شناسهٔ خبر: 919931 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

سخنان موافقان و مخالفان استیضاح

صاحب‌خبر -


به گزارش واحد مرکزی خبر؛  مخالفان استیضاح

نماینده قائنات : وزارت علوم در تحقق عدالت آموزشی کارهای خوبی شده

نماینده مردم قائنات در مجلس شورای اسلامی  به عنوان نخستین مخالف استیضاح وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت:  محسوس‌ترین و مطلوب‌ترین تعامل را در رفتار و پندار وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تجربه کرده ام.

جواد هروی افزود: امروز که قصد ارائه گزارشی از وضع کنونی و 9 ماهه وزارت علوم دارم در جایگاهی قرار گرفته ام و به دلایلی مستند دست یافته ام که در روز رأی اعتماد به آقای فرجی دانا به عنوان مخالف از آن نگران و دلواپس بودم.

وی اضافه کرد: نگرانی ام آن بود که کشتی توسعه علمی و دانشگاهی کشور در ساحل بدنامی بر زمین به گل نشیند و ناخداهای وامانده از کار خویش به هر خس و خاشاکی تمسک نورزند.

هروی گفت: دغدغه من آن بود که خاکریز مقدم توسعه کشور ناشیانه به وسوسه های جناحی آلوده نشود و ام الخبائث سیاست‌زدگی بر اریکه آن جولان ندهد به این علت نه ماه پیش از سر درد، نمایندگان را به پرهیز از سراسیمگی در انتخاب وزیر علوم فراخواندم تا کام جوانان دانشجو به عنوان قشر عظیم این مملکت که این لحظات را پیگیری می کنند به تلخ کامی های دریادلان بی تجربه گرفتار نیاید.

نماینده مردم قائنات افزود: اما اکنون شایسته است که بدون هیچ تعلق جناحی، شغلی یا عضویت در کمیسیون به دفاع از کارنامه کوتاه اما روشن وزیر علوم در دولت تدبیر و امید بپردازم.

وی گفت: کلامم را با ذکر سخن مولا علی (ع) آغاز می کنم که فرمودند نه زندگی آنقدر شیرین است و نه مرگ آنقدر ترسناک که شرافت را زیر پا گذاریم، اکنون بر حسب وظیفه به نکاتی در اثنای کار رسیدم که جای تحسین و سپاس از وزارت علوم و عملکرد کوتاه 9 ماهه آن دارد.

هروی افزود: در تمام ایام حضورم در مجلس از نزدیک با موضوعات آموزش عالی محشور بودم و نقاط قوت و ضعف آن را لمس کرده ام و از نزدیک با وزیر و معاونانش در این وزارتخانه بارها و بارها جلسات هم‌اندیشی داشته ام.

این نماینده مخالف استیضاح گفت: بر خلاف بسیاری از عزیزان و حتی رسانه‌ها که می گویند وزارت علوم در این مدت تعامل ضعیفی با مجلس به ویژه کمیسیون داشته است باید اذعان کنم که محسوس‌ترین و مطلوب‌ترین تعامل را در رفتار و پندار این وزارتخانه سنجیده و تجربه کرده ام.

وی افزود: راهکارها، همفکری ها، ساماندهی ها و نحوه صحیح توزیع اعتبارات آموزش عالی دولتی از جمله مواردی است که امروز می خواهم به طور مستند به نمایندگان ارائه کنم.

هروی گفت: ما جلسات عدیده ای درباره توزیع اعتبارات بر اساس سرانه دانشجویی با معاونان محترم این وزارتخانه داشته ایم که این حاکی از عزم این دولت در تحقق عدالت آموزشی است.

نماینده مردم قائنات افزود: من در لابه‌لای سخن عزیزان استیضاح کننده دیدم که از بی عدالتی سخن گفتند اگر می خواهیم عدالت را ببینیم باید آن را در محک عملکرد این دولت ببینیم.

وی گفت: بنده به عنوان کارشناس اعلام میکنم که این وزارتخانه در تحقق عدالت آموزشی و توزیع صحیح سرانه دانشجویی کارهای بسیار خوبی انجام داده است.

این نماینده مخالف استیضاح افزود: برخی نمایندگان در اثنای دوره کمیسیون تلفیق و پیش از آن شاهد بودند که کمیسیون آموزش تلاش گسترده ای برای توزیع عادلانه بودجه آموزشی با وزارت علوم انجام داده است.

وی گفت: نمی دانم تا چه حد نمایندگان به‌ویژه استیضاح‌کنندگان به این قضیه واقفند که رشد منفی و مثبت افسارگسیخته اعتبارات دانشگاه‌های کشور نشان ‌دهنده مطالعه نشدن صحیح و توزیع ناعادلانه بودجه در دانشگاه هاست.

نماینده مردم قائنات افزود: احتمالا دوستان در کمیسیون تلفیق این فهرست را در دست من دیده اند که حکایت از توزیع ناعادلانه بودجه دانشگاه ها در سال های پیش دارد.

وی گفت: این بودجه و توزیع اعتبارات دانشگاهی براساس رشد مثبت و منفی گاه بیش از 100درصدی است؛ برخی دانشگاه های ما متأسفانه سرانه دانشجویی بسیار بالا و بدون شاخص ها و ضرایب دریافت می کنند.

نماینده مردم قائنات در ادامه گفت: بسیاری از عزیزان در کمیسیون تلفیق آمدند، به آنان دلایل و مستندات را نشان دادم، اینها دلایل مستندی است که امروز برای کارشناسان کاملا قابل اعتناست.

جواد هروی افزود: یکی از کارهای خوبی که وزارت علوم در همین ماه های اخیر انجام داد این بود که با رشد منفی و مثبت افسارگسیخته به شکل قانونمند برخورد کرد و با برخی از دانشگاه ها که با رشد منفی نسبت به دانشگاه های همسطح و گاه دانشجوی کمتر روبه‌رو بودند، به شکل عادلانه برخورد کرد.

وی اضافه کرد: عدالتی که شما می گویید و می خواهید این است.

نماینده مردم قائنات در مجلس شورای اسلامی با اشاره به حضور نمایندگان مناطق محروم در مجلس گفت: آیا آمدند در بحث توزیع عادلانه، از سرانه دانشجویی و اعتبارات و بودجه های وزارت علوم بپرسند؟

هروی افزود: آیا ما بودجه وزارت علوم و آموزش عالی را در میان دولت ها و سال های گذشته با این دقت بررسی می کردیم؟

وی اضافه کرد: این دولت با همین مدت کوتاه فعالیت با دقت دارد این کار را انجام می دهد.

نماینده مردم قائنات گفت: بر اساس وضع موجود، دانشگاه های همتراز در یک منطقه که گاه تعداد دانشجویانشان اندازه هم است، بودجه های دریافتی آنها بر خلاف شرایط و شاخص هایی که در نظر گرفته می شود کاملا متفاوت است.

هروی افزود: ما در کمیسیون تلفیق تلاش کردیم که بیاییم برای اولین بار وضع اعتبارات دانشگاه ها را ساماندهی کنیم.

وی خاطرنشان کرد: این حرکت عملی و گامی جدی بود که در وزارت علوم انجام گرفت و تعامل جدی و جلسات عدیده ای را در وزارت علوم داشتیم تا بتوانیم این کار را عملیاتی کنیم.

نماینده مردم قائنات در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: هر چند در کمیسیون تلفیق همه تلاش ها انجام شد اما نتوانست به دلیل اینکه دولت و وزارت علوم تازه کارش را آغاز کرده بود، این وضع اعتبارات و سرانه را اجرا کنیم اما با همین چند ماه اندک وزارت علوم توانسته است بحث اعتبارات را پیگیری کند.

هروی اضافه کرد: از کمیسیون تلفیق انتظار داریم در سال 94 این قضیه کاملا عملیاتی شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: یکی دیگر از کارهایی که در ماه های گذشته انجام شده است، توزیع عادلانه اعتبارات دانشگاه ها و آموزش عالی بود که در همین 9 ماه گذشته قابل قدردانی و ستایش است.

هروی افزود: این کار شعار نیست دوستانی که می گویند شعار است و از عدالت خبری نیست این نمونه عینی کاری است که دارد انجام می شود؛ کاری که در دولت های گذشته با اغماض روبه‌رو شد و خلاف های آشکاری بود.

وی اضافه کرد: در واقع برنامه ها در حال تدوین است تا رویه مناسبی به خود بگیرد.

نماینده مردم قائنات گفت: یکی دیگر از کارهایی که در همین 9 ماه اندک انجام شد تلاش های کمیته آموزش عالی برای ساماندهی آموزش عالی بود.

هروی با بیان اینکه توسعه کمی آموزش عالی چه قبل و چه بعد از انقلاب به صورت اصولی انجام نشده است؛ افزود: از وزیر و معاونان آن درخواست کردیم جلساتی با عنوان ساماندهی وضع آموزش عالی کشور برگزار کنیم که با استقبال روبه‌رو شد.

وی اضافه کرد: وزیر و معاونانش نیامدند بگویند مسائل جناحی است؛ برخی استیضاح کنندگان می گویند کارهای سیاسی و جناحی شده است پس اینها و گام های کارهای عملی چیست؟

هروی گفت: جدیت وزارت علوم برای استمرار این جلسات قابل قدردانی است، معاونان وزیر در جلسات که 10تا 15 جلسه داشتیم حتی یک جلسه غیبت نکردند.

وی تصریح کرد: دقت و جدیت معاونان وزیر علوم در پیگیری موضوع عدالت آموزشی قابل تقدیر است.

نماینده مردم قائنات در مجلس شورای اسلامی گفت: نتایج مثبت این کمیته از برنامه‌ریزی دقیق وزارت علوم در پیگیری برنامه‌های آغازین وزیر علوم نشان دارد.

نماینده مردم قائنات در ادامه گفت: مأموریت آموزش عالی آنگونه که برخی از استیضاح کنندگان هم اشاره کردند ممکن است در مقولات مذکور در سخن عزیزان باشد اما مأموریت اساسی که ما برای این وزارتخانه اشاره می کنیم توسعه حوزه های علمی به جای حوزه های نفتی است.

هروی افزود: مگر ما قرارمان این نبود که بیاییم به صدور انقلاب بپردازیم و امروز خط مقدم انقلاب ما حوزه های علمی است؟ پس بنابراین آموزش عالی کار لوکس و تجملی نیست باید آستین ها را بالا زد.

وی گفت: قابل تقدیر است در همین مدت اندک این وزارتخانه و آقای وزیر آستین ها را مردانه بالا زدند و سه عامل تسریع در روند توسعه و تولید علم از منظر صاحبنظران را عملی کرده اند.

هروی افزود: برنامه ریزی در راستای کاهش فرار مغزها، افزایش عدالت آموزشی و در مرتبه سوم افزایش استانداردهای آموزشی در محیط‌های دانشگاهی عینا دستور کار وزارت علوم در ماه های گذشته بوده و به صورت جداگانه از جانب مدیران جدید این وزارتخانه در حال پیگیری است.

نماینده قائنات گفت: باید انصاف داشته باشیم که این کارها در وزارتخانه‌ای که مأموریتش پیگیری اینگونه امور است به‌جد صورت گرفته است.

هروی افزود: از نخستین روزهای دولت یازدهم وزارت علوم معرکه پایان‌ ناپذیر مهاجرت نخبگان را به صورت جد دنبال کرده است.

وی گفت: عدالت آموزشی در قالب طرح جامع آمایش سرزمین امروز در حال پیگیری است.

هروی افزود: توزیع اعتبارات براساس سرانه دانشجویی انجام می شود و استانداردهای آموزشی به شدت این ساماندهی را به سمت یکپارچگی پیش می برد.

وی گفت: من از عزیزان می خواهم به این نکته دقت کنند، وزارت علوم در طی چند ماه گذشته به طور شفاف هنگامی که بسیاری از وزارتخانه ها در بحث اقتصاد مقاومتی با شعار برخورد کردند به صورت عملیاتی ورود کرده، گام عملی برداشته و از شعار به عمل رسیده است.

این نماینده مجلس افزود: یکی از مهم‌ترین مباحثی که معطل مانده بود در نظام آموزش عالی کشور بحث ارتباط دانشگاه با صنعت است.

هروی ادامه داد: نخستین بار به شکل عملی شاهد عملیاتی شدن ارتباط دانشگاه با محیط های صنعتی به صورت جدی در 9 ماه گذشته هستیم.

وی افزود: تفاهم نامه همکاری آموزشی، پژوهشی و فناوری میان وزارت علوم و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و قرارداد میان وزارت علوم و وزارت صنعت، اینها سندهای رسمی است که در تاریخ این مملکت می ماند.

هروی گفت: کارهای عملی و گام های جدی در وزارت علوم انجام و برداشته شده است مانند بحث تفاهم نامه مشترک میان وزارت علوم و وزارت نفت، تفاهم نامه جدی میان وزارت علوم و وزارت بهداشت و معاونت علمی فناوری پدافند غیرعامل که اینها همه مستنداتی است حاکی از حرکت جدی وزارت علوم در مسیر ایجاد توافق‌نامه های عملیاتی با دیگر سازمان ها و وزارتخانه های کشور.

وی افزود: آنهایی که می گویند در این 9 ماه گذشته کار عملیاتی انجام نشده است این استنادات را چطور می توانند رد کنند؟

هروی گفت: اینها در نوع خودش در شاخصه های آموزش عالی کشور در سال‌های اخیر بی نظیر است و بنابراین ارتباط دانشگاه با صنعت که منزوی گونه و غریبانه همچون کاهگلی بر دیوارهای کوچه های آموزش عالی مالیده شده بود امروز شکل عملی یافته و تفاهم نامه های رسمی حکایتگر این تلاش مظلومانه و معصومانه است.

وی افزود: حالا آیا باید وزارت علوم فریاد می زد این تفاهم نامه ها را انجام داده است و ما شاهد این باشیم که عده ای بیایند و غیرمنصفانه بگویند در وزارت علوم هیچ کاری انجام نشده است؟

نماینده قائنات در ادامه گفت: یکی از نخستین وزارتخانه هایی در ماه های گذشته کمتر از چند ماه به تبیین و تدوین برنامه های خودش در راستای اقتصاد مقاومتی پرداخته وزارت علوم است.

نماینده قائنات در ادامه گفت: در واقع وزارت علوم در همین چند ماه اندک ، ‌با انتشار کتابی نشان داده که به منویات مقام معظم رهبری معتقد است و تلاش عملی برای تحقق بخشیدن به موضوع اقتصاد مقاومتی داشته است .

