شناسهٔ خبر: 21774685 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

200میلیون تومان اعتباربرای کنترل آفت سرخرطومی خرما در هرمزگان نیاز است

«سوسک سرخرطومی حنایی آفتی است که با ورود به تنه درخت خرما بدون اینکه علائمی از بیماری برجا بگذارد باعث خوردگی تنه درخت و از بین رفتن آن می شود.» حمید دولتی

صاحب‌خبر - «سوسک سرخرطومی حنایی آفتی است که با ورود به تنه درخت خرما بدون اینکه علائمی از بیماری برجا بگذارد باعث خوردگی تنه درخت و از بین رفتن آن می شود.»
حمید دولتی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: کانون آلودگی این آفت در شهرستان پارسیان در منطقه دشتی و بخش مرکزی است که حدود 100 میلیون تومان اعتبار نیاز دارد.
وی سطح زیر کشت نخلستان های پارسیان را 600 هکتار عنوان کرد و بیان داشت: هم اکنون عملیات ردیابی و کنترل آفت سرخرطومی خرما در نخلستان های این شهرستان توسط کارشناسان جهاد کشاورزی هرمزگان آغاز شده است.
این مسئول ادامه داد: در سفر اخیر معاون مدیر کل قرنطینه ای داخلی سازمان حفظ نباتات کشور به شهرستان پارسیان از نزدیک وضعیت آفت سرخرطومی حنایی خرما مورد بررسی قرار گرفت.
دولتی افزود: تامین سم و کودشیمیایی ، شناسایی دقیق کانون های آلوده ، برگزاری کلاس های آموزشی، اطلاع رسانی از طریق شوراهای اسلامی و رسانه ها ، نصب بنرهای هشدار، برقراری ضوابط قرنطینه ای داخلی با همکاری نیروی انتظامی و گمرک و همچنین جلوگیری از ورود پاجوش های آلوده به منطقه از مهم ترین اقدام های انجام شده در راستای کنترل این آفت در شهرستان پارسیان است.
وی از مسئولان استان و کشور خواست برای کنترل آفت سرخرطومی حنایی خرما در هرمزگان اعتبار های لازم اختصاص یابد، زیرا این آفت با قدرت پروازی که دارد می تواند نخل های سایر مناطق استان را تهدید کند.
این مسئول یاد آورشد: بهره برداران نسبت به جا به جایی هرگونه پا جوش در هرمزگان بویژه در شهرستان پارسیان با رعایت ضوابط قرنطینه ای در صورت مشاهده آفت سرخرطومی حنایی خرما در کوتاه ترین زمان به مرکزهای جهاد کشاورزی اطلاع دهند.
آفت سوسک سرخرطومی حنایی خرما از آفت های قرنطینه ای کشور و خطرناک ترین آفت برای نخلستان هاست که برای نخستین بار در سال 92 در استان هرمزگان و برای دومین بار در کشور مشاهده شده است.
در نخلستان های هرمزگان 50 رقم درخت نخل خرما با مزه و طعم های متفاوت از یکدیگر وجود دارد.
7195/6048
خبرنگار: رقیه غلامی زاده **انتشار دهنده: خلیل تنیده

* آگاهی از آخرین اخبار استان در کانال تلگرام ایرنا هرمزگان
* لینک جستجو کانال:: irnabandarabas@
*ایمیل: : irna.hormozgan@yahoo.com

نظر شما