند.

وی با بیان اینکه 133 بیمارستان موقوفه در کشور داریم که در برخی از بیمارستان‌های وقفی 10 هزار مراجعه‌کننده در طول روز وجود دارد، گفت: 30 بیمارستان وقفی در تهران وجود دارد. 

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، تصریح کرد: اطلاع‌رسانی از خدمات وقف به جامعه موجب اطمینان مردم از این حکم الهی و شادی واقف و خانواده‌های آنها می‌شود. 

حجت‌الاسلام محمدی با بیان اینکه از اول انقلاب اسلامی ایران تا سال 1388 جمعاً 13 هزار و 500 وقف به ثبت رسیده گفت: از سال 1389 تاکنون جمعاً بیش از 15 هزار وقف داشته‌ایم و مطمئنم وقف در ابعاد مختلف در کشور خدمات‌رسانی فراوانی داشته است.

وی گفت: تعداد زیادی از ورزشگاه‌ها، مراکز فرهنگی و مدارس در ایران موقوفه هستند.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: مرحوم حسینعلی البرز تمام ثروتش را که همان وقف تمامی زندگی‌اش بود با اجرای این حکم الهی به دنیای آخرت برد و هر آنچه دانشمندان و نخبگان علمی کشور که توسط بنیاد فرهنگی البرز برگزیده می‌شوند ثوابی از اقدامات آنها به مرحوم البرز می‌رسد ضمن اینکه وقف اموال توسط مرحوم البرز منجر به انتقال تمامی ثواب و  اموالش به آخرت برخلاف دیگران بود. 

حجت‌الاسلام محمدی، گفت: بیش از 800 نوع نیت وقف و خدمت به مردم در کل کشور وجود دارد. 

وی افزود: ایجاد وقف و موقوفات برای تولید علم و فناوری می‌تواند منجر به از بین رفتن مشکلات مختلف در کشور شود ضمن اینکه حمایت از نخبگان علمی کشور برای رفع دغدغه مالی آنها منجر به پیشرفت فناوری و افزایش علم در ایران می‌شود.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه اظهار داشت: دانشمندان غیرتمند ایرانی سرمایه علمی خود را مدیون این کشور هستند که ما باید با افتخار از آنها حمایت مالی و اقتصادی کنیم تا دغدغه‌های آنها کاهش پیدا کرده و آنها به تولید علم و فناوری روی آورند. 

حجت‌الاسلام محمدی در پایان، گفت: یکی از سیاست‌های ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری ارتقای علم و فناوری در حوزه‌های مختلف کشور است که می‌تواند با این کار نیاز و مشکلات کشور در تمامی ابعاد مرتفع شود.

انتهای پیام/

نظر شما