به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، علیاصغر فانی امروز در مراسم افتتاحیه جشنواره جابربن حیان اظهار داشت: دوره ابتدایی اساس تعلیم و تربیت و مهمترین دوره آموزش در دوران تحصیل است چرا که شخصیت، نوآوری، ابتکار و مبانی فکری، اعتقادی و رفتاری دانشآموز در دوره ابتدایی شکل میگیرد.
وی افزود: انسان در برخورد با پدیدهها همیشه با 3 سوال چیستی، چرایی و چگونگی مواجه است؛ انسانهای عادی معمولا در مقابل این 3 سوال حساس نیستند اما اینکه در اطراف خود پدیدههای زیادی را شاهدیم، نخستین سوالی که به ذهن ما میآید چیستی است.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: انسانهایی که به عمق مسائل توجه دارند تلاش میکنند چیستی را عمیقتر درک کرده و به آن پاسخ دهند، گام دوم در برخورد با پدیدهها چرایی است و اینکه چرا این پدیده به وجود آمده است.
فانی گفت: گام سوم در برخورد با یک پدیده چگونگی آن است، هم اکنون در آموزش و پرورش مسائل متعددی داریم و این سوال مطرح است که چگونه باید این مسائل را حل کرد. انسانهای معمولی سریع تسلیم میشوند اما انسانهایی که تفکر میکنند احساس مسئولیت بیشتری کرده و به دنبال چگونگی حل مسئله هستند.
وی افزود: پژوهش در آموزش و پرورش یک حلقه مفقوده است که باید به آن پرداخت. آموزش و پرورش به جای حافظه محوری باید به سمت خلاقیت محوری حرکت کند و این بدین معناست که در آموزش و پرورش به جای اینکه ذهن را از محفوظات انباشته کنیم باید به سراغ لایههای عمیقتر یادگیری برویم.
وزیر آموزش و پرورش گفت: دانشآموزی که در جشنواره جابربنحیان تنور خورشیدی ساخته است به عنوان پژوهشگر با پدیده ناتوانی مادربزرگش در پخت نان برخورد کرد و تصمیم گرفت تا برای حل مشکل این تنور را بسازد. بنابراین باید تلاش کنیم تا دانشآموزان پرسشگر و پژوهنده تربیت کنیم.
فانی ادامه داد: متأسفانه در جامعه وقتی یک دانش آموز زیاد سوال میکند خانواده و جامعه با ملالت و ناراحتی با وی برخورد میکنند در حالی که باید تلاش کنیم تا روحیه پرسشگری دانشآموز را تقویت کنیم چرا که دانشآموز پرسشگر میتواند دانشآموز پژوهنده شود.
وی بیان کرد: وزارت آموزش و پرورش در دولت یازدهم راهبرد امسال خود را ارتقای کیفیت آموزشی و تربیتی قرار داده است.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: آموزش و پرورش در دولت یازدهم باید کیفیت آموزشی، تربیتی و پرورشی دانش آموزان را افزایش دهد، امروز یک موقعیت استثنایی در اختیار ماست چرا که 12 میلیون دانشآموز داریم و با تجربیات بعد از انقلاب و داشتن همکاران با انگیزه میتوان زمینههای کیفیت آموزشی و تربیتی را فراهم کرد.
فانی با اشاره به توسعه پژوهشسراهای دانشآموزی افزود: برای شناخت استعدادهای پژوهشی دانشآموزان و ارتقای پژوهش و پژوهشگری تعداد پژوهشسراها درسال جاری از 300 واحد به 400 واحد افزایش پیدا میکند یعنی شاهد رشد 25 درصدی پژوهشسراها ظرف یک سال فعالیت دولت یازدهم بودیم.
وی بیان کرد: در سال 84 ، 230 پژوهشسرا داشتیم یعنی از سال 84 تا سال 92 شاهد افزایش 80 پژوهشسرا بودیم اما امسال به تنهایی 100 پژوهشسرای دانشآموزی ایجاد میشود این درحالی است که پژوهشسراهای قبلی را هم تجهیز کردهایم.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به سیاست توسعه مشارکت در آموزش و پرورش افزود: با همکاری معاونت فناوری رئیس جمهور پژوهشسراهای دانش آموزی را مجهز و پژوهشسراهای جدیدی را تأسیس کردیم همچنین اساسنامه پژوهشسراهای دانشآموزی در شورای عالی آموزش و پرورش در حال بررسی است. درگذشته پژوهشسراها صرفاً مربوط به دوره متوسطه بود اما هم اکنون براساس اساسنامهای که در شورای عالی آموزش و پرورش در حال تصویب است پژوهشسراها به همه دورههای آموزشی گسترش مییابد.
فانی با اشاره به ایجاد بستههای آموزشی به جای کتاب درسی افزود: بستههای آموزشی گامی برای ارتقای کیفیت و پژوهش محور شدن است که شامل کتاب دانشآموز، راهنمای معلم، نرم افزارها و سیدیهای آموزشی است که امسال برای کلاس چهارم ابتدایی و هشتم متوسطه آماده توزیع است.
انتهای پیام/