شناسهٔ خبر: 16819911 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

عزل رئيس‌جمهور کره به خاطر تخلف دوستش

نمايندگان پارلمان کره جنوبي با اکثريت آرا به طرح عدم کفايت رئيس‌جمهور رأي دادند. نخست‌وزير کره جنوبي رئيس‌جمهور موقت شده و ارتش کره نيز به حالت آماده باش درآمده است.

صاحب‌خبر -
عزل رئيس‌جمهور کره به خاطر تخلف دوستشاعضاي پارلمان کره جنوبي روز جمعه به برکناري پارک گئون هاي، رئيس‌جمهور اين کشور از قدرت، به علت دست داشتن در رسوايي مالي جنجال‌برانگيز رأي مثبت دادند و وي را از سمتش تعليق کردند. به گزارش بي‌بي‌سي، طرح استيضاح و عدم اعتماد به رئيس‌جمهور که هفته گذشته به پارلمان تسليم شده بود، در جلسه روز جمعه مورد مذاکره و رأي‌گيري قرار گرفت و پس از شمارش آرا، اعلام شد که اين طرح با ٢٣٤ رأي موافق در برابر ٥٦ رأي مخالف تصويب شده است. با اعلام نتيجه اين راي‌گيري، رئيس‌جمهور به‌طور موقت از سمت خود معلق مي‌شود تا دادگاه قانون اساسي در مورد برکناري دائم او تصميم‌گيري کند. رسيدگي به اين پرونده در دادگاه قانون اساسي ممکن است تا چند ماه به طول انجامد. طبق قانون اساسي کره جنوبي، در صورت تأييد برکناري رئيس‌جمهوري، نخست وزير رسماً به کفالت رياست جمهوري منصوب مي‌شود و موظف است ظرف 60 روز، انتخابات رياست جمهوري را برگزار کند.

در شرايط عادي، وظيفه نخست‌وزير عمدتاً شامل مسائل اجرايي است و او معمولاً در تصميم‌گيري سياسي و سياستگذاري‌هاي اصلي نقش چنداني ندارد. به همين منظور، «هوانگ کيو آن»، نخست‌وزير کره جنوبي رئيس‌جمهور موقت اين کشور شده است. به گزارش خبرگزاري فرانسه، پارک گئون هاي هفته گذشته اعلام کرد احتمالاً منتظر تصميم دادگاه قانون اساسي در مورد برکناري‌اش خواهد بود. اين رسوايي که به چوي سون سيل، دوست صميمي و ۴۰ ساله رئيس‌جمهور مربوط مي‌شود، موجب شد ميزان محبوبيت پارک گئون هاي به چهار درصد سقوط کند. ابعاد اين رسوايي ميليون‌ها نفر از مردم اين کشور را به خيابان‌ها کشاند و دولت را فلج کرد. چوي سون سيل به سوءاستفاده از روابط خود با رئيس‌جمهور و دخالت در امور دولتي و اعمال نفوذ در دنياي فرهنگ و ورزش متهم است. از سوي ديگر، هان مين کو، وزير دفاع کره جنوبي نيز روز جمعه دستور آماده‌باش ارتش اين کشور به منظور رويارويي با هرگونه اقدام تحريک‌آميز کره شمالي را صادر کرده است. به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، وزارت دفاع کره جنوبي در بيانيه‌اي اعلام کرد اين دستور بعد از تماس هوانگ کيو آن با شخص وزير دفاع و توصيه وي مبني بر ضرورت آماده بودن ارتش کره جنوبي براي مقابله با اقدامات احتمالي کره شمالي صورت گرفته است.

نظر شما