هروی افزود : اینها نگاه عملی است و کاری است که صورت گرفته ، چرا عزیزان استیضاح کننده این اقدامات را نمی بینند؟ عیبش را جمله چو گفتی هنرش  نیز بگو .

وی در ادامه با بیان اینکه بحث جدی در روزهای اخیر مطرح شده و رسانه های داخلی و خارجی به آن پرداخته اند گفت : ‌در سخنان برخی استیضاح کنندگان عزیز وجود دارد که اشاره کرده اند به بحث بورسیه ها  و ما نیز معتقدیم که هر کس تخلف کرده است باید با او برخورد صورت گیرد .

نماینده قائنات افزود : اساس قضیه در بحث بورسیه های غیر قانونی این است . بنده جزو کمیته بررسی پرونده بورسیه های 3 هزار نفری بوده ام و آنچه مطرح می کنم مستند است به اسنادی که به دست آمده است .

هروی گفت: روال بورسیه ها این بوده که از حدود سال 80 به  بعد پدیده بورس که از سالهای گذشته بود برداشته شد برای اینکه داوطلبان بورس عملا دو گروه بودند یکی  نخبگان و شاگرد اولی های دانشگاه و دوم مربیان تمام وقت دانشگاهها .

وی افزود : یعنی امکان ورود افراد ضعیف از نظر بنیه علمی وجود نداشته بر این اساس یک فیلتر اساسی بوده است و امروز هم در دوره دکتری وجود دارد به نام بحث آزمون دوره دکتری اما باید دقت کنیم از سال 85 دستور العمل شورای بورس است که جایگزین آزمون اعزام می شود .

نماینده قائنات ادامه داد: ‌در تمام پرونده هایی که در کمیته بررسی 3 هزار بورسیه بررسی کردیم فقط 2 امضا از وزرای وقت وجود دارد آن هم تحشیه است و نامه نیست .

وی افزود : دو تحشیه وجود دارد  که  اشاره کرده است اگر این کار انجام بشود خوب است بنابراین در تمام سال های گذشته آنچه تحت عنوان بورسیه ها انجام گرفته عملا از نگاه وزیر بیرون بوده است و خود وزرا از آن خبر نداشته اند .

هروی افزود : در یک کشور وزرا از اینکه چند هزار نفر بورس بشوند خبر ندارند و ما اظهار نظرهایی را می بینیم.

وی گفت: از سال 87 در دستور العمل شورای بورس نکته ای افزوده می شود و آن این است که افرادی که خدمات شایسته فرهنگی دارند هم می توانند بورس شوند .

نماینده قائنات افزود : یک نکته ای که جای سوال دارد این است که بیش از 50 درصد بورسیه ها رشته های انسانی هستند و یک نفر سوال نکرد که چرا چنین پدیده ای شومی در حال شکل گیری است .

هروی گفت: یعنی اگر از همان سال 87 در نظر بگیریم یک رویه دیگری نیز در شورای بورس به وجود آمد و آن این است که برای کارشناسی معدل 14 و ارشد 16 را در نظر گرفتند ، یک فرمول من درآوردی که بر اساس مجموع نمره 75 ،‌ افراد را پذیرش می کردند . خانه از پای بست ویران است خواجه در بند نقش ایوان است .

این نماینده مجلس ادامه داد :‌ اساسا ما در کنار بحث آزمون و سنجش رسمی کشور یک رانت غیر علمی و یک پدیده غیر علمی بی ضابطه را قرار دادیم که بر اساس آن کسانی بدون قانون و  ضابطه می آمدند و بورس می شدند .

هروی گفت: چگونه می شود 3 هزار نفر بدون آنکه آزمون دهند رفتند سر کلاس دکتری نشستند و هر عنوانی که می خواهد داشته باشد برخی از عزیزان توجیه می کنند در صورتیکه وزیر خبر نداشته است .

وی افزود : اگر تا این زمان فقط نخبگان و شاگرد اولی ها  از بورس استفاده می کردند بعد از آن قضیه بورس موجب شده تا هر کسی که نور چشمی بوده یا می توانسته از این فرصت استفاده کند ورود پیدا می کرده و بورس می شده است.

هروی گفت:  از این بدتر آن است که بعد از بورس شدن بلافاصله چنین افرادی استخدام می شدند و این هم یک بی قانونی دیگر . در بحث بورسیه ها بحث هایی فراوانی صورت گرفته اما یک نفر نخواسته نگاه کارشناسی به این قضیه داشته باشد .

نماینده قائنات اضافه کرد : این آغاز یک حرکت و رانت ناعادلانه بوده است. رانتی که برای ورود به دوره دکتری دیگر نیازی به آزمون و مصاحبه نیست  و افراد بر اساس نامه ای که  به برخی از مدیران می دادند و حتی وزیر نیز از آن باخبر نبوده  بورس می شدند .

وی افزود : جالب اینجاست که از میان دو وزیر وقت دولت های گذشته فقط دو حاشیه و امضا برای بورس شدن افراد وجود دارد و هیچ نامه ای  و مکتوبی برای بورس شدن فردی وجود ندارد.

نماینده قائنات ادامه داد : در کنار بحث بورس شدن این چنینی، پدیده نامبارک دیگری به نام جایابی و یا استخدام غیر قانونی صورت می گرفته است . در پرونده هایی که مورد بررسی قرار گرفته دریافتیم که افرادی وجود دارند که معدل کارشناسی شان زیر 12 است چگونه می تواند معدل کسی زیر 12 باشد و بتواند مدرک کارشناسی بگیرد همچنین افرادی معدلشان زیر 14 باشد و مدرک کارشناسی ارشد بگیرد . چرا تا این حد رسانه ها سر و صدا می کنند این در واقع پدیده بی  قانونی است .

این نماینده افزود : در دو جا قانون در موضوع بورس زیر سوال رفته است . نخست بحث آزمون دوره دکتری که برگزار نشده و دیگری استخدام بدون ضابطه این افراد آیا ما باید چشمان خود را ببندیم وبگوییم تخلفی صورت نگرفته است.

وی افزود : بنده در تمام مصاحبه هایی که داشته ام اسمی از کسی نبرده ام و برای ما اسم افراد مطرح نیست آنچه  مطرح است اساس قضیه است که کاملا بی قانونی است .

هروی گفت: بنابر این آنجا که امیر المومنین می فرمایند اگر از بیت المال در کابین زنان شما باشد آن را باز می گردانیم این سیره علوی باید عملیاتی شود . بر این اساس اگر وزارت علوم این موضوع را مطرح کرده باید قدردانش باشیم و نباید به آن خرده گرفت .

 نماینده قائنات افزود : در بحث بورسیه ها کسانی داشته ایم که مدارک معادل دارند و رفته اند مدرک دکتری گرفته اند ، کسانی داریم که معدل پایینی دارند.

وی افزود : موضوع پژوهش نیز در عملکرد این وزارتخانه مطرح  و در آمار ها اشاره شد که شاهد نوسان بودیم . آنچه  به شکل رسمی برای موضوع رشد علمی کشور وجود دارد آمار پایگاه استنادی علوم جهان اسلام است که مسئولان آن اذعان می کنند توسعه علمی کشور از روند مطلوبی در سال گذشته برخوردار بوده است .

وی افزود : متاسفانه افرادی که در حوزه علوم اطلاعات اندکی دارند درباره نرخ رشد تولید علم در کشور اظهار نظرهای نا صوابی داشته اند .

هروی گفت : اکنون که 8 ماه از سال میلادی سپری شده آمار تولید علم در ایران یک و شصت و پنج ا ست و مسئولان این پایگاه اشاره می کنند که در ماههای گذشته این آمار از یک و سی و نه به یک و شصت و پنج افزایش داشته است .

نماینده قائنات ادامه داد :‌تعجب می کنیم از افرادی که آمارهای نزول رشد علمی را منتشر می کنند .

هروی افزود : بر خلاف گفته بسیاری از رسانه ها و برخی از حرکت های تندرو که اشاره کرده اند که پیشرفت علمی صورت نگرفته و وزارت علوم فقط جناحی عمل کرده و کارهای سیاسی داشته این وزارتخانه در بحث حمایت از طرح های ملی در سال 91  دو میلیارد تومان اعتبار در اختیار داشته اما در سال بعد به 30 میلیارد تومان افزایش پیدا کرده . در بحث حمایت از شبکه های آزمایشگاهی نیز 500 میلیون به 28 میلیارد و پانصد افزایش پیدا کرده است .

نماینده قائنات افزود : امار حمایت از مراکز رشد و پارک های علم و فناوری از 3 و نیم میلیارد به 17 میلیارد افزایش پیدا کرده است.چگونه می توان چنین آماری را کتمان کرد ما باید فردای قیامت جواب بدهیم .

وی افزود :‌در بحث  حمایت از مراکز تحقیقاتی اعتبار 2 و نیم میلیاردی به 11 میلیارد افزایش یافته و این آمار بر اساس جداول رسمی موجود است و بر اساس مستندات تمام مراجع رسمی کشور آنچه که در ماههای گذشته صورت گرفته چیزی جز رشد علمی نبوده است پس نمی توان آن را انکار کرد  اینکه ما بر اساس ادله چند روزنامه بخواهیم آماری منتشر کنیم نا صواب است .

این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود : همه آمار حکایت از رشد علمی در 9 ماه گذشته دارد .

وی از نمایندگان خواست تا تصمیمات پر هزینه نگیرند تصمیماتی که سکان کشور را دچار تلاطم می کند بلکه باید مقداری با تامل حرکت کرد تا کشور به چالش بیهود کشیده نشود .

هروی گفت :  برخی گروههای تندرو در اصولگرایان و اصلاح طلبان از این قضیه بهره می برند باید با حرکتی آرام  و با طمانیئه  کاری کرد که مقام معظم رهبری و مردم بپسندند.

نماینده مردم رشت : فرجی دانا از مجلس اصولگرا رأی اعتماد می گیرد

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با استیضاح وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: امروز آقای فرجی دانا از مجلس اصولگرا رأی اعتماد می گیرد.

 غلامعلی جعفرزاده با بیان اینکه همه برای کشور دغدغه دارند و در پی رفع مشکلات هستند، افزود: مشکلاتی در شیوه عمل هر کسی وجود دارد و همه دارای مشکل هستند و حل  مشکلات وزارت علوم هم  در استیضاح نیست.

وی گفت: چرا برای برطرف کردن دغدغه نمایندگان بدترین گزینه یعنی استیضاح انتخاب شد در صورتی که راه‌های مختلف بود که می شد انجام شود؟

نماینده مردم رشت با بیان اینکه همان کسانی که امروز وزیر علوم را استیضاح می‌کنند وی را فردی ولایت‌مدار، مؤمن و انقلابی می دانستند، افزود: چه کسانی از استیضاح وی خوشحال می شوند؟

جعفرزاده از فیلمی از فتنه که در مجلس نشان داده شد انتقاد کرد و گفت: این فیلم  برای چه زمانی است؟ چرا یکطرفه با احساسات همه بازی می کنید؟ در آن زمان به آقای توفیقی گفتند برو این غائله را تمام کن.

وی خطاب به وزیر علوم افزود: اگر امروز ابقا شدید بدانید که این رأی را از مجلس اصولگرا گرفته اید.

نماینده مردم رشت با بیان اینکه آقای فرجی دانا از مؤسسان سپاه فارس و در جبهه ها بوده است، گفت: انتظار داریم او استیضاح نشود و در صورتی که رأی آورد، وی نیز  قول بدهد که به برطرف کردن مشکلات اقدام کند.

وی به بحث بورسیه ها اشاره کرد و افزود: 3000 نفر در این کشور به هر دلیل بورسیه شدند و آقای فرجی دانا می گوید حسب وظیفه قانونی گفتم بورسیه ها قبول است اما آن را کنترل و با ضوابط تطبیق کنید.

جعفرزاده گفت: 700 نفر با هیچ قاعده و قانونی بورسیه شدند و در پرونده 270 نفر از بورسیه ها حتی یک ورق وجود ندارد.

این نماینده مجلس در ادامه درخصوص انتصابات در این وزارتخانه افزود: در روند انتصابات ایراداتی به آقای فرجی دانا گرفتیم، اما آیا وی باید روند همه انتصابات را پاسخ بدهد؟ وزیر علوم نمی تواند در 100 درصد انتصابات دخالت کند.

وی گفت:جرم فرجی دانا این است که از جامعه ای که می خواهد مدیر منصوب کند از آن جامعه مشاوره گرفته است و می‌بایست برای  چنین وزیری جلسه تشویق برگزار می شد.

جعفرزاده افزود: کسی که آمده است با متخلفان دکترا برخورد کرده است، باید از وی ممنون بود. 

این نماینده مجلس گفت: آقای وزیر در انتصابات ورود کرده و از جامعه دانشگاهی نظر گرفته و به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه کرده  است.

وی با تأکید بر اینکه نباید درباره انتصابات بحث شود، افزود: 64 درصد کسانی که در این دوران از گردونه مدیریت دانشگاه خارج شده‌اند در پایان دوره ریاست بوده‌اند و 8 درصد استعفا کرده‌اند و مابقی هم برکنار شده‌اند و هر دولتی حق دارد که تیم خودش را بگذارد.

جعفرزاده گفت: افرادی که تغییر کردند به طول متوسط 67 ماه در پرونده هایشان ریاست دانشگاه بوده است .

وی تصریح کرد: در دولت نهم در دو ماه آغاز فعالیتش 20 نفر از رؤسا تغییر کرد این در حالی است که در این دولت در مدت مشابه 4 نفر تغییر کردند.

نماینده مردم رشت در ادامه گفت: در بحث نشریات دانشجویی و تشکل ها فقط آقای فرجی دانا مجوز نمی دهد و وی  مظلوم واقع شده است.

جعفرزاده با بیان اینکه شخصی که سابقه انقلابی دارد و فرمانده سپاه بوده است، چطور امروز استیضاح می شود، افزود: یک عده می خواهند بین دولت یازدهم و مجلس شکاف بیندازند.

این نماینده مجلس تصریح کرد: امروز مجلس نشان می دهد که دلسوز انقلاب و نظام و ولایت است و از وزیر دفاع می کند و این جلسه برای برطرف شدن مشکلات بوده است.

وی گفت: فرجی دانا امروز با کمک نمایندگان ابقا می شود و این شخصیت فرهیخته، علمی و مذهبی و دینی شروع به کار می کند.

