شناسهٔ خبر: 1117256 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

پس از درگیریهای شدید:

سلیمان بیک هم آزاد و پاکسازی شد/ جزئیات خیانت به عراق

ارتش عراق شهر سلیمان بیک را از حضور تروریست های داعش پاکسازی کرد. تروریست های داعش یازده هفته پیش توانستند این شهر را که در جنوب شهر کرکوک واقع است در سیطره خود قرار دهند.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، نیروهای ارتش عراق به همراه نیروهای پیش مرگه در حمله به شهر سلیمان بیک توانستند این شهر را از حضور نیروهای گروهک تروریستی داعش پاکسازی کنند.

آزاد سازی سلیمان بیک

تروریست های داعش یازده هفته پیش توانستند این شهر را که در جنوب شهر کرکوک واقع است در سیطره خود قرار دهند. پس از این که نیروهای عراقی به همراه نیروهای داوطلب توانستند محاصره شهر شیعه نشین آمرلی را بشکنند توانستند شهر سلیمان بیک را به سیطره خود درآورند.
تروریست های داعش بیش از دو ماه بود که شهر آمرلی را به محاصره خود درآورده بودند. نوری المالکی در یک سفر سرزده وارد شهر آمرلی شد تا به نیروهای مسلح این کشور برای آزادی محاصره آمرلی تبریک بگوید.

دانلود

 

 

از سوی دیگر سخنگوی ارتش عراق با اشاره به این که آمریکا حمایت هوایی جدی از ارتش عراق برای مقابله با گروهک تروریستی داعش نداشته است، تاکید کرد:نیروهای مسلح عراق به پاکسازی همه مناطق این کشور از تروریست های داعش ادامه خواهد داد.

قاسم عطا در گفتگو با شبکه تلویزیونی بی بی سی عربی در بغداد درباره وضع عملیات ارتش علیه گروهک تروریستی داعش گفت: مسئله محاصره شهر آمرلی بسیار پیچیده بود و هفتاد و نه روز به طول کشید. در حال حاضر نیروهای امنیتی عراق به تنهایی به عملیات پاکسازی ادامه می دهند و همچنان اطراف شهر آمرلی از امنیت کاملی برخوردار نیست و در اطراف این شهر دوازده روستا وجود دارد و نیروهای عراقی به پاکسازی این روستاها ادامه می دهند و پوشش هوایی این عملیات توسط نیروی هوایی عراق صورت می گیرد. ما همچنین از نیروهای مردمی برای حمایت از نیروهای مسلح عراق استفاده کردیم. بیشتر نیروهای مردمی از توانایی بسیار بالای نبرد برخوردارند و آموزش دیده اند و در شصت روز گذشته در این عملیات حضور داشتند و به نتایج مثبت و مهمی رسیدیم.

دانلود

 

 

وی در پاسخ به این پرسش که این عملیات در مناطقی صورت می گیرد که اعراب سنی ساکن هستند و نگرانی هایی درباره حضور شبه نظامیان شیعه دارند، گفت: امیدواریم تصویر روشن تری درباره این مسئله داشته باشیم. نیروهای مردمی که در این منطقه حضور دارند تحت هدایت نیروهای مسلح عراق فعالیت می کنند و این نیروهای مردمی به همراه نیروهای مردمی عراق گروهک تروریستی داعش را هدف قرار می دهند و همه حملات آنان علیه تروریست های داعش و دیگر تروریست هایی است که همزمان با سنی ها و شیعیان می جنگند. همچنین در عملیات آزاد سازی مناطق سنی نشین از سکنه این مناطق نیز استفاده می کنیم. شماری از نیروهای مردمی که در منطقه الحدیثه بسیج شده اند از سکنه این منطقه هستند و تحت هدایت نیروهای مسلح عراق فعالیت می کنند. این وضع در استان الانبار و صلاح الدین نیز چنین است.

قاسم عطا در پاسخ به این پرسش که برخی از طرف های بین المللی می گویند باید در وضع تسلیحاتی، آموزشی و تجهیزاتی ارتش عراق بازنگری شود، آیا ممکن است در ساختار ارتش این کشور بازنگری صورت گیرد، بیان داشت: این روند را با جذب نیروهای داوطلب جدید و حمایت های تسلیحاتی جدید آغاز کرده ایم و برای رسیدن به وضع بهتر باید این بازنگری را داشته باشیم. نمی توان اشتباه ها را انکار کرد. ما اشتباه هایی داشتیم و در صورتی که این اشتباه ها و چالش ها نبود با این وضع روبرو نمی شدیم.

وی در پاسخ به این پرسش که برخی ها این مسئله را مطرح می کنند که مشکل اساسی در ارتش عراق ناشی از فساد موجود در آن است که باعث شکست ارتش در موصل شد، آیا می توان مشکل فساد را در ارتش عراق حل کرد، گفت: مسئله درست این است که مشکل فساد حل شود. فساد در ارتش و سازمان های امنیتی یکی از دلایل فروپاشی امنیتی در شهر موصل بوده است و ما برای حل این مشکل جدی هستیم و با جذب نیروهای داوطلب جدید و دوره آموزش و بررسی سوابق دینی، قومی و عقیدتی این افراد تلاش می کنیم تا این نیروهای داوطلب جدید الگویی از ملی گرا بودن در ارتش عراق باشند و این تلاش ها درجه داران و افسران ارتش را شامل می شود. ما به این تلاش ها نیازمندیم ولی در حال حاضر در میدان نبرد قرار داریم و شاید در فرصت های دیگر این موقعیت فراهم شود تا مقامات امنیتی بتوانند این اصلاحات را به پیش ببرند.

قاسم عطا در پاسخ به این پرسش که شما و نوری المالکی سقوط موصل را ناشی از توطئه دانستید، جزئیات این توطئه چیست، گفت: کمیته هایی برای بازخواست افرادی که در این حادثه کوتاهی و توطئه کردند تشکیل شده است. در این حادثه یک خیانت رخ داده است ولی دلایل دیگری نیز در ارتش و مقامات محلی استان نینوا وجود دارد. شرایط سیاسی عراق، فساد در ارتش و سازمان های امنیتی این کشور و اوضاع سوریه باعث فروپاشی امنیتی در موصل شد. من امیدوارم کمیته های تحقیق فعالیت خود را تکمیل و نتیجه آن را برای مردم اعلام کنند تا دید روشنی درباره دلایل فروپاشی امنیتی در موصل و پیامد آن در استان های دیگر وجود داشته باشد.

وی درباره ادامه عملیات در اطراف شهر آمرلی بیان داشت: این فرمان صادر شده است که همه روستاهای اطراف این شهر پاکسازی شود و از توان و نیروهای لازم برای این عملیات برخورداریم و امیدواریم جاده های اصلی اطراف این شهر نظیر جاده بغداد تکریت در امنیت کامل قرار گیرد.

نظر شما