به گزارش خبرنگار حوزه آموزش ایرنا، «محمد دیمه ور» روز سه شنبه در مراسم افتتاحیه سومین جشنواره کشوری جابربن حیان اظهار داشت: در سطح مدرسه یک میلیون و 700 هزار دانش آموز در این جشنواره شرکت کردند که از این تعداد 48 هزار مدرسه به مرحله شهرستانی راه یافتند.
وی ادامه داد: در مرحله استانی نیز 17 هزار دانش آموز برگزیده شدند که در نهایت 525 دانش آموز به مرحله کشوری راه یافتند.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه این جشنواره توانسته بیش از 25 درصد دانش آموزان دوره ابتدایی را در برگیرد، تصریح کرد: تقویت روحیه پژوهشگری و پرسشگری در بین دانش اموزان از جمله اهداف این جشنواره است.
دیمه ور با بیان این مطلب که هم اکنون نظام تعلیم و تربیت بیش از حد حافظه محور شده است، اظهار داشت: امید است با برگزاری این جشنواره و پروژه های علمی با کمک معلمان و شورای معلمان مدرسه بتوانیم این نقیصه را جبران کرده و فعالیت های مهارتی و کار گروهی را در بین دانش آموزان تقویت کنیم.
وی با اشاره به اینکه پرورش تفکر فلسفی یکی دیگر از اهداف این جشنواره است، افزود: رشد مهارت های فنی دانش آموزان این امکان را فراهم می کند که آنان خلاقانه به اجرای پروژه های تحقیقاتی دست بزنند و محصول کار آنها تقویت روحیه پرسشگری باشد.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: با برگزاری این گونه جشنواره ها درصدد تقویت یادگیری و چگونه یاد گرفتن در بین دانش آموزان هستیم و به جای اینکه دانش و اطلاعات را در اختیار آنها قرار دهیم کمک می کنیم تا بچه ها یاد بگیرند که در موقعیت های مختلف چگونه می توان یاد گرفت.
دیمه ور با اشاره به اینکه پروژه های انجام شده در جشنواره جابربن حیان به صورت گروهی بوده است، گفت: این مساله موجب تقویت اعتماد بین فردی در میان کودکان ونوجوانان می شود و آنها با مقولاتی چون هم اندیشی با یکدیگر، چگونه زیستن و تعامل و تحمل در عین اختلاف و بالا بردن ظرفیت های علمی و عملی آشنا می شوند.
وی ادامه داد: دانش آموزان با صرف زمانی حدود پنج ماه از مرحله مدرسه تا کشوری جشنواره جابربن حیان یک زندگی علمی را تجربه می کنند و این جشنواره در نهایت منجر به تولید دانش و تکنولوژی می شود.
دیمه ور تصریح کرد: تولیدات فناورانه بسیار بدیع و نو توسط این دانش آموزان ما را امیدوار می کند تا از طریق این پروژه های علمی آموزش و پرورش را به سمت توسعه علم هدایت کنیم.
وی با اشاره به اینکه یادگیری تلفیقی و بین رشته ای امروز در فضای آموزشی کشور به شدت احساس می شود، گفت: با توجه به وضعیت نیروی انسانی و تلاش برای کیفیت بخشی، یادگیری چند رشته ای معلمان و فراهم کردن زمینه ای برای دانش آموزان که در آن واحد اطلاعات علمی خود را در موضوعات مختلف دنبال کنند از ضرورت های نظام تعلیم و تربیت است.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه بالندگی و توسعه علمی باید از دوره ابتدایی آغاز شود، امروز دوره ابتدایی آیینه تمام نمای توسعه کشور است که اگر به طور جدی به این مساله پرداخته شود می توان به پیشرفت همه جانبه علمی کشور امیدوار بود.
در حاشیه این جشنواره نمایشگاهی از آثار برگزیده جشنواره نیز به تماشای عموم گذاشته شده است .
فراهنگ (3) ** 1883** ل.ا**1601**
راهیابی 172 گروه دانش آموزی به مرحله کشوری جشنواره جابربن حیان
تهران - ایرنا- معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش گفت: 172 گروه متشکل از 525 دانش آموز با ارائه طرح های مختلف پژوهشی به مرحله کشوری راه یافتند.
صاحبخبر -