شناسهٔ خبر: 16821598 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه تعادل | لینک خبر

رييس‌جمهور كره‌جنوبي بركنار شد

رييس‌جمهور كره‌جنوبي بركنار شد پايان حيات سياسي پارك گون‌هه

صاحب‌خبر -

گروه جهان|
پارلمان كره‌جنوبي با تصويب استيضاح پارك گون‌هه، رييس‌جمهوري اين كشور راي به عدم كفايت او داد. به اين ترتيب رييس‌جمهور كره‌جنوبي از سمت خود تعليق و اختيارات او به نخست‌وزير اين كشور تفويض شد. اين نخستين‌بار از زمان استقرار دموكراسي در كره‌جنوبي در اواسط دهه ١٩٨٠ است كه يكي از روساي جمهوري اين كشور با استيضاح و راي عدم اعتماد پارلمان مواجه مي‌شود.
به گزارش يورونيوز، پارك گون‌هه در طرح استيضاح تهيه شده از سوي مخالفان دولت به تخلف از قانون اساسي، فساد مالي و سوءاستفاده از قدرت متهم شده بود. طرح استيضاح رييس‌جمهور كه به راي دوسوم نمايندگان نياز داشت با ۲۳۴راي موافق در برابر ۵۶ راي مخالف به تاييد پارلمان رسيد. هفته گذشته ۱۷۱نفر از نمايندگان مستقل و مخالف دولت از طرح استيضاح حمايت كرده بودند. نمايندگان مخالف دولت تهديد كرده بودند كه در صورت عدم تصويب طرح استيضاح از سمت خود كناره‌گيري خواهند كرد.
 اكونوميست مي‌نويسد: «چهارپنجم از مردم كره‌جنوبي خواستار بركناري رييس‌جمهور بودند و نمايندگان پارلمان به نمايندگي از آنان اين كار را انجام دادند. اين بركناري پيروزي بزرگ سه حزب مخالف و مستقل كره‌جنوبي است. براي بسياري تحولات امروز سئول يادآور نزاع‌هاي 2004 است. زماني كه نمايندگان مخالف و موافق رو ميو هيون (رييس‌جمهور سال‌هاي 2003 تا 2008) در پارلمان با يكديگر درگيري فيزيكي داشتند.»
طرح استيضاح رييس‌جمهوري به دنبال هفته‌ها بحران سياسي در اين كشور به راي گذاشته شد. در اين مدت تظاهرات متعددي عليه پارك گون‌هه برگزار شده بود و معترضان خواستار كناره‌گيري او شده بودند. راي پارلمان به عدم كفايت رياست‌جمهوري هر چند بلافاصله منجر به خلع پارك گون‌هه از قدرت مي‌شود، اما همچنان بايد به تاييد دادگاه قانون اساسي برسد؛ امري كه مي‌تواند 6ماه به‌طول انجامد تا زمان اعلام نتيجه نهايي دادگاه، نخست‌وزير به عنوان رييس‌جمهوري موقت ايفاي نقش مي‌كند.

