شناسهٔ خبر: 21000338 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

زائران حج تمتع نخستین بار از فرودگاه بیرجند اعزام می شوند

صاحب‌خبر -

هادی سلامی روز چهارشنبه در نشست خبری تعداد پروازهای حج تمتع استان را در 2 شبانه روز 6 پرواز عنوان کرد و گفت: هر پرواز با 270 زائر و در مجموع یکهزار و 600 زائر از فرودگاه بین المللی بیرجند عازم خواهند شد.
وی بیان کرد: فرودگاه بین المللی بیرجند از لحاظ رده بندی تعداد زائران، بیستمین فرودگاه مصوب انجام پرواز حج تمتع و از لحاظ رده بندی تعداد زائران رتبه 14 را داراست.
وی گفت: پروازها به صورت فشرده با ایر باس جمهوری اسلامی به مقصد جده انجام می شود و انجام پروازهای حج تمتع برای نخستین بار از فرودگاه استان حاصل 2 سال تلاش و پیگیری بود و برای تامین زیرساخت های مورد نیاز 250 میلیارد ریال هزینه شد.
مدیرکل فرودگاه های خراسان جنوبی عنوان کرد: پروازهای عتبات عالیات استان نیز که در گذشته توسط شرکت العراقیه انجام می شد اکنون با شرکت هواپیمایی زاگرس به صورت منظم عصر شنبه ها انجام می شود.

**توسعه ترمینال و سامانه های ناوبری
وی به سفر رحمت الله مه آبادی رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هواپیمایی ایران 23 مردادماه گذشته به استان اشاره کرد و گفت: توسعه ترمینال و نصب سامانه های جدید ناوبری از مهمترین دستاوردهای این سفر بود.
سلامی از توسعه 2 هزار و 500 متری ضلع شرقی ترمینال فعلی فرودگاه بیرجند خبر داد و افزود: مبلغ 200 میلیارد ریال برای توسعه نیاز است که طراحی های اولیه آن انجام و تا قبل از پایان سال 96 کار اجرایی آغاز می شود.
وی گفت: ترمینال فعلی فرودگاه سه هزار و 200 متر است که به طور مفید قابل استفاده نیست و با توسعه ترمینال، فضای مفید آن دو برابر می شود.
وی بیان کرد: با اجرای این پروژه شاهد ارتقای خوبی در سطح خدمات رسانی مطلوب به مردم خواهیم بود چراکه ظرفیت پذیرش فرودگاه از لحاظ پرواز بیشتر و تکمیل خواهد شد، تخمین زده می شود تا 10 سال آینده نیاز به ترمینال داخلی نداشته باشیم.
مدیرکل فرودگاه های استان ادامه داد: طراحی ترمینال بین المللی نیز در دست تهیه است و در آینده انجام خواهد شد.

**نصب سامانه فرود اتوماتیک/ ارتقای ایمنی پرواز
به گزارش ایرنا سلامی، نصب سامانه فرود اتوماتیک (ILS) را از دیگر دستاوردهای سفر مدیرعامل شرکت های فرودگاه های ایران به استان برشمرد و اظهار کرد: نصب این سامانه سبب ارتقای ایمنی پروازها و دقت بیشتر لندینگ هواپیماها به ویژه در شرایط گرد و خاک، توفان و غیره می شود.
وی عنوان کرد: یکی دیگر از پروژه ها، نصب رادار (آشکارسازی و رصد پروازهای عبوری از راه های هوایی شرق کشور) است که پروازها بطور کامل تحت نظارت کنترل مراقبت پرواز قرار می گیرند.
وی ادامه داد: این سامانه قرار شد در ارتفاعات کوه های اطراف بیرجند نصب شود که باعث ارتقای سطح کیفی خدمات و ایجاد راه های هوایی در شرق کشور که معمولا پروازهای عبوری کشور از آن استفاده می کند خواهد شد.

**افتتاح سه پروژه مهم فرودگاه بیرجند در هفته دولت
مدیرکل فرودگاه های خراسان جنوبی به برنامه های هفته دولت اشاره کرد و گفت: سه پروژه مهم از جمله ساختمان یگان حفاظت هواپیمایی استان با یکهزار و 100 متر مربع زیربنا و هزینه کرد 35 میلیارد ریال به بهره برداری می رسد.
وی عنوان کرد: افتتاح ساختمان مانیتورینگ (CCTV) از دیگر پروژه های هفته دولت است که در این ساختمان تمامی دوربین های مداربسته حفاظتی و امنیتی فرودگاه پوشش داده شده و سبب ارتقای سامانه ایمنی فرودگاه می شود.
وی گفت: افتتاح نمازخانه با مساحت 150 متر مربع و سرویس ها و محوطه فرودگاه با 400 متر مربع مساحت و هزینه کرد 6 میلیارد ریال افتتاح و به بهره برداری می رسد که برای استفاده حجاج، بدرقه کنندگان و استقبال کنندگان قرار می گیرد.

**پروازها در خراسان جنوبی رو به افزایش است
وی یادآور شد: سال 93 تعداد 11 پرواز در قالب 22 نشست و برخاست در استان انجام می شد که اکنون به 16 پرواز و 32 نشست و برخاست افزایش یافته است.
وی با بیان اینکه روند افزایش پروازهای بیرجند رو به صعود است افزود: از پنج سال ابتدای خریداری ناوگان هواپیمایی تا سال 1401 باید به 68 پرواز رفت و برگشت برسد و با این مهم، تمام فضای رفت و برگشت فرودگاه بیرجند تکمیل می شود.
سلامی گفت: هرچه روند افزایش تعداد پروازها رو به صعود باشد باعث تردد مسئولان کشوری، ارتقای بهداشت، حضور گردشگران و سرمایه گذاران و در نهایت ارتقای توسعه پایدار استان خواهد شد.
مدیرکل فرودگاه های استان در ارتباط با فرودگاه طبس یادآور شد: انجام فیبرنوری فرودگاه یکی از مهمترین اقداماتی بود که با هزینه کرد پنج میلیارد ریال انجام شد.
وی افزود: در مجموع برای تامین زیرساخت ها و توسعه فرودگاه طبس در 2 سال گذشته 200 میلیارد ریال هزینه شد.
وی گفت: در فرودگاه طبس هفته ای 2 پرواز انجام می شود که به زودی یک پرواز دیگر افزوده خواهد شد.
سلامی بیان کرد: ساختمان برج کنترل فرودگاه طبس به دلیل مسائل امنیتی نیاز به بازسازی دارد که در این زمینه اقدامات اولیه صورت گرفته و به زودی انجام خواهد شد.
وی افزود: سند فرودگاه طبس جزو اولین اسناد اراضی فرودگاه های کشور صادر شد، مستندسازی آن تکمیل و انجام شد.
سایت ایرنا خراسان جنوبی: www.irna.ir/skhorasan
پست الکترونیکی به نشانی: irnabirjand94@yahoo.com
کانال تلگرام: irnabirjand@
7557*3028*خبرنگار- رقیه محمدی* انتشار- رسول محمدحسنی

انتهای پیام /*

نظر شما