شناسهٔ خبر: 16812425 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

پارلمان کره جنوبی رای به برکناری "پارک گئون های" داد

71415

پارلمان کره جنوبی رئیس جمهور این کشور را که به فساد متهم شده از سمتش معلق کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، جلسه امروز پارلمان کره جنوبی که برای بررسی طرح استیضاح پارک گئون های رئیس جمهور این کشور تشکیل شده بود به برکناری وی از ریاست جمهوری ختم شد.

وی پیش از این در ارتباط اعمال نفوذ سیاسی یکی از دستیاران نزدیکش به فساد متهم شده بود.

بنا بر اعلام رسانه های داخلی کره جنوبی 234 نماینده از مجموع 300 نماینده پارلمان این کشور به طرح استیضاح گئون های رای موافق دادند و تنها 56 تن با آن مخالفت کردند که به این ترتیب وی از سمت خود معلق شده است.

انتظار می رود دادگاه قانون اساسی کره جنوبی ظرف مدت دست کم 180 روز به این استیضاح رسیدگی کرده و آن را تایید کند.

پارک گئون های طی هفته‌های اخیر با اعتراضات گسترده مردمی که برکناری او را خواستار بودند روبرو شده بود.

طبق قانون اساسی کره جنوبی، در صورت تایید برکناری رئیس جمهوری، نخست وزیر رسما به کفالت ریاست جمهوری منصوب می‌شود و موظف است ظرف شصت روز، انتخابات ریاست جمهوری را برگزار کند. در شرایط عادی، وظیفه نخست وزیر عمدتا شامل مسایل اجرایی است و او معمولا در تصمیم‌گیری سیاسی و سیاستگزاری‌های اصلی نقش چندانی ندارد.

پیش از آغاز رای‌گیری در روز جمعه، شماری از نمایندگان احزاب مخالف که دارای اکثریت در پارلمان هستند، در حالی که مشت‌های خود را گره کرده بودند، بر کف تالار جلسات پارلمان نشستند و شعار "عدم اعتماد" سر دادند.

در خارج از ساختمان پارلمان هم نزدیک به دو هزار نفر تجمع کرده و خواستار رای عدم اعتماد به رئیس جمهوری شده بودند. برخی از معترضان از شب گذشته در این محل حضور داشتند.

این نخستین بار از زمان استقرار دموکراسی در کره جنوبی در اواسط دهه ١٩٨٠ است که یکی از رئیسان جمهوری این کشور با استیضاح و رای عدم اعتماد پارلمان مواجه می‌شود.

تعدای از نمایندگان حزب پارک گئون های نیز گفته بودند که به طرح برکناری رئیس جمهوری رای موافق خواهند داد.

قبل از رای‌گیری، حدود صد و شصت تن از نمایندگان دو حزب اصلی مخالف دولت هشدار دادند که اگر طرح برکناری رئیس جمهوری تصویب نشود، به طور دسته جمعی از نمایندگی در پارلمان استعفا خواهند داد. البته تحلیلگران گفته‌‍اند که این تهدید بیشتر جنبه نمادین داشت زیرا قطعا رئیس پارلمان استعفای این افراد را نمی‌پذیرفت زیرا چنین وضعیتی، بحران سیاسی کشور را تشدید می‌کرد.

طرح استیضاح رئیس جمهور کره جنوبی در پی آغاز پیگرد یکی از دوستان نزدیک او به اتهام سوء استفاده از موقعیت و فساد مالی و احتمال ارتباط رئیس جمهوری با این پرونده به جریان افتاد.

ماه گذشته میلادی رسانه‌های خبری کره جنوبی گزارش کردند که چوی سون سیل، دوست نزدیک پارک گئون های با استفاده از موقعیت خود به اعمال نفوذ در انتصاب مشاوران رئیس جمهوری و همچنین سوء‌استفاده مالی به نفع بنیادهای غیرانتفاعی زیر نظر خود مبادرت کرده است. این دو بنیاد مامور اجرا و کمک به طرح‌های فرهنگی و ورزشی مورد علاقه رئیس جمهوری بودند.  چوی که در خارج به سر می‌برد، برای پاسخگویی به اتهامات به کره جنوبی بازگشت و بازداشت شد.

رئیس جمهوری در سخنانی ضمن انتقاد از سوء‌استفاده افراد نزدیک به خود، از این وضعیت ابراز تاسف کرد اما بعدا دادستانی کره جنوبی گفت که پارک احتمالا از اقدامات دوست خود بی‌خبر نبوده است. دفتر رئیس جمهوری هرگونه ارتباط او با اقدامات چوی را تکذیب کرده اما درحالی که در هفته‌های اخیر، تظاهرات گسترده‌ای علیه رئیس جمهوری برگزار شده بود، پارلمان این کشور، که اکثریت اعضای آن از احزاب مخالف دولت هستند، طرح استیضاح و عدم کفایت  پارک گئون های را در دستور کار قرار داد.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما