شناسهٔ خبر: 908939 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

فانی: پژوهش مفقوده آموزش و پرورش است

تهران - ایرنا - وزیر آموزش و پرورش گفت که پژوهش در این وزارتخانه حلقه مفقوده ای است که باید به آن پرداخته شود تا دانش آموزانی پرسشگر و پژوهنده تربیت شوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش ایرنا، «علی اصغر فانی» در مراسم افتتاحیه سومین جشنواره کشوری جابربن حیان اظهار داشت: مقام معظم رهبری بارها تاکید کردند که آموزش و پرورش به جای حافظه محوری باید خلاقیت محور باشد و این به معنای آن است که ما در این وزارتخانه باید به جای اینکه ذهن دانش آموزان را انباشته از محفوظات و دانش کنیم به سراغ لایه های عمیق تر یادگیری گام برداریم.

وی ادامه داد: در جامعه، میان خانواده ها و حتی در آموزش و پرورش پرسش زیاد دانش آموزان باعث ملال و ناراحتی اطرافیان می شود حال آنکه برای اینکه روحیه پرسشگری را در دانش آموزان تقویت کنیم باید به سوالات آنان پاسخ دهیم.

فانی با بیان اینکه دانش آموزان پژوهنده می توانند در آینده به دانشمند و شخصیتی تبدیل شوند که مرزهای علم را درنوردند ، تصریح کرد: دوره ابتدایی مهم ترین دوره آموزشی در تحصیلات هر انسانی است زیرا شخصیت، نوآوری، ابتکار، تدبیر و در یک جمله مبنای فکری، اعتقادی و رفتاری دانش آموزان در این دوره شکل می گیرد.

فانی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب همچنین در نهضت تولید علم تاکید دارند، توضیح داد: معنای آن این است که وسعت دانش را در بین دانش آموزان و دانش جویان افزایش دهیم.

وی ادامه داد: وزارت آموزش و پرورش در دولت یازدهم با قرار دادن راهبرد اساسی خود تحت عنوان ارتقای کیفیت آموزشی و تربیتی باید وارد حوزه های پژوهش، کاربرد و مطالعات فرا موقعیتی شود.

فانی ادامه داد: آموزش و پرورش در دولت تدبیر و امید باید کیفیت تربیتی، آموزشی و پرورشی دانش آموزان را ارتقا دهد که اکنون این موقعیت استثنایی با در اختیار داشتن حدود 12 میلیون و 500 هزار دانش آموز و تجربه چندین ساله بعد از انقلاب و تلاش معلمان فراهم است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه پژوهش سراهای دانش آموزی موقعیت مناسبی برای شناخت استعداد پژوهی دانش آموزان، ارتقای پژوهش و پژوهشگری در بین دانش آموزان ایجاد می کند، افزود: در سال جاری و تنها با وجود گذشت یک سال از دولت یازدهم پژوهش سراهای دانش آموزی را از 300 واحد به 400 واحد افزایش داده ایم.

فانی ادامه داد: این در حالی است که در دولت هشتم و در سال 84 تعداد پژوهش سراهای دانش آموزی 230 واحد بود و از سال 84 تا 92 در مدت هشت سال تنها 80 پژوهش سرا اضافه شد اما امسال به تنهایی 100 پژوهش سرای دانش آموزی به مجموعه واحدهای پژوهشی اضافه شده است.

وی با بیان این جمله که در جهت افزایش تعداد پژوهش سراها با هدف تجهیز این واحدهای پژوهشی نیز تلاش می کنیم، ادامه داد: اکنون اساسنامه پژوهش سراهای دانش آموزی در شورای عالی آموزش و پرورش در حال بررسی است تا تمامی مقاطع تحصیلی بتوانند براساس اساسنامه جدید از امکانات این پژوهش سراها استفاده کنند.

فانی اظهار داشت: جایگزینی بسته های آموزشی شامل کتاب دانش آموزان، راهنمای معلم، نرم افزارها و سی دی های آموزشی در آموزش و پرورش به جای کتاب های آموزشی گامی دیگر در راستای ارتقای کیفیت و پژوهش محور شدن نظام آموزشی است.

وی افزود: امسال این بسته های آموزشی برای مقاطع چهارم و هشتم آماده شده است ، این بسته های آموزشی جایگزین کتاب دانش آموز می شود.

سومین جشنواره کشوری پژوهش های علمی دانش آموزان دوره های ابتدایی فردا به کار خود پایان می دهد.

فراهنگ (3) ** 1883** ل.ا**1601**