 داستان فساد
اتهام فساد پارك به دليل ارتباط او با خانم «چوي سون سيل» از دوستان قديمي وي بود كه با سوءاستفاده از روابط نزديك با رييس‌جمهوري توانسته به اسناد محرمانه كشور در نهاد رياست‌جمهوري دست يابد و از طريق حمايت وي، مبالغي را نيز به صورت كمك از شركت‌هاي كره‌يي گرفته و به شركت‌هاي خود واريز كند. پارك پس از افشاي اين رسوايي گفت كه مي‌پذيرد، اشتباهاتي صورت داده و مهم‌ترين اشتباهش اين بوده كه بيش از اندازه به اطرافيانش تكيه كرده و آزادي اختيار عمل به آنان داده است. او در اين عذرخواهي گفته بود كه اشتباهات شخصي او «موجب نگراني شديد مردم كره شده است. با مشاهده‌ شكسته شدن قلب‌هاي مردم، قلب من نيز پريشان شد كه مي‌دانستم صدها عذرخواهي هم قادر نخواهد بود از نااميدي و خشم مردم بكاهد.»
در جريان تحقيقات درباره فساد و سوءاستفاده از قدرت توسط رييس‌جمهوري و نزديكانش پاي بسياري از شركت‌هاي بزرگ كره‌يي به ميان آمد. تاييد شده كه 53 شركت كره‌جنوبي مبالغي را به عنوان كمك در اختيار دو بنياد مرتبط با خانم چوي قرار داده‌اند. از جمله كساني كه در روند تحقيقات مورد بازجويي قرار گرفتند «هو چانگ-سو»، رييس شركت انرژي جي‌اس و رييس اتاق صنايع كره‌جنوبي بود كه در پاسخ به سوالاتي درباره كمك به بنيادهاي مرتبط با چو (دوست نزديك پارك گون‌هه) گفته بود: «در كره‌جنوبي اين واقعيت را نمي‌توان انكار كرد كه اگر دولت از يك شركت تجاري درخواستي بكند، شركت دشوار بتواند به آن پاسخ رد بدهد.» جي واي لي، رييس مجتمع سامسونگ هم در پاسخ به سوالات اعضاي هيات تحقيقات گفته بود كه پارك گون‌هه در يك ملاقات خصوصي، از او خواسته تا به طرح‌هاي مرتبط با امور ورزشي و فرهنگي كمك كند اما طرح به خصوصي را مطرح نكرد و كمك مالي هم مشخصا مطرح نشد. وي گفته بود: «شركت‌هاي بزرگ همواره درخواست‌هاي متعددي را براي حمايت از طرح‌هاي مختلف اجتماعي از جمله حمايت از فعاليت‌هاي فرهنگي و ورزشي دريافت مي‌كنند.»
به گزارش بي‌بي‌سي، شركت سامسونگ حدود 21 ميليارد ون (حدود 17.5ميليون دلار) به دو بنياد مرتبط با خانم چوي اهدا كرده كه از هديه ساير شركت‌ها بيشتر بوده است. به دستور دادستاني كره‌جنوبي دفاتر اين شركت مورد بازرسي ناگهاني قرار گرفت. موسسه سامسونگ بر بخش تجاري و صنعتي اقتصاد كره‌جنوبي كه چهارمين اقتصاد بزرگ آسيا محسوب مي‌شود، تسلط دارد. اين شركت در اوايل دهه ١٩٥٠ پايه‌گذاري شد.
دوره رياست‌جمهوري پارك در فوريه سال ٢٠١٣ آغاز شد در حالي كه انتخاب او انتظارات وسيعي را براي اصلاحات گسترده و تسريع روند رشد اقتصادي و بهبود شرايط اجتماعي اين كشور ايجاد كرده بود. دوره رياست‌جمهوري در كره‌جنوبي پنج سال است. پارك گون‌هه نخستين زني بود كه به رياست‌جمهوري كره‌جنوبي انتخاب شده است. پارك چون‌هي، پدر پارك گون‌هه در دوره قبل از استقرار دموكراسي در كره‌جنوبي، به مدت ١٨سال تا ترور او در سال ١٩٧٩ بر اين كشور حكومت كرد. پارگ چون‌هي در سال ١٩٦١ با كودتاي نظامي قدرت را در دست گرفت و دو سال بعد به رياست‌جمهوري انتخاب شد. راي پارلمان كره‌جنوبي باعث نگراني در مورد تاثير اين تحول سياسي بر شرايط اقتصادي اين كشور شده است. كره‌جنوبي كه پس از استقرار دموكراسي در اين كشور به سرعت مسير توسعه را پيموده، يكي از قدرت‌هاي اقتصادي عمده آسيا محسوب مي‌شود و تحولات آن كشور بر شرايط منطقه و جهان تاثير خواهد گذاشت.
 

نظر شما