شناسهٔ خبر: 9476082 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه حمایت | لینک خبر

«حمایت» از آخرین تمهیدات برگزاری مراسم اربعین حسینی گزارش می‌دهد

پرواز بالن و پهپاد برای پایش هوایی مرزهای عراق

صاحب‌خبر -

الهام صادقی-گروه اجتماعی: آخرین آمارهای اعلام شده درباره تعداد زائرانی که برای شرکت در مراسم اربعین حسینی خاک ایران را به مقصد شهر کربلا در عراق ترک کرده‌اند، حکایت از عبور یک‌میلیون و 300هزار نفر دارد، البته گزارش‌ها نشان می‎دهد همچنان ازدحام جمعیت در مرزها به ویژه مرز مهران مشاهده می‌شود. سردار اسکندر مؤمنی، جانشین فرمانده نیروی انتظامی هم عنوان کرده است در مرزهای شلمچه و چزابه ترافیک روان‌تری داریم، ولی در مهران ترافیک بیشتر است، زیرا حدود 50درصد زائران اربعین حسینی از مرز مهران و نیمی از 2مرز دیگر عبور کرده‌اند. از این‌رو سردار تقی مهری، رییس پلیس راهور نیروی انتظامی هم از زائران کربلای معلی درخواست می‌کند تا مرز شلمچه در استان خوزستان را برای خروج از کشور انتخاب کنند. همچنین سردار موسی امیری، جانشین رییس پلیس راهور ناجا هم از افزایش 49درصدی تردد خودروها در محور ایلام به مهران خبر می‌دهد و از رانندگانی که به سمت مرز بین‌المللی مهران درحرکت‌ هستند، درخواست می‌کند، با احتیاط و بدون عجله و شتاب رانندگی کنند  تا شاهد بروز حوادثی مانند آنچه که چهارشنبه گذشته البته در خاک عراق رخ داد نباشیم. حادثه‌ای که به گفته حسین ذوالفقاری، رییس ستاد مرکزی اربعین حسینی در آن تصادف خودروی زائران ایرانی موجب کشته شدن 2نفر و زخمی‌شدن 10زائر دیگر شد. علاوه براین رعایت نکردن قوانین و مقررات رانندگی جمعه گذشته نیز سبب توقف در برخی محورها شد، همچنین طبق آمار ارایه شده در این روز در محور استان ایلام یک فقره، در خوزستان چهار فقره و در کرمانشاه یک فقره تصادف منجر به فوت رخ داد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته این آمار به دلیل افزایش تعداد ترددها افزایش داشته است.

 پرواز «بالن»، «جایروپلن» و «پهپاد»
در این میان خبرگزاری رسمی عراق(نینا) هم از ورود میلیون‌ها زائر از داخل و خارج عراق برای زیارت اربعین حسینی به شهر کربلا خبر می‌دهد، این درحالی‌ است که تدابیر شدید امنیتی در این استان برقرار است. در مرزهای ایران نیز علاوه براتخاذ تدابیر ویژه‌ای مانند پرواز «بالن»، «جایروپلن» و «پهپاد» برای پایش اطلاعات هوایی و زمینی در مسیر تردد زوار، آماده‌باش تیم‌های هلال احمر و اورژانس، همچنین آمادگی کامل نیروهای انتظامی، تسهیلات زیادی برای تسریع در روند صدور روادید در نظرگرفته شده است. به عنوان مثال سردار مومنی با اشاره به اینکه تسهیلاتی در شهرهای خرمشهر، سوسنگرد، اهواز، همچنین مهران و ایلام برای تسریع در صدور روادید فراهم شده است، اظهارمی‌کند: افرادی که گذرنامه داشته باشند و به مراکز تعیین شده مراجعه کنند، در همان روز ویزا دریافت می‌کنند، براین اساس خوشبختانه توقف‌های طولانی در مرز نداریم.
با این وجود سعید اوحدی، رییس سازمان حج و زیارت به تمام زائران توصیه کرده است؛ از دفاتر کنسولگری در شهر خود ویزا تهیه کنند، زیرا ازدحام برای اخذ ویزا در مرزها بسیار زیاد است.
 تعطیلی مدارس مهران
افزایش جمعیت در محدوده‎های مرزی اما موجب شده تا برای تسهیل در آمد و شد زائران؛ علی بیرانوند، مديركل آموزش و پرورش استان ايلام از تعطيلي مدارس شهر مهران در تمامي مقاطع تحصيلي از روز گذشته تا پايان آيين‌هاي اربعين حسيني خبر دهد.البته به گفته وی این تعطیلی تنها منطقه مرزی مهران را شامل می شود و مدارس در شهرهای دیگر استان طبق روال گذشته به کار خود ادامه می دهند.

 ارائه خدمات مشاوره‌ای به زائران
استقرار امدادگران و نجاتگران هلال احمر در اطراف بین‌الحرمین، راه‌اندازی ستاد زائران گمشده، توزیع وسائل توانبخشی و ارائه خدمات مشاوره‌ای به زائران اربعین هم از دیگر تدابیری است که برای ارائه تسهیلات مناسب و خدمات‌رسانی بهتر به مشتاقان این سفر معنوی در نظر گرفته شده است تا این مراسم به بهترین نحو برگزار و زائران بعد از انجام مناسک ویژه آن به سلامت به کشور بازگردند.

نظر شما