شناسهٔ خبر: 906098 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

اصلاح‌طلبان دست‌ها را بالا بردند

رسانه‌های تندرو جناح اصلاحات که دیده‌اند نمی‌توانند از 2 راهکار تهدید نمایندگان و به راه انداختن بازی «بگم‌بگم» به هدف خود دست یابند، در روزهای منتهی به جلسه استیضاح روش دیگری را در پیش گرفته‌اند و حالا به دنبال مظلوم‌نمایی هستند.

صاحب‌خبر -
به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگارانبا مطرح شدن بحث انتقادات گسترده نمایندگان به عملکرد وزیر علوم و قطعی شدن استیضاح وی در مجلس، رسانه‌های اصلاح‌طلب به یکباره همگی وارد میدان شدند تا جلوی استیضاح سهمیه گروه‌های اصلاح‌طلب تندرو در کابینه روحانی را بگیرند. عملیات روانی وسیعی طی یک ماه گذشته برای جلوگیری از ورود مجلس به بحث استیضاح وزیر علوم صورت گرفته و تندرو‌ها با توجه به تجارب گذشته‌شان به فکر در پیش گرفتن استراتژی قدیمی بهزاد نبوی در مجلس سوم برای تاثیرگذاری بر رای نمایندگان هستند. در مجلس سوم و زمانی که بهزاد نبوی وزیر صنایع سنگین بود، نمایندگان به دلیل ریخت و پا‌ش‌های دولتی و فساد مالی گسترده در این وزارتخانه طرح استیضاح وی را به هیات رئیسه بردند. بعد از مدتی نبوی مجبور به حضور در مجلس برای پاسخگویی در این زمینه شد اما او با توپ پر به مجلس رفته بود. یک جمله معروف در این جلسه وجود داشت که باعث شد نمایندگان دوباره به او رای اعتماد دهند. نبوی در این جلسه بیان کرده بود: «هر کدام از نماینده‌ها که از امکانات این وزارتخانه استفاده نکرده و ماشین نگرفته‌اند دستشان را بالا ببرند.» گفتن همین جمله یا به قول رسانه‌های تندرو اصلاح‌طلب، همین افشاگری باعث شد نمایندگان به او دوباره رای اعتماد دهند.
با این حال به نظر می‌رسد استراتژی فرجی‌دانا مانند همین واقعه قدیمی باشد چرا که استفاده از فشارهای رسانه‌ای و تهدید به افشاگری نتوانسته نمایندگان را وادار به عقب‌نشینی از مواضع خود کند و به جای آن، آنها را در پیمودن راه استیضاح مصمم‌تر کرده است. رسانه‌های نزدیک به وزیر علوم بارها نمایندگان را تهدید به افشاگری کرده بودند و به همین دلیل از میان محورهای مختلف استیضاح، تنها بورسیه‌های دولت قبل باعث ایجاد جنجال شد. نمایندگان در واقع به عزل و نصب‌های سیاسی فرجی‌دانا اعتراض داشتند. آنها جلسات گوناگونی با وزیر برگزار کرده و از او خواستند تا کار به استیضاح نکشیده، از به کار گرفتن فتنه‌گران در فضای دانشگاهی خوددداری کند تا دیگر جامعه شاهد شکل‌گیری حوادثی نظیر کوی دانشگاه در سال 78 نباشد اما او به این هشدارها بی‌توجهی نشان داد. بعد از اینکه نمایندگان در مجلس به او به همین دلیل کارت زرد نشان دادند و تهدید به استیضاح و برکناری‌اش کردند، فرجی‌دانا در جلسات مختلف به آنها وعده داد به این موارد رسیدگی کرده و با هماهنگی دستگاه‌های اطلاعاتی به عزل و نصب افراد می‌پردازد. از این وعده بیش از یک ماه گذشته و هیچ تغییری در این وزارتخانه روی نداده و به نظر می‌رسد فرجی‌دانا به دنبال به کار گرفتن راهکارهای دیگری برای جلوگیری از برکناری‌اش باشد.
