شناسهٔ خبر: 22524124 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

با هدف گفت وگو درباره بحران روهینگیا:

وزیر امور خارجه آمریکا وارد میانمار شد

کوالالامپور – ایرنا - وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه وارد میانمار شد تا تلاشهای خود را به منظور تحت فشار قرار دادن 'آنگ سان سوچی' مشاور عالی دولت میانمار و فرمانده قدرتمند ارتش این کشور در پایان دادن به خشونت های استان راخین که نظامیان متهم به نقض حقوق مسلمانان روهینگیا هستند، بکار گیرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از شبکه خبر آسیا، 'رکس تیلرسون' وزیر امور خارجه آمریکا در سفر یک روزه خود که در 'نایپیدائو'، پایتخت میانمار، توقف کرده در حالی انجام می شود که خشونت ها ناشی از سرکوب ارتش میانمار منجر به آوارگی بیش از 600 هزار نفر از روهینگیایی ها از اواخر ماه اوت سال جاری شده است.
در حالی که ارتش میانمار اصرار دارد افرادی را که هدف قرار داده است، تروریست ها بوده اند، اما آوارگان میانماری که برای نجات جان خود به بنگلادش پناه برده اند، هدف جنایات گسترده نظامیان از جمله کشتار و تجاوز قرار گرفته اند.
سازمان ملل اعلام کرده است که اقدام ارتش به احتمال زیاد به 'پاکسازی نژادی' یک اقلیت نژادی که سالهای طولانی هدف ظلم برنامه ریزی شده قرار گرفته اند را افزایش می دهد.
'تیلرسون' قرار است در این سفر ابتدا با 'مین آئونگ هلاینگ' فرمانده ارتش میانمار دیدار کند و از وی بخواهد خشونت ها را با هدف بازگشت ایمن روهینگیا و انجام یک 'تحقیق معتبر' در مورد سوء استفاده های انجام شده متوقف سازد.
یک مقام رسمی وزارت امور خارجه آمریکا که به جزئیات سفر 'تیلرسون' پرداخته، اما به این نکته که آیا آمریکا تحریم های نظامی علیه ارتش را نیز بکار خواهد گرفت یا خیر اشاره ای نکرد.
این مقام وزارت امور خارجه آمریکا بیان کرد: فکر می کنیم میانمار در چند سال گذشته پیشرفت های خوبی انجام داده است و قصد نداریم این کشور به دلیل واکنش کافی به بحرانی شبیه این عقب گرد داشته باشد.
وزیر امور خارجه آمریکا امروز همچنین قرار است با 'آنگ سان سوچی' که هدف انتقادات گروه های حقوق بشری قرار گرفته نیز دیدار و گفتگو کند.
واشینگتن معتقد است که 'آنگ سان سوچی' نقش مهمی در رسیدگی به این مسئله دارد و دقت کرده تا بر تقصیرات ارتش تمرکز کند.
طبق قانونی اساسی به جامانده از دوران حکومت نظامیان در این کشور، ارتش همچنان کنترل برخی وزارت خانه های امنیتی از جمله وزارت دفاع را بر عهده دارد.
آساق**241**1599**1144

نظر شما