جفرزاده افزود: هشت سال به دولت قبل کمک کردیم و امروز وظیفه داریم که به این دولت هم کمک کنیم.

موافقان استیضاح

زاکانی : قانون شکنی، التهاب آفرینی، فعال کردن باند بازی  از علل اصلی این استیضاح است

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی به عنوان نخستین موافق استیضاح وزیر علوم، تحقیقات و فناوری دلایل موافقت خود را مطرح کرد.

 علیرضا زاکانی گفت: یکی از سنت های الهی آزمون انسان‌هاست که امروز این مطلب شامل حال ما در مجلس و دولت و همه مخاطبان این جلسه است.

وی با ابراز تأسف از اینکه در آستانه هفته دولت استیضاح وزیر علوم، تحقیقات و فناوری انجام می‌شود افزود : امروز اولویت کشور حوزه فرهنگی است که آموزش عالی نیز یکی از مهم‌ترین بخش‌های این حوزه است.

زاکانی گفت: امروز برای رهایی از مشکلات اقتصادی باید کمر همت بست و از آسیب ها و رخنه‌های موجود کاست و از این منظر نیز آموزش عالی دارای حساسیت بالاست.

وی افزود: امروز روز امتحان ماست تا معلوم شود تربیت ما از نظر اسلامی، انقلابی و سیاسی درست است یا تربیت جناحی داریم.

نماینده تهران گفت : استیضاح کنندگان عمدتا حامیان جدی دکتر فرجی دانا برای گرفتن رأی اعتماد در سال گذشته بودند و امروز برای اصلاح امور راهی جز استیضاح نیافتند.

زاکانی افزود: به ‌راستی استیضاح کنندگان چه رفتاری داشتند و چه روندی را در پیش گرفتند و آقای فرجی دانا در برابر آنها چه رفتاری داشت و چگونه عمل کرد؟

وی درباره علل اصلی استیضاح وزیر علوم از طرف موافقان استیضاح گفت: قانون شکنی، التهاب آفرینی، فعال کردن باند بازی در دانشگاه ها به جای توجه به علم و اهتمام به آرامش در محیط های علمی، از علل اصلی این استیضاح است.

زاکانی افزود: نکته اول به‌کارگیری مسئولان وزارتخانه و دانشگاه‌ها بدون رعایت ماده 7 آیین نامه قانون مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام برای منصوب کردن افراد در جایگاه‌های مدیریتی بود.

وی گفت: ممکن است وزیر خود را تابع قانون معرفی کند، اما این در شرایطی است که پس از گذشت یک سال از استعلام از وزارت اطلاعات این امر تحقق یافته و سؤال ما این است که چرا پس از یک سال.

این نماینده مجلس افزود: بازگشت عناصر بی صلاح به دانشگاه ها و افراد مرتبط با گروه های معاند و آشوبگر از دیگر دلایل پافشاری ما بر استیضاح است.

زاکانی با اشاره به جلسه ای که وزیر علوم می گوید دانشگاه آزاد پاسخگوی این وزارتخانه نیست گفت: ما به عنوان نمایندگان مجلس با اسامی و افراد وزارت اطلاعات کاری نداشتیم و گفتیم چرا وزارت علوم بی توجه به نظر وزارت اطلاعات اقدام به جذب افراد بی صلاح کرده است.

وی افزود:منطق ما حکومت‌داری درست و با قاعده است نه سلیقه ای عمل کردن که در این باره وزیر به نامه 126 نفری نمایندگان به وزیر اطلاعات توجهی نکرد.

زاکانی گفت: چرا در انتخاب رؤسای دانشگاه ها همین رفتار سلیقه ای به‌رغم دغدغه شورای عالی انقلاب فرهنگی و حتی رئیس جمهور محترم تکرار شد.

وی افزود: وزیر محترم علوم به بهانه نظرخواهی از استادان اقدام به اعزام هیئت‌ های سه نفره گرفت که این امر خود منشأ التهاب آفرینی شد و هم آرامش دانشگاه ها را به هم زد و هم شورای عالی انقلاب فرهنگی را تحت فشار قرار داد.

نماینده تهران گفت : ایشان (وزیر علوم) با تغییر صورت نظرخواهی به اسم استادان و به کام گروه های خاص تغییرات خودخواسته ای را دنبال کرد.

زاکانی افزود: یا درخصوص هیئت‌های جذب، وزیر علوم رویه ای مخالف شورای عالی انقلاب فرهنگی را دنبال کرد.

وی گفت: ما می‌گوییم اولا نظرخواهی از استادان مهم است اما شیوه وزیر منجر به سرمایه سوزی می‌شود، ثانیا چه کسی بر کار وزیر علوم نظارت می‌کند تا به دام افراد بی صلاح نیفتیم.

زاکانی افزود: چرا وزیر علوم بر رویه های غیرقانونی و سلیقه ای خود این گونه تأکید می ورزد و منجر به التهاب آفرینی در دانشگاه ها می شود.

وی گفت: مجوز دادن به نشریات الحادی و فتنه گر از یک سو و فعال کردن تشکل هایی که در اواخر دهه‌های 70 و 80 اقدام به آشوب آفرینی کردند از جمله اقدامات التهاب آفرین وزیر در دانشگاه هاست.

نماینده تهران به دادن مجوز به نشریات غیرقانونی در دانشگاه ها نیز اشاره کرد و افزود: نشریاتی که با پول و هدایت خارج از دانشگاه از طریق مجوز دادن زیر مجموعه آقای فرجی دانا اداره می شوند و خواستار تجزیه کشور هستند و بی اخلاقی را رواج می دهند.

زاکانی گفت: آیا این نشریات دانشجویی وحدت و تمامیت ارضی را زیر سؤال نبرده‌اند که البته مورد اعتراض نمایندگان قرار گرفت؟

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: اشکال ما به رویه حاکم بر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری این است که دغدغه اصلاح دانشگاه‌ها را ندارد.

علیرضا زاکانی افزود: البته پس از اعتراضات نمایندگان مجلس، آقای وزیر دستورالعمل محرمانه ای برای جلوگیری از این مجوزها داد که محرمانه بودن این دستورالعمل با اعتراض نمایندگان مواجه شد و آن را علنی و تکمله اش را ارسال کردند.

وی گفت: اما نبودن اراده اصلاح در رویه غلط حاکم بر وزارت علوم در این بخش هم به بهانه نبودن آزادی در دانشگاه‌ها موجب این رفتارهای ناصواب و مغایر با اصل اسلام و تمامیت ایران عزیز شده است.

زاکانی افزود: اینجا به صراحت می گوییم پرچم آزادی خواهی، آزادی اندیشی و اصرار بر سیاسی بودن دانشگاه‌ها به روایت تاریخ در دست رهبر معظم انقلاب است تا اینکه در گذشته عده ای می خواستند با تحدید آزادی و تحکم در زمان دانشجویی ما دانشگاه‌ها را غیرسیاسی کنند.

وی گفت: مقام معظم رهبری فرمودند: «خدا لعنت کند کسانی را که می خواهند دانشگاه‌ها را غیرسیاسی کنند» ما با عنوان فرزندان انقلاب پیگیر آزادی و توسعه آنیم حتی در سخت ترین شرایط در فتنه 88 به لطف الهی دانشگاه به دانشگاه می گشتیم تا بر پایی تریبون‌های آزاد از مدعیان دروغین تقلب در انتخابات، مطالبه مناظره کنیم اما هیچ یک از آنان حاضر به مناظره در مقابل دانشجویان عزیز نبودند و بحث منطقی و مستدل نداشتند.

این نماینده موافق استیضاح افزود: ما طرفدار آزادی هستیم اما فرق آزادی را با سیاسی‌کاری، اغواگری و افراطی‌گری می‌دانیم.

نماینده مردم تهران، بازگشت عناصر مشکل‌دار به‌ویژه افرادی دارای مشکلات اخلاقی را از دیگر علل اعتراض استیضاح کنندگان به وزیر علوم دانست و گفت: یادم هست دانشجویان و استادان یکی از دانشگاه‌ها به بنده مراجعه کردند و با ارائه طومارهای متعدد به بیان تلخ خودکشی سه نفر از دانشجویان به علت جنایات یکی از به‌اصطلاح استادان پرداختند.

وی افزود: این استاد بی اخلاق از دانشگاه اخراج شده بود اما در دوره فرجی دانا به دانشگاه دعوت و دستور داده شده بود برای وی کلاس درس گذاشته شود که با اعتراض و سؤال بنده، آقای فرجی دانا دستور داد تا دستور او را لغو کنند اما او با حضور در دانشگاه و تهدید دانشجویان مسیر گذشته را ادامه داده بود.

زاکانی گفت: بنده دوباره اعتراض کردم که این اعتراض موجب شد از ورود این دو استاد اخراجی به دانشگاه جلوگیری کنند اما همچنان اتاق او پابرجاست و از بیت المال ارتزاق می کند. این اعتراض ما بود اما دغدغه وزارتخانه علوم برای اصلاح چه بود؟

وی افزود: از این قبیل تعدادی از به اصطلاح استادان اخراجی برگشته بودند تا بلای جان فرزندان معصوم دانشجو در دانشگاه‌ها شوند اما چون مثلاً ما متوجه نشدیم و اعتراض نکردیم اکنون این افراد در دانشگاه‌ها حضور دارند که اسناد آن در اختیار بنده است این اسنادی است که همین افراد که به واسطه مسائل اخلاقی و دیگر مسائل اخراج شده اند مجدد به دانشگاه‌ها بازگشتند در حالی که آن یک نفر را چون ما متوجه شدیم اخراجش کردند.

زاکانی با بیان اینکه وزارت علوم دغدغه اصلاح دانشگاه ها را ندارد گفت: دلایل وزارت علوم آراء دیوان عدالت اداری است اما با توجه به اشکالات شکلی دیوان عدالت اداری و اصرار برای ارجاع پرونده به هیئت های رسیدگی به تخلفات و یا بررسی پرونده در هیئت جذب، متأسفانه این افراد مجدد با ابلاغ وزارت علوم بدون توجه به نکات بیان شده دیوان عدالت اداری به دانشگاه ها بازگشته اند.

وی افزود: اعتراض دیگر ما به رویه وزارت علوم در به‌کارگیری عناصر آشوبگر و فتنه گر بود آقای وزیر در جلسات مکرر تأکید می کرد هیچ فتنه گری در دانشگاه‌ها به کار نگرفته است و از ما می خواست نام این افراد را ببریم اما صحبت نمایندگان مجلس این بود که همین سیاست‌ها را که در جلسات می گویید اعلام کنید.

زاکانی گفت: فتنه گر هم از نظر نمایندگان مجلس کسی بود که پس از سخنرانی مقام معظم رهبری در 29 خرداد 88 در آشوبگری شرکت و یا دعوت به آشوب کرده باشد اما وزیر محترم از اعلام این سیاست خودداری کرد تا جایی که اکنون در این وزارتخانه و در برخی از دانشگاه ها کسانی مسئولیت مستقیم یا غیرمستقیم گرفتند که از عناصر آشوبگر و یا فتنه گرند.

این نماینده موافق استیضاح افزود: دغدغه دیگر ما انسداد در تولید علم و کند شدن روند رو به رشد آموزش، پژوهش و توسعه دانشگاه در کشور بود که مستقیم در آینده درخشان ایران عزیز و حرکت در مسیر تمدن اسلامی تأثیرگذار خواهد بود که اکنون نیز پایه های اقتصاد مقاومتی را لرزان کرده است که ایجاد زمینه التهاب، رکود و قهقرای علمی را سبب خواهد شد.

زاکانی گفت: مخالفت ما با کارهای غیرقانونی، غیراخلاقی، سبک،‌ مجرمانه و سیاسی کاری‌هایی مانند بورس بود و بحمدالله بنده و دوستان هیچ بهره ای از رویه قانونی بورس نداشتیم و نداریم به نظر من بخش زیادی از وزرا و معاونانشان و رئیس جمهور محترم از این موهبت قانونی بهره برده اند که مطلوب است.

وی افزود: بورسیه شدن شیوه ای قانونی است اما اشکال ما این بود که شورای عالی بورس در دوره گذشته با تمهیدات قانونی عده ای را بورس کرده است اینها بورسیه هستند و وزارت علوم حق معلق کردن قریب 3500 نفر از نخبگان کشور را ندارد و ایجاد تشویش برای آنان جایز نیست.

زاکانی گفت: بلکه، احتمال خلاف است لذا باید کمیته ای تشکیل شود و با رسیدگی به تخلفات برخورد کند که مجلس نیز از آن حمایت خواهد کرد اما معاونان و مسئولان وزارت علوم با بی تدبیری آبروی نخبگان کشور را بردند و حتی رسانه ای وابسته با تبانی با برخی از مسئولان این وزارتخانه اسامی این عزیزان را رسانه ای کردند.

وی افزود: در منطق آقایان آبروی نخبگان اقتصادی و قاچاقچیان محفوظ باید باشد اما آبروی نخبگان و فرهیختگان کشور ارزشی ندارد؟ ما با این رفتارهای خلاف قانون مخالفت داریم.

نماینده مردم تهران گفت: آنچه برای ما دردآور است مواجهه منطقی و قانونی با وزیر علوم از جانب نمایندگان است اما لجاجت وزیر محترم مشکلات را تشدید کرده است.

زاکانی افزود: آیا تعیین فردی به عنوان معاون آموزشی که به عنوان وزیر پیشنهادی دولت با مخالفت نمایندگان مجلس مواجه شده و رأی اعتماد نگرفته است و یا تعیین فرد دیگری به عنوان مشاور عالی که مجلس مخالفتش را با معرفی او به عنوان وزیر علوم اعلام کرده است نشان از تدبیر برای امیدافزایی است؟ یا حکایت از لجبازی و بی تدبیری؟

وی گفت: مردم عزیز ایران؛ اما رفتارهای مجلس کاملاً قانونی و خیرخواهانه بود. ما چگونه رفتار کردیم؟ از یک هفته پس از رأی اعتماد با آغاز انتصابات آقای فرجی دانا، آقایان حدادعادل و ابوترابی با او جلسه گذاشتند و اصلاح مسیر را درخواست کردند.

نماینده تهران در مجلس در ادامه گفت : نکات فوق الذکر و سایر نکات را در جلسات متعدد کمیسیون ‌آموزش به وی تذکر دادم .

