شناسهٔ خبر: 22513662 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نبود اراده سیاسی در اجلاس آسه آن برای پایان دادن به بحران آوارگان روهینگیایی

کوالالامپور – ایرنا – در حالی که رهبران ده ها کشور در دو هفته گذشته در ویتنام و فیلیپین گردهم آمدند تا مهمترین مسائل منطقه ای و جهانی را مورد بحث و گفت وگو قرار دهند، بررسی بحران روهینگیا که به نظر می رسد میانمار هم تمایلی بر حل آن ندارد، چندان مورد توجه قرار نگرفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، اخبار انتشار یافته از نشست سازمان همکاری های اقتصادی آسیا – پاسیفیک که به میزبانی ویتنام در شهر 'دا نانگ' و همچنین نشست اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آ.سه.آن) که به میزبانی فیلیپین در مانیل برگزار شد، نشان می دهد که بحران روهینگیا به دلایل مختلف در اولویت برنامه های های این دو نشست نبود.
آنگونه در اخبار نشست آ.سه.آن آمده است، 'رکس تیلرسون' وزیر امور خارجه آمریکا با 'آنگ سان سوچی' مشاور دولت میانمار که از دو سال پیش قدرت را در دست گرفته اما همچنان قادر به کنترل شرایط نیست، در مانیل دیدار کرد.
'تیلرسون' همچنین قرار است امروز (چهارشنبه) با سفر به 'نایپیدائو'، پایتخت میانمار، نشست های جداگانه ای با فرمانده نیروهای امنیتی میانمار با هدف بازگردان صلح به استان راخین داشته باشد.
یک مقام رسمی وزارت امور خارجه آمریکا که در این سفر 'تیلرسون' را همراهی می کند، گفت که پیامدها برای میانمار، در صورتی که در قبال این بحران مسئولیت خود را ایفا نکند، بخشی از گفت وگو با فرمانده نظامی این کشور است.
به گفته وی، وزیر امور خارجه آمریکا همچنین بر گذار دموکراسی برای میانمار، حمایت از جمعیت محلی و اجازه غیرمشروط به کمک های انسانی و دسترسی رسانه ها به مراکز بحران و همچنین انجام تحقیق مستقل در خصوص سوء استفاده های انجام شده تاکید کرد.
'آنتونیو گوترش' دبیر کل سازمان ملل، 'شینزو آبه' نخست وزیر ژاپن، و 'اوستین ترودو' نخست وزیر کانادا نیز از دیگر مقاماتی بودند که در مانیل با 'آنگ سان سوچی' و با هدف پایان دادن به خشونت ها علیه میانمار گفت وگو کردند.
با وجود این دیدارها به نظر نمی رسد که مقامات ارشد آ.سه.آن در مانیل نیز قادر باشند به بیانیه ای دست یابند که اقدامات عملی حاصل از آن تسکین آلام آوارگان میانماری باشد.
در پیش نویس بیانیه ریاست این نشست که بر عهده 'رودریگو دوترته' رئیس جمهوری فیلیپین بود، آمده است: ما از واکنش فوری به ارائه اقلام رفاهی به سیل زدگان و قربانیان رانش زمین در شمال ویتنام، آوارگان شهر مراوی در فیلیپین و همچنین گروه های تحت تاثیر قرار گرفته در استان راخین تشکر و قدردانی می کنیم.
این بیانیه 26 صفحه ای در هیچ جای دیگری به مسئله روهینگیا نپرداخته و حتی مسئله مقابله با مواد مخدر نیز که دولت فعلی فیلیپین به دلیل انجام آن تحت فشار و انتقاد بین المللی قرار دارد، بیان نشده است.
به نظر می رسد که اعضاء آ.سه.آن در شرایط فعلی که برخی از آنها خود گرفتار انتقادات بین المللی به دلیل آنچه نقض حقوق بشر خوانده می شوند هستند، سیاست عدم مداخله در امور دیگر کشورها را بهترین گزینه می دانند تا از این طریق از اقدامات احتمالی علیه خود نیز در امان بمانند.
از اینرو، سکوت اعضاء آ.سه.آن در خصوص 'پاکسازی نژادی' و 'نسل کشی' روهینیگا به طور قابل توجهی به نفع 'آنگ سان سوچی' بود تا بدون مواجه با چالش خاصی حضور خود در دو نشست بین المللی را به اتمام برساند.
از سال 2012 تاکنون خشم افراط گرایان بودایی که اکنون تعصب نژادی نظامیان میانمار نیز بر آن افزوده شده مرگ بیش از هزار روهینگیایی را پی داشته که علاوه بر آنها حدود یک میلیون تن مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شده اند که تعداد زیادی از این آوارگان اکنون در 'کاکس بازار' بنگلادش در اردوگاه هایی با کمترین احتیاج های اساسی از قبیل آب و غذا زندگی می کنند.
آساق**241*1599 *شبس*1488 *انتشار دهنده: بهمن بامداد**

انتهای پیام /*

نظر شما