شناسهٔ خبر: 22596191 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

گزیده شاخص های اقتصادی و فرهنگی اصفهان در سه ماه دوم امسال منتشر شد

اصفهان- ایرنا- گزیده شاخص ها و نماگرهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی استان اصفهان در سه ماه دوم سالجاری در پایگاه اینترنتی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان منتشر شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، این شاخص ها به منظور آگاهی مسئولان و برنامه ریزان از اطلاعات آماری به هنگام در زمینه های گوناگون و همچنین تهیه سری زمانی شاخص های فصلی موجود توسط معاونت آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اصفهان و بر اساس الگوی واحد که بصورت هماهنگ در سطح کشور و از سوی مرکز آمار ایران ارائه شده، تهیه شده است.
گزیده شاخص ها و نماگرهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی استان اصفهان در تابستان 96 شامل 32 جدول از جمله جدول های شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای شهری، نرخ تورم، شاخص ها و نماگرهای متغیرهای پولی و نماگرهای بورس اوراق بهادار است.
دیگر جدول ها شامل نماگرهای مالیاتی، بیمه، حیاتی، نیروی انسانی، انرژی آب، انرژی برق، فراورده های نفتی، انرژی گاز، حمل و نقل جاده ای، حمل و نقل ریلی، حمل و نقل هوایی، مخابراتی، پستی، صنعتی، معدنی، بازرگانی خارجی، پروانه های ساختمانی، گردشگری، کشاورزی، اسناد و مدارک، تامین و تربیت، تصادفات، بهزیستی، کمیته امداد امام، تامین اجتماعی، بازنشستگی، فرهنگی و ورزشی است.
در این جدول علاوه بر اشاره به وضعیت شاخص های مذکور از سال های 92 تا 94 بصورت سالانه، این شاخص ها در سال 95 و شش ماه نخست سال 96 بصورت فصلی منتشر و با مدت مشابه قبل، مقایسه شده است.
به عنوان نمونه، در جدول مربوط به نرخ تورم، تورم سه ماه دوم سالجاری در استان اصفهان در ماه های تیر، مرداد و شهریور به ترتیب 8.8، 8.8 و 8.6 درصد اعلام شده است.
همچنین در جدول مربوط به متغیرهای پولی، مانده کل سپرده ها (در بانک ها) 750 هزار میلیارد ریال در تابستان امسال با رشد 13.8 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته اعلام شده است.
در جدول مربوط به آمارهای حیاتی نیز میزان ولادت در سه ماه دوم امسال در استان اصفهان 21 هزار و 164 مورد با کاهش 4.6 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته و پنج هزار و 484 مورد وفات با 7.1 درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال گذشته عنوان شده است.
نرخ بیکاری استان اصفهان نیز بر اساس جدول مربوط به نیروی انسانی در تابستان امسال 14 درصد بوده که کاهش 3.4 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد.
نرخ بیکاری در میان مردان 11.5 درصد و در میان زنان 22.7 درصد اعلام شده که به ترتیب نسبت به مدت مشابه سال گذشته 2.6 و 7.4 درصد کاهش داشته است.
این شاخص ها و نماگرهای آماری در پایگاه اینترنتی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اصفهان به نشانی http://www.mpo-es.ir قابل دریافت است.
همچنین بنا به اعلام معاونت آمار و اطلاعات این سازمان، برنامه کاربردی (اپلیکیشن) شاخص ها و نماگرهای آماری استان در بخش خدمات الکترونیک این سامانه، این آمارها را بصورت آنلاین در اختیار مسئولان، پژوهشگران همه علاقه مندان قرار می دهد.
بر اساس نتایج سرشماری نفوس و مسکن 95 جمعیت استان اصفهان پنج میلیون و 120 هزار و 850 نفر است که سهمی حدود 6.41 درصد از جمعیت کشور را به خود اختصاص داده است.
از جمعیت استان اصفهان حدود 2 میلیون و 600 هزار مرد (51 درصد) و 2 میلیون و 520 هزار زن (49 درصد) هستند.
ت/ 3011 / 6022 خبرنگار: آسیه معینی - انتشار دهنده : عمادی

انتهای پیام /*

نظر شما