زاکانی افزود : نمایندگان مجلس قبل از سال به واسطه نامه وزارت اطلاعات از رویه قانونی جذب عناصر بی صلاحیت در دانشگاهها ، جلسه ای در دفتر ریاست مجلس تشکیل دادند و درخواست اصلاح رویه طی دو هفته توسط ریاست مجلس شد که باز ایشان اصلاحات را انجام ندادند .

وی گفت :‌ از وزیر محترم سوال شد و مجلس کارت زرد به ایشان داد ولی راه ناصواب اصلاح نشد .

زاکانی افزود : جلسات متعددی با حضور مشاور آقای روحانی ،‌وزیر علوم ،‌معاون پارلمانی دولت و نمایندگان معترض به رویه غلط وزارت علوم در حضور ریاست مجلس ، نواب مجلس ، روسای فراکسیون های مجلس و ریاست کمیسیون آموزش مجلس تشکیل شد ؛ اما راه نا صواب در کمال تعجب ادامه یافت .

زاکانی افزود : یک ماه فرصت داده شد اما کاری معلوم و امیدوارکننده انجام نشد لذا ما نمایندگان مجبور به استیضاح شدیم .

وی گفت: رفتار دوستان ما در دولت و رسانه های همسو در این رابطه چه بود؟ با عمل نکردن به وعده ها ، لجبازی نمودند ، بر رویه های غلط خود تاکید کردند ، تهمت سیاسی بودن را به مجلس و نمایندگان زدند ، تهدید به استمرار مسیر طی شده تاکنون برای آینده نمودند و به اصطلاح با افشاگری غیراخلاقی و مجرمانه خودشان درمورد بورس ها خواستند مجلس و نمایندگان را تحت فشار قرار دهند دنبال تطمیع نمایندگان بودند .

زاکانی افزود : بنده 11 سال است در مجلس هستم اما در هیچ استیضاحی به اندازه این استیضاح نمایندگان تحت فشار قرار نگرفتند .

این نماینده ادامه داد : معامله گری معانی اش چیست ؟ همه شروع کردند زنگ زدن و وعده  دادن ، چرا؟ مگر پاسخگویی ، مگر ایجاد زمینه روشن شدن افکار عمومی نیاز به این مقدمات دارد ؟

زاکانی گفت: جوسازی و توهین کردند ، استهزا و مسخره نمودند و مردم و نمایندگان و مجلس را به به استهزا گرفتند و نهایت امر وزیر محترم ، ما را متهم به سهم خواهی کرد بعدا دوستانم خواهند گفت.

وی افزود: در ماه مبارک رمضان وزیر محترم بیان داشت اگر من هم دانشکده و دانشگاه می دادم ، رشوه می دادم ، نمایندگان با من کاری نداشتند .

زاکانی گفت:‌جناب آقای وزیر، بنده و امثال بنده جز خیر خواهی از شما چه چیزی خواستیم ؟ خواهش می کنم پشت تریبون بیان کنید .

وی افزود : نکته آخر و اسفبارتر اینکه حمایت همه ضد انقلاب  و رسانه های خارجی از وزیرمحترم و اتهامات و تهدید روزافزون مجلس در این رسانه ها چیزی است که بسیار آزار دهنده است .

نماینده تهران ادامه داد :‌ جناب آقای وزیر آیا نباید برای راهی که رفته اید تامل و فکر کنید چطور دشمنان انقلاب را شاد و دوستان انقلاب را نگران کردید؟ ‌باید از گذشته عبرت گرفت .

لاریجانی: رییس جمهور از بورس استفاده نکرده است

رییس مجلس شورای اسلامی پس از پایان سخنان نمایندگان استیضاح کننده، توضیحی در خصوص سخنرانی زاکانی داد.

لاریجانی با بیان اینکه در سخنان این نماینده مخالف وزیر علوم آمده بود «به نظرم بخش زیادی از وزرا ، معاونان رییس جمهور و ریاست جمهوری از موهبت بورس بهره مندند» سبق لسان بوده است.

وی گفت: در نوشته آقای زاکانی عنوان ریاست جمهوری وجود ندارد اما با بازبینی فیلم این سخنرانی متوجه شدیم که در سخنانشان این کلمه را بکار برده اند که سبق لسان بوده است.

رییس مجلس گفت: بر اساس توضیح مجید انصاری معاون پارلمانی رییس جمهور؛ آقای روحانی از بورس تحصیلی استفاده نکرده است.

غضنفر آبادی : فضای دانشگاه ها آشفته سیاسی شده است

نماینده مردم بم در مجلس شورای اسلامی در موافقت با استیضاح وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خطاب به وی گفت: فضای دانشگاه ها آشفته سیاسی شده است و شما نتوانستید  این مشکلات انبوه را که  روز به روز بیشتر می شود، مدیریت کنید.

غضنفرآبادی افزود: دانشگاه محور همه پیشرفت هاست و  اگر فضای دانشگاه آرام ، علمی و محل تحقیق و اندیشیدن نباشد اقتصاد، اخلاق و فرهنگ و پیشرفت نداریم.

وی تصریح کرد: متأسفم که اعتمادم از وزیری که به او رأی دادم سلب شده است.

این نماینده مجلس گفت: به عنوان یک حقوقدان و قاضی اظهاراتم از روی علم و آگاهی و مسئولیت شرعی و دینی است و آن گونه که فضای سنگین رسانه آن را القا کرد، نیست.

غضنفرآبادی افزود: آقای فرجی دانا را انسانی محترم و دانشمند می دانم و باور عمیق قلبی دارم که دولت محترم را در ادای وظایفش کمک و  همراهی کنم.

وی خطاب به وزیر علوم گفت: شما به جای اینکه مدیریت کنید مدیریت شدید.

نماینده مردم بم افزود: شما خلاف قانون در انتصابات عمل  کردید و بدون استعلام از نهادهای قانونی بعد از آنکه جواب استعلام آمد با لجبازی دو نفر را که رد صلاحیت  شدند و در فتنه بودند برنداشتید.

غضنفرآبادی ادامه داد: بر اساس قانون کسی نمی تواند بیش از شش ماه سرپرست باشد اما کسانی هستند که در وزارت علوم بیش از شش ماه سرپرست هستند.

وی گفت: شما در سال 92 تعداد 147 نفر از پذیرفته‌شدگان کارشناسی ارشد و 23 نفر دانشجوی دکترا را ثبت نام کردید، چرا در نه ماه که فرصت داشتید به اخراج آنان اقدام نکردید؟

غضنفر‌آبادی افزود: ملت ایران بداند رد صلاحیت شدگان دارای سوابقی از گروهک های تروریستی، تجزیه طلب و اهانت کنندگان به مقدسات و مدعیان دروغین هستند و هجمه رسانه‌ای علیه نمایندگان این قبیل آمارها را نشان می دهد.

این نماینده مجلس نهم با اشاره به  ورود عناصر فتنه در دانشگاه ها گفت: چرا یکی از سران فتنه در دانشگاه حضور پیدا  می کند؟

وی خطاب به فرجی دانا با بیان اینکه شما بازی دموکراسی هدایت شده انجام دادید، افزود: چرا شورای عالی انقلاب فرهنگی را از حق قانونی در رأی دادن به رؤسای دانشگاه‌ها محروم کردید و در مقابل دانشجویان قرار دادید؟

غضنفرآبادی گفت: شما سرپرستانی را معرفی کردید که ظرفیت رأی آوردن نداشتند و یکی از فتنه گران را معرفی و با لجاجت حفظش کردید.

نماینده مردم بم با بیان اینکه دانشگاه ها باشگاه‌های سیاسی شده است، افزود: چرا باید بی بی سی و دیگران از شما دفاع کنند چرا مرزهای سیاسی را با ساختارشکنان مشخص نکردید.

وی خطاب به وزیر علوم گفت: شما  از این حمایت ها اعلام برائت نکردید و همین یک مورد برای عدم صلاحیت شما کافی است و فردای قیامت باید پاسخگو باشید چرا که آنجا ابزارهای تهدید نیست که به کمک شما بیاید.

غضنفرآبادی افزود: فتنه داشت ریشه نظام را می زد  چرا با به‌کارگیری افراد فتنه گر با نظام بازی کردید.

نماینده مردم بم گفت: شما چشم تیزبین مجلس و قدرت مجلس را باور نکردید این مجلس غیرت دینی و انقلابی دارد و در این مجلس هنوز یادگاران دفاع مقدس هستند و هنوز ترنم صدای امام راحل گوش و جان مجلس را دربردارد.

وی خطاب به وزیر علوم افزود: شما  و دیگران مطمئن باشید  از درون مجلس نهم مجلس ششمی بیرون نخواهد آمد.

نماینده بم گفت:  شما اولین کسی بودید که  چرخ های اعتدال دولت تدبیر و امید را از ریل خارج کردید و به مصلحت دنیا و آخرت نیست که در این سمت باقی بمانید.

نقوی حسینی : دانشگاه ها آبستن فتنه جدیدی می شود

نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی در موافقت با استیضاح وزیر علوم گفت: روابط مجلس و دولت بسیار خوب است و شاید بتوان ادعا کرد که یکی از همراه‌ترین مجالس با دولت‌ها مجلس نهم و دولت یازدهم است.

نقوی حسینی افزود: روز یکشنبه وزیر اقتصاد لایحه‌ای به مجلس آورد و بدون مخالف با اکثریت آراء، فوریت آن رأی آورد همچنین هفته گذشته معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور نیز لایحه ای را مطرح کرد که مجلس با اکثریت آراء به آن رأی داد.

وی گفت: این همه تهدید و تهمت درباره استیضاح کنندگان برای چیست؟ مگر ما چه می گوییم؟ چرا اینقدر توهین، تهمت و زیر سؤال بردن مجلس؟ مگر استیضاح وظیفه قانونی نیست؟ مگر ملت به نمایندگان رأی ندادند که به تکلیف خود عمل کنند؟

نماینده مردم ورامین گفت: آقای فرجی دانا چه کسی از شما رانت، دانشگاه و رشوه خواست؟ این همه تهاجم برای چیست؟ مگر پشت پرده چه می گذرد؟ بنده یک بار هم با شما دیدار نکردم هیچ مطالبه ای هم نداشتم دانشگاه هم نخواستم.

وی افزود: اصولی داریم که باید از آن دفاع کنیم اینکه انتخابات چه می شود، دولت چه می شود، وزیر بعدی چه می شود و ما را تهدید می کنند که وزیر بعدی بدتر است در همه این موارد ما مکلف به ادای تکلیف هستیم.

نماینده مردم ورامین گفت: امروز در دانشگاه ها خطر وجود دارد و دانشگاه ها آبستن فتنه جدیدی می شود که باید به تکلیف خود عمل کنیم اما بعضی ها می گویند دولت با شما بد می شود و طرح‌های شما را اجرا نمی کند بگذارید بشود اما باید از اصول انقلاب و خون شهدا دفاع کنیم زیرا امروز این ارزش ها زیر سؤال است.

نقوی حسینی افزود: 17 تیر امسال در دانشگاهی همایشی برگزار می شود و هزار دانشجوی دختر و پسر دعوت می شوند سخنران می گوید"تا کی صدا و سیما باید یکطرفه حرف بزند؟ تا کی باید برای فرستادن نمایندگان واقعی به مجلس یا مسند ریاست جمهوری یا مجلس خبرگان چشممان به جنتی و چشم ایشان به دهن کس دیگر باشد؟" دانشجویان کف می زنند و هورا می کشند اما مهم‌تر این است، بعد از این همایش و سخنرانی به سخنران و برگزارکنندگان چه گفتید؟ دریغ از یک تذکر، در این همایش گفته شد همه پول مملکت به سپاه، بسیج و اطلاعات داده می شود، سپس جمعیت هورا می کشند اما شما چه کار کردید؟

نقوی حسینی گفت: انجمن اسلامی دانشگاهی در تهران مراسم افطاری برگزار می کند، نوری‌زاد مهمان ویژه بود، خاطره در آن افطار تعریف کرد که نمی توانم بگویم اما سند آن را می دهم البته آن خاطره را در وبلاگ خود گذاشته است، بچه های ما برای همان ارزش ها جان دادند، ببینید این دانشگاه و انجمن اسلامی دانشگاه ماست اما چه کسی تذکر داد و برخورد کرد؟

وی با بیان اینکه اینقدر نگویید استیضاح سیاسی است و اینقدر نگویید گروه اقلیت گفت، آیا بنده سیاسی هستم؟ آیا آقای کوثری سیاسی است؟ اینها که دست و پای خود را دادند آیا دعوای سیاسی دارند؟

نماینده مردم ورامین افزود: در همان همایش گفته شد "شما نمی توانید درب دانشگاه ها و دهان مردم را ببندید" جمعیت هورا می کشند.

نقوی حسینی گفت: در یک سال گذشته بیش از چهل تشکل سیاسی در دانشگاه‌ها تشکیل شده است، بررسی کنید ببینید اینها چه کسانی و با چه گرایش‌هایی هستند و در مورد شهید و حجاب چه می گویند.

وی گفت: آقای وزیر! از بی‌تفاوتی شما بسیار گله‌مندیم، شما مسلمانید و اعتقادات دارید، چطور این همه بی‌تفاوت و آرام از کنار قضایا می گذرید؟ استاد دانشگاهی در دوران مسئولیت شما با استفاده از فضای مجازی دانشگاه برای 400 نفر از استادان دانشگاه نامه ها و تصاویری را ارسال می کند که اهانت به شهدا، مردم ، مراجع ، روحانیت، مجلس و قوه قضاییه است این موضوع به شما منتقل می شود، آقای سلیمانی با شما جلسه می گذارد و می گوید اینها توهین به نظام و رهبری است چرا برخورد نمی کنید، اما شما برخورد نکردید حتی به رئیس جمهور هم توهین شده است، شما وزیر دولت هستید و باید حافظ دولت باشید ، اما شما چه کار کردید؟

نقوی حسینی افزود: وقتی آقای سلیمانی بی تفاوتی شما را می بیند ، طرح سؤال می کند و شما به کمیسیون آمدید و قول دادید اما عمل نکردید وقتی آقای سلیمانی گفت شما را به صحن می برم اقداماتی انجام دادید.

نماینده مردم ورامین با اشاره به اینکه نباید بی تفاوت از این مسائل گذشت گفت: تصاویر را در اختیار رئیس مجلس قرار می دهم تا همکاران ببینند.