بعد از تهدید به افشاکردن نام کسانی که به طور غیرقانونی از بورسیه‌های وزارت علوم استفاده کرده‌اند، ‌این بار نوبت به نزدیکان به دولت رسید که تهدید کنند ‌در صورت برکناری وزیر علوم، ‌شخصی دوباره به مجلس معرفی می‌شود که عینا راه فرجی‌دانا را بپیماید. این گفته البته تنها از سوی مجید انصاری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور بیان شده اما حضور نیافتن رئیس‌جمهور در جلسه استیضاح (به هر دلیلی که باشد) نشاندهنده این است که این اظهارنظرها چندان هم نمی‌تواند اجرایی شود.
یکی دیگر از روش‌های معمول برای جلوگیری از انجام شدن استیضاح، جمع‌آوری امضا از بین دانشگاهیان و تشکل‌های دانشجویی برای ابقای وزیر بوده است اما به نظر می‌رسد این راهکار نیز با نامه‌های سرگشاده و بیانیه‌های تشکل‌های دانشجویی در حمایت از اقدام مجلس و همچنین شکایت تعدادی از بورسیه‌شده‌ها از وزیر علوم که همچنان تکلیفشان نامعلوم است، دیگر کارآیی خود را از دست داده است.
  تغییر استراتژی در روزهای آخر
رسانه‌های تندرو جناح اصلاحات که دیده‌اند نمی‌توانند از 2 راهکار تهدید نمایندگان و به راه انداختن بازی «بگم‌بگم» به هدف خود دست یابند، در روزهای منتهی به جلسه استیضاح روش دیگری را در پیش گرفته‌اند و حالا به دنبال مظلوم‌نمایی هستند. این رسانه‌ها استیضاح و برکناری وزیر را اقدامی می‌دانند که به رابطه دولت و مجلس لطمه می‌زند. آنها همچنین پخش برگه‌ای در مجلس علیه مدرک رئیس‌جمهور را به وسیله‌ای برای مظلوم‌نمایی بیشتر تبدیل کرده‌اند و اعتقاد دارند این مساله باید به گونه‌ای مطرح شود که گویی نمایندگان با رئیس‌جمهور مشکل دارند و نه با وزیر علوم. هنوز یک روز تا زمان برگزاری جلسه استیضاح وزیر علوم در مجلس باقی مانده است. در این مدت برخی اصلاح‌طلبان در گفت‌وگوهای خود از ترکیب کابینه و نارضایتی‌شان از عملکرد روحانی می‌گویند. آنها سعی دارند اینگونه وانمود کنند در صورتی که وزیر مورد حمایتشان از کار برکنار شود، دولت هم باید یکی از وزرای اصولگرا را برکنار کند. رضا خاتمی روز یکشنبه در گفت‌و‌گویی رسما اعلام کرده است اصلاح‌طلبان منتقد حضور رحمانی‌فضلی در کابینه هستند و از همین حالا خط و نشان‌های لازم در این زمینه را برای دولت کشیده‌اند. خاتمی گفته است: «انتقاد ما از دولت به چینشی است که در حوزه مدیریت سیاست داخلی کشور به وجود آمده است.» تغییر استراتژی در روزهای آخر همچنان منجر به استفاده از روش تهدید و مظلوم‌نمایی است اما جو به وجود آمده در مجلس نشان می‌دهد تندروها نمی‌توانند امیدوار به از بین رفتن این فضا باشند. به هر حال به نظر می‌رسد اکنون که دست برتر نمایندگان در ماجرای استیضاح آشکار شده، به مرور استراتژی بگم‌بگم از دستور کار رسانه‌های حامی فتنه خارج شده و خط مظلوم‌نمایی و اختلاف‌افکنی میان قوای مجریه و مقننه و نیز تلافی افتادن وزیر علوم در دستور کار قرار گرفته است. به نوعی می‌توان گفت حامیان فتنه دست‌ها را بالا برده‌اند و تنها به فکر جمع کردن آبروریزی بگم‌بگم هستند. نکته دیگر در این ماجرا  ابراز نارضایتی شدید جامعه علمی از رفتار مدیریت وزارت علوم است. جنجال‌سازی سیاسی و زیر سؤال رفتن اعتبار دانشجویان ممتاز باعث شده جامعه دانشجویی به نوعی نسبت به مدیریت این وزارتخانه و به طور کلی دولت اعتدال بدبین شوند و این برای دولتی که بشدت خود را نیازمند حمایت جامعه دانشگاهی می‌دانسته یک هزینه بزرگ است.

نظر شما