نقوی حسینی افزود: آقای فرجی دانا! معاون اداری مالی در یکی از دانشگاه های بزرگ ، جمله ای می گوید که آن را نمی توانم بگویم، به شما گفته می شود در شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز فردی از بزرگواران این مطلب را به شما می گوید که این معاون دانشگاه علیه نظام و رهبری حرف زده است اما این فرد همچنان معاون دانشگاه است.

وی گفت: آقای وزیر! شما هیئت هایی را انتخاب کردید برای مشورت و نظرسنجی از دانشگاهیان و دانشجویان به منظور انتخاب رؤسای دانشگاه ها، ظاهر کار خیلی قشنگ و دموکراتیک است اما باید دید ماهیت کار چیست و اعضای هیئت چه کسانی هستند؟ یکی از اعضای هیئت به خاطر عناد با نظام جمهوری اسلامی سه سال سابقه دستگیری داشت، عضو دیگر که روحانی است به نام (هـ ت) و شورای عالی انقلاب فرهنگی صلاحیت او را برای ریاست دانشگاه رد کرده بود چنین فردی برای دانشگاه ها رئیس انتخاب می کند.

نماینده مردم ورامین گفت: این هیئت یکی از بازداشتی های فتنه 88 را در دانشگاه می بیند و می گوید ما برای سنجش ریاست دانشگاه می آییم، این فرد بازداشتی گروه بندی می کند و رئیس دانشگاه را انتخاب و به هیئت پیشنهاد می کند.

نقوی حسینی افزود: آقای فرجی دانا! وقتی دولت رأی آورد و مجلس اعلام کرد با همه توان از دولت حمایت می کند ما همچنان حمایت می کنیم ما از وزیر بهداشت و وزیر امور خارجه در چارچوب منافع و خطوط قرمز نظام حمایت می کنیم.

وی گفت: وقتی دولت رأی آورد صحبت این بود که توفیقی وزیر علوم شود اما آقای نیلی منفرد معرفی شد و رأی نیاورد تا اینکه شما وزیر علوم شدید دوستان شما گفتند انتصابات به دست آقای توفیقی است و فرجی دانا نقشی ندارد همه کارها به نام فرجی دانا اما به دست توفیقی است، ما دیگر به سمنانیان، خانیکی و دانشگاه بین المللی قزوین که در مدت چهار ماه 120 نفر را در آنجا عوض کردید کاری نداریم اما آیا واقعا در این دانشگاه یک عضو هیئت علمی مناسب نبود؟

نقوی حسینی افزود: دنبال امتیازگیری نبودم و نیستم هر دولتی اگر امتیازی داده است بگوید، قطعا با این سخنان هم از این پس نمی توانند دنبال امتیاز باشند، فیلمی را برای مشاهده نمایندگان مجلس می گذارم تا آن را ببینند.

نقوی حسینی در مخالفت با عملکرد فرجی دانا، فیلمی از فعالان فتنه 88 را که مورد حمایت وزیر علوم هستند پخش کرد .

وی در جریان پخش فیلم خطاب به فرجی دانا گفت: سیستم اطلاعاتی کشور این افراد را رد کرد اما شما عمل نکردید.

نماینده مردم ورامین گفت: آنها به خود اجازه دادند همه چیز علیه انقلاب بگویند اما آقای وزیر از اینها دفاع می کند.

 در این فیلم حضور رعایایی معاون وزیر علوم در تظاهرات سال 88 در یکی از دانشگاهها و قرائت بیانیه آنان توسط وی پخش شد.

در این فیلم بخش هایی از سخنان توفیقی در جمع متحصنین در دانشگاه تهران به نمایش گذاشته شد که به نتیجه انتخابات و جابجا شدن رای مردم اذعان داشت.

اکنون این دو نفر از جمله مسئولان وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری هستند.

همچنین وزیر علوم در تذکری مبنی بر وجود مستنداتی از وزارت اطلاعات درباره فعالان فتنه می گوید : وزارت اطلاعات ما عقب مانده است.

نقوی حسینی سخنان خود را با اشاره به کلامی از مقام معظم رهبری به پایان برد که فرموده اند: هر گونه زیرسوال بردن انتخابات، عملی مجرمانه است.

پس از سخنان نماینده ورامین ، نمایندگان با گفتن احسن وی را تایید کردند .

نماینده مردم بجنورد : نگران وضعیت علمی کشور هستیم

نماینده مردم بجنورد در سخنان خود به عنوان نماینده موافق استیضاح وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری گفت: همگان می دانند که در معرض یک امتحان بزرگ هستیم و برای هر آنچه که می گوییم مسئولیت داریم .

 قاسم جعفری افزود : جناب آقای وزیر، دیروز کسی به من گفت سلام و من جواب او را دادم و به من گفت می خواهم کاری برای شما بکنم که در حوزه انتخابیه تان ماندگار شود و بنده در جواب او گفتم خیر است انشاء الله و این فرد خود را منسوب به جنابعالی می دانست و من از او پرسیدم مدرکت چیست او در جواب گفت ‌دکترا دارم به او گفتم من به خاطر شما به آقای وزیر تسلیت می گویم .

وی گفت: بنده شخصیت آقای وزیر را دورادور می شناسم و ایشان ، شان و شخصیتی بالاتر از این دارد که امثال شما وی را اینگونه تخریب کنید .

نماینده بجنورد ادامه داد : چنین نمونه هایی خیلی اتفاق افتاده و اگر نمایندگان محترم بخواهند با اسم و شماره تلفن، آنها را معرفی می کنم .

جعفری افزود : گروههایی هستند که وعده می دهند و همین ها موجب نگرانی ما شده اند . ما دغدغه علمی کشور را داریم آیا از وضعیت دانشجویانی که آژانس ها آنها را به خارج از کشور اعزام می کنند و چه بلایی سر آنها می آید و به کشور باز می گردند اطلاع دارید ؟

وی خطاب به وزیر علوم گفت: ‌آیا برنامه ای برای این همه پایان نامه هایی که کپی پیست می شود دارید ؟

نماینده بجنورد افزود : به ما پیام می دهند مصلحت شما نیست حرف بزنید ، مردم نماینده انتخاب کردند که تلاش کند به موقع ، درست و به اندازه و با استفاده از ابزار قانونی در راستای مصالح نظام و مردم حرف بزند آیا مردم برای سکوت ما را انتخاب کردند ؟

وی خطاب به وزیر علوم گفت: امیر مومنان فرمود العلم سلطان . علم اقتدار است هر کس آن را به چنگ آورد غالب می شود  و بازمانده از آن مقهور می شود .

نماینده بجنورد ادامه داد : امروز ما نگران وضعیت علمی کشور هستیم اقتدار علمی یک اقتدار درونزاست بنابراین این پیشرفت باید ادامه یابد .

جعفری گفت :‌دراین 10 سال گذشته پیشرفت علمی  و سرعت پیشرفت ما بسیار  خوب بوده است و نباید این سرعت کند شود نباید بگذاریم حرکت به سمت تحقیقات بیشتر کند شود .

وی افزود :‌ دانشگاهها مرکز و منابع خیلی با ارزشی برای تحقیقات هستند حتما از آن ها استفاده شود هم در مرحله تحقیقات و هم در مرحله  ساخت ، ‌این رفت و برگشت کار میان نیروهای مسلح و دانشگاههای کشور خیلی برکات دارد و باید از این فرصت استفاده کرد .

جعفری گفت: اگر حرکت ما از سرعت افتاد بازگرداندن آن مشکل تر خواهد بود و این مسئله اساسی ماست بر این اساس باید با همه توان به این حرکت علمی نیرو رساند مبادا وضعیتی پیش بیاوریم که این حرکت متوقف شود .

 وی افزود : این نکات نکات بسیار مهمی است و انتظار داریم که به آن توجه شود .

نماینده بجنورد در  ادامه با بیان اینکه سه مسئله اساسی در کشور وجود دارد گفت: اقتصاد ، فرهنگ و پیشرفت علمی از مسائل اساسی ماست .

جعفری افزود : به ما می گویند مردم دغدغه معیشت دارند گویا ظریفی این گونه تعریف می کرد  وی می گفت ‌آقای رئیس جمهور امروز نیامده است که بگوید ما کار می کنیم، شما می خواهید جلوی ما را بگیرید .

وی افزود : البته نیت رئیس جمهوری این نیست و با وعده قبلی در جلسه امروز حاضر نشده است .

جعفری گفت: می گویند مردم معیشت می خواهند شما به دانشگاه گیر داده اید  ما در پاسخ می گوییم برای وضعیت معیشت مان هنوز یک برنامه راهبردی ندیده ایم لااقل دین مان ، علم مان و فرهنگ مان را از ما نگیرید .

این نماینده مجلس  خطاب به وزیر علوم گفت: آیا رهبر انقلاب در حرم رضوی نفرمودند که فرهنگ از اقتصاد مهمتر است و فرهنگ از هوایی که تنفس می کنیم با اهمیت تر است ؟

جعفری افزود : مگر رسالت دانشگاه چیست ؟ بله روی مسئله اقتصاد کشور باید تاکید شود  روی مسئله پیشرفت علمی کشور هم باید تاکید شود  علم باید به مردم نفع برساند و مردم از برکات آن استفاده کنند .

نماینده بجنورد گفت :‌آقای وزیر از 48 طرح کلان که مدت زیادی بیش از یک سال و نیم از جمله شورای عالی عتف بر روی آن کار کرده اند امروز 8 طرح در محور اجرا و حمایت قرار گرفته است یعنی کاهش پژوهش .

وی افزود :این طرح ها در زمینه نفت، نیرو ،‌کشاورزی ، دفاع ،سلامت و فناوری اطلاعات بوده است . سهم نیم درصد الی  2 درصد پژوهش در دانشگاه ها در بودجه حذف شد و وزارت تلاش پررنگی برای جلوگیری از این مسئله نکرد .

نماینده بجنورد گفت:‌همکارمان آقای دکتر اختیاریان دیروز در کمیسیون مطرح کرد حتی با وجود آنکه سهم پژوهش در لایحه حذف شده بود در کمیسیون مطرح کردیم اما دفاع جانانه ای از آن صورت نگرفت و تصویب نشد .

جعفری افزود :‌رتبه علمی ما در 10 سال گذشته رشد خوبی داشته اما در حال حاضر در وضعیت هشدار است .

نماینده موافق استیضاح وزیر علوم در ادامه گفت: آقای وزیر، نمی گویم همه این مشکلات به 9 ماه ریاست شما برمی گردد و انصاف خوب چیزی است اما این هشدار است این دغدغه را مقام های نظام در حضور جنابعالی و در جمع دانشگاهیان فرمودند.

قاسم جعفری افزود: مقایسه تعداد مقالات علمی ایران با سایر کشورها یک هشدار است، آهنگ ما آهنگ مناسب نیست و داریم درجا می زنیم، آیا این هشدار اشکالی دارد؟

وی گفت: مقایسه رتبه 4 دانشگاه برتر را ببینید، دانشگاه تهران سال 92 هفتصد و دوازده اما سال 93 هفتصد و هفتاد و پنج؛ می دانید این یعنی عقب نشینی است دانشگاه شریف 973 الان 1025 یعنی عقب نشینی، دانشگاه تربیت مدرس 980 الان 1206 است، آقای وزیر برعکس در دانشگاه علوم پزشکی تهران شاید آرامش حاکم بر آنجا تأثیرگذاشته و از 938 به 838 رسیده است آیا این همان نکته ای است که استاد معظم آقای دکتر حدادعادل در شورای عالی انقلاب فرهنگی به رئیس جمهور گفت که آقای رئیس جمهور دو وزیر دارید آن دیگری هر چه معرفی می کند یا رأی قاطع می آورد و این یکی افرادی که معرفی می کند می گویند نیاور که رأی نمی آورد، این دلیلش چیست؟ ما فکر می کنیم آقای وزیر محترم دیگران شما را مشغول کردند و دوست و دشمن‌شناسی بسیار خوب است باور بفرمایید به استناد و استشهاد بزرگان مجلس من به عنوان طلبه برای شما رأی جمع کردم امروز به عنوان کسی که در همه جلسات بوده‌ام نگرانم.

نماینده موافق استیضاح وزیر علوم افزود: آقای وزیر محترم، دغدغه هایی که رئیس مجلس در جلسه 16 تیر 93 به شما منتقل کرده اند یادداشت کرده ام استیضاح حق امضاکنندگان است مسئله دانشجویان ستاره دار، بحث بورسیه ها، فضای سیاسی حاکم بر وزارت علوم، رؤسایی که انتخاب کرده اید، ایجاد بحران در دانشگاه ها و بازگشت برخی استادان نامناسب.

جعفری گفت: آقای وزیر، معتدل بودن یک واژه کشدار است، بعضی از سرپرستان را می شود تغییر داد این جلسه برای تفاهم است و به معنای سدگذاری برای استیضاح نیست.

وی افزود: آقای وزیر درآخر جلسه بعد از صحبت های حضرتعالی رئیس مجلس صحبت هایی فرمودند بدبینی بد است ولی زور زدن برای توجیه همه چیز هم خوب نیست برای ساری و جاری کردن این دغدغه‌ها باید اقدام کرد.

نماینده موافق استیضاح وزیر علوم گفت: بعضی افراد که موضع تند دارند اگر کنار شما نباشند چه می شود؟ افراد خاص را کنار بگذارید. درخصوص بورسیه ها اصل بر صحت است مگر آنکه خلافش ثابت شود و رفتار خطی در این سطوح واگرایی ایجاد می کند. وزیر مصاحبه کند و جایگاه سازمان های تصمیم گیر مثل شورای عالی انقلاب فرهنگی را رسمیت ببخشد و ده‌ها دغدغه دیگر.

نماینده بجنورد افزود: آقای وزیر، ما دوست شماییم خیلی ها خواستند شما را به حاشیه ها مشغول کنند و این حاشیه ها باعث این شد که نباید می شد.

نماینده مردم اراک : حمایت از زندانیان فتنه در دانشگاه ها

نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی در موافقت استیضاح وزیر علوم گفت: قبل از انقلاب طرح دشمنان آن بود که دانشجویان را به مبارزه با انقلاب بکشانند تا با سوء استفاده از منزلت اجتماعی دانشجویان به انقلاب لطمه بزنند و از سال 76 به بعد نیز بعضی از جریانات سیاسی سعی کردند با استفاده ابزاری از دانشجویان کسب قدرت کنند.

آصفری افزود : فراموش نمی کنیم که شعار دفتر تحکیم وحدت در انتخابات مجلس ششم شعاری انتخاباتی نبود بلکه شعار براندازی و ساختارشکننده بود نتیجه این توطئه هم داستان غم انگیز 18 تیر 78 بود که همگی عمق آن فاجعه را به یاد داریم.

وی اضافه کرد: عواقب آن توطئه سه سال بعد هم ادامه داشت هر چند که بسیاری از دانشجویان در مقابل آن توطئه ها ایستادند و جریانات سیاسی فرصت طلب نتوانستند دانشگاه را در مسیر اهداف شوم خود قرار دهند.

نماینده مردم اراک گفت: 10 سال بعد نیز همان جریان سیاسی در فتنه 88 سراغ دانشجویان رفت و حوادث تلخی در دانشگاه ها به وجود آورد که به یاد داریم هر چند مردم در 23 تیر  78 و دی 88  جواب این فتنه انگیزی را دادند.

آصفری افزود: نکته مهم این است که همان اندازه که دشمنان به دانشگاه ها چشم طمع دوخته اند نظام جمهوری اسلامی ایران هم به آن چشم امید دوخته است لذا در عین حالی که دانشگاه و دانشجویان تفکرات سیاسی، اجتماعی، هوشیاری و بصیرت می خواهند تأکید می شود که دانشگاه باید محیط پرورش علم و فضای پیشرفت و پشتوانه اقتصاد دانش بنیان باشد.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: نباید تشنجات سیاسی و درگیری‌های جناحی محیط علمی دانشگاه‌ها را آشفته کند.

وی خطاب به وزیر علوم گفت: جناب آقای فرجی دانا، با این انتصابات در فضای دانشگاه ها و انتخاب افراد مسئله دار نمی شود فضای دانشگاه ها را علمی کرد.

آصفری با طرح سؤالی از وزیر علوم پرسید: جناب آقای فرجی دانا آیا خبر دارید از مهر 92 تا خرداد 93 چه اتفاقاتی در دانشگاه های کشور شکل گرفته است که اگر تدبیر نیروهای دلسوز انقلاب نبود غائله کوی دانشگاه را به دنبال داشت؟

وی گفت: اتفاقاتی باعث پدید آمدن مخالفان نظام در دانشگاه ها شده است که برای رسیدن به اهداف شوم خود دانشگاه را بهترین مکان برای ترویج تفکرات ضددینی و به سخره گرفتن ارزش ها یافته اند.

نماینده اراک در ادامه گفت: بخشی از اقدامات و اتفاقاتی را که در طول نزدیک به یک سال گذشته در دانشگاه ها شکل گرفته براساس مستنداتی که وجود دارد بیان می کنم.

 آصفری افزود: توزیع شبنامه منافقین در برخی از دانشگاه ها، انکار علنی معاد و باورهای دینی در برخی دانشگاه ها، زیرسوال بردن غائله عظیم عاشورا، توزیع شبنامه های سیاسی در حمایت از آشوبگران و عناصر اصلی فتنه، ممانعت از برگزاری مراسم 13 آبان که روز مبارزه با استکبار جهانی نام گذاری شد در زمان تصدی فرجی دانا جمع آوری بنرهای ضدآمریکایی صورت گرفت آمریکایی که براساس بیانات رهبر انقلاب، دشمن درجه یک ملت ایران است.

وی گفت: ترویج مبحث پوچ گرایی، حمایت از زندانیان فتنه در دانشگاه ها، حمایت از عوامل استکبار و تلاش برای آوردن آشوب ها از دانشگاه ها به خیابان ها، چاپ و نشر اطلاعیه هایی که  پنج شنبه خونین اوین را نامگذاری کردند و توزیع آنها با پول و هزینه بیت المال در دانشگاه ها.

نماینده اراک افزود: اینها چه معنا و مفهومی دارند آیا غیر از این است که می خواهند غائله را از دانشگاه شروع کنند و به بیرون دانشگاه ببرند.

آصفری گفت: 18 تیر از دانشگاه شروع شد و به خیابان ها آمد بازگرداندن دانشجویان آشوبگر به رغم نظریه مخالف وزارت اطلاعات که سند آن موجود است و وزارت اطلاعات به صراحت اعلام کرده بود که این افراد نباید در دانشگاه حضور یابند اما با وجود تاکید وزارت اطلاعات که حکم آنها محارب و معاند بود اینها کسانی بودند که بعدا قاچاقچی موادمخدر شدند به دانشگاه آورده شدند.

وی افزود: چاپ نشریات در بیرون دانشگاه با عنوان دانشجو و فرصت های بسیار و گسترده و نشریات سلام، نمونه هایی از کارهایی بوده که در زمان تصدی فرجی دانا انجام شده است.

نماینده اراک گفت: بی توجهی به فرمایشات مقام معظم رهبری در عزل و نصب ها که فرمودند با شعار اعتدال نمی توان نیروهای ارزشی و اصولگرا را از صحنه خارج کرد.

آصفری افزود: یک نمونه از انتصاب کسانی را که اخیرا با حکم فرجی دانا منصوب شده اند و ایشان از عناصر فعال در دانشگاه و فتنه 88 بودند بیان می کنم.

نماینده اراک گفت: وی از اعضای هیئت علمی شرکت کننده در تجمعات حامی یکی از سران فتنه  بوده و سابقه دستگیری در اغتشاشات  هم 78 و هم 88 در غائله کوی دانشگاه را دارد و می گوید ما باید دانشجویی تربیت کنیم که 16 آذر و 2 خرداد بیافریند.

آصفری گفت: در ادامه به یکی از سخنان این منصوب شده از طرف فرجی دانا که به برخی مقدسات مذهبی توهین کرده است اشاره می کنم این فرد گفته ریش مال انسان نیست بلکه برای حیوان است.

نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: زیر سوال بردن فرمایشات امام خمینی و ائمه اطهار یکی از اقداماتی است که در زیرمجموعه آقای فرجی دانا رخ داده است.

آصفری افزود: یک جمله که یکی از اساتید خانم در نشریات خود گفته این است: " من شکلات نیستم، مروارید نیستم، وسیله تفریح نیستم، اسباب زیادی نسل نیستم، عامل فساد مردان نیستم و ناموس هم نیستم،‌ من یک زن هستم، یک انسان که برابر آفریده شده و آزاد. نه بهشت زیرپای من است نه جهنم. افتخار فرستادن مردان به معراج هم نصیب کس دیگری شود. می خواهم خودم به معراج بروم."

آصفری گفت: جمله این استاد خانم با جملات امام خمینی که فرمودند مرد از دامن زن به معراج می رود و یا این جمله که ائمه اطهار فرمودند بهشت زیر پای زنان است مغایرت دارد.

وی افزود: انتصاب افراد مسئله دار و محکوم در آشوب ها با دیدگاه های افراطی و سوءاستفاده از شبکه های مجازی و اینکه با استفاده از شبکه های مختلف رسانه ای برای اساتید مطالبی ارسال می شود از دیگر علل مخالفت ما با وزیر علوم است.

نماینده اراک گفت: به یک نمونه که فقط در یک مرحله برای 400 استاد فرستاده شده اشاره می کنم: "من حالا می فهمم خروج یک کمپرسی جنازه جوانان 18 و 19 ساله در زندان اوین در سال 68 هیچ تعریفی جز جنایت نداشته و من که سالها پیش این کمپرسی پر از جنازه را به چشم خود دیده و آن را به اسم ضرورت انقلابی توجیه کرده بودم یک کور به تمام معنا بودم."

آصفری افزود: چه کسی این اتفاقات را دیده؟ چرا شبهه افکنی می کنند؟ چرا سیاه نمایی برای نظام می کنند؟

وی گفت: از یک طرف رسانه های بیگانه ضدانقلاب علیه نظام سایه افکنی و سیاه نمایی می کنند و از طرف دیگر در فضای دانشگاهی با عنوان عضو هیات علمی و ریاست دانشگاه این گونه جو سازی ها را علیه انقلاب و نظام دنبال می کنند.

آصفری افزود: بیش از 100 نشریه غیرهمسو با نظام که همواره در حال افزایش می باشد در فضای دانشگاه ها وجود دارد که در آینده به چالشی برای جریان دانشجویان تبدیل خواهد شد که نه فقط در تهران بلکه در مشهد و اصفهان نیز به چاپ می رسد.

وی گفت: ایشان(فرجی دانا) می فرماید همه نشریات در هیات نظارت و کمیته انضباطی مورد بررسی قرار می گیرد اما فقط چند نشریه را خدمت دکتر ارائه می کنیم ؛ نشریاتی است که اصلا مجوز نگرفته اند اما با پول و کاغذ و دستگاه چاپ دانشگاه مطالب التقاطی و ضد دینی را تهیه می کنند و به خورد جوانان ما می دهند .

نماینده مردم اراک اهانت به مراجع تقلید را از دیگر علل موافقتش با استیضاح وزیر علوم عنوان کرد و گفت: بعد از آنکه حضرت آیت الله مکارم شیرازی درخواست آقای فرجی دانا برای دیدار با خود را نپذیرفتند یکی از رؤسای دانشگاهها که با حکم آقای فرجی دانا انتخاب شده است نامه ای خطاب به آقای مکارم می نویسد که بخشی از آن بدین شرح است: «ما دانشگاهیان با شما حوزویان در مسائل بنیادی علمی و دانشگاهی اختلاف نظر اساسی داریم و هیچگاه به وحدت و یگانگی نمی رسیم. شما از واقعیات امروزی دانشگاهها بی خبر هستید. شما از تشخیص مصلحت نظام ناتوانید و تشخیص شما نادرست است» و اینگونه دو صفحه نامه سراسر اهانت آمیز را برای مرجع تقلید تشیع ارسال می کنند.

وی گفت: ترویج فرق ضاله بهایی و وهابی در بعضی دانشگاهها دیدگاههای فرجی دانا را مشخص می کند که باید پرسید هدف ایشان نسبت به کسانی که جزو فرق ضاله هستند برای آمدن در دانشگاه چیست؟

آصفری ، قبح زدایی از آشوبگران و ترویج عقاید مارکسیستی و اهانت به آرمانهای انقلاب اسلامی را از دیگر اقدامات وزیر علوم برشمرد و افزود: سیاه نمایی علیه مجلس ، صدا و سیما ، برخی از نمایندگان و تطهیر چهره برخی افراد سیاسی مسئله دار ، تلاش برای کمرنگ شدن نقش استعمار در مسائلی مانند کودتای 28 مرداد ، زیر سؤال بردن پشتوانه تئوریک انقلاب اسلامی ، تمجید از آقای منتظری و مخدوش دانستن نظریه ولایت فقیه ، نفی حکومت دینی و ایجاد شبهه علیه ولایت ، پرداختن به خوانندگان مسئله دار خارج از نظام ، بی تأثیر دانستن کمیته انضباطی ، زیر سؤال بردن تسخیر لانه جاسوسی و دهها مورد دیگر اتفاقاتی است که امروز در کرسیها و در بعضی از نشریات و میتینگهایی که در سطح دانشگاهها برگزار می شود ، رخ می دهد.

وی گفت: آقایان فرمودند امسال ما 16 آذر بسیار آرامی داشتیم که یک فیلم سه دقیقه ای از این مراسم تهیه شده نشان می دهد که با امکانات بیت المال چگونه در حالیکه فتنه گران که بدرستی برای مسئولان نظام شناخته شده اند از آنها حمایت می شود که باید در پاسخ گفت بله اگر اینگونه نسبت به نظام توهین شود از نظر شما 16 آذر ، 16 آذر آرامی است.

آصفری افزود: این همان چیزی است که استکبار جهانی می خواهد بنا بر این نمی شود از این مسائل به سادگی گذشت.

نماینده اراک گفت: امروز مجلسی وزیر علوم را استیضاح می کند که تعاملش را با این دولت ثابت کرده و همه رسانه ها و نخبگان می توانند بررسی کنند و ببینند که در 35 سال اخیر کدام یک از مجالس بیشترین رأی اعتماد را به وزرای کابینه دولت داده است.

آصفری افزود: در این مجلس بود که به وزیر اقتصادش 270 رأی اعتماد و به وزرای دیگر از جمله کشور و اطلاعات 250 و 260 رأی اعتماد داده شد.

وی گفت: اگر امروز مجلس تصمیم به استیضاح وزیر علوم گرفته بنا به تکلیف است و از خدا می خواهیم: خدایا چنان کن سرانجام کار تو خشنود باشی و ما رستگار.

در پایان فیلم سه دقیقه ای از یک مراسم 16 آذر به نمایش درآمد.

نماینده تهران : بداخلاقی جزو دلایلی استیضاح است

نماینده مردم تهران دیگر نماینده موافق استیضاح گفت: من جزو کسانی هستم که در روز رای اعتماد برای آقای فرجی دانا تلاش کردم و ایشان هم خودشان شاهد هستند، اما فرایندی که پیش آمد و بیش از 6 ماه و بالاخص در 4 ماه گذشته و دستکم در 6 جلسه خودم حضور داشتم و در این جلسات، مجلس و ریاست محترم مجلس و برخی روسای فراکسیون ها حضور داشتند.

علی اصغر زارعی گفت با اشاره به این که بحثم را  به بورسیه ها محدود می کنم تصریح کرد : دکتر صدیقی معاون دانشجویی وزارت علوم در مصاحبه ای مطرح کردند 3000 بورس غیرقانونی در دولت گذشته انجام گرفته، کمیسیون درخواست کرد وزیر حضور پیدا کند ، ایشان تشریف نیاوردند، دکتر صدیقی آمدند، کمیسیون مسئولان قبلی امور دانشجویان را هم دعوت کرد، وقتی آقایان گزارش دادند معدل های زیر 14 بورسیه شدند، مسئولان قبلی هم گزارش دادند، که شورای مرکزی بورس که بر اساس قانون مجلس تشکیل می شود،‌ مصوباتی دارد که باید مدنظر قرار گیرد.

وی ادامه داد: کمیسیون جلساتی را تشکیل داد، دو جلسه در سازمان امور دانشجویان بودیم، از ابتدا هم معلوم بود که فهرستهایی که تنظیم شده، با عجله بوده، در جلسه اول قرار شد فهرستها کامل شود و تنها نام و نام خانوادگی بود و اطلاعاتی از بورسیه شدگان نبود، و دوستان پذیرفتند برای جلسه بعدی آماده کنند.

نماینده مردم تهران خاطرنشان کرد: همانجا مطرح شد که شما چرا گفتید فرزندان مسئولان و در سایتها منتشر شده، گفتند دستگاههای نظارتی آن را منعکس کردند، از ارائه پرونده ها هم استنکاف کردند اما در جلسه دوم برخی پرونده ها را آوردند و وقتی مشاهده کردیم، موضوع خاصی در آنها نبود، فقط در یکی از پرونده ها فرزند یکی از روسای دانشگاهها گفتند یکسال سنش بالاست.

زارعی گفت:‌ برای جلسه بعدی فهرستها را اصلاح کردند و قرار شد بر اساس مصوبه شورای مرکزی بورس که مسئولان قبلی مدعی بودند آنها را اعمال کرده اند، فهرستها را بازنگری کنند و بیاورند و بعد از آن مدیرکل امور بورس وزارت علوم به عنوان مسئول این کمیته نامه ای خطاب به من دادند، مبنی بر این که نتیجه بررسی ها درباره معدل وضعیت تبدیل به خارج ها این شده، از 22 نفر سال 86 شده 4 نفر و از 213 نفر شده 34 نفر و در مجموع تمام ادعای دوستان ما کاهش یافت به 190 نفر که اگر تمام مصوبات شورای مرکزی بورس اعمال شود به کمتر از یک دهم تقلیل پیدا می کند.

وی افزود:‌ در این نامه خطاب به من نوشتند کسانی که افزایش سن دارند 500 نفرند در حالی که اگر پرونده های آنان را مشاهده کنیم کمتر از این تعداد است، درخصوص بورس خارج گفتند 729 نفر بوده که اگر مصوبات را اعمال کنیم به 43 نفر کاهش پیدا می کند، 1111 نفر را هم گفتند مربیانند که در این بحث ها وجود ندارد، لذا  این عدد 3000 نفر واقعیت ندارد.

نماینده مردم تهران با اشاره به اینکه ما ادعا داشتیم چرا فضا را خراب می کنید، و اینکه نمایندگان بورسهای آشنایانشان به مشکل برخورد کرده و الان استیضاح را به عنوان ابزار مطرح می کنند گفت:‌ درباره من گفتند سه تا از  برادرانش بورسیه است و در این فهرست است، من 3 برادر دارم که یکی در ابتدای انقلاب به شهادت رسیده و دو نفر دیگر اصلا دانشگاه نرفتند و بازنشسته اند، چرا باید چنین فضایی شود، چرا باید برای برخی نمایندگان که قبل از نمایندگی بورس بودند و وقتی وارد مجلس شدند دروسشان را متوقف کردند چنین مواردی مطرح شود.

وی در پایان سخنانش تاکید کرد:‌ همین شیوه بداخلاقی هم جزو دلایلی است که ما را به این نقطه رساند تا بحث استیضاح را پیگیری کنیم.

نوباوه : ما نگران وزارت علومی هستیم که باید مومن ترین نیروهای نظام را تربیت کند 

نماینده مردم تهران در موافقت با استیضاح وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ابتدا خواست گزارشی از تبلیغات رسانه های خارجی در خصوص بورسیه های وزارت علوم  پخش شود که در این فیلم بورسیه های وزارت علوم در دوران احمدی نژاد را غیر قانونی تلقی کرده  بودند.

 بیژن نوباوه در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: یکی از مهمترین مباحث من در این موضوع افشای جریان رسانه ای و هماهنگی های بسیار گسترده ستاد داخلی وزیر علوم و جریانات رسانه ای خارج از کشور است.

نوباه گفت: در واقع هماهنگی گسترده ای در این زمینه صورت گرفت که  متاسفانه یک دروغ کثیف را با عنوان بورسیه ها به جای مطالبات اصلی نمایندگان مردم برای بررسی وضع فعلی وزارت علوم جایگزین بکنند.

نماینده مردم تهران افزود: دو هدف عمده در این نوع تبلیغات خارجی و داخلی که به شکل هماهنگ از سوی برخی رسانه های  داخلی عنوان می شد و به همان موضوع در خارج از کشور پرداخته و به ان دامن زده می شد و باز به داخل کشور بر می گشت ما رد یابی کردیم.

وی گفت: این رسانه ها دو هدف عمده را دنبال می کنند که اولین ان انحراف موضوع اصلی که استیضاح است از نگرانی عمیق نمایندگان مردم از انحراف وزارت علوم از مسیر انقلاب و تربیت نیروی انسانی مومن با موضوع بورسیه هاست.

نماینده مردم تهران افزود: دومین موضوع که این در فرایند، نشان دادن ناکارامدی مجلس  و همچنین روحیه کاسبکارانه برخی نمایندگان با ارائه امار غلط و دروغ و جریان سازی مطبوعاتی و رسانه ای بود.

نوباه با بیان اینکه سوال این است که ما نگرانیم؛ افزود: اصلا بحث اسیتضاح یک وزیر نیست ، خیلی مسئله فراتر از اینهاست، اشکالات عمده تر در مدیریت برخی از  وزارتخانه های ما وجود دارد اما هیچ کس اشاره ای به ان نمی کند.

وی گفت: جریان شناسی که در ماجرای استیضاح وجود دارد این است که  ما  اعتقاد داریم  جریان بسیار مخوفی در ان شکل گرفته است.

نماینده مردم تهران ادامه داد: در جریان هماهنگی تبلیغاتی، یک واکاوی رسانه ای صورت گرفته و یک هماهنگی میان داخل و خارج صورت گرفته است که مجلس را ناکارامد نشان بدهند.

نوباوه گفت: مطالبات بر حق نمایندگان ملت را به عنوان مطالبات کاسبکارانه و رانت خواری که اقای وزیر به ان اشاره می کند و خوب بود که در این فیلم صدای اقای وزیر را پخش کنند که در سخنرانی در جمع دانشجویان گفتند که اگر من رانت هایی که نمایندگان می خواستند به انها می دادم امروز دچار چنین مشکلی نبودم.

وی افزود: ما اینها را می خواهیم بگوییم و می خواهیم بگوییم که رسانه های بیگانه از کجا می دانند.

نماینده مردم تهران گفت:اقای وزیر علوم ما نگران وزارت علومی هستیم که باید مومن ترین نیروهای نظام را تربیت کند.

وی افزود: امروز  بسیاری از نیروهایی که در داخل این نظام با پول این نظام تربیت می شوند ایا در داخل ایران می مانند ؟ ایا کسانی که به اینها در همان روز اول، نحوه گرفتن پذیرش را یاد می دهند ایا همان اساتیدی نیستند که شما از انها دفاع میکنید. ایا اعداد و ارقام دانشجویان مهاجر را دارید؟

نماینده مردم تهران به مطلبی از مجله  نیوزویک در خصوص مهاجرت دانشجویان اشاره کرد و گفت: امروز دانشگاه استنفورد به مقصدی محبوب برای دانشجویان دانشگاه شریف تبدیل شده است.

وی افزود: اقای وزیر بفرمایید اینکه نزدیک به 20 درصد از بهترین نخبگان دانشگاهی از کشور خارج شدند در اثر چه اتفاقی است؟ چه جریانی در داخل است ؟ چه جریانی در داخل دانشگاه های ما در حال رخ دادن است که بسیاری از جریان های سکولار در ان شکل می گیرد؟

نماینده موافق استیضاح وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه سخنانش گفت: رشد علمی دانشگاه‌های ما در دهه گذشته در زمان شما بوده یا این رشد علمی وجود داشته است؟

بیژن نوباوه افزود: دستاوردهای هوا فضا، سلول‌های بنیادین، نانوتکنولوژی، بیوتکنولوژی، و رفتن به فضا در زمان شما صورت گرفته است؟

وی گفت: دانشگاهی که ما نیاز داریم باید تهرانی‌مقدم‌ها بسازد، تمام نگرانی ما از اینجاست.

نماینده تهران افزود: ما نگران اساس سیاست حاکم بر دانشگاه های کشور هستیم و نه مسئله استیضاح یک وزیر.

وی گفت: در پاسخ به همه مسائلی که جنابعالی اعلام کردید، تکریم شخصیت و حفظ آبروی انسان ها بسیار مهم است .

نوباوه افزود: آیا سایت هایی که در دو هفته گذشته ازجانب جنابعالی همه اسامی مجعول و دروغ را منتشر کرده اند، این تکریم آبروی انسانی است؟ شما آبروی انسان ها را حفظ کردید؟

نماینده تهران گفت: این همه نمایندگان محترم مجلس را متهم کردید، کدام را به اثبات رسانید؟ بعد  اطلاعیه می دهید که ما نبودیم پس چه کسی بود؟‌

وی افزود: واقعا امروز صحبت از مظلومیت آقای فرجی داناست؟ نه عزیزان صحبت از مظومیت نظام اسلامی است که بعد از 35 سال هنوز سیاست اسلام و انقلاب اسلامی که دومین انقلاب بعد از اصل انقلاب به عنوان انقلاب فرهنگی در دانشگاه ها بوده است، هنوز نمی تواند سیاستش را اعمال کند.

نوباوه گفت‌: این مظلومیت مربوط به دانشگاه است نه به آقای وزیر؛ بنده و آقای وزیر هر دو به اعتبار این کاریم، وظیفه ما معلوم است، چرا ادای وظیفه نکردید؟

نماینده تهران اظهار داشت:‌ در مورد نشریات دانشجویی فرمودید، امروز جریانی که در دانشگاه ها حاکم است، آقای وزیر، این را شما می گویید بررسی کردید، گاهی می گویید نشریه 4 تا 5 تا50 تا منتشر می شود؛ این نشریه در تیراژ چندهزار تمام رنگی در بیرون دانشگاه منتشر و در داخل دانشگاه توزیع می شود.

نوباوه افزود: این 50 تا نشریه نیست، ‌ادبیات آن ادبیاتی دانشجویی نیست.

نماینده تهران گفت: آقای وزیر، دقت بفرمایید یکی از نشریات شما هنجارشکنانه برخورد می کند که هیچ کس هم با آن برخورد نکرد.

وی افزود: در دانشگاه فردوسی نشریه دانشجویی مکث اقدام به انتشار مطلبی کرد با عنوان "خط قرمز" با تیتر "فاتحه این سپاه را باید خواند"، کار به کجا رسیده است؟ 

نوباوه گفت: در مقدمه این مطلب آمده قرار است که در این ستون طعم تند نقد را به هر نهاد و جایگاهی که تا به حال از نقد مصون مانده است بچشانیم و پای بر خطوط قرمزی بگذاریم که بی دلیل دایره نقد را تنگ تر کرده است و در این نوبت نوک تیز قلمان به سوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.

نماینده تهران ادامه داد: آقای وزیر، این نشریه دانشجویی است، کموله اینجور نمی نویسد، شما به اینها اجازه می دهید و می گویید ما رودربایستی نداریم، با کدام ضدانقلاب برخورد کردید؟ اینها انقلابی‌اند؟

وی گفت:‌ آقای وزیر فرمودید 58 درصد از رؤسای دانشگاه‌ها را عوض کردید، آقای دکتر، بفرمایید از این تعداد که عوض کردید چند درصد آن افراد همسو با سیاست ها و منافع نظام اسلامی بودند؟

نوباوه افزود: به شما عرض کنم در یکی از دانشگاه های غرب کشور در شهر همدان 8 نفر را عوض کردید که همه آنها phd  دارند برادر رزمنده یا برادر شهید و خودشان رزمنده هستند، چرا اینها را نمی گویید؟ برای چه اینها را عوض کردید؟‌

نماینده مردم تهران ادامه داد: در مورد استعلام ها نیز فرمودید که وزارت اطلاعات نامه ای دارد که اگر نامه ای که جنابعالی فرمودید صحیح است پس نامه بعدی چیست؟

وی گفت: این نامه ششم بهمن 92 در مورد وزارت علوم می فرماید که در مقطع کارشناسی ارشد سال 92 پس از شرکت بیش از 900 هزار نفر در آزمون و قبولی حدود 90 هزار نفر داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد دانشگاه های دولتی،  این وزارتخانه درباره عدم صلاحیت 147 نفر از داوطلبان در زمان مقتضی اعلام نظر کرد که از همه داوطلبان رد صلاحیت شده ثبت نام به عمل آمد.‌

نوباوه افزود: شایان ذکر است گزینش سازمان سنجش اعلام کرده تنها اسامی  91 نفر در زمان مقتضی برای حذف از سیستم به آنها اعلام شده است.

نماینده تهران ادامه داد: نگاه کنید اگر این نامه وزارت اطلاعات با آنچه شما اعلام می کنید در تعارض با جوابی است که وزارت اطلاعات داده است، اینطور نیست که همه کسانی که شما استعلام کرده اید نظر وزارت اطلاعات را رعایت فرمودید.

وی گفت:‌ نگرانی ما به این دلیل است، در مورد افرادی که اینجا سخن پراکنی شد، باید حق مردم را گرفت.

نوباوه افزود: گفته اید که در سال 82 آقای علی شمس الدین بورسیه غیرقانونی گرفته است، نامه وزارت علوم است حتی افرادی که امروز با شما کار می کنند اسمشان اینجاست، آقای سمنانیان که می گوید وی نفر اول کنکور کارشناسی ارشد کشور بوده است. 

نماینده مردم تهران ادامه داد: آنجایی که رگ های دست میرزاتقی خان امیر کبیر را استعمار انگلیس قطع کرد، ‌نه رگ‌های او بلکه شریان علمی کشور را صد سال قطع کرد و ما را به یک کشور عقب مانده تبدیل کرد.

وی گفت:‌ نگرانی ما از این است و ما نمی خواهیم یک ملت عقب مانده باشیم دانشجو تربیت کنیم و از استنفورد و MIT سر در بیاورند.



سخنان نادران، موافق استیضاح      



نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی به عنوان موافق استیضاح وزیر علوم، تحقیقات و فناوری سخنرانی کرد.


الیاس نادران گفت: در بحث استیضاح، دوستان دلایلی داشتند که محضر وزیر رساندند و ما امروز استنادی را از ادله‌ای که دوستان صحبت کردند  بیان می کنیم که از طرف وزیر پاسخی نشنیدیم.


وی افزود: انتظار این بود که وزیر به موارد استیضاح دانه به دانه  پاسخ دهد.


نادران گفت: 10 روز پیش  تعداد کسانی که پای برگه استیضاح وزیر علوم را امضا کرده بودند 50 نفر بودند و امروز به 60 نفر رسیده است و اگر بنا بر گرفتن امضا می بود بیشتر نیز می شدند. 


وی با اشاره به دغدغه نمایندگان افزود: در محیط دانشگاهی مسائل علمی تحت الشعاع  انحرافات سیاسی قرار گرفته است. 


نادران گفت: فرمودند چرا در هفته دولت این استیضاح انجام می شود؛ رئیس جمهور هم در اردبیل همین را گفته‌اند که باید گفت آیا ما مقصر هستیم؟ 


نماینده تهران افزود: دوستان ما از اسفند ماه بعد از اینکه به جمع بندی رسیدند امور وزارتخانه جز به استیضاح علاج نخواهد شد کار را تعقیب کردند؛ اصل  استیضاح را هم سه ماه پیش ما تعقیب کردیم. 


نادران ادامه داد: رایزنی شد برای اصلاح امور و همه تلاش ما نمایندگان بر این بود که مواردی را که به عنوان ادله استیضاح مطرح بود بتوانیم در مسیر درست برای اصلاحش  قرار دهیم که متأسفانه جواب مثبت نشنیدیم و یکدندگی و لجبازی به تصمیمات گذشته مانع این شد.


وی گفت: یک ماه و نیم پیش مشاور رئیس جمهور جناب آقای صادق فرمودند من به این دو نفری که در محل اعتراض نمایندگان هستند - که اعتراض نمایندگان این دو نفر نیست، مسئله فجیع‌تر از این حرف‌هاست که با این دو نفر حل شود- گفتم شما برای اینکه دهن کجی به مجلس نباشد خودتان یک نامه بنویسید و خداحافظی  کنید. نمی خواهد استفعا کنید که وزیر بپذیرد یا نپذیرد.


نادران افزود: چه شد؟ حالا از دیشب به ما فشار آورده اند که این دو نفر استعفا کنند و وزیر بپذیرد مسئله حل است؟ چرا مسئله حل است؟ مگر ما دنبال سیاسی‌کاری هستیم؟ اگر این دو نفر حق بود که بمانند؛ بمانند؛ و اگر حق بودکه بروند از اول باید می رفتند. چرا شب استیضاح دنبال این افتادند؟ ما سیاسی‌کاریم؟!


وی گفت: مسائل وزارت علوم با رفتن یا نرفتن این دو نفر حل نمی شود.


نادران افزود: جناب آقای فرجی دانا، ما هنوز شما را آدم متدینی می دانیم ولی مشکل ما این است که  شما مدیریت نمی کنید مدیریت می شوید و دیگران برای شما دولت در سایه تشکیل داده اند و دیگران دارند تصمیم می گیرند. 


وی گفت: اینکه بفرمایید در دولت قبل چقدر عوض شدند و در این دولت چقدر عوض شدند این مسئله ما نیست؛ مسئله این است که فتنه گران و اخراجی ها هیئت تشکیل می دهند و برای دانشگاه ها تصمیم می گیرند.


نماینده تهران افزود: شورای عالی انقلاب فرهنگی اگر به این نظر اعتماد کرد منفعل می شود و اگر رد کرد مشروعیتش را در بین دانشگاهیان از دست می دهد. 


نادران با طرح این سؤال که مشکل چیست؟ گفت: مشکل این است که به قانون عمل نکردید؛ اگر بنا بود یک اقدام قانونی مستند به شورای عالی انقلاب فرهنگی  انجام بدهید مصوبه می‌گرفتید و می رفتید انجام می دادید. کسی مانعتان می‌شد؟ 


وی ادامه داد: ‌شما سرپرستی را که از شورای عالی انقلاب فرهنگی رأی نیاورده است اخراج کردید و هنوز هم خبر تعویضش را ندارم مگر اینکه همین یکی دو روز اتفاق افتاده باشد و بقیه سرپرستان هم همینطور  است.


نادران گفت: من درباره دانشگاه تهران عرض کردم؛ یک دانشگاهی با این سوابق، با این اثرگذاری در رتبه علمی کشور و در بین کشورهای بزرگ دنیا  بعد از مدت‌ها دارد با سرپرستی اداره می شود آیا در بین همه دانشگاهی‌های دانشگاه تهران یک مدیر لایق نبود که شورای عالی انقلاب فرهنگی بپذیرد و شما هم معرفی کنید؟ 


وی افزود‌: حتما باید با لجبازی یک کاری پیش برود؟ چقدر تعجیل داشتید؟ می فرمایند ایشان مدت مدیریتش زیاد بود، خوب شش ماه هم تحمل می کردید؛ آسمان به زمین می‌آمد، یک مدیر لایق هم‌رأی با خودتان هم پیدا می کردید.


نماینده تهران گفت: می فرمایند که شما در مورد وضع کشور سیاه‌نمایی نکنید، ما سیاه‌نمایی می کنیم؟! حالا دوست ما نمی دانم مصلحت بود یا نبود نشان دهد، بروید ببینید رسانه‌های بیگانه را که آنها از استیضاح‌کنندگان دفاع می کنند یا دارند استیضاح کنندگان را متهم می کنند؟ 


نادران افزود: ما داریم آب به آسیاب آنها می ریزیم یا رفتار وزارت علوم و ستاد جنگی که در این وزارتخانه تشکیل شده است؟ ما دعوا و دادمان سر این است. هیچ مشکل دیگری نداریم.


نماینده تهران در ادامه سخنان خود در موافقت با استیضاح وزیر علوم تحقیقات و فناوری گفت: اخراجی ها را برگرداندید؛ یک موردش را فرمودند. کیفیت برگرداندنش را هم ای کاش دوستان توضیح می دادند که بعد از 6 ماه و طرح سوال و تذکر و پیگیری و اینکه دیگر بیاید در صحن می فرمایند حکم اخراجشان را زده اند. کی زده اید؟


به گزارش خبرنگار واحد مرکزی خبر الیاس نادران افزود: من نامه پنجم تیر آقای بروجردی را دارم که شما هنوز نسبت به آن اقدام نکرده بودید.


وی گفت: این اخراجی ها مفاسد اخلاقی داشتند؛ دختران دانشجوی این کشور از دست آنها  امان نداشتند. دختران دانشجویی که خودکشی کردند. 


نادران افزود: 13 نفر آنها را شما در پیام نور برگرداندید آیا جواب دارید؟ بازهم ما باید فشار بیاوریم تا یکی یکی اینها را اصلاح کنید؟ 


وی گفت: فرمودند که ما در سال 91 استعلام کردیم که این جوری بود. شما نامه وزارت اطلاعات در مورد ورودی های سال 92 نه 91 که 140 نفر در پذیرش کارشناسی ارشد و 23 نفر در دوره دکترا ثبت نام کردند چه کردید؟ استعلام گرفته بودید؟ وزارت اطلاعاتی که نامه نوشته بود و رسما موارد رد صلاحیت اینها را گفته بود را چه کردید؟ استعلام گرفته بودید؟ همین که فرمودند اینها یا مفاسد اخلاقی داشتند یا دارای سوابق گروهکی یا معاندی.


نماینده مردم تهران افزود: در مورد معاونینشان فرمودند ما استعلام گرفتیم و مشکل نداشتند؛ اینکه استعلام گرفتید و مشکل داشت؛ جناب آقای سمنانیان از برج هشت تا الان که نظر صریح وزارت اطلاعات در مورد ایشان هست را چه کردید؟


نادران گفت: اینکه هی بروید استعلام بگیرید و منفی باشد و دوباره استعلام بگیرید و تلاش شود تا بالاخره جواب استعلام مثبت شود این مشکل را حل نمی کند.


وی افزود: اشاره کردید به دیدن پرونده ها؛ جناب آقای نبویان آمدند و شهادت دادند. گفت من سی چهل پرونده را دیدم. همه آنها ادله اخراجشان روشن بود و برگشتند به دانشگاه. 


نادران گفت: ما را متهم می کنند که شما دانشجویان ستاره دار را مطرح می کنید؛ کسی راجع به دانشجویان ستاره دار حرفی زد؟! ما راجع به اینهایی که صلاحیت اساسی و سیاسی نداشتند و دانشگاه را به عنوان عقبه گروه های سیاسی معاند نظام تبدیل می کنند نگرانی داریم. یادمان رفته اتفاقات سال 59 - 58 را؛ چرا انقلاب فرهنگی شد؟ چون دانشگاه شده بود محل جذب جوانان این کشور برای گروه های سیاسی بیرونی که اسلحه را بیرون دانشگاه به دستشان می دادند. ما همه دغدغه مان راجع به این است.


وی افزود: آقای دکتر نشان دادند آمار اغتشاشات دانشگاهی در دوره های مختلف را. چه سالی از همه بیشتر بود. 88 نبود؟ فتنه 88 را چه کسی درست کرد؟ این جریانات دانشجویی به کدام جریانات سیاسی بیرون متصل بودند که آن اغتشاشات را ایجاد کردند. اینها را که بچه های بسیج نکردند. 


نادران گفت: بله درست است ما همه نگرانی مان این است که شما محیط دانشگاه را تبدیل کنید به یک باشگاه سیاسی با یک شبکه مدیریت پنهان توسط افرادی که یا به خاطر دهن کجی به مجلس سرکار گذاشتید یا به دلیل تعلقات دیگری که از جاهای دیگر فشار آورده شده و آنجا ستاد تشکیل داده اند و اینها برای ما سالهای 88 دیگری بسازند. حق نداریم نگران باشیم؟!


وی افزود: ما همه دل نگرانی هایمان از اینهاست. آقای هروی فرمودند که من مخالف بودم و موافق شدم؛ چرا اجازه نمی دهید همان هایی که یک روز موافق این وزیر بودند به دلیل اینکه می بینند امروز این آقا وزارتخانه را اداره نمی کند و دیگران اداره می کنند، اینها حق داشته باشند مخالف بشوند.


نماینده تهران گفت: جوسازی هایی کردند که وزیر 9 ماه بیشتر نبوده؛ ما در همین مجلس وزیر دولت همسو با مجلس را بعد از دو ماه استیضاح کردیم. رای عدم اعتماد هم دادیم و رد شد.


نادران با بیان اینکه ما با کسی عهد اخوت نبسته ایم، افزود: شما، نمایندگان را در جلسه دانشجویی متهم می کنید که اینها امتیاز می خواهند. رانت می خواهند. من هم اگر دانشکده و دانشگاه به آنها می دادم امروز با استیضاح مواجه نمی شدم.


وی گفت: آقای فرجی دانا بین خود و خدا قضاوت کنید ما در راس اموریم برای اینکه از شما دانشکده و دانشگاه بخواهیم رانت بخواهیم و چون شما ندادید ما شما را استیضاح می کنیم. فردای قیامت ما هستیم و دادگاه عدل الهی؛ اصلا این خبرها نیست.


نادران افزود: به والله علی العظیم من امروز نه برای خوشایند حسن و نه برای خوشایند حسین، برای هیچ کس حرف نمی زنم. من دلم به درد می آید از اتفاقاتی که افتاده.


وی گفت: التماس شما را کردیم، این آقای ابوترابی شهادت بدهد. یکشنبه قبل از تعطیلات مجلس نشستیم موارد را مشخص کردیم و گفتیم آقای دکتر در این جهت چند قدم بردارند و ماهم کمکش می کنیم. ما دغدغه داریم.


نادران افزود: جریانات سیاسی انحرافی و عقده دار از انقلاب در فتنه 88 فرصتی پیدا کردند که امروز در پیوند با خارج برای محیط سیاسی دانشگاهی ما تعیین تکلیف کنند. ما نگرانی مان این است.


وی گفت: شما بفرمایید دو تا تشکر، بفرمایید 10 تا تشکر؛ من که به آمار و ارقام کاری ندارم. من اتفاقاتی که کف دانشگاه می افتد را می بینم.


این نماینده مجلس افزود: حالا فیلم هایی را که دوستان نشان دادند را نمی خواهم تکرار کنم ولی اگر دانشگاه آرام است برای اینکه آنچه فتنه گر جولان می دهد و حزب اللهی های دانشگاه دارند خون دل می خورند و به خاطر نظام و مصالح نظام سکوت کرده اند و تحمل می کنند.


نادران گفت: مگر امیرکبیر سرپرست جدید معرفی کردید نریختند شیشه هایش را شکستند و جلسه را بهم زدند. اینها با هماهنگی که بود؟ لااقل بپرسید که چه کسی اینها را مدیریت و هدایت کرد.


وی افزود: ما یک نگرانی داشتیم از قول آقای انصاری نقل شد که این وزیر برود یا نرود سیاست ما و خط مشی ها هیچ تغییری نمی کند که بعد الحمدالله تکذیب کردند و خوشحال شدیم و فهمیدیم اگر این وزیر برود حتما سیاست ها و خط مشی ها اصلاح می شود.


نادران گفت: ما این کار را می کنیم دولت هم کمک کند تا ان شاء الله با همراهی همدیگر یک مسیر درست را در جهت انقلاب برویم یک وزیری را بیاوریم که ان شاء الله آن وزیر وزارتخانه را اداره کند.


در پایان نادران درخواست کرد فیلم 26 ثانیه ای را به نمایش درآورند.

درگیری دو نماینده  با یکدیگر


دو نماینده مجلس شورای اسلامی در هنگام نطق یکی از مخالفان وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با یکدیگر درگیری پیدا کردند.

 هنگامی که نوباوه در حال سخنرانی بود پیرمؤذن به سخنان وی انتقاد کرد که موجب تذکر لاریجانی رئیس مجلس شد.

پیرمؤذن هنگام بازگشت به صندلی خود با تذکر جهانگیری یکی دیگر از نمایندگان مواجه شد و در پاسخ به این تذکر دو ضربه به سینه وی زد.

بعد از این اقدام پیرمؤذن نمایندگان از طیف های مختلف دور وی حلقه زدند و جو را آرام کردند.

جلالی، پیرمؤذن را برای آرام شدن  به بیرون از صحن هدایت کرد.

معاون اول رئیس جمهور و وزیران کشور، صنعت، معدن و تجارت، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، نیرو، آموزش و پرورش، دادگستری، نفت و امور خارجه در صحن علنی مجلس حضور یافته اند.همچنین صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در صحن حضور دارد.

ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره طرح اصلاح قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی نیز در دستور کار مجلس قرار دارد.

بر اساس ماده 112 آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی نمایندگان متقاضی استیضاح 120 دقیقه و وزیری که می خواهد استیضاح شود سه ساعت مهلت دارند تا مطالب خود را مطرح کنند.

از 120 دقیقه مهلت قانونی نمایندگان متقاضی استیضاح 30 دقیقه می تواند به بعد از سخنان وزیری که قرار است استیضاح شود اختصاص یابد.

 



نظر شما